The Blade, een windmolen voor thuis die de natuurwetten tart.

Volgens dit stukje wat in de media is gepubliceerd.

is al gepost, maar idd een beetje ontspoord topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166928

ook met dubbel wind kan het nog niet is de conclusie.

Het hangt van l*lkoek aan elkaar.

De productie kan pas beginnen als de NEN-goedkeuring binnen is. Zonder NEN mag een product niet de Europese markt op.

En "veel wetenschappelijke weerstand" voor een product van twee sales mensen, niet gehinderd door enige kennis van zaken geeft ook wel wat weg.

Dat ding draait niet op wind maar op "gebakken lucht"

Je gebruikt dan de generator om de stroom, om die lucht te bakken, te leveren.
Dan is het de eerste werkende free-energy generator. :+

Mij lijkt dat dunne paaltje onvoldoende om zo'n massieve windvanger rechtop te houden, bij windkracht 8...
De gevelbelasting zal enorm zijn.

Ik ben benieuwd of er veel/enig verschil is tegenover de standaard kleine windmolentjes qua opbrengst.

Ja, moeilijk doen met de wet van Betz. Als we die vergeten kan je natuurlijk ook zien hoeveel (kinetische) energie zit in de wind. En met een oppervlak van 0,4 bij 0,9 meter kom je niet in de buurt van wat ze beweren.
Maar ze gebruiken natuurlijk Nano-dots, quantum technologie en AI :)

Ik bekijk altijd even de adressen op streetview:

Ze zitten allebei in: https://www.panelenconcurrent.nl/ ik zie een zeer eenvoudig pand op een wat ruw industrieterrein. Het is niet gezegd of ze daar één kamertje hebben of het hele pand. In 2020-2023 was het nog te huur en er iig nog niets van hun bedrijfsnaam te zien, wel een ander bedrijf.

https://www.celltechnologies.nl is inderdaad wel een mooi groot pand met bedrijfshal waar zeker 80 mensen kunnen werken aan die dingen. De vraag is natuurlijk of het allemaal van hen is of één kamertje. In 2022 zat er nog een heel ander soort bedrijf.

Ik kan me niet echt voorstellen hoe je redelijk voordelig productie kan doen in Nederland.

Vooralsnog bleek geen enkele windmolen echt rendabel te zijn. Maar misschien dat deze club het toch waar gaat maken. We zullen het zien.
Of we zien ze nooit meer...

Wind geeft een bepaalde hoeveel energie per oppervlak. Meer energie kun je niet genereren.

Weet iemand hoeveel energie er per m2 bij een bepaalde snelheid in lucht zit? Dan is dat gewoon te berekenen.

Waarbij je aan de voorkant zoveel mogelijk druk wil vangen (is in feite impedantieaanpassing) en aan de achterkant je best wat vacuum wil hebben dus een slechte stroomlijn. Maar de hoeveel energie in lucht, iemand?

Ik vind het raar dat ze het molentje maar 2 keer zelf hebben getest. Je zou toch denken dat er een uitgebreid testprotocol zou zijn.

Artikel:
Zelf heeft het bedrijf het windmolentje twee keer getest

Op maandag 7 oktober 2024 21:14:08 schreef Hoeben:
Weet iemand hoeveel energie er per m2 bij een bepaalde snelheid in lucht zit? Dan is dat gewoon te berekenen.

Wet van Betz

Op maandag 7 oktober 2024 21:24:51 schreef Vovpvi:
Ik vind het raar dat ze het molentje maar 2 keer zelf hebben getest. Je zou toch denken dat er een uitgebreid testprotocol zou zijn.

Artikel:
Zelf heeft het bedrijf het windmolentje twee keer getest

Het artikel is erg slecht. Het is een brij letters waar ik geen enkele zinnige conclusie uit kan trekken. Ik heb dus ook totaal geen idee met wat ze bedoelen met: Zelf heeft het bedrijf het windmolentje twee keer getest
Het enige wat ik geleerd heb is dat er een 'Wet van Betz' bestaat.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (62%)]

Op maandag 7 oktober 2024 21:14:08 schreef Hoeben:
Wind geeft een bepaalde hoeveel energie per oppervlak. Meer energie kun je niet genereren.

Waarbij je aan de voorkant zoveel mogelijk druk wil vangen (is in feite impedantieaanpassing) en aan de achterkant je best wat vacuum wil hebben dus een slechte stroomlijn. Maar de hoeveel energie in lucht, iemand?

In feite vertel je nu de grenzen waarop Betz zijn wet gebaseerd heeft.

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk lucht (druk, snelheid) voor de molen, en zo min mogelijk er achter.

Maar alle energie komt van lucht die DOOR de molen gaat. Dus de druk/snelheid achter de molen mag niet te laag zijn, anders verzameld zich daar lucht en kan er geen lucht meer bij.

De luchtdruk voor en achter de molen is wel ongeveer hetzelfde. Anders wordt dat wel genivelleerd met de druk opzij van de molen.

De relevante parameter is dus de snelheid. Voor de molen ligt die min of meer vast (de windkracht. Je kunt wel wat kloten met een windvanger, of koker, die de wind concentreert, maar dan beschouw je gewoon de combinatie van windvanger en molen. Betz zegt niets over de vorm van de molen.).

Achter de molen kan de windsnelheid nooit lager zijn dan nul (hij gaat niet terug). En hij moet groter zijn dan nul, want alle lucht die door de molen is gegaan moet ook weer weg, anders zou er een drukverschil ontstaan dat uiteindelijk zorgt voor een wind de andere kant op, die de wind door de molen effectief 0 maakt.

Betz heeft dit ooit uitgewerkt, en daar komt de wet van Betz vandaan. En geen enkele molen kan "slimmer" zijn dan Betz, juist omdat Betz alleen uitgaat van wat er gebeurt buiten de molen. En daar kan de molen per definitie niets aan veranderen.

En daarom is iedereen die de wet van Betz "tart" waarschijnlijk een oplichter. Of gewoon incompetent.

.

[Bericht gewijzigd door nonius op (100%)]

De wet van Betz zegt hoeveel energie je maximaal uit een stromend medium (zoals wind) met een rotor kan halen, maximaal 60%.

De hoeveelheid energie die er in zit (in Watt) = 1/2 x ρ x A x v3

Power = Watts
ρ (rho, a Greek letter) = density of the air in kg/m3 (+/- 1,225)
A = cross-sectional area of the wind in m2
v = velocity of the wind in m/s

"Want de arbeid die per sekunde aan de wind onttrokken wordt is ½mv12 − ½mv22, waarbij m de hoeveelheid lucht is die per sekunde doorstroomt; m is evenredig met de doorstroomsnelheid, waarvan men aantoont dat ze het gemiddelde is van v1 en v2. Het vermogen is dus evenredig met
½(v1 + v2) × (v12 − v22)
, welk produkt de grootst mogelijke waarde heeft voor v2 = v1/3."

Je komt dan op 16/27 (bijna 60%) als theoretisch maximum. Grote molens halen tegenwoordig bijna 50%, wat knap is.

Herkent iedereen het stukje hierboven? (ca. 1940)

Ik niet.
Zal vast wel uit een stromingsleerboekje komen.
Maar op het stukje v1 + v2 is nog wel wat af te dingen.
Dit klopt ongeveer als v1 niet veel verschilt met v2

Op maandag 7 oktober 2024 09:10:00 schreef revado:
Dat ding draait niet op wind maar op "gebakken lucht"

:+

zwaar hilarische reactie.
maar ik heb echt specifiek op dit ding gewacht, maar ga toch de Genner maar bestellen binnenkort.

Dit ding kan gewoon niet kloppen.

Op maandag 7 oktober 2024 21:32:47 schreef ohm pi:
[...]Het artikel is erg slecht. Het is een brij letters waar ik geen enkele zinnige conclusie uit kan trekken. Ik heb dus ook totaal geen idee met wat ze bedoelen met: Zelf heeft het bedrijf het windmolentje twee keer getest
Het enige wat ik geleerd heb is dat er een 'Wet van Betz' bestaat.

Die twee keer testen vond ik ook wel curieus. Stel dat er toch briljante ingenieurs in de kelder zijn opgesloten, al dan niet vrijwillig. Dan verwacht je toch dat ze talloze proeven noemen met prototypes of pre-productie exemplaren en al.

Nu lijkt het meer op een gekke molen die ze op alibaba hebben gevonden, gisteren uitgepakt en twee keer getest en daar een soort innovatief sausje overheen gieten.

Ik heb ook even op instagram gekeken, daar zou je dan wat trotse foto's plaatsen van een opgetuigd exemplaar, maar ook daar niets anders dan een klein kantoortje in verbouwing.

Op maandag 7 oktober 2024 23:33:07 schreef Frederick E. Terman:
"Want de arbeid die per sekunde aan de wind onttrokken wordt is ½mv12 − ½mv22, waarbij m de hoeveelheid lucht is die per sekunde doorstroomt;

Wat nu als de turbine zich in een buis bevind? Dan moet de snelheid voor en na de turbine gelijk zijn anders hoopt er zich lucht op.
Waar komt de energie dan vandaan om de turbine te laten draaien?

De energie komt van het drukverschil. De druk na de turbine zal kleiner zijn, dus daar is de luchtsnelheid juist groter om dezelfde massa te verplaatsen.

nu ook even serieus, dyson heeft zo een bladeless fan. die produceert ook hoge luchtsnelheid, met een kleine motor in de voet en een venturi effect.

er zou nog wel wat kunnen uitgevonden worden op dat vlak om de energie efficienter te verplaatsen.
als je een grote buis hebt (bv 1meter diameter) en in die buis verklein je de boel naar 15cm waar dan een fan zit.
na de fan weer naar grote diameter zodat je een vacuum krijgt achter de fan, dan ga je toch meer rendement halen.
ook al is de fan 50cm diameter, er komt wind in van de oppervlakte 1meter diameter van die buis

ik deed dat vroeger al met de cpu van mijn pc. een laagtoerige 80mm fan uit een pc voeding, via een adapter naar 40mm cpu koelvin. die koelde de boel beter dan een 7000rpm cpu koeler

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Op dinsdag 8 oktober 2024 12:03:42 schreef fcapri:
na de fan weer naar grote diameter zodat je een vacuum krijgt achter de fan,

Vacuum achter de fan kan natuurlijk niet. Waar blijft die lucht dan?

Kunnen we een timer (najaar 2025) op dit draadje zetten zodat we op dat moment nog eens kunnen lezen hoe het met The Blade is afgelopen?