Op maandag 7 oktober 2024 15:25:43 schreef Bas87:
Hallo Roland,Ik ging ervanuit dat het de accu's waren maar die zijn nog in goede staat.
Ik vraag me af op welke manier je tot die conclusie komt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op maandag 7 oktober 2024 20:42:09 schreef Lampje45:
[...]Nee, dat is een onjuiste aanname.
Op de moderne accu's zitten beveiligingen die voorkomen dat accu's te diep ontladen en daarmee vernield worden.
Je hoort een aandrijving niet meer in elkaar zakken, maar het is in een keer helemaal afgelopen.
Dus ook zonder belading doet hij het dus niet meer.
De TS zegt dat hij nog wel omlaag gaat, en als de accu's nog wel geladen worden maar slecht zijn geworden, kunnen ze wellicht de stroom die nodig is om een persoon omhoog te brengen niet meer aan, maar nog wel de veel lagere stroom die nodig is voor een lege stoel.
Ik zou me trouwens voor kunnen stellen dat er een beveiliging in zit die nog wel toestaat de dat stoel naar beneden gaat met slechte accu's, aangezien dat (afhankelijk van de overbrenging) zelfs energie oplevert of maar weinig kost, aangezien de onderkant van de trap doorgaans de plaats is waar mensen hun huis kunnen verlaten, en dus niet op een bovenverdieping zijn opgesloten vanwege een kapotte accu (of andere storing) van de traplift.
Ik zou me trouwens voor kunnen stellen dat er een beveiliging in zit die nog wel toestaat de dat stoel naar beneden gaat met slechte accu's, aangezien dat (afhankelijk van de overbrenging) zelfs energie oplevert of maar weinig kost
Energie opleveren zal dat zeker niet, want de tandwieloverbrengingen zullen ongetwijfeld dusdanig geconstrueerd zijn dat bij uitval de zaak geblokkeerd wordt en niet naar beneden zal glijden op zwaartekracht. (fail safe)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in een verleden wel vaker met die trapliften bezig geweest, niet meer werken had ik vaker bij meestal dezelfde lift. met een schroeftol met bithouder kon ik dat ding op de aandrijving lverplaatsen en zo naar de oplader klemmen op het einde dirigeren. vaak na een aantal uren op de lader werkte dat ding weer gewoon. te lege accu werkt ook niet, want de lift wil niet halverwege stil komen staan. er was meer intellect in die besturing als je dacht, dus een X tijd geen oplader gezien kan dan ook best eens zorgen dat de lift niet omhoog wil.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op maandag 7 oktober 2024 22:15:20 schreef Lampje45:
Energie opleveren zal dat zeker niet, want de tandwieloverbrengingen zullen ongetwijfeld dusdanig geconstrueerd zijn dat bij uitval de zaak geblokkeerd wordt en niet naar beneden zal glijden op zwaartekracht. (fail safe)
Dat ook een aanname, want je kunt hetzelfde bereiken met een motorrem. Een dergelijke zelfremmende overbrenging (doorgaans een wormwiel overbrenging) heeft een verschrikkelijk rendement, wat betekent dat de motor en accu veel zwaarder moeten zijn dan nodig voor het verplaatsen van de last.
Daarbij vind ik het een vreemde stelling dat de boel blokkeren veilig zou zijn, dan zit zo'n bejaarde of invalide persoon halverwege de trap met de voeten boven de tredes in een stoeltje waar ze waarschijnlijk niet zonder hulp uit kunnen zonder van de trap te vallen. Dan lijkt het me een stuk veiliger als het ding met een inherent beperkte snelheid naar beneden loopt, waar ze kunnen uitstappen.
testman
weet niet of je ooit zo'n traplift in werking hebt gezien, maar daar zit zeer zeker een tandwiel overbrenging in, die dingen gaan zo traag. geloof niet eens dat zo'n ding naar beneden rolt al zou de print uit het toestel zijn. moet ook wel want zonder vertraging gaat er geen 100kg de trap op met een 7Ah accu'tje wat dan ook nog 6 jaar oud word.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Bedankt voor alle reacties.
Lucky: Er zitten 9 "ik zit klem" beveiligingen op die ik allemaal heb nagelopen. Ze zitten niet vast maar zal ze vandaag allemaal eens doormeten, helaas zitten ze op nogal lastige plekken.
Sparky: van printplaten snap ik niet zoveel dus daar kan ik weinig mee. Maar misschien kan jij wat zien op de foto's?
Testman: Ik heb de accu's doorgemeten en ze zitten nog op 13,4 en 13,5 en zijn 100% opgeladen. Dus dat zal het helaas niet zijn.
2N3055: Je kan de lift handmatig verplaatsen want er zit een torq schroef direct op de as. Dus ik heb hem een paar keer handmatig naar boven gedaan en dan gaat ie probleemloos weer naar beneden.
Ik ga vandaag alle beveiligingen proberen door te meten, en op zoek naar alle zekeringen. Maar denk niet dat daar het probleem zit aangezien die wel naar beneden gaat.
Op maandag 7 oktober 2024 23:39:30 schreef SparkyGSX:
[...]Daarbij vind ik het een vreemde stelling dat de boel blokkeren veilig zou zijn, dan zit zo'n bejaarde of invalide persoon halverwege de trap met de voeten boven de tredes in een stoeltje waar ze waarschijnlijk niet zonder hulp uit kunnen zonder van de trap te vallen. Dan lijkt het me een stuk veiliger als het ding met een inherent beperkte snelheid naar beneden loopt, waar ze kunnen uitstappen.
Nee dan ontwerp je een vaste installatie die met batterijen gevoed wordt.
Waanzin natuurlijk en als we het over het veiligheidsdenken willen hebben.
Dan moet je het wel hebben over een vaste voeding met een backup batterij.
Als ik de beschrijvingen van de fabrikant bekijk, dan is het erg belangrijk dat je een mobieltje bij je hebt om eventueel hulp in te roepen.
De eisen die ik heb kunnen vinden gingen alleen over het pas vrijgeven als je er op zit en allerlei beknellingen.
Geen enkele eis over de bedrijfszekerheid en de back up, het wordt wel genoemd als optie, maar niet meer dan dat.
Helaas geef je geen antwoord op de vraag hoe oud de batterijen zijn, want de capaciteit neemt dramatisch af door de leeftijd.
Op maandag 7 oktober 2024 15:05:33 schreef Bas87:
Ik heb alle beveiligingen gecontroleerd, helemaal gereset, accu's nagelopen, maar dat is niet het probleem.
Wat houd een reset in? Die stekker gemerkt TP al losgehaald?
SparkyGSX
De spanning van de accu's in rust is niet perse het probleem, mogelijk is de interne weerstand hoog geworden, en zakt de spanning direct in zodra ze belast worden.
@testman: natuurlijk zit er een overbrenging in, maar dat is niet perse een -zelfremmende- overbrenging, zoals een wormwiel. Een planetaire overbrenging heeft in beide richtingen een hoog rendement, dus die kun je ook andersom aandrijven. Een wormwiel heeft vooruit een rendement van <50%, wat maakt dat hij (in ieder geval statisch) zelfremmend is.
@TS: vermoedelijk worden de 2 transparante relais gebruikt om de richting van de motor om te draaien, kun je eens kijken of die bediend worden, als je het ding omhoog of omlaag stuurt?
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]
Op maandag 7 oktober 2024 15:05:33 schreef Bas87:
Hallo allemaal,Ik heb een vraagje over een traplift, hij is 2ehands dus de leverancier wilt niet helpen.. het is een Stannah siena 260.
Dus niet?
Heb je het wel gevraagd?
Is het inderdaad zo, dan moesten ze die installateur veroordelen voor een milieudelict. Zo is de kans groot dat goed te repareren spullen alsnog op de schroothoop gaan.... Ik ken nog wel een paar staaltjes.
Dat heet de wegwerpmaatschappij
Maar met een traplift moet je niet foezelen, een bejaarde die er vanaf valt en dood is bijv. De fabrikant kan dan door de familie aansprakelijk worden gesteld. Een amateur wordt het daarom moeilijk gemaakt zo'n ding te repareren.
Amateur heeft niets te maken met de kennis en vaardigheden die hij of zij heeft maar dat het geen betaald werk is.
Dit is tegenstelling tot een professional, die wél geld vangt voor de arbeid, maar die zeer weinig kennis en/of ervaring kan hebben, of gewoon slecht repareert. Voorbeelden kennen velen vanuit de praktijk, een apparaat openmaken en dan blijkt het een soldeerbak te zijn.
Op dinsdag 8 oktober 2024 13:35:09 schreef RAAF12:
Dat heet de wegwerpmaatschappijMaar met een traplift moet je niet foezelen, een bejaarde die er vanaf valt en dood is bijv. De fabrikant kan dan door de familie aansprakelijk worden gesteld. Een amateur wordt het daarom moeilijk gemaakt zo'n ding te repareren.
Amateur heeft niets te maken met de kennis en vaardigheden die hij of zij heeft maar dat het geen betaald werk is.Dit is tegenstelling tot een professional, die wél geld vangt voor de arbeid, maar die zeer weinig kennis en/of ervaring kan hebben, of gewoon slecht repareert. Voorbeelden kennen velen vanuit de praktijk. Apparaat openmaken en dan blijkt het een soldeerbak te zijn.
Kennelijk heeft TS wel service gevraagd, maar wil de (oorspronkelijke ) leverancier niet helpen. Dat werkt dan weer ingrepen door (mogelijk) ondeskundigen in de hand.
Veel kundige technici lopen vaak vast op het simpele gegeven, dat fabrikanten etc gewoon zeggen dat ze bijvoorbeeld geen documentatie hebben.
Hunnebedbouwer: De accu's zijn maximaal 2 jaar oud en weinig gebruikt, de leverancier geeft een levensduur van 3 tot 6 jaar op de accu's. Belast meten heb ik nog niet gedaan aangezien ik niet verwacht dat er veel belasting zal zijn bij het naar beneden gaan. En naar boven is lastig testen nu die het niet doet.
Raaf12: Volgens de instructie filmpjes van de fabrikant kan je hem resetten door de hoofdschakelaar 30sec uit te zetten. De stekker met TP heb ik er net uitgehaald.
Sparky: Bedankt voor de uitleg over die 2 relais, dat ga ik controleren als die weer in elkaar zit.
Wat betreft de service snap ik hun kant ook wel, aansprakelijkheid zal de reden hiervoor zijn. Maar had graag gezien dat ze mij wel wouden helpen als ik bijvoorbeeld aftand deed van de garantie en aansprakelijkheid.
Ongebruikte accu's of die diep ontladen zijn bijv. wegens stilstand zijn vaak kapot of hebben weinig capaciteit. De open klemspanning zegt niet zoveel over de werkelijke capaciteit van de accu's. Accu's meten is nog niet zo eenvoudig. Een methode is, volledig opladen en dan ontladen met een weerstand. En timen hoe lang het duurt voordat de accu leeg is, en dan rekenen hoeveel Ah de accu heeft.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb hier modelbouw accu's, LiPo die kwa spanning prima meten, maar na 2 jaar is de Ri van 2mΩ naar 18mΩ gegaan en zijn ze nu onbruikbaar voor mijn toepassing.
Kortom meten onder belasting dus, hang er een 12V 55W koplamp van een auto aan en meet hoeveel de spanning inzakt.
testman
schakelaars zijn er genoeg iig, zie er al diverse zitten. de microswitches met 3 aansluitingen maken goed kans, worden nooit geschakeld en als ze dan 1x worden geschakeld is het contact vuil en gaat omhoog of omlaag niet meer.
de heldere relais zijn wrs niet om de motor te draaien van richting, op dat koelblok zal wrs een H brug sturing zitten. de motor word in toeren geregeld in bijv bochten loopt deze langzamer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 8 oktober 2024 09:39:58 schreef Bas87:
Lucky: Er zitten 9 "ik zit klem" beveiligingen op die ik allemaal heb nagelopen.
Er zitten ook 9 ledjes op een rij.... wat doen die als je probeert omhoog te gaan?
Vandaag 2 nieuwe accu's gehaald aangezien ik die anders ook wel voor andere dingen kan gebruiken. Na het opladen in de traplift gezet maar hij doet het nog steeds niet.
Er zitten inderdaad 9 ledjes die waarschijnlijk voor de beveiligingen zijn, helaas gaan die ledjes niet branden als ik er 1 activeer. Dus daar heb ik weinig aan.
Het probleem zal waarschijnlijk in de printplaat zitten dus ga daar morgen naar kijken.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je de bovenste eindstop (schakelaar of sensor) al gecontroleerd op werking + de bedrading daarvan?
SparkyGSX
Op dinsdag 8 oktober 2024 17:18:55 schreef testman:
de heldere relais zijn wrs niet om de motor te draaien van richting, op dat koelblok zal wrs een H brug sturing zitten. de motor word in toeren geregeld in bijv bochten loopt deze langzamer.
Een volle brug vereist 4 MOSFETs, en die zie ik niet, en ook geen drivers voor 4 MOSFETs.
Daarom denk ik dat het één MOSFET en één diode is voor de snelheidsregeling, en 2 relais voor de draairichting.
Nu zijn de foto's niet heel duidelijk dus ik kan me vergissen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (11%)]
testman
Op woensdag 9 oktober 2024 22:48:40 schreef SparkyGSX:
[...]Een volle brug vereist 4 MOSFETs, en die zie ik niet, en ook geen drivers voor 4 MOSFETs.Daarom denk ik dat het één MOSFET en één diode is voor de snelheidsregeling, en 2 relais voor de draairichting.
Nu zijn de foto's niet heel duidelijk dus ik kan me vergissen.
het koelprofiel onder de 2 heldere relais, er zitten 2 halfgeleiders op, wrs zitten de andere 2 aan de onderzijde ervan.
Vandaag alle stekkers uit de printplaat gehaald en dan doorgemeten, en ik heb het probleem gevonden!
Er zat een draadbreuk in de kabelboom van een draad die naar de motor ging. Ik snap niet hoe dat heeft kunnen gebeuren want op die plek was geen mogelijkheid tot beknelling ofzo.
Bedankt voor het meedenken allemaal.