Ongebruikte accu's of die diep ontladen zijn bijv. wegens stilstand zijn vaak kapot of hebben weinig capaciteit. De open klemspanning zegt niet zoveel over de werkelijke capaciteit van de accu's. Accu's meten is nog niet zo eenvoudig. Een methode is, volledig opladen en dan ontladen met een weerstand. En timen hoe lang het duurt voordat de accu leeg is, en dan rekenen hoeveel Ah de accu heeft.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb hier modelbouw accu's, LiPo die kwa spanning prima meten, maar na 2 jaar is de Ri van 2mΩ naar 18mΩ gegaan en zijn ze nu onbruikbaar voor mijn toepassing.
Kortom meten onder belasting dus, hang er een 12V 55W koplamp van een auto aan en meet hoeveel de spanning inzakt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
schakelaars zijn er genoeg iig, zie er al diverse zitten. de microswitches met 3 aansluitingen maken goed kans, worden nooit geschakeld en als ze dan 1x worden geschakeld is het contact vuil en gaat omhoog of omlaag niet meer.
de heldere relais zijn wrs niet om de motor te draaien van richting, op dat koelblok zal wrs een H brug sturing zitten. de motor word in toeren geregeld in bijv bochten loopt deze langzamer.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 8 oktober 2024 09:39:58 schreef Bas87:
Lucky: Er zitten 9 "ik zit klem" beveiligingen op die ik allemaal heb nagelopen.
Er zitten ook 9 ledjes op een rij.... wat doen die als je probeert omhoog te gaan?
Vandaag 2 nieuwe accu's gehaald aangezien ik die anders ook wel voor andere dingen kan gebruiken. Na het opladen in de traplift gezet maar hij doet het nog steeds niet.
Er zitten inderdaad 9 ledjes die waarschijnlijk voor de beveiligingen zijn, helaas gaan die ledjes niet branden als ik er 1 activeer. Dus daar heb ik weinig aan.
Het probleem zal waarschijnlijk in de printplaat zitten dus ga daar morgen naar kijken.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Heb je de bovenste eindstop (schakelaar of sensor) al gecontroleerd op werking + de bedrading daarvan?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op dinsdag 8 oktober 2024 17:18:55 schreef testman:
de heldere relais zijn wrs niet om de motor te draaien van richting, op dat koelblok zal wrs een H brug sturing zitten. de motor word in toeren geregeld in bijv bochten loopt deze langzamer.
Een volle brug vereist 4 MOSFETs, en die zie ik niet, en ook geen drivers voor 4 MOSFETs.
Daarom denk ik dat het één MOSFET en één diode is voor de snelheidsregeling, en 2 relais voor de draairichting.
Nu zijn de foto's niet heel duidelijk dus ik kan me vergissen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (11%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 9 oktober 2024 22:48:40 schreef SparkyGSX:
[...]Een volle brug vereist 4 MOSFETs, en die zie ik niet, en ook geen drivers voor 4 MOSFETs.Daarom denk ik dat het één MOSFET en één diode is voor de snelheidsregeling, en 2 relais voor de draairichting.
Nu zijn de foto's niet heel duidelijk dus ik kan me vergissen.
het koelprofiel onder de 2 heldere relais, er zitten 2 halfgeleiders op, wrs zitten de andere 2 aan de onderzijde ervan.
Vandaag alle stekkers uit de printplaat gehaald en dan doorgemeten, en ik heb het probleem gevonden!
Er zat een draadbreuk in de kabelboom van een draad die naar de motor ging. Ik snap niet hoe dat heeft kunnen gebeuren want op die plek was geen mogelijkheid tot beknelling ofzo.
Bedankt voor het meedenken allemaal.