Een kennis heeft een ( zelfgebouwde) cnc machine.
Daar gebruikt hij .gcode of .nc files voor.
Ik gebruik sprint layout, daar kan ik bv een gerber file uit laten komen, maar daar kan het routerprogramma niets mee.
We willen een printej waar bv een enkel exemplaar van nodig is in die cnc laten frezen en boren.
Hier heeft vast wel iemand iets voor bedacht om een printje te laten frezen in een cnc bankje.
Wie heeft er een advies?
Sprint layout kan exporteren naar HPGL. Op het web zijn file converters voor .gcode of .nc te vinden.
Zelf geen ervaring mee.
Ik gebruik ook de HPGL file en die wordt omgezet naar G-code. Alleen gebruik ik dat met Frontdesigner, maar met Sprint-layout moet dat ook gaan.
"Coppercam" is een ander programma hiervoor. Het is geen open source zoals FlatCAM, maar er wordt de laatste jaren heel erg weinig ontwikkeld aan FlatCAM, terwijl dat eigenlijk hard nodig is om het "bruikbaar" te maken.
Zelf heb ik gexperimenteerd met bCNC om GRBL aan te sturen. bCNC is veel meer dan een G-code sender. Het kan ook andere bestand formaten importeren DXF, ik vermoed HPGL en nog wat anderen) en daar bewerkingen op doen, zoals een contour op meerde etappes (dieptes) uit frezen en tabs laten zitten Voor de contouren zit er ook een "offset" funktie in.
Met QCAD/CAM zou het ook moeten kunnen. Gerber importeren en gcode exporteren.
QCAD/CAM is geen gratis Open-Source maar er is wel een Trial versie beschikbaar, is misschien het proberen waard.