op zoek naar lucht-compressor ter vervanging van perslucht spuitbus om prints e.d. te reinigen

fred101

Golden Member

Oh? De mijne doet anders zonder morren 6 bar bij een leuk volume en daarmee krijg je veel gedaan... Die 6 bar mag ik niet eens door m'n airbrushpistool jagen, daar mag maar 4 bar op het ventiel staan.
Ondanks de prijs van de compressor die ik er een jaar of 10 terug voor betaald heb (349 euro uit m'n hoofd),

De mijne doet ook zoiets. Ik gebruikte hem voor alle 2 mijn airbrushpistooltjes. Ik heb hem al een jaar of 30, was toen ook zoiets in prijs maar dan in guldens.

Maar veel volume en druk is relatief. Ik heb een compressor met, ik dacht een 200L tank die ik voor zandstralen gebruikte (ongeveer 1,5m lang, iets van 50 breed). Die doet 10 bar veel meer druk en veeeeel meer volume dan dat airbrush compressortje. De meeste compressors doen 10 bar en hebben een tank die veel groter is dan een ding met koelkast compressortje.

Op de zaak had ik een schroefcompressor met een vat wat iets van 500L was (schat ik) Die voorzag twee grote pneumatische slijpstraten van lucht. Die stond permanent te draaien. Daarmee vergeleken is een airbrush compressor en zelfs mijn straal compressor een astmatisch blazertje.

Maar on topic. Ik heb mijn airbrush compressor geprobeerd als stofblazer maar dat deed weinig. Mogelijk is de jouwe daar wel bruikbaar voor. Aan de andere kant, de opbrengst is waarschijnlijk meer dan zo'n spuitbusje dus voor de TS kan het voldoende zijn. Ik gebruik tegenwoordig een ESD veilige kwast en borstel en de wind buiten als blazer ;-) maar hier waait het eigenlijk altijd .

Dat van die statische opbouw is dus blijkbaar idd niet onbelangrijk want je schrijft:

zijn ze van huis uit niet ESD-veilig.

Goed dat ik het nu dan zeker weet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
McAwesome

Golden Member

Op dinsdag 8 oktober 2024 20:06:57 schreef RAAF12:
[...]
Wordt ook lastig, maar een china compressor van nog geen €20 is vaak rotzooi.

Dat ding heeft ook geen drukvat, het kan misschien wel genoeg druk opbouwen om een autoband op te blazen maar je gaat nooit genoeg debiet hebben om iets schoon te blazen.

Voor computers gebruik in een kleine olievrije compressor met een klein drukvat. Deze maakt wel herrie maar dat vind ik niet erg omdat ik die maar sporadisch gebruik. Nooit een probleem met statische elektriciteit gehad.

revado

Honourable Member

Ik heb een kleine olieloze compressor in de werkplaats.
Er zit een klein drukvaatje aan.
Ik kan er iets mee uit blazen en dan slaat ie weer aan, maar is ook zo weer vol.
Dat is er een die uit een partij inventaris komt van een professionele elektronica reparatiewerkplaats ( daar repareerden ze onder andere mobiele telefoons).
Die is, ondanks dat het een zuigercompressor is, nagenoeg geruisloos.
Er zit een antistatische slang aan.

Een starthulp zit vaak ook een bandenpomp en ook auto's zonder reseve band hebben een bandenpomp in de auto. Een auto sloper zal die ook wel op de plank hebben liggen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
douwebakker

Golden Member

Misschien is een Makita DAS180Z Accu Blaas apparaat een oplossing.

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.
benleentje

Golden Member

Als je iets heel eenvoudig zoekt dan kan je dit gebruiken.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/stanley-compressor-silent-6-liter-ds…

Als je er nog iets meer mee wilt dan doen dan alleen spuiten dan kan je deze nemen. Op deze kan je nog iets van gereedschap gebruiken

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-50-liter-2-pk-professionele-low-…

Het wat kleine lucht gereedschap heeft net genoeg aan 160l/m maar het meest gebruikt meer tot een heel stuk meer.

Ze zeggen wel dat ze onderhoudsvrij zijn maar dat wil meer zeer dat je ze niet kan smeren. IK heb zelf ook die 2pk en gebruik hem heel soms maar als je ze bijna dagelijks gaat gebruiken heb ik geen idee hoe lang ze mee gaan.

KGE

Golden Member

Zoek eens op 'compressed air duster'. Je vind dan tig apparaten om lucht mee te blazen. Deze zijn niet geschikt om een band mee op te pompen maar wel om stof uit apparaten te blazen.

Op dinsdag 8 oktober 2024 19:35:54 schreef fred101:

Er zijn compressortjes op basis van een koelkast compressor, die worden bv voor airbrush gebruikt en zijn stil. Maar ze kunnen niet veel druk en geen hoog volume draaien.

geen hoog volume, dat klopt.
hoge druk: ECHT wel. heb er ooit ene gebouwd en op een gasfles gezet. zat geen drukschakelaar op en ik was vergeten dat die opstond. in de nacht ineens een luide knal. leiding uit elkaar geknalt. en het was er gene van de action die 8bar aan kan, maar eentje tot 20bar (want mijn grote compressor doet meer dan 10bar)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik gebruik daar een airbrush pompje voor. Bij HBM gekocht.
Lekker stil, met vochtafscheider.
Die was volgens mij €69

diebobo

Golden Member

Je hebt ook zoiets, gaan best hard ! In ieder geval die met netsnoer, accu geen ervaring mee.. Banden oppompen zal je minder handig kunnen, dit is vooral veel lucht...

Voor groot spul gebruik ik een ouderwetse stofzuiger waarbij je de slang kan aansluiten op de luchtuitlaat.
Computer mee naar buiten nemen, antistatisch polsbandje om, vasthouden bij de metalen blaasmond, mondkapje op en FWOEMP!

De voldoening die dat geeft weegt op tegen de rotzooi. De druk is uiteraard laag, maar de snelheid en vooral het volume erg hoog.

Voor kleine details en hoekjes ga ik ook eens zoeken naar zo'n airbrush pompje. Ik gebruik zo nu en dan de flessen aanstekergas-met-rietje die verkocht worden als ontstofspray, maar het vervelende daarvan is dat het compleet willekeurig is of er wel of geen plens vloeibaar butaan uit komt. Zelfs als je 'm bewust stil probeert te houden. Ik heb zo al een keer een fotonegatief vernield, dat vond de combinatie van een temperatuurschok van 40 graden en een petrochemisch oplosmiddel niet zo fijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Dan zou je ook een oude fohn kunnen nemen als je daar op de uitblaas een soort trechter opzet dan heb je ook best veel lucht. IK heb zoiets op mijn figuurzaagmachine gemaakt dan blaast het de stof weg. Er zat wel iets op wat iets aan lucht deed verplaatsen maar dat vond ik te weinig

Hyundai SAC55751 Fluistercompressor of iets vergelijkbaars.

Ik heb zelf een Jun-Air met een keteltje van 9 liter. Is genoeg om wat uit te blazen of een band op te pompen maar dan houdt het ook op.

Koop in ieder geval een fluistercompressor, want van die herrie binnen word je snel gek.

ik heb eigenlijk een grote compressor (onder de vloer in de garage) maar als ik die aanzet voor grote werken, draai ik ook een oude gasfles open die aan de poort staat.
eens ik gedaan heb, draai ik die fles weg. is denk ik een 40L fles.
daarmee kan ik een hoop fietsbanden oppompen, of toestellen proper spuiten.

ik zet die op druk en kan een hele gevel met houtlatten schieten voor die fles leeg is. geen herrie, geen extra apparaat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op dinsdag 8 oktober 2024 22:30:24 schreef douwebakker:
Misschien is een Makita DAS180Z Accu Blaas apparaat een oplossing.

Deze heb ik al enige tijd voor mijn werk in gebruik en ben er goed over te spreken. Geeft met de smalle nozzle nagenoeg even veel luchtdruk als uit een klassieke compressor.
En omdat de lucht niet is samengeperst komt er ook geen vocht mee, iets waar je bij een compressor vochtafscheiders voor zou moeten plaatsen.

joopv

Golden Member

Op dinsdag 8 oktober 2024 18:51:45 schreef RickD007:
Hallo Allen,

Ik gebruik regelmatig spuitbussen met perslucht om oude computer printplaten, voedingen, e.d. te reinigen.
.....

Daarom de vraag: zijn er meer mensen die zo iets gebruiken en wat is een aanrader om te kopen?

Alvast bedankt voor de tips.

Naar mijn mening kun je beter een stofzuiger gebruiken om je spullen schoon te maken. Met perslucht heb je grote kans dat je het stof naar plaatsen blaast waar het anders nooit zou komen, bijvoorbeeld het binnenwerk van connectoren, in de spleet tussen componenten en pcb, enzovoorts.

Dus in de ene hand een stofzuiger met borstelmond, en een kwast met lange dunne haren in de andere hand.

benleentje

Golden Member

ik zet die op druk en kan een hele gevel met houtlatten schieten voor die fles leeg is. geen herrie, geen extra apparaat

Dat is wel een goede tip. Helaas nu even geen geschikte vat voor liggen.

revado

Honourable Member

Op donderdag 10 oktober 2024 13:20:16 schreef fcapri:
ik heb eigenlijk een grote compressor (onder de vloer in de garage) maar als ik die aanzet voor grote werken, draai ik ook een oude gasfles open die aan de poort staat.
eens ik gedaan heb, draai ik die fles weg. is denk ik een 40L fles.
daarmee kan ik een hoop fietsbanden oppompen, of toestellen proper spuiten.

Zo had ik lang geleden een hobby garage met zo'n Dari ( pokkeherrie) compressor.
Voor een luchttol was de hoeveelheid lucht wat weinig dus ik heb er een oude LPG tank bij gezet.
Dat werkte prima, alleen stonk het altijd naar gas als ik lucht gebruikte :)
Die lucht blijft er voor altijd in hangen lijkt het wel...

@benleentje: een overjarige gasfles.
Die zijn zat te vinden.

Gas is reukloos. WAt je ruikt zijn "mercaptanen" (thiol). De geur daarvan is zo sterk, ook in uiterst lage concentratie, dat het aan gas toegevoegd wordt zodanig dat je een lek ruikt. Het kan nog lang duren eer de laatste moleculen mercaptaan uit je tank zijn, dus tot dan zit je met die typische geur.

Bij Nieuwenhuijsen in Houten of Boertien in Wezep kan je voor een grijpstuiver in de fooienpot vast een oude LPG tank krijgen.
Die dingen zijn gemaakt voor een dampdruk van >30 bar bij warm weer, dus dat beetje perslucht houden ze wel uit. Op de appendageplaat kan je goed een aansluitplaat lassen/schroeven, want die is heel dik.

Die gaslucht valt wel mee. Beetje zeepsop er in, tuinslang en goed over laten lopen. Uit mijn compressor komt ook een graflucht als het condens aflaat, zal wel een beetje inherent aan de reactie olie/water/lucht/warmte voor langere tijd opsluiten zijn.

Ik heb wel eens vaker een tank van Nieuwenhuijsen gehaald voor een compressor. Maar dat is minstens 10 jaar geleden; geen idee hoeveel LPG die inmiddels nog doet...

Op donderdag 10 oktober 2024 19:15:14 schreef benleentje:
[...]Dat is wel een goede tip. Helaas nu even geen geschikte vat voor liggen.

Toevallig zag ik er vanmiddag een paar bij de Gamma staan, ook toebehoren zoals een verfpistool, luchtpistool ect. hebben ze daar liggen.

Op deze staat dat je dagelijks de afsluiter moet openen om de troep eruit te laten lopen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 11 oktober 2024 19:09:54 (12%)

die 59 dB van die rechter Stanley is niet teveel - die kan je binnenshuis ook nog gebruiken.

een silent compressor betekent vaak een koelkast compressor, die hebben amper debiet. dat is best irritant als je af wilt blazen en de druk zakt meteen al in, en dat heb je met een klein tankje sowiso al.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo'n compacte Stanley voldoet bij mij prima om dingen schoon te blazen, banden oppompen, etcetera. Al 10 jaar ofzo. Neemt weinig plaats in en is niet zwaar om op te bergen. Ik waak er voor om hem niet langdurig achtereen te laten lopen, dus niet voor verfspuiten van grote objecten, daar lijkt hij mij niet geschikt voor.
Ik vind het een schatje! Kost ca €100. Hornbach

[Bericht gewijzigd door Spog2 op zaterdag 12 oktober 2024 00:11:58 (13%)

McAwesome

Golden Member

Ik heb exact dezelfde maar dan van het merk Airpress en in het blauw. Deze is ondertussen ook al meer dan 10 jaar oud.