in ons appartementsblok ziet iets heel oud in de zekeringkast.
de zekeringkast wordt vervangen maar heb geen idee wat dit ding is.

allé, t is een voeding, maar hoe of wat zegt me niks.
er komt 230V in aan de linkerkant met de dikke wit en zwart.

rechts is iets raars.
als ik me goed herinner meet mijn dmm 1V DC, op AC stand meet ik 14V tussen de zwarte en witte aan de rechterkant
rechts tussen groen en de volledig rechtse draad meet ik 14V AC EN 10V DC.

dit was het rare dus. tussen de linkse 2 heb ik 1V DC, en rechts 10V DC.
ik ging toen meten op AC en meet 14V en 14V.

ik zou daar kunnen 2 voedingen zetten (12VAC op de linkse en 12V DC op de rechtse) maar hoe moet ik dat AC en DC combineren?. of is dat een fout in deze voeding? het ziet er allesbehalve origineel aan met toegevoegde condensatoren en diodes.worst case zet ik een nieuwe plastic gesloten doos tegen de muur en hang ik deze voeding terug.

aan de belknoppen aan de ingang zit een klein printje met een speaker

Het ziet er in elk geval zwaar gedateerd uit, met selenium-gelijkrichter en die groene BY127-diodes.... En de constructiewijze boezemt verder ook niet veel vertrouwen in. Ziet er zelfbouw-achtig uit, 'amateuristisch', in de slechte betekenis van het woord.

Als het niet meer gebruikt wordt, verwijderen. Misschien proberen de spanning af te koppelen en kijken of er klachten komen van mensen dat er 'iets' niet meer werkt? Anders aan oudere bewoners (of mensen die er al lang wonen) vragen of ze zich iets ervan kunnen herinneren? Mogelijk een oude parlofoon-installatie of deurbelsysteem dat al lang buiten gebruik is?

Persoonlijk ben ik van de school 'Als het niet meer nodig is, verwijderen. Alles zo simpel mogelijk houden.' Oude kabels, leidingen, metalen lasdozen en metalen leidingen, weg ermee, om de zaak overzichtelijk te houden.

En als er iemand begint te reclameren omdat er 'iets' niet meer werkt, dan is het aan die persoon dat er weer een *deugdelijke* installatie voor in de plaats komt. Wat ik op de foto zie ziet er voor mij ondeugdelijk uit.

[Edit: en ik zie zo snel ook geen zekering zitten, dus mogelijk is het apparaat niet eens gezekerd? Twee verschillende diodes (BY127 en een BY227), mogelijk om van de selenium 'halve brug' en hele-bruggelijkrichter te maken?]

Zou het een acculader zijn geweest. Die grondplaat lijkt erbij te horen. Die selenium zie je nog in goedkope acculaders. Om er een "voeding" van te maken zijn er elco's gemonteerd.

Even schema optekenen. Zal wel een amateuristische reparatie van een al niet erg mooi gebouwd apparaat zijn.

Dan preventief loskoppelen en in de gaten houden wat er niet meer werkt.

DC voor de parlofoon, AC voor bellen/deuropener?

Groetjes,
eSe

Het is de voeding voor het bellenpaneel.
Dus de drukknoppen voor de bellen op de verschillende woningen / appartementen.
Kan ook nog een intercom bij zitten en een deuropener.

Ziet er zelfbouw-achtig uit, 'amateuristisch', in de slechte betekenis van het woord.

Dat met die oranje condensatoren ziet er wel geknutseld uit maar de rest oogt toch wel een gedegen opbouw wat vroeger toch wel normaal was voor professionele apparatuur. En dan apparatuur wat in kleine oplage vermoedelijk met de hand werd gemaakt. Want ik zie toch ook nog wel een paar van de bind draadjes.

Inderdaad een oude intercom ( parlofoon) voeding, zou wel eens een vroege ATEA kunnen zijn.
De elco's gingen na bvele tientallen jaren stuk, dat gaf een brom en dan platte men er gewoon een paar overheen...
Die 2 BY127 zullen de uitgestoken seleencel wel vervangen.
Ik schat het ding ergens jaren 60.

Gelijkspanning is ong 6 volt dc de spraak, de bel 12 volt ac.
Afkoppelen, werkt de bel dan niet meer dan een moderne trafo nemen :)

werkt de bel dan niet meer dan een moderne trafo nemen

Wat is er mis met de oude trafo? 8)7

Ik zou dan eerder het bij geknutselde wat netter maken.

Wat is er mis met de oude trafo?

Ik tel trouwens twee trafo's in dit apparaat.

Veel te groot/zwaar, niet beveiligd tegen overbelasting (zekering), niet aanraakveilig, enkel-geïsoleerd zonder aarde (ik zie hem in elk geval niet zitten). Bij selenium-gelijkrichters kunnen bij problemen zwaar-toxische dampen vrijkomen.

Een kleine, moderne beltrafo is goedkoop, aanraakveilig, kortsluit-veilig en dubbel-geïsoleerd.

Daarnaast zal het veel goedkoper zijn een moderne beltrafo aan te schaffen en te monteren, dan deze oude voeding te proberen te laten voldoen aan de huidige eisen. Want daar gaat wel enige arbeidstijd in zitten.

Dus vervanging door een moderne beltrafo is eigenlijk een no-brainer, in dit geval. En bij problemen (brand o.i.d.) verwacht ik dat de verzekeringsmaatschappij eerder een moderne beltrafo als 'deugdelijk' accepteert, terwijl een zelf-gemodificeerde voeding uit begin jaren '70 dan weer eerder als 'ondeugdelijk' zal worden bestempeld, hoe deskundig hij verder ook opgelapt moge zijn door een vakbekwaam persoon.

Op woensdag 9 oktober 2024 18:10:36 schreef nonius:
[...]

Veel te groot/zwaar, niet beveiligd tegen overbelasting (zekering), niet aanraakveilig, enkel-geïsoleerd zonder aarde (ik zie hem in elk geval niet zitten).

Een kleine, moderne beltrafo is goedkoop, aanraakveilig, kortsluit-veilig en dubbel-geïsoleerd.

Daarnaast zal het veel goedkoper zijn een moderne beltrafo aan te schaffen en te monteren, dan deze oude voeding te proberen te laten voldoen aan de huidige eisen. Want daar gaat wel enige arbeidstijd in zitten.

Dus vervanging door een moderne beltrafo is eigenlijk een no-brainer, in dit geval. En bij problemen (brand o.i.d.) verwacht ik dat de verzekeringsmaatschappij eerder een moderne beltrafo als 'deugdelijk' accepteert, terwijl een zelf-gemodificeerde voeding uit begin jaren '70 dan weer eerder als 'ondeugdelijk' zal worden bestempeld, hoe deskundig hij verder ook opgelapt moge zijn door een vakbekwaam persoon.

Plus het energieverbruik van die dikke trafo.

En als je dit ziet is het meer een "prutsbekwaam " persoon geweest :)

En als je dit ziet is het meer een "prutsbekwaam " persoon geweest

Ik doelde eigenlijk op Fcapri als vakbekwaam persoon, die in staat is om de voeding weer netjes te maken, maar bij nalezen van m'n eigen woorden zie ik inderdaad dat het ook geïnterpreteerd kan worden alsof de vorige 'creatieve geest' die z'n lusten heeft botgevierd op dit voedinkje, 'vakbekwaam' zou zijn. Maar dat laatste was niet wat ik bedoelde, hi!

(Hoewel het in die tijd ongetwijfeld een acceptabele reparatie zal zijn geweest, die bij niemand destijds de wenkbrouwen deed fronsen. Maar de tijden zijn veranderd.)

de parlefonie is nog in gebruik, idem als de bellen. mijn vrouw heeft daar een appartement op het 7de, dus kan direct controlleren wat er wel/niet werkt. zowieso is de boel nog in dienst.
de 3 spanningen komen samen op dat printje op de laatste foto.
ik kan niet echt uitmaken of er AC of DC moet zijn.

in eerste instantie
paartje links: 1V DC, 14V AC: dit zal de AC spanning zijn voor de bel en eventueel deurslot te openen (met drukknop in elk appartement)

paartje rechts: 10V DC 14V AC: hier verwachte ik eigenlijk enkel de DC en ben beetje verwonderd dat mijn DMM hier ook 14V AC meet. of is die rimpel op die DC spanning zo danig groot geworden dat mijn meter er gek van wordt.

moet ik dan 2 voedingen voorzien, een 10V DC (12???) en een 12V AC en die dan correct aansluiten.
als ik er niet uit komt, zou ik die voeding recuperen en in een leeg kastje ernaast zetten

de huidige zekeringkast gaat namelijk weg.
gebouw is van 1963. de enige eigenaar die er sinds nieuwbouw woont is paar maanden geleden overleden. enja, als enige met electro kennis, mag ik het bekijken. één van de elco's zit bijna tegen de metaal achterkant van de deur. een goed duwen tegen de kast, en het is geknetter

Kijk eens of je ergens bv een ( gebruikte) ATEA ALD 117 kan vinden daar zit alles in :)

Op woensdag 9 oktober 2024 18:25:08 schreef nonius:
[...]

Ik doelde eigenlijk op Fcapri als vakbekwaam persoon, die in staat is om de voeding weer netjes te maken, maar bij nalezen van m'n eigen woorden zie ik inderdaad dat het ook geïnterpreteerd kan worden alsof de vorige 'creatieve geest' die z'n lusten heeft botgevierd op dit voedinkje, 'vakbekwaam' zou zijn. Maar dat laatste was niet wat ik bedoelde, hi!

(Hoewel het in die tijd ongetwijfeld een acceptabele reparatie zal zijn geweest, die bij niemand destijds de wenkbrouwen deed fronsen. Maar de tijden zijn veranderd.)

Aan Fcapri twijfel ik uiteraard ook niet.
Ik snap de bedoeling van de, inderdaad op twee manieren uitlegbare, zin :)

Op woensdag 9 oktober 2024 13:47:07 schreef fcapri:
in ons appartementsblok ...

OT:

Wat is er gebeurd met het huis met de grote hangaar erbij voor al uw projecten??

als ik er niet uit komt

Daar zul je enkel achter komen nadat je de moeite hebt genomen om de schakeling te ontrafelen van deze voeding... mss is het allemaal niet zo hokus pokus...

zou ik die voeding recuperen en in een leeg kastje ernaast zetten

Foei

Die kast ziet er best interessant uit. Gevaarlijk ook.
Maar soms is het beter een keer diep adem te halen en goed te overwegen wat de hobby ook al weer is?

Ik zou mij hier goed in kunnen houden, denk ik ;)

5jaar geleden heb ik in het appartement ook al de zekeringkast vervangen
http://www.fordcapri.be/off/pics/westende/elec/640/DSCN4607.JPG

http://www.fordcapri.be/off/pics/westende/elec/640/IMG_20190416_150301.jpg
wordt ook verhuurd als vakantiewoning en dan zijn de regels wat strenger. de zekeringkast was afgekeurd. dus heb ik die vervangen. keuring is goed voor 25jaar

nu zijn de regels in belgie ook blijkbaar veranderd. de gemeenschappelijke delen moeten elke 5jaar gekeurd worden. dit is volgens mij nooit gebeurd zinds 1963 (bouw van blok).
er is een offerte gemaakt om die te vervangen van... 4600€ !!!
Daar zat ook bij 960€ voor het maken van het situatieplan en 500€ voor het eendraadschema

bij de eigenaarsvergadering ben ik niet akkoord gegaan want ik HEB gewoon alle schemas. normaal kreeg elk appartement de plannen van het hele gebouwd, blijkbaar ben ik nog de enige die ze heeft :-)

die 7 groepen zijn enkel de kelder. ik zei ook al dat die 4600€ echt absurd is en dat ik voor 500€ mijn eigen kast had vervangen.

kreeg dan direct de vraag of ik er eens kan naar kijken. en die voeding, tja, das een speciaaltje :-)

Op woensdag 9 oktober 2024 19:02:36 schreef High met Henk:
[...]

OT:

Wat is er gebeurd met het huis met de grote hangaar erbij voor al uw projecten??

heb ik ook nog :-).
dat appartement is van mijn vrouw, en samen hebben we ook ons huisje.

die voeding lijkt hier wel op fred,

dit is een parlofoon trafo van atea, uit de jaren 60. kwam ik tegen in een dito oude meterkast die vervangen werd, elco's stonden bol als een pak yoghurt van vorig jaar. ding deed ook al zeker 20 jaar niks meer.

er is een offerte gemaakt om die te vervangen van... 4600€ !!!
Daar zat ook bij 960€ voor het maken van het situatieplan en 500€ voor het eendraadschema

Als je geen voorrijdkosten en werkuren telt kan dat idd voor 500€.
Anderzijds als er een offerte gemaakt wordt voor een VME gaat de prijs snel richting x2.

Hier is een offerte gemaakt voor extra AB's van de keldergarage.
De offerte van de officiele leverancier ....101,15 excl 21% btw!!!
Originele AB op het www rond de 40€ incl verzending.
Je wil niet weten wat de reactie van de syndicus was toen we hem hier op wezen ...

Op woensdag 9 oktober 2024 22:01:47 schreef OXO:
[...]
Als je geen voorrijdkosten en werkuren telt kan dat idd voor 500€.
Anderzijds als er een offerte gemaakt wordt voor een VME gaat de prijs snel richting x2.

die offerte was te gek.
zekeringkast 750€
werkuren zekeringkast vervangen 640€
zekeringen 120€
schema tekenen 960€
situatie plan 320€
1 kelderlamp vervangen 1037€ !!!!!
2meter kabel vervangen (geen idee waar) 221€
klein materiaal 200€
....

ik heb nu al gekeken
-nieuwe zekeringkast van vynkier, 2x 12modules
-nieuwe diff 40A 300mA
-7 nieuwe groepen
-hoofdschakelaar 40A
totale kost om dat partikulier te bestellen is 161€, gewoon een winkel hier 5km vandaan.

schemas voor 7 keldergroepen is peanuts hé
-er zit 1 groep met stopcontact waar ooit een waterpomp stond om de druk te verhogen naar het 7de verdiep, die is weg. groep met stopcontact dus
-groep van de kelderverlichting (3 lampen dacht ik)
-groep van de bergruimte (1 lamp + 1 stopcontact)
-3 groepen voor de tijdschakelaars (GV en 1e verdiep, 2de-3de-4de verdiep, 5de-6de-7de verdiep). elke groep heeft dus 3 schakelaars en 3 lampen
-1 groep voor de parlefoon voeding

daar ben je geen 2uur mee bezig om uit te tekenen.
ik schat dat ik alles in 1 dag klaar krijg.
verdubbel nog materiaal kost: 320€
doe eens heel gek en vraag 125€ per uur. zit ik op 1/4de van de prijs

wil ik 4600€ kunnen verklaren, moet ik 500€/uur gaan vragen

4600 euro is absurd ;(

Maar die 161 euro voor een kast kan ook alleen maar Ali spul zijn...
Een kast met 7 automaten en een aardlek + hoofdschakekaar kan ik niet inkopen voor dat bedrag als ik een merk wil leveren.

Op woensdag 9 oktober 2024 22:27:19 schreef fcapri:
[...]
die offerte was te gek.
[...]

Niet als je het liever niet doet en voldoende werk hebt. Een kennis van me zal altijd een offerte maken. Doet hij het werk liever niet, dan vraagt hij een absurde prijs. Moet hij het werk toch uitvoeren, dan verdient hij goed en wil het zeggen dat ook de anderen het niet zagen zitten en nog meer vroegen. Of zelfs geen offerte binnen brachten.

Dezelfde persoon zal een offerte altijd x3 doen als hij in Mechelen of Leuven moet werken. De extra tijd voor parkeervergunningen aan te vragen en de boetes moeten ook betaald geraken. Alternatief is Mechelen en Leuven negeren. Zoals onze lokale brouwer ook al doet.

Er speelt echt wel meer dan alleen uurloon en materiaal om een offerte te maken. Een bekende van me werkte heel veel in Lasne en Sint Martens Latem. Daar kon hij veel meer vragen als in een modale gemeente.

Op woensdag 9 oktober 2024 21:30:31 schreef testman:
die voeding lijkt hier wel op fred, [bijlage]

dit is een parlofoon trafo van atea, uit de jaren 60. kwam ik tegen in een dito oude meterkast die vervangen werd, elco's stonden bol als een pak yoghurt van vorig jaar. ding deed ook al zeker 20 jaar niks meer.

Op een echte (GTE) Atea zou ik toch de naam en logo verwachten. Mijn beide ouders hebben er gewerkt. Mijn vader nog in de Boomgaardstraat in Berchem en later in Herentals.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (22%)]

Op woensdag 9 oktober 2024 22:45:14 schreef revado:
4600 euro is absurd ;(

Maar die 161 euro voor een kast kan ook alleen maar Ali spul zijn...
Een kast met 7 automaten en een aardlek + hoofdschakekaar kan ik niet inkopen voor dat bedrag als ik een merk wil leveren.

allemaal origineel vynckier spul, niks chinees

met teco geraak ik aan 134€

nog een faserail erbij, die voeding voor de parlefoon.... je zal niet aan 500€ materiaal geraken.
die parlefoon voeding hadden ze ook nergens in de offerte staan. denk zelf dat ze het binnenwerk van de kast ook niet bekeken hebben