Beste forumleden,
IK twijfel over de volgende situatie:
Ik heb bij iemand een laadpaal geplaatst (11KW) met een xmvk 5x2,5mm2 kabel. De kabel gaat door een 60mm mantelbuis onder de grond, samen met een xmvk 3x2,5mm2 kabel.
Deze kabel gat naar een dubbel buitenstopcontact in de voortuin.
De kabels gaan bij de meterkast de kruipruimte in en gaan (ongebeugeld) in de kruipruimte in de mantelbuis.
De mantelbuis komt uit de grond alvorens de kabels bloot komen i.v.m. geen afgeschermde kabel en gaan dan in een slagvaste buis naar het stopcontact en de laadpaal.
De totale lente is 20,5 meter.
Ik was in de veronderstelling dat ik Ymvk had gekocht, maar ik had niet goed opgelet en kwam er dus later achter dat dit XMVK is.
Deze kabel is afgezekerd met een 20A B alamat. (zodat de automaat heel blijft i.v.m. langdurige 16A belasting). 2,5mm2 mag volgens de kabeltabel achter een B automaat in deze situatie zelfs tot 25A gezekerd worden.
De warmte ontwikkeling van de kabel is zo'n 120 watt bij volle belasting (1% spanningsval), en de kerntemperatuur zou volgens berekening niet boven de 57 graden uitkomen bij 30 graden omgevingstemperatuur en continue belasting.
Ik hoor dat Xmvk lichte kabels zijn, niet voor zware toepassingen etc.
Echter mag de kerntemperatuur van een xmvk tot 90 graden oplopen.
Moet ik ze gaan wisselen of valt het wel mee? Kruipruimte staat 20 cm water in...
Wat moet dat moet, maar het lijkt mij wat overdreven en de situatie is naar mijn inzicht ook zeker niet onveilig. Uiteraard had ik het beter met Ymvk kunnen doen, maar dat was ook mijn bedoeling
Graag hoor ik jullie mening.
Alvast bedankt,
Lars