Toepassing XMVK kabel

Beste forumleden,

IK twijfel over de volgende situatie:

Ik heb bij iemand een laadpaal geplaatst (11KW) met een xmvk 5x2,5mm2 kabel. De kabel gaat door een 60mm mantelbuis onder de grond, samen met een xmvk 3x2,5mm2 kabel.
Deze kabel gat naar een dubbel buitenstopcontact in de voortuin.

De kabels gaan bij de meterkast de kruipruimte in en gaan (ongebeugeld) in de kruipruimte in de mantelbuis.
De mantelbuis komt uit de grond alvorens de kabels bloot komen i.v.m. geen afgeschermde kabel en gaan dan in een slagvaste buis naar het stopcontact en de laadpaal.
De totale lente is 20,5 meter.

Ik was in de veronderstelling dat ik Ymvk had gekocht, maar ik had niet goed opgelet en kwam er dus later achter dat dit XMVK is.

Deze kabel is afgezekerd met een 20A B alamat. (zodat de automaat heel blijft i.v.m. langdurige 16A belasting). 2,5mm2 mag volgens de kabeltabel achter een B automaat in deze situatie zelfs tot 25A gezekerd worden.

De warmte ontwikkeling van de kabel is zo'n 120 watt bij volle belasting (1% spanningsval), en de kerntemperatuur zou volgens berekening niet boven de 57 graden uitkomen bij 30 graden omgevingstemperatuur en continue belasting.

Ik hoor dat Xmvk lichte kabels zijn, niet voor zware toepassingen etc.
Echter mag de kerntemperatuur van een xmvk tot 90 graden oplopen.

Moet ik ze gaan wisselen of valt het wel mee? Kruipruimte staat 20 cm water in... |:(

Wat moet dat moet, maar het lijkt mij wat overdreven en de situatie is naar mijn inzicht ook zeker niet onveilig. Uiteraard had ik het beter met Ymvk kunnen doen, maar dat was ook mijn bedoeling 8)7

Graag hoor ik jullie mening.

Alvast bedankt,

Lars

sterker nog, los liggende in de kruipruimte dien je grondkabel te gebruiken. xmvk mag al helemaal niet, dat is wandkabel. ymvk mag wel weer als je deze beugelt tegen de wand of tegen het dek.

om beschadingen van de kabels tegen te gaan in de kruipruimte kun je er ook een tyleenslang of slagvaste pijp overheen schuiven evt om niet te hoeven beugelen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 11 oktober 2024 19:15:32 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor zover ik weet hoeft grondkabel pas gebruikt te worden als de kabel echt de grond in gaat en dus niet meer zichtbaar is. daarnaast gaat de kabel na 20 cm in de kruipruimte te zijn de mantelbuis in.

Op vrijdag 11 oktober 2024 19:15:45 schreef Larsengeneer:
Voor zover ik weet hoeft grondkabel pas gebruikt te worden als de kabel echt de grond in gaat en dus niet meer zichtbaar is. daarnaast gaat de kabel na 20 cm in de kruipruimte te zijn de mantelbuis in.

de kabel ligt niet los door het zand heen in de kruipruimte dus? dat mag wel. los door het zand dient het grondkabel te zijn. echter is xmvk hier niet geschikt voor, je hebt het trace met buis beschermd dus komt het wel goed, maar de volgende dient wel ymvk te zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
keebrev

Special Member

Op vrijdag 11 oktober 2024 19:08:12 schreef Larsengeneer:
Ik hoor dat Xmvk lichte kabels zijn, niet voor zware toepassingen etc.
Echter mag de kerntemperatuur van een xmvk tot 90 graden oplopen.

Moet ik ze gaan wisselen of valt het wel mee? Kruipruimte staat 20 cm water in... |:(

Bij mijn weten is de maximale kerntemperatuur met pvc isolatie 70°C.
De aders van een Xmvk liggen dichter bij elkaar dan bij een Ymvk kabel
De laadpaal kan er over langere tijd de maximale stroom leveren, waardoor de kabel warm wordt.

Laadpaalfabrikanten schrijven 4mm2 als minimum voor. Dat is niet voor niets.
Zelf zeg je al dat er 120W aan warmte gedissipeerd wordt. Dat is verloren energie, verloren €€€€ :(.

Die kabel moet je sowieso vervangen door een Ymvk 5G4, of nog beter, een 5G6.

Wat zou je doen als dit voor jou ev zou gelden?

N.B. voor 3 belaste geleiders mag je met pvc isolatie max 24A voeren ipv de 27A bij 2 actieve geleiders.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Nee deze ligt inderdaad niet los door het zand. Enige wat niet helemaal klopt is dat deze dus 20 cm 'zweeft' en daar niet gebeugeld is.. de doorvoer is apart en via een slagvaste buis. Was ook in de veronderstelling dat ik Ymvk had gebruikt, maar ik was door mn haspels heen en had even snel wat bij toolstation gekocht en niet goed opgelet... haastige spoed zelden goed blijkt maar weer. Denk dat t wel mee valt, maar is altijd fijn als iemand anders ook even mee denkt. Anders trek ik t er gewoon uit, maar kost me wel een halve dag, 40 meter kabel en een nat pak.

Op vrijdag 11 oktober 2024 19:50:11 schreef keebrev:
[...]

Bij mijn weten is de maximale kerntemperatuur met pvc isolatie 70°C.
De aders van een Xmvk liggen dichter bij elkaar dan bij een Ymvk kabel
De laadpaal kan er over langere tijd de maximale stroom leveren, waardoor de kabel warm wordt.

Laadpaalfabrikanten schrijven 4mm2 als minimum voor. Dat is niet voor niets.
Zelf zeg je al dat er 120W aan warmte gedissipeerd wordt. Dat is verloren energie, verloren €€€€ :(.

Die kabel moet je sowieso vervangen door een Ymvk 5G4, of nog beter, een 5G6.

Wat zou je doen als dit voor jou ev zou gelden?

Valt wel mee, is een verlies van 1% en is in mijn ogen acceptabel. wordt ook door diverse partijen aangeraden zie hier de tabel. Gaat mij vooral om het verhaal Ymvk vs Xmvk (waar ik de keuze voor ymvk heb gemaakt,maar per abuis xmvk heb gekocht).
Zie hier de link naar tfk. Kerntemperatuur mag tot 90 graden: https://www.tkf.nl/nl/513-xmvk-eca-450750-v/185007

[Bericht gewijzigd door Larsengeneer op vrijdag 11 oktober 2024 19:58:25 (27%)

keebrev

Special Member

Een kabelfabrikant wil kabels verkopen, een laadpaalfabrikant wil laadpalen verkopen.
Wie krijgt de klachten als er een laadpaal niet (goed) functioneert? Juist ja, niet de kabelfabrikant. De laadpaalfabrikant wijst naar zijn voorwaarden. Als daar staat dat er 4mm2 kabel moet gebruiken en je doet dat niet, dan zijn de consequenties voor jou...

Hoe kom je aan die 1% kabelverlies? Van de tabellen die de kabelfabrikant gebruikt, moet je vooral de omstandigheden weten waar die kabel gebruikt wordt.
Als ik de formule gebruik zoals ik die op school geleerd heb, kom ik op 1,68% verlies, met 4mm2 is dat 1,05%.

Nogmaals, de Xmvk is voor licht gebruik bedoeld, en dat zijn laadpalen niet.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Die kabel moet je sowieso vervangen door een Ymvk 5G4, of nog beter, een 5G6.

+1
Hier heeft de installateur voor een 11kW laadpaal op zowat 30m van de meterkast zonder ernaar te hebben gevraagd 5G6 afgerold.
Ik alvast heeeeel tevreden...
En de aansluitklemmen in de laadpaal waren zeker niet te klein...

Op vrijdag 11 oktober 2024 21:18:34 schreef OXO:
[...]
+1
Hier heeft de installateur voor een 11kW laadpaal op zowat 30m van de meterkast zonder ernaar te hebben gevraagd 5G6 afgerold.
Ik alvast heeeeel tevreden...
En de aansluitklemmen in de laadpaal waren zeker niet te klein...

Ja t is maar wat je wilt natuurlijk. 6mm2 is daarvoor absurd zwaar maar kan er niets van zeggen.

Ik ben opzoek onderbouwing waarom xmvk niet zou kunnen en ymvk wel. Maar zoals wel vaker wordt over van alles gestruikeld.

De algemene zin dat een xmvk niet geschikt is voor hoge belasting weet ik, maar waarom(islolatie dikte/materiaal) en hoe hoog?

De kruipruimte is zeer belabbert toegankelijk. T moet goed zijn, dat zeker, maar t hoeft niet bestand te zijn tegen abnormale omstandigheden, daar wlrden zaken te duur van.

In de bijlage een berekening bij de tool van tkf 1.13% spanningsval.
en hier een link naar een andere website war je de spanningsval kan berekenen zodat er geen kans is op fouten bij het handmatig berekenen. https://acdesigner.app/kabel

Niet om lullig te doen, maar een spanningsval van 1,1% is acceptabel. Dat je minder spanningsval hebt met 4mm2, en 6mm2 klopt. De stap naar 4mm2 vind ik nog logish maar 6mm2 is echt overdreven voor 11Kw.

[Bericht gewijzigd door Larsengeneer op vrijdag 11 oktober 2024 21:55:08 (17%)

Zover ik weet
xmvk mag niet samen in een buis
max temp 70 graden

Los door de kruipruimte hoogstens bij de wanden langs, nooit diagonaal je wee nooit wie er met een scherp iets door die ruimte kruipt.

er zijn merken laadpalen die geen garantie geven als de opgegeven minimale kabeldikte niet is gebruikt. vergeet niet dat de laadpaal in error valt bij onderspanning. ook de wagen zelf kan dat doen, en dat laatste heb ik al vaker gehad. dat is nogal software instelling enz afhankelijk nl. het zijn lange uren vollast dus ik zeg ook dat 2,5mm2 te dun is voor een laadpaal, de klemmen op de automaat in de kast worden ook warmer ervan, tevens heeft xmvk dunne isolatie, in water liggen icm warmte en een kras in de mantel gaat etteren op dun duur. grondkabel heeft een extra mantel onder het aardscherm die afdichtend is, dus zolang je daar niet doorheen hebt gestoken is er nog niks aan de hand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op vrijdag 11 oktober 2024 22:18:04 schreef testman:
er zijn merken laadpalen die geen garantie geven als de opgegeven minimale kabeldikte niet is gebruikt. vergeet niet dat de laadpaal in error valt bij onderspanning. ook de wagen zelf kan dat doen, en dat laatste heb ik al vaker gehad. dat is nogal software instelling enz afhankelijk nl. het zijn lange uren vollast dus ik zeg ook dat 2,5mm2 te dun is voor een laadpaal, de klemmen op de automaat in de kast worden ook warmer ervan, tevens heeft xmvk dunne isolatie, in water liggen icm warmte en een kras in de mantel gaat etteren op dun duur. grondkabel heeft een extra mantel onder het aardscherm die afdichtend is, dus zolang je daar niet doorheen hebt gestoken is er nog niks aan de hand.

De laadpaal kan je volgens de handleiding met minimaal 1,5mm2 en maximaal 6mm2 aansluiten. 6mm2 is uiteraard voor 32A/22kw nodig. de laadpaal is begrensd op 11KW. Een laadpaal die storing krijgt bij een spanningsval van 1,1 procent lijkt mij heel sterk. Zeker omdat het net 10% kan variëren.
Gewoon een dikke kabel voor de zekerheid is niet de juiste reden. Een vaste frietpan van 11KW wordt ook gewoon op 2.5mm2 aangesloten.

Belangrijkste vraag vanuit mij is: Waarom zou 2.5mm2 Xmvk niet continue met 16A belast mogen worden? Dat de kabel minder warm mag worden is duidelijk. Maar met een verlies van 120Watt over 20 meter zou de kabel onder zeer ongunstige omstandigheden 59 graden worden bij 24/7 laden. Daarnaast zou 2,5mm2 zelfs met 24A belast mogen worden.

Belangrijkste vraag vanuit mij is: Waarom zou 2.5mm2 Xmvk niet continue met 16A belast mogen worden?

Ik denk dat het niet een kwestie is dat die XMVK 2.5mm² geen 16A (continu) aankan, dus dat het hier niet specifiek om de koperverliezen gaat, maar om de kwaliteit van de isolatie. Bij XMVK is de kabelisolatie niet geschikt voor buiten. YMVK mag binnen en buiten gebruikt worden, XMVK alleen binnen. En het gaat niet alleen om de maximum-temperatuur, maar ook om de minimum-temperatuur (vorst).

Daarnaast geldt dat XMVK voor 'lichte' toepassingen is, en YMVK voor zwaardere. Een 22kW laadpaal (al dan niet software-matig teruggeregeld naar 11kW) zou ik niet als een 'lichte' toepassing durven beschouwen. Plus de kabel buiten in de grond (ook al zit het in een mantelbuis), en nog een stukje in de kruipruimte (met water erin, maak ik uit uw verhaal op), dan gaat het hier toch om een behoorlijk ruwe omgeving.

Ik zou even diep ademhalen, binnensmonds wat krachttermen uitslaan, mezelf opmonteren met 'ook het beste paard struikelt wel eens', en vervolgens de kabel toch maar gewoon vervangen voor het juiste product.

set SCE to AUX.

Een vaste frietpan van 11KW wordt ook gewoon op 2.5mm2 aangesloten.

nou nee, bij voedingen is de kabellengte altijd 1 van de belangrijkste delen van de rekensom die de kabeldiameter bepalen. 11kW op 2,5mm2 houd al vrij snel op. ken zeker gevallen waar een 16A wcd een 10mm2 werd vanwege de afstand, de automaat moet immers nog uit kunnen schakelen bij kortsluiting.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zaterdag 12 oktober 2024 00:27:45 schreef testman:
[...]

nou nee, bij voedingen is de kabellengte altijd 1 van de belangrijkste delen van de rekensom die de kabeldiameter bepalen. 11kW op 2,5mm2 houd al vrij snel op. ken zeker gevallen waar een 16A wcd een 10mm2 werd vanwege de afstand, de automaat moet immers nog uit kunnen schakelen bij kortsluiting.

tot 25 meter zou hhet volgens de kabel tabellen zeker moeten kunnen.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 12 oktober 2024 00:39:44 schreef Larsengeneer:
[...] tot 25 meter zou hhet volgens de kabel tabellen zeker moeten kunnen.

Waarom stel je de vraag hier dan als het allemaal toch wel kan volgens de tabellen?
Als meerdere ( ervaren) medeleden aangeven dat het niet kan / niet verstandig is dan zou ik daar toch liever op af gaan.
Een EV trekt langdurig veel stroom en dat alleen al zou voor mij reden zijn om minimaal 5x4 grondkabel te kiezen.

keebrev

Special Member

In een van je eerdere berichten had je aangegeven dat je de kabel "even snel" bij Toolstation had gehaald. Dat kan ik zo 1-2-3 niets meer van terug vinden.

TKF XmvK die je aangeeft heeft als aderisolatie XLPE, wat een maximale temperatuur heeft van 90 graden, met als prijskaartje 3,88 euro ex de meter.
Toolstation verkoopt geen TKF-kabel, die raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Ze hebben wel Waskonig (€2,89)en PA (€ 2,44) als verkopende merken. Daar staat niets over de aderisolatie van XLPE in.

Je zal toch echt van de 70 graden uit moeten gaan.

Om welk merk en type laadpaal gaat het?

Je vraagt om raad, maar je zoekt allerlei manieren om jezelf vrij te pleiten om de bestaande kabel maar niet te hoeven vervangen.
Je kan het ook anders zien: De kans is redelijk aanwezig dat het verkeerd gaat. Jij gooit je naam te grabbel (en dat gaat snel in de rondte), maar je kan er ook eerlijk er vooruit komen dat je in de gauwigheid een verkeerd type kabel gebruikt hebt. Daar krijg je alleen maar waardering voor.

Trek je duikerspak aan en gáán met die YmvK 5G4!

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op zaterdag 12 oktober 2024 07:00:47 schreef keebrev:
In een van je eerdere berichten had je aangegeven dat je de kabel "even
Toolstation verkoopt geen TKF-kabel, die raken ze aan de straatstenen niet kwijt. Ze hebben wel Waskonig (€2,89)en PA (€ 2,44) als verkopende merken. Daar staat niets over de aderisolatie van XLPE in.

Je zal toch echt van de 70 graden uit moeten gaan.

waskonig + walther kabel, dat is de goedkoopste kabel op de EU markt. stript slecht en de dikkere varianten in superflex zijn helemaal ellende. de aderisolatie is dunner als die van een bekend NL fabrikaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Thanks Heren(diepe zucht),

Wellicht beter om hem te vervangen dan. Het station is een Zaptec go
Ik struikelde er vooral over dat de eerste gaan over van alles en nog wat, maar niet perse over de vraag. Ik ben in de veronderstelling dat de aderdikte prima is.Dat de kabel in kwestie zo bellaberd was had ik niet door.... Ik wist niet dat Xmvk niet dezelfde eigenschappen had ... dat had ik wel verwacht. Dat ik de kabel moet vervangen is mij inmiddels duidelijk en dat zal ik ook gaan doen.

Nog 2 vervolg vragen:

- Moet de kabel voor het stopcontact ook vervangen worden? Dat lijkt me overdreven.

- is de eerder genoemde 2.5mm2 voldoende? Ik zat al scherp in de prijs en de klant had me gevraagt om zoveel mogelijk huismerken te gebruiken voor de groepenkast/ alamats.( zijn ook goed genoeg overigens en worden door mij netjes met een aardlek tester getest.
).

Lars

Op zaterdag 12 oktober 2024 06:52:22 schreef revado:
[...]

Waarom stel je de vraag hier dan als het allemaal toch wel kan volgens de tabellen?
Als meerdere ( ervaren) medeleden aangeven dat het niet kan / niet verstandig is dan zou ik daar toch liever op af gaan.
Een EV trekt langdurig veel stroom en dat alleen al zou voor mij reden zijn om minimaal 5x4 grondkabel te kiezen.

Omdat ik weet en berekend heb dat volgens de nen 1010 deze kabdikte gewoon prima is. Een fluke is ook beter dan een unit of een beta. Echter voldoen ze alle 3. En ik ben zelf soms ook zo; het beste van het beste willen.

Klanten vragen om een lage prijs, ik leg uit dat het ze wat meer energie kost en ze accepteren dat, niks mis mee.

Dat de xmvk zo slecht was had ik niet verwacht. Maar blijkbaar zou het voor jullie de reden zijn om de kabel te vervangen dus dat ga ik dan ook doen.

Hier in BE worden kookplaten met een vergelijkbaar (intermitterend) vermogen 3F aangesloten met 4mm2.
Een volledige laadbeurt zal met continu 11kW zowat 5h in beslag nemen.
Zelfs als het kan en mag wil ik het niet met 2,5mm2
Net zoals ik geen 14h wil laden met 2F 3,7kW.
Voor een 11kW laadpaal minstens 4mm2 kiezen hoort volgens mij dan ook onder goed vakmanschap.

Jinny

Golden Member

Hmm, even iets anders, je zegt,

en de klant had me gevraagt om zoveel mogelijk huismerken te gebruiken voor de groepenkast/ alamats

Dat zou voor mij reden zijn om af te haken.
Ik gooi mijn naam niet te grabbel door zooi te gebruiken.
En ja, Emat -is- zooi.

Ik heb hier een mooi klusje naast het schip, ik had een dure offerte, maar voordat ik de offerte indiende had ik een rondje met de tekenbevoegde gelopen en eea uitgelegd en onderbouwd waarom ik bepaalde keuzes maakte.
En dus geen Emat of aanverwante zooi gebruikte.

Offerte is per kerende post goedgekeurd.
Men begreep waarom ik duurder was en wat de consequentie van goedkoper kon zijn.
Er komt nog meer werk aan op dit putje, en de kans dat ik dat ook ga krijgen is na deze klus gestegen....

Ergo, stap niet in de val van goedkoper....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op zaterdag 12 oktober 2024 11:55:44 schreef Jinny:
Hmm, even iets anders, je zegt,
[...]
Dat zou voor mij reden zijn om af te haken.
Ik gooi mijn naam niet te grabbel door zooi te gebruiken.
En ja, Emat -is- zooi.

Ik heb hier een mooi klusje naast het schip, ik had een dure offerte, maar voordat ik de offerte indiende had ik een rondje met de tekenbevoegde gelopen en eea uitgelegd en onderbouwd waarom ik bepaalde keuzes maakte.
En dus geen Emat of aanverwante zooi gebruikte.

Offerte is per kerende post goedgekeurd.
Men begreep waarom ik duurder was en wat de consequentie van goedkoper kon zijn.
Er komt nog meer werk aan op dit putje, en de kans dat ik dat ook ga krijgen is na deze klus gestegen....

Ergo, stap niet in de val van goedkoper....

Klopt. Ik doe het meestal ook niet. En wordt daar nu ook op afgestraft.. onveilig kan het niet zijn, t is immers goedgekeurd.t is wel lastiger monteren en gevoeliger. In dit geval in een huisinstallatie heb ik t aangedurft, maar niet met succes.

Bedankt voor alle reacties.

En sorry voor mijn eigenwijsheid, maarja daar zijn we techniekers voor en daar zitten er meer van op dit forum O-)

benleentje

Golden Member

De warmte ontwikkeling van de kabel is zo'n 120 watt bij volle belasting (1% spanningsval),

Als dat zo 8 uur per dag is dan is 120W bijna 1kWh per dag. Om dat even in perspectief te zetten, ik verbruik ongeveer 4kWh per dag. Dus 1kWh is al een 25% van mijn hele dag verbruik.

Voor een laadpaal is het altijd wel zo dat dat een maatje dikker als minimaal nodig zich altijd terug verdient.

Ik ben opzoek onderbouwing waarom xmvk niet zou kunnen en ymvk wel.

De algemene zin dat een xmvk niet geschikt is voor hoge belasting weet ik,

Grappig als mensen wel zelf hun eigen antwoord geven maar dan toch nog steeds een reden zoeken dat het wel kan. Mijn mening is dat er in de tabellen en berekeningen toch altijd nog wel iets aan marge en dus extra ruimte is. De kans dat dit met de verkeerde kabel fout gaat is heel erg klein. Dus onofficieel gaat dit wel goed.
Maar vanwege het terugverdienen van de dikkere kabel is het toch zeker te overwegen om die erin te trekken.