Toepassing XMVK kabel

de china automaten werken niet, dat hadden holec alamatjes ook uit begin 80's. de eerste aardlekautomaten waren dat. echter die gingen niet op de aardlek eruit en niet op de automaat. de tikgevoelige eaton 2P 40A aardleks van nog geen 10 jaar oud hoor ik ook steeds vaker meldingen van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Maar kan me inderdaad niet voostellen dat kema keur dragende producten 'gevaarlijk' 'ondeugdelijk' of per defenitie rommel zijn.

Uiteraard probeert kema zijn naam geloofwaardig te houden, maar dat is het niet. Met genoeg geld krijg je overal een kema keur op. Of ze sturen een wel goed werkende en betere kwaliteit emat ALS op ter keuring maar de uiteindelijk verkochte producten wijken af.

Voor mij heeft CE en keurmerken geen enkele waarde. Ik heb liever een sneider ALS zonder CE en zonder enkel keurmerk dan iets wat vol zit met alle mogelijke keurmerken maar toch van bedenkelijke afkomst is. En natuurlijk faalt ook een Sneider ALS wel een keer want alles heeft een faal modus maar het gaat mij meer om de kans van falen en die moet zo klein mogelijk zijn.

HVinduction

Special Member

Maar even terug on topic: XMvK heeft dunnere isolatie dan YMvK en is daardoor makkelijker te buigen, maar niet geschikt om te bundelen. Wat ik ook niet wist dat je gewone XMvK of YMvK mag gebruiken in de grond, zolang het maar diep genoeg ligt, bij echte grondkabel met een aardmantel is deze eis veel minder streng.

In Nederland mag je volgens mij zelfs hoewel dat zeer onverstandig is kabel zo de muur in stuccen, is in Duitsland zelfs een gewoonte, maar meestal wordt daar (flexibel) PVC-buis voor gebruikt, en dat moet zeker als de kabel door stenen of betonnen muren gaat. Met losse draden mag het uiteraard niet omdat die niet dubbel geïsoleerd zijn.

benleentje

Golden Member

Wat ik ook niet wist dat je gewone XMvK of YMvK mag gebruiken in de grond,

Natuurlijk mag dat de kabels zelf zijn volledig waterdicht en net zo waterdicht als YMvK-as. Het gaat hem enkel om de extra bescherming die je tot een bepaalde diepte nodig hebt

revado

Honourable Member

Op maandag 14 oktober 2024 17:59:32 schreef HVinduction:
Maar even terug on topic: XMvK heeft dunnere isolatie dan YMvK en is daardoor makkelijker te buigen, maar niet geschikt om te bundelen. Wat ik ook niet wist dat je gewone XMvK of YMvK mag gebruiken in de grond, zolang het maar diep genoeg ligt, bij echte grondkabel met een aardmantel is deze eis veel minder streng.

In Nederland mag je volgens mij zelfs hoewel dat zeer onverstandig is kabel zo de muur in stuccen, is in Duitsland zelfs een gewoonte, maar meestal wordt daar (flexibel) PVC-buis voor gebruikt, en dat moet zeker als de kabel door stenen of betonnen muren gaat. Met losse draden mag het uiteraard niet omdat die niet dubbel geïsoleerd zijn.

In Duitsland gebruiken ze daar zg Unterputzkabel voor, dat is eigenlijk platte xmvk met de aders naast elkaar.
Die gaat zo onder de stuclaag.

Op maandag 14 oktober 2024 20:21:18 schreef revado:
[...]

In Duitsland gebruiken ze daar zg Unterputzkabel voor, dat is eigenlijk platte xmvk met de aders naast elkaar.
Die gaat zo onder de stuclaag.

die heb ik hier ook al gezien bij nieuwbouw, casco gekocht huis waar men zo die kabel in de stuc op de plafonds ging smeren en de centraaldozen dus ook weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer