contactpunten vervangen door elektronische ontsteking

wie zou mij kunnen vertellen welke schakeling/laar ik zou kunnen gebruiken om de contactpunten te vervangen dmv of mbv een magneetje welke in een ring om de as zit. Er was in het verleden een bedrijf bij onze oosterburen die ze maakte maar nu niet meer, wil dus de contactpunten weg hebben en daar moet iets voor in de plaats, zat aan een reedcontact te denken maar ben bang dat die niet snel en zuiver genoeg is.

Contactpuntjes van een verbrandingsmotor? Vervangen door een electronische ontsteking?

In elk geval, i.p.v. contactpuntjes wordt dan gebruik gemaakt van een magneetje op de as/rotor, en een Hall-sensor om het passeren van de magneet te detecteren.

Vervolgens wordt het signaal van de Hall-sensor versterkt om de bobine/ontstekingsspoel aan te sturen.

Dus het antwoord lijkt me: magneetje + Hall-sensor, als het om snelle 'events' gaat (hoge toerentallen). Bij lagere toerentallen zou een reed-relais ook wel kunnen, mits contactdender geen probleem is.

set SCE to AUX.

Kan ook goed met een luchtsluis met vaantje dat er door beweegt. Zoek maar op " Lumenition" dan wordt het principe duidelijk.
Douwe

jerome

Golden Member

Begin eerst eens te vertellen over welke motor het gaat. Een diesel bv :+ .

het is idd een NSU , heb er nu een velleman kitje op zitten maar al een paar keer storing ermee gehad en weer een nieuwe erop, nu heb ik een kennis in DK die mat zo'n hall systeem rijd en dat bevalt al jaren erg goed maar die worden niet meer gemaakt helaas, het ziet er uit als een ring op de as met een magneetje erin en de andere kant, het vaste gedeelte lijkt een soort alu blokje waar de draden uit komen.

revado

Honourable Member

Inderdaad even laten weten waar het om gaat.
Ik vermoed ook de NSU Prinz.
Ik zou zelf het puntje laten zitten en er een ouderwetse transistor ontsteking bij bouwen.
Dan blijft de vervroeging gewoon werken en is het makkelijk af te stellen.

Zelf heb ik vroeger veel van deze ontstekingen zoals in dit voorbeeld gebouwd en dat werkte prima.
De condensator in de huidige ontsteking vervalt!

Het voorbeeld is voor 6 volt maar
voor 12 volt is er ook wel wat te vinden ( elektuur).

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…

Edit: TS had net meer info gegeven terwijl ik een reactie schreef.
De NSU is er zover ik weet in 6 en 12 volt uitvoering.

Hoeben

Golden Member

Met contactpuntjes gaat goed. Maar je moet om ze schoon te houden er wel wat stroom door laten lopen. Een 0.5 Ampere of zo. Dat wordt nogal eens vergeten bij die oudere kits.

Ik denk dat je deze bedoeld?
Wat ook veel gedaan werd is een bodemplaat van een audi verdeler overzetten dat is een hall gever maar is moeilijk pas te maken. Voor klassieke bmw's gebruik ik een inductieve opnemer van een later model in combinatie met een bosch module gaat dat zeer zelden stuk.
Met het elektuur schema had ik juist wel veel gedoe, vaak de powertor stuk
Overigens is lumenition nog steeds te koop. Ik kom ook veel 123 ignition tegen al dan niet programmeerbaar.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

De Velleman kitjes gebruikten vlgs mij wel de contactpuntjes om de electronica aan te sturen

[Bericht gewijzigd door Vonkentrekker op zaterdag 12 oktober 2024 09:59:16 (63%)

Op zaterdag 12 oktober 2024 09:25:30 schreef Paul Welther:
Ik denk dat je deze bedoeld?
Wat ook veel gedaan werd is een bodemplaat van een audi verdeler overzetten dat is een hall gever maar is moeilijk pas te maken. Voor klassieke bmw's gebruik ik een inductieve opnemer van een later model in combinatie met een bosch module gaat dat zeer zelden stuk.
Met het elektuur schema had ik juist wel veel gedoe, vaak de powertor stuk
Overigens is lumenition nog steeds te koop. Ik kom ook veel 123 ignition tegen al dan niet programmeerbaar.

Ja zo iets had ik in gedachten, er zit nu een velleman kitje in die idd contactpunten gebruikt, de nsu is wel een 2 cil dus moet ik een andere ring maken maar dat is denk ik het probleem niet, had zelf in gedachten om een nylon ring te maken die om de bestaande ring pakt die op zijn beurt weer aan de vervroeger bevestigt is zodat ook het probleem van vervroeging opgelost is.
Waar word dat setje nu nog verkocht en ik neem aan dat van die 2 draden er een is voor massa en de ander naar bobine , of moet er nog meer elctronica bij tussen???

even voor de duidelijkheid, ik ben 80 en heb geen elektronica verleden
alleen een heel klein beetje hobbymatig mee geklooit vroeger met tr. zendertjes ed.

heb inmiddels een foto gekregen van het aparaatje wat ooit in Duitsland gemaakt is , heel simpel met 2 draden + en - aan de bobine en de ring met inbusboutjes vast zetten om de bestaande ring met de vervroeger en klaar is kees, niks geen gedoe met allerlei electronica dat zi allemaal in dat blokje!

Dat systeem ben ik eerder tegengekomen in een porsche 912. 4 cilinder weliswaar. Grote nadeel van die ring is dat het gewicht veel te hoog wordt de centrifugaal vervroeging is dan veel eerder uitgesteld. Ik zal eens vragen aan een fiat sleutelaar die veel met 500's doet dat zijn 2 cilinders.
Overigens is er weinig mis met contactpunten. Wat gaat er mis met die velleman printjes?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Kant en klare kits zijn er ook:

https://www.ebay.co.uk/b/bn_1303624

In mijn kever had ik destijds ook een eigengebouwd systeem zitten met de originele contactpuntjes als gever. Nadeel blijft dat het nokje nog steeds slijt en de contactpunten veel minder stroom voeren dan standaard en daardoor gaan oxideren. Dus toch na verloop van tijd storing.

Later een kant en klaar setje op gezet met een kunststofschijf met magneetjes en een klein doosje wat in de verdeler past waar alles in zit.
Heeft probleemloos gewerkt, zelfs nadat de auto meer dan 6 jaar stil had gestaan startte deze na enig doorstarten gewoon weer op.

Op zondag 13 oktober 2024 09:08:53 schreef Paul Welther:
Dat systeem ben ik eerder tegengekomen in een porsche 912. 4 cilinder weliswaar. Grote nadeel van die ring is dat het gewicht veel te hoog wordt de centrifugaal vervroeging is dan veel eerder uitgesteld. Ik zal eens vragen aan een fiat sleutelaar die veel met 500's doet dat zijn 2 cilinders.
Overigens is er weinig mis met contactpunten. Wat gaat er mis met die velleman printjes?

Een kennis van mij rijd er al jaren mee tot volle tevredenheid, het heeft ookgeen effect op het vervroegen, het "probleem" van een prinz is dat die geen verdeler heeft, heeft maar 1 setje punten die met iedere slag 1 keer opend, iedere bougie vonkt dus een keer voor niets.
Wat er mis gaat met die kitjes weet ik niet , die verdwijnen in de afwalbak omdat ze zo goedkoop zijn dat ik daar helemaal niet de moeite voor genomen heb om te zoeken maar eerlijk gezegd ook de kenneis ontbreekt, ik kan wel meten maar moet danook wel weten wat ik meet en hoe het hoort te zijn!

je moet wel iets passend kunnen maken.
de oudere VW polo/golf hadden ook van die opnemers.
en dat is allemaal vlot verkrijgbaar en goedkoop

https://4.bp.blogspot.com/-3LwMNzXmiOM/Wf8eZTgtOII/AAAAAAAAGtU/Q10p7oPo2h4eifuE8PlsXyuntghE8rrHQCLcBGAs/s1600/Faulty%2BHall%2Bsensor.jpg
die zal dan het 'nokje' zien passeren waar nu de contactpuntjes mee open geduwt worden.

als module kan je ook de VW nemen
https://www.vwvortex.com/attachments/images-jpeg.88023/

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpk2T2l2jJOKUQmg4u3KQED8XH8Vq3sx1ySw&s

probeer nu zoiets passend te maken voor een scorpio 2.9 motor die is omgebouwd van injectie/ecu naar carbu en platinnekes ontsteking voor in een capri.
krijgt dan zijn 'standalone' ontsteking zo.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op zondag 13 oktober 2024 11:03:15 schreef KGE:
Kant en klare kits zijn er ook:

https://www.ebay.co.uk/b/bn_1303624

In mijn kever had ik destijds ook een eigengebouwd systeem zitten met de originele contactpuntjes als gever. Nadeel blijft dat het nokje nog steeds slijt en de contactpunten veel minder stroom voeren dan standaard en daardoor gaan oxideren. Dus toch na verloop van tijd storing.

Later een kant en klaar setje op gezet met een kunststofschijf met magneetjes en een klein doosje wat in de verdeler past waar alles in zit.
Heeft probleemloos gewerkt, zelfs nadat de auto meer dan 6 jaar stil had gestaan startte deze na enig doorstarten gewoon weer op.

Dat lijkt idd de goede die zou moeten werken maar....... zodra je verder de lijst met model ed. invult dan geeft ie opeens niets meer aan dus dat past kennelijk toch niet op de prinz!!

@ fcapri : met de VW bus ben ik daar in het verleden ook al eens mee bezig geweest, van een golf 1 de verdeler afgehaald met vonkversterker maar daarbij moest de verdeler wel de nodige bewerkingen ondergaan, eerst de tuit welke in het blok steekt afgedraait, daarna alles gemonteerd en ja dat werkte, maar toen kwan het volgende probleem, bij die oude blokken moest cil. nr. 3, 3 gr. minder voorontsteking hebben dan de rest, bij de golf zit er zo'n stalen kommetje welke door een poort met het hall element doorloopt met daarin 4 uitsparingen, om er 1 te verzetten moest er dus aan een kant van de goede uitsparing een paar mm afgehaald worden en aan de andere kant eraan gelast worden, na monteren bleek dat hij het helemaal niet meer deed dus ik denk dat het laswerk al was het maar iets, zoveel effect had dat de sensor het niet meer zag zitten letterlijk!! Dat was einde expirement!!

Hoeben

Golden Member

Op zondag 13 oktober 2024 11:03:15 schreef KGE:
Kant en klare kits zijn er ook:

In mijn kever had ik destijds ook een eigengebouwd systeem zitten met de originele contactpuntjes als gever. Nadeel blijft dat het nokje nog steeds slijt en de contactpunten veel minder stroom voeren dan standaard en daardoor gaan oxideren. Dus toch na verloop van tijd storing.

Zie Show your Projects: die CDI was ook met contactpuntjes. Waarbij je dan wel de condensator moet verwijderen/loshalen.

De puntjes schakelen naar de nul (oude autos soms naar de plus?). Zet dan een weerstand van 12V/0,5A = 24 Ohm tussen de plus en de puntjes. Dat kan gewoon buiten je CDI om. Dan loopt er altijd 0,5A door de puntjes. Vermogen is 6 Watt, neem wat meer want je boordspanning kan best 13,5V zijn.

Het gaat vooral om de stroom van het inschakelmoment. Die voorkomt dat oxideren. Ik heb nooit problemen gehad, door die weerstand.

Op zondag 13 oktober 2024 11:03:15 schreef KGE:
Kant en klare kits zijn er ook:

https://www.ebay.co.uk/b/bn_1303624

In mijn kever had ik destijds ook een eigengebouwd systeem zitten met de originele contactpuntjes als gever. Nadeel blijft dat het nokje nog steeds slijt en de contactpunten veel minder stroom voeren dan standaard en daardoor gaan oxideren. Dus toch na verloop van tijd storing.

Later een kant en klaar setje op gezet met een kunststofschijf met magneetjes en een klein doosje wat in de verdeler past waar alles in zit.
Heeft probleemloos gewerkt, zelfs nadat de auto meer dan 6 jaar stil had gestaan startte deze na enig doorstarten gewoon weer op.

Ben benieuwd of er mensen zijn die dit systeem kennen en ook kunnen beamen dat die werkt voor mijn doel, dus ook echt gebruikt hebben en niet van horen zeggen, en is het zo dat het zo aan de bobine gehangen kan worden en dan werkt zonder er nog van alles tussen te moeten knopen

Misschien is hier iets te vinden?

https://www.123ignition.de/123-zuendverteiler/nsu.aspx

Prijzen zijn niet mals helaas...

[Bericht gewijzigd door KGE op zondag 13 oktober 2024 19:15:02 (17%)

Nee die 123 ignition is alleen voor 4-6-8 cil motoren, ook de kitjes die ze verkopen zijn om in een verdeler te bouwen maar die heeft een nsu nu eenmaal niet!
Ergo voor geen enkele 1 of 2 cil auto of motorfiets is een kant en klaar iets

Een 2CV is een 2 Cylinder zonder verdeler, Wasted Spark, en daar heb je de 123 ontsteking voor.
Zelfs op Ali verkopen ze een opnemer met een ring.

https://nl.aliexpress.com/item/1005006618528740.html

en

https://nl.aliexpress.com/item/1005005324630875.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb me even ingelezen in de specifieke nsu 2 cilinder.
Zoals ik begrijp zitten de puntjes op de as van de dynastart die heeft een behoorlijke diameter, dan kan ik meteen die ring in je eerste foto beter plaatsen. Ik heb daar verder niets voor kunnen vinden zo snel.
Of je moet zelf een ring maken met 2 magneten en een hallgever pasmaken ipv de punten.
Of die elektuur schakeling verder uitbreiden, ik zou daar ieder geval een beter geschikte transistor of igbt voor kiezen. Nu is het zo als je het contact lang aanzet de volle bobine stroom door de transistor kan lopen als de punten dicht staan. Bij bijvoorbeeld 6A en een Vce van 2V verstookt de tor 12w. Die wordt behoorlijk heet dan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op zondag 13 oktober 2024 23:50:51 schreef Paul Welther:
Ik heb me even ingelezen in de specifieke nsu 2 cilinder.
Zoals ik begrijp zitten de puntjes op de as van de dynastart die heeft een behoorlijke diameter, dan kan ik meteen die ring in je eerste foto beter plaatsen. Ik heb daar verder niets voor kunnen vinden zo snel.
Of je moet zelf een ring maken met 2 magneten en een hallgever pasmaken ipv de punten.
Of die elektuur schakeling verder uitbreiden, ik zou daar ieder geval een beter geschikte transistor of igbt voor kiezen. Nu is het zo als je het contact lang aanzet de volle bobine stroom door de transistor kan lopen als de punten dicht staan. Bij bijvoorbeeld 6A en een Vce van 2V verstookt de tor 12w. Die wordt behoorlijk heet dan.

Sorry maar het kiezen van andere componenten is voor mij als bouwvakker met een redelijke interesse maar zeer weinig basiskennis van electronica hogere wiskunde,idd de as van dedynastart is ook gelijk de krukas, is een as waar de koppeling zuigers en dynastart op zit,alleen snap ik het nut van die 2 magneten niet, dan word er een vonk gestuurt als de zuigers zowel op hun hoogste als hun laagste stand staan en daar snap ik de logica niet van, zuigers gaan gezamelijk op en neer en hebben dus om beurten een werkslag maar omdat alles door 1 set aangestuurt word is er al een vonk iedere keer zodra de zuiger boven is en daar zou dus nog de vonk bij komen als ze onderaan zijn.

@ Roland, de beide links die je erbij hebt staan gaan allemaal over 4 cil motoren de meesten over VWs, bij 2cv invoer komen weer die 4 cil naar voren.

Ik rij zelf een 2CV met de 123 ontsteking uit de eerste link, Burton.
Dat is een 2 cilinder motor zonder verdeler en wasted spark, gelijk aan jouw NSU.

De 123 ontsteking voor de 2CV gaat elektrisch gezien wel werken, werkt ook met 2 magneetjes, maar past mechanisch niet.

Vanuit de ontsteking gezien maakt het aantal cylinders ook niet uit, je hebt altijd maar een set contactpuntjes en vervolgens een verdeelkap voor 4,6 of 8 cilinders.

Kant en klaar voor jouw NSU ga je niet vinden, als zelf doen niet lukt, en laten doen te duur is, dan zou ik gewoon met puntjes blijven rijden. Die je dan wel af en toe moet afstellen en vervangen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
keebrev

Special Member

Op maandag 14 oktober 2024 10:37:13 schreef Roland van Leusden:

Kant en klaar voor jouw NSU ga je niet vinden, als zelf doen niet lukt, en laten doen te duur is, dan zou ik gewoon met puntjes blijven rijden. Die je dan wel af en toe moet afstellen en vervangen.

Ooit een Volvo 164 (6 cilinder) gehad, waar de contactpunten in bleven zitten, met een Elektuur ontsteking. Maar na zo'n 30- 40.000km was de veerkracht van het contactpuntje niet meer zoals het was, het denderde na. Het contactpuntsetje heeft niet het eeuwige leven...

Ieder (Mini)Wattje is er een...