Sony KDL-46V3000

Mijn Sony KDL-46V3000 (Bravia LCD) begon recent, na 16 jaar trouwe dienst, slecht beeld te geven. De bijgevoegde foto's tonen wat voorbeelden : verticale banden, gewijzigde kleuren, slechte aflijning van mensen/voorwerpen in beeld, enz.

Is er iemand die al iets dergelijks aan de hand gehad heeft? Zo ja, kan dit hersteld worden zonder veel moeite en kosten? Want na 16 jaar ga ik er niet echt mee inzitten om dit toestel te vervangen, tenzij het eenvoudig kan hersteld worden. Anderzijds wordt het toestel gebruikt in een tweede verblijf en doet het dus maar een beperkt aantal dagen per jaar dienst, dus dit mag gerust wat verouderd zijn.

Op de verticale banden na lijkt het sprekend een AS15 achtig probleempje. Dus een defecte gamma chip op de TCON. Daar zou ik beginnen, de banden zouden een bijverschijnsel kunnen zijn.

Kijk ook eens welk merk panel er in zit. Van een SLCD panel ken ik dit niet maar wel van een AUO of CMO panel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 12 oktober 2024 20:13:53 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank je voor de reactie. Het kan een tijdje duren vooraleer ik eraan toe kom om de tv open te gooien en het probleem verder te bekijken. Maar nadien zal ik zeker iets posten.

Yup, gezien leeftijd en klacht Gamma controller defect op Tcon...