Grundig 43 VLX22LDLB

beste forum gebruikers,

de dochter kocht bij Lidl een Grundig Tv 43" UHD smart tv .... TYPE 43 VLX22LDLB. gekocht op 03/03/2022 ...weinig gebruikt ,staat op de slaapkamer van de 14 jarige zoon ...vandaag hoorde hij een knal en direct zwart beeld .Ik heb nu een mail gestuurd naar Lidl ,omdat ik dacht destijds bij de advertentie dat er 3 jaar garantie op was .Wacht nu op antwoord van Lidl ..indien geen garantie moet hij open . Denkelijk een voeding probleem , misschien ook weer zo'n LNK gedoe ,dat veel fabrikanten toepassen .Al meerdere negatieve ervaringen mee gehad na 2-3 jaar ...wasmachine,droogkast en cv stuurprint vaillant .
Heeft er iemand al zo' probleem gehad met Grundig. Heeft iemand tips , een schema en welke printen die er inzitten ...als het de voeding zou zijn , en niet meer te herstellen is ( zoals ik had met de CV print ..de klap van het LNK IC had de print en de omliggende componenten verwoest !! ) denkelijk is zo'n grundig print wel op het internet te vinden .

groeten,

francois

Het is zeker geen Grundig maar een Vestel mogelijk of Chinese el cheapo binnenwerk. Maargoed, ik denk niet dat Lidl gaat reageren.. openmaken en vermoed een defecte voeding zeer waarschijnlijk, Preconditioner of C die de rui aangegeven heeft, het kan van alles zijn...

maartenbakker

Golden Member

Grundig TV's worden meestal geproduceerd door Beko/Arcelik die zichzelf hernoemd heeft in Grundig. Grundig komt dus vaak bij Grundig vandaan maar grotendeels niet dezelfde Grundig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

al zeker dank voor de reactie...wacht de reactie van Lidl af ,anders wordt het openmaken en dan zie ik wel .Met smd's heb ik weinig of geen ervaring ...ben nog van de oude garde hé ( ben 73 ) in mijn tijd was het nog in de A2 buizen , laatste jaar kwamen de transistoren en bepaalde courante ic's .Na school ...terug meer elektronica ,begon bij Hammond Organ als technieker ...enfin we zien / horen wat aldi brengt .Enkele jaren geleden moest ik wel wat doen in mijn Kenwood transceiver ...en ja een smd !! goede bril opzetten , en toch wel wat zweten hoor ...want dat ding kost toch een 1500 euro ..maar gelukt !! maak nog steeds mooie verbindingen ..vandaag USA / Brazilië / koeweit /Rusland etc .....ON4 NYO

groeten francois

goede namiddag,

uiteindelijk antwoord gehad van Lidl ...ze zeggen 2 jaar garantie op de TV ...dus hij is er 6 maand over ,ze zeggen ook ..laten herstellen komt even duur uit dan de aankoop van een nieuwe TV ...
dus de tv open gemaakt , ziet er mooi en verzorgd uit , mooie printen . MAAR niets te zien van brandsporen, condensatoren die dikker geworden zijn of vernield zijn,geen halfgeleiders die sporen van beschadiging vertonen.Heb geen idee wat de functie is van de component Endela ...kan er ook niets over vinden ..denkelijk een transfo ? de print heeft 2 dele Primaire en Secundaire ...op de secundaire heb ik aan de meer pin connector boven links geen 12 volt .om de primaire krijg ik op de brug gelijkrichter wel de 220 volt AC en uit 330 volt DC ..ook op de bruine condensator .Diodes na gemeten en geen enkele ligt kort. de print heeft het nummer WPK194R-4 ..weet iemand raad ;of kan iemand het schema vinden ..dan is er misschien wat te meten /ontdekken wat niet goed is. De kleinzoon hoorde dus een knal ,geen beeld meer ook de led status van de Tv ( Aan /uit ) deed niets meer .normaal zou je denken ,na een knal er zal toch wel iets zichtbaars zijn op de printen ?

groeten,
françois

maartenbakker

Golden Member

Endela is de naam van de trafofabrikant zo te zien. Het gaat om een schakelende voeding dus DC op de primaire betekent niet dat er ook wat uit moet komen, alleen maar dat de netzekering er niet uitligt en dat de gelijkrichter nog werkt. Secundair meet je achter de diode en als daar geen spanning staat is er waarschijnlijk iets in de aansturing van de primaire mis.

De fabrikant van het toestel inlusief de voeding zelf is inderdaad Beko zoals ik al verwachtte en dan onder de naam Grundig.

Vanwege de knal zou je inderdaad een zichtbaar defect onderdeel verwachten, waarschijnlijk wel op de voeding. Mogelijk op de achterkant of onder een koelplaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 24 oktober 2024 15:44:54 (42%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien is de knal geen component "ontploffing" maar gewoon een uitschakelplopje die een uitschakel"knal" geworden is omdat ongecontroleerd (dus niet door de SW) het geluid is afgeschakeld door bvb een short van een DC/DC convertor op het SSB? Misschien eens de met multimeter de weerstand meten op de voedingslijnen die toekomen op het SSB.

It's fun to finally find the failure!

Hallo Maarten,

even opnieuw ...mail werd niet verzonden ?

dank al voor de reactie , zoals vermeld niets te zien van welke schade ook ,niet voorkant print en niet achterkant print .De zekering is O.K. anders kreeg ik de 220 volt niet op de gelijkrichter en geen 330 volt uit . Dat Endela blokje is misschien de schakelende voeding zelf , volgens ik denk te zien ,komt en gelijkspanning op de transfo ? kan toch niet .Zelf heb ik geen ervaring met schakelende voedingen , ben van de oude generatie hé , dikke transfo's en koelplaten vol power transistoren .Ik gebruik wel schakelende aangekochte voedingen voor mijn transceivers ,maar toch wel altijd met het idee ..wat als ze doorslaan ? hopelijk kan ik toch nog iets vinden op internet aangaande die transfo ? wat er in en moet uitkomen .ik zal ook de koelplaat op het secundaire gedeelte moeten wegnemen, en de halfgeleider bekijken ...wat type het is en de aansluitingen ...denk dan aan een gewone volt regulator ,maar ik weet het niet ...als ik schijn met een led zaklamp ,kan ik niets verdachts zien .om deze te zien,moet ik de koelplaat onderaan op 4 plaatsen los solderen en ook de halfgeleider ,vreemde constructie hoor.

groeten,

françois

Er zal op de onderkant van die voeding nog wel wat smd spul zitten. Daar kwam waarschijnlijk ook die klap vandaan.

inderdaad Harry , onderaan zitten ook smd's ..maar niets aan te zien , heb ze bekeken met een led loep ...

Voeding ledstrip loopt vanaf de voeding via het processorboard. Maar daar heb je dan weer een speciale ledstrip tester voor nodig om te checken of die nog voldoet. Het kan zijn dat als de voeding/processorboard de ledstrip test en als deze niet voldoet de voeding in beveiliging gaat en niets meer doet.

Ook leds kunnen 'pang' doen. Ledstrips zijn lastig te meten zonder de kennis van die materie en speciale tester. Op het voedingsboard zie ik i.i.g. 160 volt elco's die mij van de ledstripvoeding lijken. Die voeding loopt via de pin-connector via het processorboard. Dat trace ook maar eens goed bekijken.

Edit:
Er lijkt ook een losgehaalde connector zichtbaar op de overzichtsfoto van het gehele binnenwerk. Dat kan ook de ledstripvoeding zijn.

[Bericht gewijzigd door harry64 op donderdag 24 oktober 2024 18:07:03 (11%)

inderdaad Harry ...om de print te kunnen verwijderen ,heb ik de connector losgemaakt rechts boven de print secundary gedeelte ///op de connector staat s2400 led

heb de firma Endola gevonden ( in China natuurlijk !! ) en info gevraagd over hun component die op de print staat .

grt

fred101

Golden Member

Dat Endola onderdeel is een smps trafo. Meestal custom made, meestal niet kapot.
Zou me heeeeeeeel erg verbazen als die fabrikant antwoord zal geven.
Gewoon een deel van de SMPS (schakelende voeding, dat principe zul je wel kennen want in de jaren 70 werden ze al volop toegepast)

Geen idee qua knal, ik heb wel vaker een reparatie binnen gehad met de vermelding van geluid en rook en dan optisch niets te vinden. Er kan bv een gat aan de onderkant van een component zitten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 24 oktober 2024 18:44:05 (26%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

hoi Fred,

dank voor nog meer info In de Jaren 70 werkte ik als technieker bij HAMMOND ORGAN ( het echte orgel hmmm!!! ) en heb dit soort transfo's nooit tegen gekomen .Na shool ( buizen techniek ) kwam ik voor het eerst echt goed in aanraking met halfgeleiders en IC's ,meestal dan delers .En ja in de duurdere modellen nog buizen versterkers !!

grt

françois

KGE

Golden Member

Meet R2002 eens door, dat lijkt mij een 'fusible resistor' die in serie staat met de primaire wikkeling van de trafo. Als deze door is dan is de schakeltor naar alle waarschijnlijkheid ook in sluiting (en heeft dan meestal ook het stuur IC meegenomen).

hallo KGE

deze weerstand even één kant los gesoldeerd en deze is inderdaad open !! heb er nooit mee gewerkt , wel eens gelezen dat ze soms in versterkers werden gebruikt ...uit veiligheid ( minder kans op brandgevaar ...wat ik wel niet goed begrijp ) denk dat het een 22 ohm zal zijn ...zwart rood rood zilver goud . Hier bij ons in Wenduine ( Belgie ) zijn geen electronica winkels ...ook oostende is gesloten ...denk zowat overal , de electronica componenten onderdelen winkels gaan weg , weinig of niemand is nog bezig met electronica denk ik dan ...is het stuk ,smijt weg en koop een nieuw toestel .Ergens wel te begrijpen , kocht een 2 jaar geleden een dvd speler voor de kleinzoon ,een philips 60 euro ...als hier wat mis mee is ...is dat voor he recyclage park ,geen enkele firma kan dat opendoen en herstellen voor 60 euro !!

kan ik die varriable resitor vervangen door iets anders ?

grt

hoi KGE

als ik het zo teken , komt de 220 volt op de brug gelijkrichter ( wel via een gesloten zekering ( zwart blokje ) ...de uitgang op de brug is een 330 volt DC ,afgevlakt door een conden. elco 56 micro en 450 volt ...en dan naar de fameuze fusible resistor ...dan gaat het verder naar 2 weerstanden van 47 k ( denk een 2-3 watt )die parallel staan en achter die 2 weerstanden staat ,ik noem het maar een IC ...met slechts 2 aansluitingen ,deze staat op de achterkant van de print ...dan gaat het naar de endela transfo ??

dan is er nog een koppeling van het transfo naar de uitgang van de fusible register .

het ic is een 15ES5j ?? geen idee

grt

Geen varriable weerstand maar een fusible resistor. Voor de test kan je daar een gloeilamp overheen zetten, brand lamp fel, is schakelende voeding ter ziele..

hallo,

ben er ondertussen nog niet uit ...maar ik had van iemand een foto gekregen van de achterzijde van de voeding print , en daar stond een rode cirkel op getekend in het rood , ik zag dat hier iets was uitgesoldeerd ( zag gaatjes en geen soldeersel ) ...op de voorkant zit daar normaal een diode , …ik had al wel die diode gemeten met de universele meter ,diode tester en die lag kort …maar ik maakte mij geen zorgen omdat die over 3 parallel gesoldeerde weerstanden zit ( smd weerstanden ) hier staat op R470 2R70 en 1R00 …..ik heb nu ( omdat ik de foto zag ) de diode losgesoldeerd en ze ligt inderdaad kort !! ik heb mij laten misleiden door die 3 parallel weerstanden ,snap ook niet waarom ze dat doen …maar ja ,ook geen schema …dus ja !!! op de diode staat BZX55c 5v1 ……dus het zal een zener diode van 5,1 volt zijn . denk dat ik hier 300 zeners heb liggen van verschillende waardes ,maar geen 5,1 volt .ik heb deze vervangen door in serie 2 keer 2,7 volt .Verder heb ik de fusible resistor vervangen door een 2,2 Ohm weersten en daar mee in serie een zekering van 1 amp ...bij het opzetten van de 220 volt en de voeding los op de tafel smolt onmiddellijk de zekering ....heb nu eergisteren een mail gestuurd naar <grundig of ze iets kunnen doen voor de kleinzoon , een tv die stuk gaat 6 maand na de 2 jaar garantie is toch niet normaal .

Als de zekering smelt, hoe blijft de zener diode?? Kortgesloten nu??

goede avond smd ,

de 2 zeners liggen ook kort , heb ze losgesoldeerd ( anders meet op ook over de drie parallel geschakelde weerstanden ) ...m.a.w....de inserie geplaatste zeners ...liggen ook kort

grt

maartenbakker

Golden Member

Zijn het 2,7V zeners in doorlaatrichting of in sperrichting? De laagste spanningen werken in doorlaatrichting. Vaak t/m 2,1V maar ik zou het ook even dubbelchecken.

hoe de zeners geschakeld zijn kan ik niet zien ...de 5,1 volt ..dus de originelen , zat op de print het streepje op de diode ...aan het streepje waar op de print de diode symbool staan ...ik had deze 2 van 2.7 in serie gezet en dan ook zo geplaatst ...kan wel eens proberen met 1 zener van 5,6 v ...zonder schema heb je weinig og geen zicht ,destemeer er ook componenten op de achterzijde van de print zijn gesoldeerd .

grt

Als je zeners kortgeloten worden, dan is er iets mis in de terugkoppeling van de voeding.. Wees blij, anders CPU bord ook defect!

maartenbakker

Golden Member

Als je nog meer van diezelfde 2,7V zeners hebt, kun je met de multimeter controleren of het normale zeners zijn. Een normale zener geeft in doorlaatrichting ongeveer 700mV op de diodestand van de multimeter (zwarte meetpen aan de streepzijde). Als je dat bij je ongebruikte 2,7V zeners ook zo meet, had je ze goed aangesloten.