Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
s/kriegspur/kriechspur/g
Er is een stevig verschil tussen het krijgspad en het kruippad 
Overigens zie ik in Noord-Spanje sommige trekker-opleggers toch echt omhoog kruipen, hoor, waar het nochtans zelden meer dan 6 of 7 % klimt. De betere trucker zet dan de dubbele pinkers aan, en inderdaad is er ook daar een kruippad en dat wordt ook correct en netjes gebruikt, toch zeker door de vrachtrijders. Touringcars daarentegen vlammen bijna zonder vertragen omhoog, die hebben dan ook veel meer pk per ton.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (70%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Moderne Diesels willen ook nog wel eens gewoon een "gasklep" hebben, of zelfs vlinderkleppen (die bij BMW nog wel eens lostrilden en dan door de motor werden opgegeten - het plastic viel wel mee maar die schroefjes comprimeerden nogal slecht).
Ook denk ik dat de compressieverhouding (mechanische arbeid) wel degelijk (een deel van?) de grotere luchtdoorstroming compenseert.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (22%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
De veel hogere compressieverhouding moet wel degelijk uitmaken in het vordeel van een diesel.
De motor heeft in en uitlaatkleppen en sluiten de cylinders netjes af rond het bdp.
De druk bij een diesel moet zo hoog kunnen worden dat de ingespoten brandstof kan verbranden zonder vonk en daar is al snel een bar of 18 voor nodig, bij 15 bar waren de meesten versleten.
Wel eens een diesel getracht met een sleutel rond te draaien bv om hem te timen?
Daar is , zonder de verstuivers of gloeipitten te verwijderen flink kracht voor nodig.
Een benzinemotor draai je redelijk makkelijk door zijn compressie heen.
Ik heb meer dan genoeg aan, met name dieselmotoren gesleuteld.
Die losse Hatz eencylindertjes op bv een trilplaat krijg je zelfs niet met een slinger door zijn compressie heen zonder kleplichter.
Ik ben wel nieuwsgierig met welke diesels jij hebt gereden die minder op de motor remden GJ.
Op dinsdag 15 oktober 2024 20:09:36 schreef Paulinha_B:
[...] Woehahah! Understatement van de eeuw!
Dan is het een soort schroefcompressor 
Maar we gaan wel weer lekker off topic 
Blijkbaar heeft niemand zo'n ding ooit open gemaakt. Gezien de batterij van 1.5V zal er niet veel inzitten. Opampje?
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 15 oktober 2024 21:13:01 schreef revado:
[...]
Ik ben wel nieuwsgierig met welke diesels jij hebt gereden die minder op de motor remden GJ.
Ik ook!
Mijn ervaring (5 benzinewagens, 10+ (firma)dieselwagens) zegt mij het tegenovergestelde.
Mijn enige benzinemotoren die 'echt' afremden waren mijn 1450cc Harley en mijn 1000cc Suzuki (allebei V-twins).
Dat zal eerder het gevoel zijn omdat het wat meer lawaai maakt. Die compressie is gewoon een veer: aan de ene kant kost het kracht die je deels aan de andere kant weer terugkrijgt.
De inlaat heeft verder geen restrictie zoals bij een benzinemotor.
Ik heb tientallen diesels en benzinemotoren gereden en dat wees allemaal op het zelfde: een diesel remt duidelijk minder hard op de motor. Het is voor mij ook geen discussie, ik heb het zelfs zo geleerd op MTS motorvoertuigen techniek.
Dit is het laatste wat ik er over meld, de rest is gewoon te vinden op Google en valt een beetje buiten de CO scope.
Laten we verder gaan met de remvloeistoftestert.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Mijn 650cc motor-scooter remt ook heel snel als ik de hendel los laat, ongelooflijk hoe snel dat gaat. En zelfs zonder sputterende uitlaat.
Als ik van verder af de rode lichten zie, heb ik zelden de remmen nodig als je dat weet. Op den duur weet je wanneer je het gas moet lossen zonder te remmen.
Veel motoren staan dan heel luid te knallen en te sputteren, bij mij helemaal niks.
Eigenlijk zou je remvloeistof kunnen meten met een ohm meter ook dan... Gewoon zelf even zien welke waardes je hebt met verse olie en met water. Een kind kan de was doen.
Dat vroeg ik mij nog af hoe het werkt met water in de remvloeistof als er plaatselijk in de remcilinder bij een wiel het aanwezige water gaat koken ontstaat er een 'bel', zeg maar stoom. Verplaatst die stoom zich dan weer naar boven toe en zakt de koude remvloeistof naar beneden? Als dat het geval is zou de waterige vloeistof in het remvloeistofvat kunnen komen. Om het vervolgens te kunnen meten. Ik moet toch maar eens zo'n meter gaan kopen en kijken wat erin zit!
@Crossfire Ja, als je weet bij welke ohmse waarde de LED's gaan branden kan je de koop van zo'n meter besparen. Er zijn weinig CO leden die niet op de een of andere manier weerstanden kunnen meten.
CrossFireX
Wat erin zit weten we al nu. Dat zal niet anders zijn, want die dingen worden onder verschillende namen verkocht. En zijn bijna allemaal aan elkaar gelijk.
Op woensdag 16 oktober 2024 13:25:41 schreef RAAF12:
Dat vroeg ik mij nog af hoe het werkt met water in de remvloeistof als er plaatselijk in de remcilinder bij een wiel het aanwezige water gaat koken ontstaat er een een bel zeg maar stoom. Verplaatst die stoom zich dan weer naar boven toe en zakt de koude remvloeistof naar beneden? Als dat het geval is zou de waterige vloeistof in het remvloeistofvat kunnen komen. Om het vervolgens te kunnen meten. Ik moet toch maar eens zo'n meter gaan kopen en kijken wat erin zit!@Crossfire Ja, als je weet bij welke ohmse waarde de LED's gaan branden kan je de koop van zo'n meter besparen. Er zijn weinig CO leden die niet op de een of andere manier weerstanden kunnen meten.
Tussen het tankje en de remcylinders zit de hoofdremcylinder , die laat niet zomaar toe dat de vloeistof heen en weer gaat.
Voor de gene die (net als ik) veel hebben gesleuteld is het wel bekend wat een vieze drek die remolie is na een paar jaar.
Ook zal alles van metaal gaan oxideren in het remsysteem als er vocht in komt, ook een reden om het tijdig te verversen.
Vroeger vaak remcylinders gehad die niet meer lekker liepen en half vast gerot zaten...
Remolie is smerige giftige zooi die water opneemt.
Nooit begrepen waarom er geen hydroliekolie in zat zoals inderdaad citroen wel deed.
Die meter meet gewoon de weerstand zoals al gezegd, maar daar meet je dus nooit de kwaliteit van de olie in de hoofdremcylinder en remcylinders mee.
Gewoon regelmatig verversen door het systeem goed door te spoelen.
Dat deed ik vroeger met zo'n "easy bleed" fles.
Daar ding verse olie in, tankje leegzuigen en verse olie er in.
Dan de dop met slangetje er op doen die aan de fles zit en dan een beetje luchtdruk er op.
Er zat origineel een slangetje aan voor op de reserveband.
Maar ik had er een reduceer tussen zitten.
Dan de ontluchtnippels een voor een open en laten lopen tot er schone olie uit komt.
En crossed vingers dat die nippel niet zo vast zat dat ie afbrak 
Op woensdag 16 oktober 2024 13:36:44 schreef CrossFireX:
Wat erin zit weten we al nu. Dat zal niet anders zijn, want die dingen worden onder verschillende namen verkocht. En zijn bijna allemaal aan elkaar gelijk.
Ik heb geen idee wat erin zit aan elektronica. Een paar LED's en een 1.5V batterij, dat is alles 
@revado Ja ik liet alle vier de cilinders uitdruppelen tot er geen olie meer inzit en regelmatig bijvullen zodat er geen lucht in het systeem komt. Zodra er schone (heldere) remvloeistof uitkwam werden de nippels weer vastgedraaid. Dingen als pompen gebruikte ik niet maar ik had ook alle tijd om de zwaartekracht zijn werk te laten doen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (32%)]
CrossFireX
Moet ik niet eens aan denken, mijn motor dealer houd dat allemaal bij en doet dat wanneer nodig. Ik pruts of speel daar niet mee, zeker als het remmen betreft. Je leven hangt er echt vanaf...
Je kan veel dingen zelf doen, maar het remsysteem ga ik niet zelf aan zitten prutsen. Dan ga ik liever naar mijn erkend dealer.
@ RAAF12;
Toch wel dat filmpje toont EXACT wat erin zit... Ook een MCU.
Ah dan zal ik het gaan bekijken, bedankt!
Geen probleem hoor om zelf te verversen! Het is geen raketwetenschap.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (46%)]
CrossFireX
CrossFireX
Op woensdag 16 oktober 2024 13:51:00 schreef RAAF12:
[...]Ik heb geen idee wat erin zit aan elektronica. Een paar LED's en een 1.5V batterij, dat is alles
@revado Ja ik liet alle vier de cilinders uitdruppelen tot er geen olie meer inzit en regelmatig bijvullen zodat er geen lucht in het systeem komt. Zodra er schone (heldere) remvloeistof uitkwam werden de nippels weer vastgedraaid. Dingen als pompen gebruikte ik niet maar ik had ook alle tijd om de zwaartekracht zijn werk te laten doen.
Dat kan ook prima.
En een andere oplossing is met 2 personen.
Een trapt de rem in, nippel open, nippel dicht voor het pedaal weer los gelaten wordt.
Met een beetje druk spoel je alle zooi er nog beter uit.
Ik laat het ook allemaal over aan de dealer tegenwoordig, heb niet meer zo veel zin om zelf te sleutelen.
Ik las nog over die elektrisch bediende "handrem " op de bmw, dat heb ik op mijn volvo ook (gebruik het nooit) die test de auto om de x kilometer zelf.
Dan zet ik de motor uit en hoor de remmotoren heen en weer lopen samen met een knipperend rem lampje op het dashboard.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op woensdag 16 oktober 2024 13:41:28 schreef revado:
[...]
Nooit begrepen waarom er geen hydroliekolie in zat zoals inderdaad citroen wel deed.
[...]
hydrauliek olie is ook hygroscopisch. Om het 2-jaarlijks vervangen van honderden liter olie tegen te gaan, zijn er overal op de bruggen filters en drogers geplaatst.
De rem op de sluisdeuren kan je vergelijken met de autorem. Een dood lopend systeem zonder circulatie. Er wordt druk opgebouwd om de rem te openen. Rond deze tijd beginnen ze die allemaal te spoelen. Anders vriezen de remmen vast door het aanwezige water. Op de reservoirs werden ook drogers geplaatst maar die helpen niet voor een doodlopende leiding.
Op woensdag 16 oktober 2024 14:14:58 schreef revado:
Ik las nog over die elektrisch bediende "handrem " op de bmw, dat heb ik op mijn volvo ook (gebruik het nooit) die test de auto om de x kilometer zelf.
Dan zet ik de motor uit en hoor de remmotoren heen en weer lopen samen met een knipperend rem lampje op het dashboard.
Ik las laatst dat het met een automaat beter is om wel de handrem te gebruiken omdat er ergens een pinnetje zit wat de aandrijving vastzet vanuit de D stand naar motor uit. En dat pinnetje wordt dan zwaar belast en kan defect raken. Sindsdien zet ik hem toch maar op de electrische handrem.
Dat is een soort tandwiel waar een blokkeerpal, soort haak, in valt.
Die kan wel wat hebben.
Ik zet hem altijd in P, tenzij ik op een steile helling moet parkeren.
Op een vlakke parkeerplaats is er geen belasting van die blokkeerpal.
Die pal kan inderdaad wel wat hebben. Mijn busje, intussen al weer 4 jaar oud, is al 5x flink aangereden terwijl ik geparkeerd stond. Hele achterkanten en voorkanten zijn vervangen, inclusief de bumperbalken, maar die pal nog nooit.
Volgende maand word het tijd voor een hele verse bus, hopelijk rijden ze daar wat minder vaak tegenaan.
Hier waarschuwen ze er ook voor om bij een automaat wel de handrem te gebruiken.
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/waarom-je-toch-de-handrem-moet-g…
CrossFireX
Een andere test door bigclivedotcom, met schema en uitleg/test.