Op zaterdag 19 oktober 2024 14:45:32 schreef RAAF12:
Hier waarschuwen ze er ook voor om bij een automaat wel de handrem te gebruiken.
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/waarom-je-toch-de-handrem-moet-g…

Zolang je niet op een paaltjespikkende veerboot zit is er niks mis.
En veerschepen die het risico lopen om te paaltjespikken, daar wordt de auto vastgezet met kettingen omdat ie anders aan de repeteer gaat.
Ergo, hoop klotenklaren door angstige managers zonder technisch inzicht en gezeur door onwetende journalisten.

Toch maar gewoon die rem erop zetten. Die Duitse verzekeraars weten wel wat en waar de schade vandaan komt. Ze gaan de mensen niet zonder reden met een extra handeling opzadelen.

Aan de twijfelaars: schroef eens een automaten bak open, dan ben je zo overtuigd :)
Die blokkeerpal is echt sterk genoeg.

Dan heb ik er ook een, de remblokken kunnen in de winter vastvriezen als ze nat zijn geweest en het de auto in de vrieskoude staat.
Komt ook niet vaak voor, maar het kan.

En verzekeraars.... laten we daar niet over beginnen ;(

de remblokken kunnen in de winter vastvriezen als ze nat zijn geweest

Inderdaad. Kijk maar eens rond tijdens de skivakantie: die bergbewoners hebben vaak een niet-vlakke oprit, en parkeren hun auto daar dan met keggen, om vooral niet de handrem te moeten gebruiken. Voor bevroren remmen bestaat maar een enkele remedie: wachten tot het dooit... en dat kan lang duren.

<bevroren remschoen> Niet bij moderne auto's met twee electromagneten op de achter parkeerrem. En ja, ik blijf de handrem gebruiken na het parkeren met de automaat. Ik vind de reden daar achter die ze in het artikel geven plausibel klinken.

https://www.ad.nl/auto/moet-je-de-handrem-gebruiken-bij-een-auto-met-a…

Oudere auto's hadden meen ik vaak een mechanisch bediende remschoen naast de schijf met klauw op de achterwielen. Mijn Golf 1 had destijds had nog geen schijven op de vier wielen.

Het gaat niet over remschoenen, die enkele auto die nog een apart trommelrem systeem heeft op de achterwielen zal zo langzamerhand wel uitstervend zijn,

Bij een elektrisch bediende parkeerem gebruikt het systeem meestal de zelfde remblokken ( op de remschijven) , die worden nat bij het rijden als je niet veel hebt geremd en vriezen dan mogelijk vast.
Ik heb al eens iemand geholpen....
Wielen er af en de verfstripper er langdurig op....
Een gasbrander was mij te link :)

Maar als je de parkeerem wil gebruiken samen met de P dan moet je dat gewoon doen natuurlijk.

Overigens, weer een beetje meer on topic, dat water in het remsysteem door die zwaar hygroscopische "olie" kan dus bevriezen en zaken stuk drukken.

Emmer heet water kan ook, maar volgens dat artikel komt het niet voor bij remklauwen die met een magneet tegen de schijf wordt gezet. De magneet trekt het remblok van schijf af. Dus gewoon op de handrem zetten bij moderne(re) auto's (met automaat) Iedereen moet maar doen wat ie goed vind :-)