Beste,
De controller van mijn elektrische step was defect en ik heb een nieuwe besteld .
Mijn huidige controller had 6 draden voor de gashendel n.l.(rood,wit,zwart,groen,blauw,geel)
Maar de nieuwe controller heeft er maar 3 (rood,groen,zwart).
Kan iemand mij helpen hoe ik deze moet aansluiten. ?
Mvgr
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat is het merk en type van step en controller?
Zit er geen manual bij?
Normaal gesproken heeft de leverancier heeft deze info tenzij het direct-uit-China junk is. Dan moet je het zelf reverse-engineeren.
Ik ben bang dat die 3 extra draden er niet voor niets zitten.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
De controller wil een analoge waarde (3pin)
Je gashendel heeft een buskabel (6pin), die ook kan communiceren met de controller
Deze 2 dingen kunnen nooit met elkaar werken
Vorige week heb ik zoiets in handen gehad: de 3-pins regelaar was een Hall sensor met magneten in het draaiende gedeelte van het handvat. 5 volt in en 1,5 tot 4,5 volt uit (onbelast). En 2 draden die een veiligheidsschakelaar, of startschakelaar bedienen. Op YouTube kun je de toelichting vinden.
Mijn reparatie is gelukt, maar was een losgetrokken draad uit een connector.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Die MR-100 met 6 aansluitingen is gewoon te koop, lijkt me de eenvoudigste route.
die MR100 is wel wat meer dan een 'gashendel'. die kan de controller dus ook starten en toont waarschijnlijk nog accu spanning of snelheid op het display.
een 3pin gashendel is dus gewoon de sensor. massa, plus en uitgangssignaal
je zal dus zo een analoge gashendel moeten hebben om die controller aan te sturen.
heb je wel zeker een step controller en niet een e-scooter controller? die laatste zal ook totaal niet begrenzen op snelheid en mogelijks illegaal.
welke controller heb je nu gekocht?
Op maandag 21 oktober 2024 12:01:43 schreef Roland van Leusden:
Die MR-100 met 6 aansluitingen is gewoon te koop, lijkt me de eenvoudigste route.
hij heeft de controller vervangen, die MR100 is dus nog werkende en wil die op de nieuwe controller aansluiten
[Bericht gewijzigd door fcapri op (27%)]
Het is een zelf gebouwde e fiets van een hoverboard motor .
De gashendel MR 100 werkt maar de controller werkt niet , dus vandaar dat een nieuwe controller gekocht had .
In bijlage fotos van de controller.
Dit is de defecte controller , zoals u kunt zien mis ik op deze nieuwe controller deze pin met de 5 kleuren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De nieuwe is, zo te zien, ook voor een lagere spanning. 36V en 28V versus 48V en 39V
[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]
Op maandag 21 oktober 2024 08:58:16 schreef DK:
De controller wil een analoge waarde (3pin)
Je gashendel heeft een buskabel (6pin), die ook kan communiceren met de controllerDeze 2 dingen kunnen nooit met elkaar werken
Beste ,als ik begrijp kan de mr 100 dus niet aangesloten worden op de nieuwe controller ?
Op maandag 21 oktober 2024 10:36:53 schreef Brightnoise:
Vorige week heb ik zoiets in handen gehad: de 3-pins regelaar was een Hall sensor met magneten in het draaiende gedeelte van het handvat. 5 volt in en 1,5 tot 4,5 volt uit (onbelast). En 2 draden die een veiligheidsschakelaar, of startschakelaar bedienen. Op YouTube kun je de toelichting vinden.Mijn reparatie is gelukt, maar was een losgetrokken draad uit een connector.
Beste ,
Is de 3 pinnige controller dan aansluitbaar op de mr 100 dan ?
Op maandag 21 oktober 2024 12:01:43 schreef Roland van Leusden:
Beste ,
De mr 100 werkt prime en ik heb er zelfs 2 liggen maar de controller gaf Eh003 fout ( controller defect ) , vandaar de nieuwe controller .
die 5pin connector is een display connector van die controller. daar kan je niet zomaar een gashendel op aansluiten.
je nieuwe controller heeft een 3pin gashendel nodig. zoek achter duimgas step
belangrijk zijn de kleuren.
als je zwart-rood-groen hebt, dan is zwart de massa en rood de 5V
als je blauw geel rood hebt, dan is geel de massa en rood de 5V
de andere draden zijn dan signaal.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zou de oude controller eens open maken, heb al eens gehad dat het relais gewoon stuk was of een soldering los van de driver fets.
Op maandag 21 oktober 2024 18:42:31 schreef testman:
zou de oude controller eens open maken, heb al eens gehad dat het relais gewoon stuk was of een soldering los van de driver fets.
Beste fcapri,
Ik heb er besteld ( zie foto )
De nieuwe controller heeft 3 draden n.l. rood zwart en groen , als ik goed begrijp is zwart de massa en rood de 5v wat is dan de groene draad en bij de gashendel mr-100 zal dan de zwart massa en rood de 5v zijn dan of niet ?
Waar zal dan de groene draad moeten gekoppeld worden aan de mr-100 ? Wit groen blauw of geel ? Zou ik zo zonder de display enkel kunnen rijden. ?
nee, die mr100 wordt niet meer gebruikt
gashendel rood, zwart groen rechtstreeks aan deze gashendel kabel rood zwart groen
Op maandag 21 oktober 2024 18:42:31 schreef testman:
zou de oude controller eens open maken, heb al eens gehad dat het relais gewoon stuk was of een soldering los van de driver fets.[/quoteik heb de gashendel.eens opengemaakt en eens gemeten .
De rode is v5 , de zwarte is ,
massa .
Ik was aan het experimenteren of de groene draad van de controller iets zou doen met de kleuren van de mr-100 .
Geen reactie bij aanraking met de geel,blauw,groen ,zwart,wit maar als ik de groene draad tegen de rode 5V raak draait de wiel op zijn maximum. !
als ik de rood zwart groen op de mr-100 aansluit , gebeurd er niets , maar als ik rood zwart aansluit en met de groene draad op de rode 5V aanraak draai de wiel op zijn max , onkontoleerbaar. !
Ja dat is het hele idee van de groene draad, hoe meer spanning hoe harder het wiel
Je mr100 stuurt alleen geen spanning, die stuurt data
Je maakt nu gewoon volle sluiting naar de groene draad, dat zegt niks
Nee deze controller wil een analoge gashendel hebben
Of je zoekt een digitale controller bij je mr100
Je huidige combi werkt niet
Op maandag 21 oktober 2024 21:06:44 schreef DK:
Nee deze controller wil een analoge gashendel hebbenOf je zoekt een digitale controller bij je mr100
Je huidige combi werkt niet
Danknu wel voor de uitleg , ik ga wachten op mijn bestelling van de analoge gashendel .
Thx
slechte controller als die met de groenen draad op 5V ook werkt. bij kortsluiting gaat dat ding er dus voluit vandoor.
goed om een ongeluk mee te krijgen.
normaal mag zo een groene draad enkel werken van 1-4V.
sluiting naar massa= fout en niks doen
sluiting naar +5V= fout en niks doen