Beste Mensen,
Ik heb een probleem met mijn airco Panasonic CU-TZ20ZKE en misschien kunnen jullie mij op weg helpen.
Een half jaar na installatie is deze gestopt met werken augustus jl. Na proefondervindelijk onderzoek is de pcb in de buitenunit beschadigd geraakt door een naaktslak die rond het AC gedeelte heeft geglibberd.
Aardlekschakelaar getript > glaszekering binnenunit kapot > naaktslak pcb buitenunit ontdekt.
Printplaat buitenunit schoongemaakt restanten naaktslak verwijderd > glaszekering binnenunit vervangen > aardlekschakelaar omgezet > op goede hoop van zegen. ( is niet de beste methode dat besef ik )
Conclusie binnenunit werkt naar behoren, buitenunit slaat niet aan wegens foutcode Panasonic H11 ( afwijkende communicatie tussen binnen en buitenunit)
Volgens Panasonic kan je het defect meten door het voltage te meten tussen de nul en communicatie terminals. Het voltage tussen de nul en de communicatie moet fluctueren tussen de 20V en 70V bij mij stationair 140V volgens de Panasonic hulplijn PCB buitenunit vervangen.
Tot zover mijn ondervindingen, er is een poging gewaagd om de printplaat te repareren maar die is tot op heden onvruchtbaar gebleken. Er zijn een aantal onderdelen vervangen waaronder een weerstand twee blauwe keramische condensatoren en een optocoupler. Nu is het voltage tussen de terminals gedaald naar 121V stationair.
Het punt is als volgt, de printplaat slaat totaal niet aan geen relais klik, bliep of ledje wat knippert. Daarbij zijn er geen zekeringen gesprongen op de PCB misschien een voedingsprobleem?
De reparateur zegt dat het ook aan wat anders kan liggen. Tja wat nu, een nieuwe printplaat kan maar als het aan wat anders ligt dan schiet ik daar niet veel mee op. Hebben jullie een idee? Of kunnen jullie mij op weg helpen? Alvast heel erg bedankt.
Ps; geen garantie wegens ongedierte.. dat valt buiten de garantie.
Waar loopt J224 heen? Er lijkt nog een koolspoortje tussen de nuldraad en die jumper te zitten.
Verwijder dat koolspoortje, en onderzoek of die jumper (waar blijkbaar stroom heen is gekropen) iets te maken heeft met de dataverbinding. Is er een mogelijkheid dat er netspanning op de datalijn heeft gestaan?
Is de vervanger van R7 wel de juiste waarde ?
Alle zenerdiodes checken (ZD op de print), die gaan vaak stuk en worden dan een kortsluitingen. Er zitten er een boel in die hoek.
Jumper J224 zou ik ook vervangen.
Op maandag 21 oktober 2024 12:47:06 schreef Ledlover:
Waar loopt J224 heen? Er lijkt nog een koolspoortje tussen de nuldraad en die jumper te zitten.Verwijder dat koolspoortje, en onderzoek of die jumper (waar blijkbaar stroom heen is gekropen) iets te maken heeft met de dataverbinding. Is er een mogelijkheid dat er netspanning op de datalijn heeft gestaan?
Die jumper loopt van de gesoldeerde zekering naar een weerstand? denk ik. Het koolspoortje is zo goed als het ging verwijderd veel beter krijg ik het niet.
Op maandag 21 oktober 2024 12:54:22 schreef flash2b:
Is de vervanger van R7 wel de juiste waarde ?Alle zenerdiodes checken (ZD op de print), die gaan vaak stuk en worden dan een kortsluitingen. Er zitten er een boel in die hoek.
Jumper J224 zou ik ook vervangen.
R7 als het goed is het bruin / oranje / oranje / goud 1W
Zenderdiodes ZD1 en ZD2 bijvoorbeeld?
Welk materiaal voor zo'n jumper?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zijn R7, 12 en 14 nog goed, mogelijk zijn dat fusible weerstanden. Weet je wat van electonica en heb je gereedschap om te desolderen en meten. Anders is het vrij zinloos 
[Bericht gewijzigd door fred101 op (45%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Overlijden van zo'n safety resistor is soms moeilijk te zien: geen visuele schade op een klein zwart spikkeltje na...
Op maandag 21 oktober 2024 13:03:37 schreef fred101:
Zijn R7, 12 en 14 nog goed, mogelijk zijn dat fusible weerstanden. Weet je wat van electonica en heb je gereedschap om te desolderen en meten. Anders is het vrij zinloos
Solderen en desolderen heb ik de apparatuur wel voor basis elektronische kennis ook wel, maar om fusible weerstanden door te meten dat gaat mij niet lukken. Bij gebrek aan meetkundig apparatuur en opgevoerde kennis 
Stel dat deze kapot zijn.
Waar haal ik de juiste.
R7 is op het oog 1W bruin-oranje-oranje-goud
R12 en R14 is op het oog 2W bruin-zwart-oranje-goud
Op maandag 21 oktober 2024 13:10:10 schreef Arco:
Overlijden van zo'n safety resistor is soms moeilijk te zien: geen visuele schade op een klein zwart spikkeltje na...
R12 en R14 zien er op het oog nog goed uit. R7 niet maar die is vervangen maar misschien is het niet het juiste component.
Onderstaand is vervangen:
Op maandag 21 oktober 2024 14:19:45 schreef Peter112:
C1 meet ook goed?
C1 is vervangen dus die moet weer goed zijn.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Die twee zwarte blokjes in de derde foto zijn volgens mij common-mode transformatortjes, die zouden van boven naar beneden (tegenoverliggende aansluitingen) moeten doormeten als een vrij lage weerstand, tussen de naast elkaar gelegen aansluitingen zou juist een heel hoge weerstand (of oneindig) gemeten moeten worden...
Dat restant van een koolstof spoortje zul je ook moeten verwijderen dmv krabben, daarna wat beschermlak (desnoods nagellak) aanbrengen om te voorkomen dat er vocht in de PCB dringt.
hobby luke
Honourable Member
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
basis elektronische kennis ook wel, maar om fusible weerstanden door te meten dat gaat mij niet lukken.
Dat is gewoon met de multimeter de weerstand meten, dat moet toch wel lukken ?
Op maandag 21 oktober 2024 15:34:28 schreef fatbeard:
Die twee zwarte blokjes in de derde foto zijn volgens mij common-mode transformatortjes, die zouden van boven naar beneden (tegenoverliggende aansluitingen) moeten doormeten als een vrij lage weerstand, tussen de naast elkaar gelegen aansluitingen zou juist een heel hoge weerstand (of oneindig) gemeten moeten worden...Dat restant van een koolstof spoortje zul je ook moeten verwijderen dmv krabben, daarna wat beschermlak (desnoods nagellak) aanbrengen om te voorkomen dat er vocht in de PCB dringt.
die zwarte blokjes zijn optocouplers 1 is er vervangen met dit type. https://www.tme.eu/en/details/tlp521-1xsm/optocouplers-analog-output/i…
Dus ik denk dat dat weer goed is, alhoewel zeker weten doe ik het niet natuurlijk.
Dat koolstofspoortje ga ik nog beter proberen te verwijderen. Dank voor de tips.
@hobby luke hij is goed gesoldeerd. het lijkt of er één pootje zweeft maar dat is niet zo.
Op maandag 21 oktober 2024 12:42:41 schreef Virtuos:
Conclusie binnenunit werkt naar behoren, buitenunit slaat niet aan wegens foutcode Panasonic H11 ( afwijkende communicatie tussen binnen en buitenunit)
Volgens Panasonic kan je het defect meten door het voltage te meten tussen de nul en communicatie terminals. Het voltage tussen de nul en de communicatie moet fluctueren tussen de 20V en 70V bij mij stationair 140V volgens de Panasonic hulplijn PCB buitenunit vervangen.
de communicatie binnen-buiten groep gebeurd via een extra draad , en twee optocouplers in serie (een die zend en een andere die ontvangt). de slak heeft blijkbaar die draad mee in sluiting getrokken, waardoor er geen communicatie meer is. Het kan zijn dat enkel de optocouplers stuk zitten, maar wat meer kan ook. Wat vraagt men, voor een nieuwe print?
Op maandag 21 oktober 2024 15:58:47 schreef fred101:
[...]
Dat is gewoon met de multimeter de weerstand meten, dat moet toch wel lukken ?
Uiteraard, lukt dat.
R7 12,7Kohm
R12 10Kohm
r14 10Kohm
R12 en R14 zijn dus qua kleurcodering 10Kohm en hij meet 10Kohm dan zijn zij nog goed?
R7 is qua kleurcodering 13Kohm hij meet 12,7Kohm dus ook goed.
Interpreteer ik dat zo correct?
Op maandag 21 oktober 2024 16:16:21 schreef kris van damme:
[...]de communicatie binnen-buiten groep gebeurd via een extra draad , en twee optocouplers in serie (een die zend en een andere die ontvangt). de slak heeft blijkbaar die draad mee in sluiting getrokken, waardoor er geen communicatie meer is. Het kan zijn dat enkel de optocouplers stuk zitten, maar wat meer kan ook. Wat vraagt men, voor een nieuwe print?
Tja tegen de 500 euro, de hele airco heeft 700 euro gekost. Als ik al de goede printplaat type kan vinden.
Het bovenstaande verhaal begin ik zo onderhand te begrijpen.
edit:
de slak heeft na de gesoldeerde zekering inderdaad over die draad de boel kortgesloten via het ac gedeelte. Wat mij verder bevreemd is dat geen enkele veiligheid mechanisme is getript, alle glaszekeringen zijn nog in orde. Misschien toch die zenerdiodes als ze zo gevoelig zijn bij kortsluiting.
[Bericht gewijzigd door Virtuos op (19%)]
Dan beide opto's vervangen. Kan best zijn dat de buitenunit start met een 'hallo is daar iemand' en bij geen gehoor ook niets doet. Idem voor de binnenunit, als die niets hoort gaat die ook niets terug zeggen.
Mochten de opto's in de binnenunit er ook een of twee defect zijn geraakt door de sluiting komt er ook geen communicatie tot stand.
Op maandag 21 oktober 2024 17:30:17 schreef harry64:
Dan beide opto's vervangen. Kan best zijn dat de buitenunit start met een 'hallo is daar iemand' en bij geen gehoor ook niets doet. Idem voor de binnenunit, als die niets hoort gaat die ook niets terug zeggen.Mochten de opto's in de binnenunit er ook een of twee defect zijn geraakt door de sluiting komt er ook geen communicatie tot stand.
Ook als de binnenunit quasi werkt?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de slak heeft sluiting tussen fase en communicatielijn gemaakt, kans dat er een varistor op die lijn zit tegen overspanning. zo niet is die ingang opgeblazen met pech en met nog meer pech de uitgang van de binnenunit ook. je zegt dat de zekering binnenunit eruit lag, komt de voeding van de binnenunit af? of komt de voeding via de buitenunit?
had toevallig vandaag eenzelfde storing, print stuk en aardlek eruit door ongedierte.
Op maandag 21 oktober 2024 17:43:11 schreef testman:
de slak heeft sluiting tussen fase en communicatielijn gemaakt, kans dat er een varistor op die lijn zit tegen overspanning. zo niet is die ingang opgeblazen met pech en met nog meer pech de uitgang van de binnenunit ook. je zegt dat de zekering binnenunit eruit lag, komt de voeding van de binnenunit af? of komt de voeding via de buitenunit?had toevallig vandaag eenzelfde storing, print stuk en aardlek eruit door ongedierte.
De binnenunit voedt de buitenunit bij wijze van spreken.
De stroom gaat eerst naar de binnenunit daarna gaat er een kabel met vier aders fase/nul/data/aarde naar de buitenunit.
De twee grijze kabels ( links bij de koelribben ) op één van foto's gaat naar een edit: reactor die zijwaarts gemonteerd zit in de buitenunit.
Als er een varistor ( er zitten een aantal )opgeblazen is kan ik dat meten?
edit: je schrijft ingang opgeblazen hoe moet ik dat duiden?
Op maandag 21 oktober 2024 17:37:07 schreef Virtuos:
[...]Ook als de binnenunit quasi werkt?
Ook dan. De buitenunit heeft geen schermpje om problemen te melden. Die stuurt die data naar het scherm van de binnenunit. Dit gaat via die bidirectionele koppeling cq alle communicatie over en weer loopt over 1 draad.
Vergelijk het met portofoon/walkietalkie communicatie. Als van 1 set de ontvanger of luidspreker niet werkt, kan je geen ontvangstbevestiging krijgen en blijf je roepen. Doet je zender het niet, idem, jij roept wel maar niemand hoort je. Zo ook als bij set 2 er iets mankeert. Als beide sets een probleem hebben wordt het nog lastiger. Maar een defect in ontvangst of zender bij 1 set is al genoeg om er 2 niet te laten werken.
Op maandag 21 oktober 2024 18:03:06 schreef harry64:
[...]
Ook dan. De buitenunit heeft geen schermpje om problemen te melden. Die stuurt die data naar het scherm van de binnenunit. Dit gaat via die bidirectionele koppeling cq alle communicatie over en weer loopt over 1 draad.Vergelijk het met portofoon/walkietalkie communicatie. Als van 1 set de ontvanger of luidspreker niet werkt, kan je geen ontvangstbevestiging krijgen en blijf je roepen. Doet je zender het niet, idem, jij roept wel maar niemand hoort je. Zo ook als bij set 2 er iets mankeert. Als beide sets een probleem hebben wordt het nog lastiger. Maar een defect in ontvangst of zender bij 1 set is al genoeg om er 2 niet te laten werken.
duidelijk, ik zal vanavond nog een foto maken van de printplaat van de binnenunit.
Wees voorzichtig met de binnenunit t.a.v. de koperen leidingen van het koelsysteem, niet knikken of losdraaien. Daar zit dus weinig ruimte voor bewegen.
Voor alle duidelijkheid de theoretische basisopzet van zo'n systeem.
Blauwe lijn is de nul van het lichtnet.
Zwarte lijn de communicatie.
Vcc en Vdd de gescheiden voedingen in respectievelijk binnen en buiten unit.
U1 en U4 zijn de ontvangers.
U2 en U3 de zenders.
Zoals je ziet zijn opto's op zich eenrichtingsverkeer, vandaar het setje U1, U2 en U3, U4.
Stabilisatie en niveau opzet (de zeners, twee 10K weerstanden e.d. zitten hier niet bij.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (15%)]