Op zondag 27 oktober 2024 13:43:54 schreef fred101:
Dit kan helpen:
[bijlage]

Een naaktslak gaat deze sticker natuurlijk juist als aanmoediging zien. ;)

Op zondag 27 oktober 2024 20:31:39 schreef fred101:
Ik heb alleen last van platte schaalhoren in mijn "tuin" :+ Die kruipen niet.

Op zondag 27 oktober 2024 20:26:30 schreef Ledlover:
[...]

En de beestjes die slakken eten natuurlijk ook. Het is leuk voor de plantjes in de tuin, maar wij hebben nogal weinig slakken in de tuin gehad dit jaar. Met andere woorden, we hebben de egels en de vogels maar een beetje extra eten gegeven. Normaal vreten die de slakken altijd op.

Ik had een roodwangschildpad, daar kropen ze, naakt of behuisd, in z'n vijver. Die lustte ze wel.

Na een regenbui is het i.i.g. altijd druk op de wegen in de tuin met de behuisde slakken. Liefst in het donker.

In de antenne aansluitdozen boven in de mast kom ik ook onbewoonde slakkenhuizen tegen. Avontuurlijke beestjes wel.

Op zondag 27 oktober 2024 17:14:18 schreef harry64:
Ik hoorde over een koperstrip neerleggen. Maar daar komt weer ander ongedierte op af.

Ze kruipen niet graag over koper. Gewoon wat kopertape (EMC) om de pootjes en slangen wikkelen, zodat de slak er niet bij kan komen. Wel alle paden afsluiten.

Op zondag 27 oktober 2024 13:27:53 schreef Virtuos:
[...]

Zeker, ik ben er ook heel content mee dat het op deze wijze is opgelost. Ik vind het moreel verwerpelijk om een apparaat wat de facto nieuw is zonder een poging tot reparatie weg te gooien. Zal verboden moeten worden..

daar zal iedereen het hier wel mee eens zijn. Probleem is dat nieuw toestellen vrij goedkoop zijn tov een herstelkost. Je kan de fabrikant niet verwijten dat hij kosten-efficiënt produceert :-)

Op maandag 28 oktober 2024 08:00:41 schreef kris van damme:
Je kan de fabrikant niet verwijten dat hij kosten-efficiënt produceert :-)

Maar wel als dit mogelijk wordt gemaakt door kinderarbeid, dwangarbeid door Oeigoeren, zeer slechte arbeidscondities of veel milieuschade oplevert... Aan best veel producten uit verre landen kunnen dit soort (verborgen) kosten zitten :-(

Helaas niet omdat onderdelen van over de hele wereld komen.

Voorbeeld: ik was op zoek naar een broodbakmachine. Ik overwoog om een Panasonic te kopen, een japans merk. Die kosten flink meer, bijvoorbeeld 200 euro tegen <100 voor een Moulinex of Inventum.

De Panasonic, na lang kijken op Alibaba, had een identiek bakblik en functies aan diverse chinese machines. Alles wijst er dus op dat ie niet made in japan is, maar made in china. Ik had die extra 100 euro oprecht willen spenderen aan een écht japans toestel maar nee. Is er niet op de nederlandse markt.

Ik ben er op uitgekomen dat er min of meer twee ontwerpen/fabrieken zijn voor consumentenbroodbakmachines, beide chinees.

Kortom: geen echt vrije keuze dus. Ik ben voor de Moulinex gegaan. Frans merk maar uiteraard ook een chinese broodbakmachine. Ze claimen wel 15 jaar onderdelenbeschikbaarheid. We zullen het merken.

De broodbakmachine is een fantastische aanschaf geweest. Je gooit er voor 1 euro aan broodmix in in de avond, en je hebt de volgende dag voldoende brood voor twee dagen. En in het weekend lekker experimenteren met eigen mengsels met rogge en spelt enzo, yum!

Op zondag 27 oktober 2024 17:14:18 schreef harry64, testman, hoeben :
betreffende koperstrips

Dat ga ik gewoon proberen, voorkomen is beter dan genezen. 9v batterij en twee draden en daar een spanning opzetten is ook nog een optie. Koperstrip is wat makkelijker te doen overigens.

Op zondag 27 oktober 2024 20:31:39 schreef fred101:
Ik heb alleen last van platte schaalhoren in mijn "tuin" :+ Die kruipen niet.

Wacht even.. jij leeft op de zeebodem? :o wat is dit toch een bijzonder forum. Ze kruipen misschien niet maar ze zuigen zich wel vast :P ik weet niet wat erger is.

Op zondag 27 oktober 2024 20:38:26 schreef joopv:
[...]Een naaktslak gaat deze sticker natuurlijk juist als aanmoediging zien. ;)

Verdomd je hebt gelijk ook, "ts peutert de sticker er weer af" wat verboden is maakt nieuwsgierig.

Op zondag 27 oktober 2024 20:26:30 schreef Ledlover:
[...]

En de beestjes die slakken eten natuurlijk ook. Het is leuk voor de plantjes in de tuin, maar wij hebben nogal weinig slakken in de tuin gehad dit jaar. Met andere woorden, we hebben de egels en de vogels maar een beetje extra eten gegeven. Normaal vreten die de slakken altijd op.

Merkwaardig, ik heb er normaliter ook helemaal geen last van en ook genoeg egels, padden en kikkers. Vooral de spaanse wegslak is niet meer weg te denken hier. Denk dat de egels ook wel eens wat anders op het menu willen. Geef ze geen ongelijk, echt lekker zijn ze niet :P

Overigens probeer ik een ecologisch evenwicht te behouden in mijn tuin i.t.t. mijn beider buren die een luchtplaats met een grasmat afdoende ecologisch vinden. Met bijbehorende periodieke onderhoud qua anabolen voor de grasmat en azijn voor algbestrijding 8)7

Neen, dan is mijn tuin een paradijs omzoomd met bomen en bijenhagen ieder is welkom.

Op maandag 28 oktober 2024 08:00:41 schreef kris van damme:
[...]
Je kan de fabrikant niet verwijten dat hij kosten-efficiënt produceert :-)

neen, dat kan ik ze niet kwalijk nemen, wat echter wel verwijtbaar is, is dat reparatie vanuit de fabrikant onmogelijk gemaakt wordt qua kosten baten plaatje. Als printplaten even duur wordt gemaakt als de totale airco zit daar wel een verdienmodel achter.

Op maandag 28 oktober 2024 12:03:16 schreef Roland11:
[...]Maar wel als dit mogelijk wordt gemaakt door kinderarbeid, dwangarbeid door Oeigoeren, zeer slechte arbeidscondities of veel milieuschade oplevert... Aan best veel producten uit verre landen kunnen dit soort (verborgen) kosten zitten :-(

Tja, kan je geen ongelijk geven. Ik sus mijn geweten dan maar dat ik niet in een door Oeigoer gemaakte chinese auto rondrijdt.

Wacht even.. jij leeft op de zeebodem? :o wat is dit toch een bijzonder forum.

Ik hoop het niet want dan is het goed mis. Ik woon op een boot en die ligt in zeewater ;)

Op maandag 28 oktober 2024 14:17:28 schreef fred101:
[...] Ik hoop het niet want dan is het goed mis. Ik woon op een boot en die ligt in zeewater ;)

Bewaak dan maar de marimiteit rondom je boot tegen indringers :)

Op maandag 28 oktober 2024 13:18:28 schreef Virtuos:
[...]

neen, dat kan ik ze niet kwalijk nemen, wat echter wel verwijtbaar is, is dat reparatie vanuit de fabrikant onmogelijk gemaakt wordt qua kosten baten plaatje. Als printplaten even duur wordt gemaakt als de totale airco zit daar wel een verdienmodel achter.

dat de print jou zoveel zo kosten, daarvan moet je de oorzaak niet bij de fabrikant zoeken. Die levert aan héél redelijke prijzen.

Het is eigenlijk al bijzonder dat ze onderdelen leveren. Ik heb een 40k kostende VNA va R&S gerepareerd. Daar was de voeding kapot en de middenpin van een N-connector gebroken. R&S wilde hem niet repareren noch onderdelen repareren. (de VNA is eigendom van een grote internationale organisatie)