Opvallend artikel, met name de zéér voorzichtige raad dat bij een brandende accu het al te laat is en je naar buiten moet rennen.
Een held op sokken zou een brandende boor- of fietsaccu toch wel naar buiten kunnen bezemen of aan snoer wegtrekken.
https://nos.nl/artikel/2541783-woningbranden-vaker-veroorzaakt-door-br…
als een li-ion ontploft, is het toch echt te laat.
eerst beginnen ze goed te gassen, daarna vuur, en daarna explosie en dan duw je de boel niet meer naar buiten. de steekvlammen die eruit schieten als de volgende cel knalt, gaan alle richtingen uit
als je de accu buiten kan meppen als ze begint te roken, maar je een kans.
acuc dicht bij deuropeneningen ofzo monteren. k zou ze niet in het achterste kot of kelder laten plaatsen waar je 10meter door het huis moet om ze te bereiken, al is het maar om het de brandweer makkelijk te maken
kijk maar eens op 2:38. als die ramen eruit knallen, wil je toch niet naast die accu hebben gestaan. op 4:55 zie je wanneer die begon te roken
https://youtu.be/OIBaDX8aSXg?t=158
Hangt een beetje van het formaat af. Een fietsaccu lijkt me al te groot om bij in de buurt te komen en zal te lang branden, maar een laptop of telefoon zou ik nog wel op de vloer durven te duwen, de brandweer te bellen, en de brandblussers (meervoud) te pakken om te zorgen dat de omringende spullen/meubels zo min mogelijk in brand vliegen.
Een kleine accu is vrij snel uitgefikt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 23 oktober 2024 07:53:38 schreef K7Jz:
Een held op sokken zou een brandende boor- of fietsaccu toch wel naar buiten kunnen bezemen of aan snoer wegtrekken.
Mee eens. Been there, done that.
Brand-vertragende-prullenbak omgekeerd (vuilnis op de grond). Brandende lipo er in geschoven en naar buiten gebracht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Brand met (bijvoorbeeld) veel 18650 cellen is extra gevaarlijk, omdat zo'n ontploffende cel vaak een paar meter weg vliegt en daar vrolijk een nieuwe brandhaard begint...
(in UPS vlucht 6 werd een pallet met 50000+ cellen vervoerd in het vrachtruim. Men keek er van op hoe ver en snel zo'n brandhaard zich uit kan breiden...)
Ik heb het jaren geleden gehad met een portofoonaccu.Dat was nog nikkel-cadmium.
Zo uit het zolderraam naar buiten in de sneeuw gegooid..
fikte lekker..
joopv
Golden Member
Op woensdag 23 oktober 2024 09:32:06 schreef mel:
Ik heb het jaren geleden gehad met een portofoonaccu.Dat was nog nikkel-cadmium.
Zo uit het zolderraam naar buiten in de sneeuw gegooid..fikte lekker..
Zelfde ervaring hier, in een rijdende auto. Ergens langs de A50 tussen apeldoorn en zwolle ligt ie misschien nog in de berm 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat wordt nog veel erger met al die China-zooi gadgets van Ali etc zonder enige vorm van beveiliging.
Ik heb maar een paar apparaten met accu, allemaal goede kwaliteit, en die laad ik op in de stuurhut, naast de buitendeur en alleen als ik aan board ben. Maar ik denk dat ik eens een metalen bakje ga regelen om ze in te leggen tijdens laden (Het is allemaal klein spul zoals een scoopmeter, Makita accu etc) Alleen mijn telefoon laad ik in de kajuit hier op tafel met een goede veilige lader.
Valt me op dat vooral techneuten (niet alleen hier) bang zijn voor accu brand.
De meeste accu's zullen als je ze goed behandelt niet snel in de fik gaan.
Fiets accu's hebben wel wat meer te lijden vanwege mechanische stress (bandjes moeten altijd zo hard mogelijk opgepompt en af en toe klettert de fiets op de grond)
Maar als je ziet hoeveel fiets accu's er zijn valt een en ander wel mee.
Thuis accu's ben ik minder bang voor omdat dat meestal LifePO4 (is minder brandgevoelig) zijn en weinig mechanische stress ondervinden.
Inderdaad, ook bijvoorbeeld fatbikes, hoverboards, allemaal dezelfde meuk. Die lithium cellen kunnen gewoon in een split second op het moment dat je het niet verwacht wegschieten als vuurpijlen met meer dan duizend graden 
Dat is toch wel wat anders dan lithium ijzer fosfaat of gewoon ouderwetse loodaccu's, die zijn al gevaarlijk genoeg als het gas ontsteekt en je zwavelzuur in je gezicht krijgt of als idioten ze in de grijze container gooien. Een standaard autoaccu is 12V bij 60 Ah, dat wil zeggen dat elke 2,15 volt cel 240 Ah is, dus 1 zo'n cel die nog een beetje goed is kan makkelijk 10.000A leveren, meer dan genoeg om voor brand voor in een vuilniswagen te zorgen, over lithium accu's van dat formaat maar niet te spreken...
Probleem is dat lithium accu's ook nauwelijks te stoppen zijn als ze "op hol slaan", de enige oplossing is om ze heel lang onder water te bewaren om de reactie te stoppen.
Op woensdag 23 oktober 2024 09:53:08 schreef Piet_Knutselaar:
De meeste accu's zullen als je ze goed behandelt niet snel in de fik gaan.
Fiets accu's hebben wel wat meer te lijden vanwege mechanische stress (bandjes moeten altijd zo hard mogelijk opgepompt en af en toe klettert de fiets op de grond)
Maar als je ziet hoeveel fiets accu's er zijn valt een en ander wel mee.
Het probleem is dat lithium accu's op zichzelf al veel gevaarlijker zijn dan een lood / NiCd / NiMH / LiFePO4 accu en je daarom altijd een BMS moet gebruiken die de laadspanning van elke cel niet boven de 4,2V laat komen en de temperatuur van de accupack goed in de gaten houdt. En dat ontbreekt juist vaak bij sommige chinese lithium accu's.
Een ander probleem zou kunnen zijn dat de BMS zodanig slecht ontworpen is dat deze zelf kortsluiting gaat maken. Ik heb op dit forum al vaker gezien dat de accu vaak nog goed is en de BMS ontploft is, die zou ook brand kunnen veroorzaken.
Mijn neef die bij Domino's werkt moest verplicht van de verzekering een speciale brandwerende accukluis gebruiken, en dat is zelfs met de beste accu's geen overbodige luxe, want er hoeft maar 1 cel in zo'n pack te verouderen totdat hij besluit om in sluiting te gaan liggen. Daarom moet je eigenlijk nooit 's nachts gaan laden. Want dat is eigenlijk altijd waar het kantelpunt zit dat zo'n cel ineens in sluiting gaat liggen.
Anoniem
Daar denk je wel 2 keer over na als je dit filmpje hebt gezien:
https://www.theync.com/man-cooked-in-elevator-when-lithium-battery-exp…
(WAARSCHUWING: heftige beelden)
Ik heb even gezocht op regelgeving voor batterijen.
Per augustus 2024 is er een nieuw document.
CE gemarkeerde batterijen zouden hier aan moeten voldoen (staat er zo in)
Een enorme lap tekst.
Ik vond er zo gauw niets over brandveiligheid in (behalve bij afval verwerking)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32023R1542
Als brandveiligheid zo'n groot probleem is, waarom staat er zo weinig over in.
ik denk dat er nog wel velen ergens een oude gsm/smartphone/tablet in een schuif hebben liggen, en dat zijn de gevaarlijke. een li-ion die leegloopt, begint te gassen.
bij ebike accu's merk je het vanzelf als de accu niet meer in orde is. de lader weigert te laden of de accu zwelt op dat ze onbruikbaar wordt. heb al fietsen gehad waar ik de bagage drager moest open slijpen om de accu er nog uit te krijgen.
een ebike ga je ook niet ergens vergeten in een keukenkast.
het probleem is ook dat er OVERAL li-ion batterijen opduiken.
een 'petzel' van vroeger had 3xAAA, tegenwoordig een li-ion blokje.
mijn ene multimeter ook al, zit een usb aansluiting op voor op te laden.
en er zullen ook al tal van toestellen zijn die een battery als backup hebben, en dat zijn niet altijd die 3V lithium cellen maar al vaak kleine li-ion pouch cellen. ze zitten gewoon overal al in.
bij thuis batteryen wordt toch al vaak geinvesteerd in goeie cellen. maar zo een hooverboard van 199€ van chinese makelij, daar kan moeilijk een goeie accu met voldoende bescherming in zitten
Hier een mooi filmpje van wat er gebeurt met zo'n Chinese hoverboard, op het einde zie je de brandende cellen door de lucht vliegen: https://www.youtube.com/watch?v=iccMeYUoNjg
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
En accu die leeg loopt gaat zeker niet in brand, maar een accu die lang veel te leeg heeft gestaan weer opladen is niet zonder risico.
Ik ben benieuwd hoeveel branden worden veroorzaakt door producten die hier goedgekeurd zijn, een hoeveel illegale Chinese import van e-steps, hoverboards, fatbikes, etc.
nee, nie in brand, maar zwellen op van het gas.
behuizing van gsm/tablet barst open en kan mogelijks de accu perforeren
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 23 oktober 2024 09:58:01 schreef HVinduction:
Een standaard autoaccu is 12V bij 60 Ah, dat wil zeggen dat elke 2,15 volt cel 240 Ah is, dus 1 zo'n cel die nog een beetje goed is kan makkelijk 10.000A leveren, meer dan genoeg om voor brand voor in een vuilniswagen te zorgen, over lithium accu's van dat formaat maar niet te spreken...
60Ah en 1667A voor een losse cel als ik jouw getallen gebruik en nareken. Die stroom wordt wellicht niet gehaald, zeker niet door een accu die slecht genoeg is om weg te gooien. Sowieso is de kans groter dat de hele accu kortgesloten wordt in de vuilniswagen dus potentieel 6 keer meer energie, maar dat zal voor het scenario weinig uitmaken. De kans op een brand is alsnog aanwezig maar niet erg groot.
Hoe dan ook is het probleem bij lithiumaccu's groter omdat het elektrolyt brandbaar is en ze in thermal runaway kunnen gaan. Dat zal ook wel een reden zijn dat er in de voorschriften nog niet heel streng mee wordt omgegaan; de belangen zijn te groot en de oplossing te moeilijk.
Op woensdag 23 oktober 2024 09:53:08 schreef Piet_Knutselaar:
Valt me op dat vooral techneuten (niet alleen hier) bang zijn voor accu brand.
De "gewone" mensen denken da het wel meevalt, die kopen immers het goedkoopste Chinese spul..Een techneut weet wat er kan gebeuren..
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Wacht maar tot we allemaal elektrisch rijden, branden zullen dagelijkse kost zijn. En grote ruzie omdat je te lang op dezelfde laad plaats blijft staan...
Anoniem
En accu die leeg loopt gaat zeker niet in brand, maar een accu die lang veel te leeg heeft gestaan weer opladen is niet zonder risico.
Maar in het filmpje wat ik stuurde loopt die man gewoon met een accu in zijn hand. Die niet aan de lader zit.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
Ook filmpjes gezien van vapes die ineens ontploffen, terwijl ze niet aan de lader zaten.
Kortsluiting in de bms of zo?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Of kortsluting in een van de cellen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op woensdag 23 oktober 2024 12:27:44 schreef CrossFireX:
Wacht maar tot we allemaal elektrisch rijden, branden zullen dagelijkse kost zijn. En grote ruzie omdat je te lang op dezelfde laad plaats blijft staan...
Stel je voor dat we allemaal in auto's zouden gaan rijden met tientallen liters uiterst brandbare koolwaterstoffen erin, complete waanzin!
Fatsoenlijke elektrische auto's (niet die Chinese rommel) staan statistisch veel minder vaak in brand dan auto's die op benzine rijden, maar die elektrische is wel gelijk nieuws, daarom lijkt het alsof dat vaker gebeurd.
Het blussen van zo'n auto is wel veel moeilijker.
@InHogereSferen: de man in dat filmpje heeft wel ultieme pech, dat die accu zo hard ontbrandt precies op het moment dat de deuren van de lift dicht gaan.
Vermoedelijk is die accu zeer korte tijd geleden geladen, en is het proces van de thermal runaway al bezig voordat hij in de lift stapt. Aan de bordjes bij de lift te zien is dit ook in China gebeurd, en de kwaliteit van hun producten voor de interne markt is niet perse beter dan de rommel die we hier via grijze import krijgen.
Het is zeker mogelijk dat zulke dingen met producten van goede kwaliteit gebeuren, die in Europa goedgekeurd zijn. Pech kun je altijd hebben, alleen wordt de kans op dergelijke pech vele malen groter met grijze import.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (34%)]