Bij een cautoriseerapparaat ben ik het volgende object tegengekomen. Gezien mijn iets jongere leeftijd herkende ik het niet maar na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat het om een elektronenbuis gaat. Aan de zijkanten is deze zwart uitgeslagen dus ik vermoed een defect, zeker omdat ik de rest van de machine al gecontroleerd heb en dit goed lijkt te zijn.
Het nadeel is alleen dat er geen tekst op staat en ik geen idee heb wat ik nu moet bestellen. Zijn deze dingen redelijk universeel? Of is dit een verloren zaak?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat zwarte wat jij denk ik bedoeld heet getter, Als dat wit wordt is de buis lek en kapot. Als hij geen emissie meer heeft, of te weinig, of een short tussen electroden dan is hij op/kapot. Dat meet je met een buizen tester. Dat is meestal niet zichtbaar.
Er zijn een enorme hoeveelheid verschillende buizen, meestal ben je afhankelijk van NOS of gebruikte buizen want de meeste typen worden niet meer geproduceerd.
Ben heel voorzichtig met het zelf repareren van medische apparatuur.
Er horen namen/type op te staan maar als het ding stoffig is en je iets te hard poetst wrijf je ze er samen met het stof af. Ik gebruik in zo'n geval een kwastje tot ik het type weet, daarna schrijf ik het op de buis/voet en poets ik de stof eraf waarbij ik probeer de tekst niet te wissen.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (23%)]
Welkom op het forum.
Moderne cautoriseerapparaten zullen met MosFet's werken.
Maar die buis is misschien/waarschijnlijk gewoon goed. Wat je beschrijft is nog absoluut niet het einde van die buis. Het type herken ik niet en zonder opdruk wordt het een puzzeltje, maar oplosbaar met een buizenboek en een analyse van de aansluitingen (gloeidraad, kathode, rooster, anode etc op pen nummers).
Misschien een deskundige of amateur zoeken die ervaring met buizen heeft.
Als de donkere glans weg is, dan is ie sowieso defect. Maar die zit er nog, dus is ie in ieder geval nog vacuum.
Buizen gaan niet zo vaak stuk, 9 van de 10x is een probleem in zendapparatuur (een cauteriseerapparaat is een zender, met een "mesje" als antenne) níet de buis.
Gezien er een buis in in zit, is er een aardige kans dat er ook papiercondensatoren in zitten. Dat is de grootste kanshebber voor een defect.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lijkt een Amerikaanse of Russische buis: Octal buizen met metalen voet zag je niet veel in Europa... (pentode of tetrode?)
Zwart is dus goed in dit geval, weer wat geleerd 
Dit is de opzet van de machine. Weerstanden zijn goed, diodes zijn goed, condensatoren zitten nog binnen de acceptabele waarden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aan de onderkant op de voet van de buis of net boven het metaal van de voet staat meestal een code en die is weer te herleiden naar het typenummer.
Een andere truc is:de buis een paar uur in de diepvriezer leggen dan is typenummer meestal weer vaag/wazig kortstondig leesbaar.
Arco
Special Member
Gaat het over dit apparaat?: https://www.allstatesmed.com/products/ellman-surgitron-ffpf-emc-blue

[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]
Na schoonmaken van alle contacten en het preventief vervangen van de elco’s lijkt het apparaat weer te werken. Even getest op een plakje boterhamworst (stinkt enorm). Iedereen bedankt voor het meedenken. Vraagje voor de toekomst; is het gevaarlijk dit apparaat te gebruiken zonder de kap erop? Bij een magnetron weet ik dat dit niet wordt aangeraden
Zolang er geen spanningvoerende delen worden aangeraakt is het ongevaarlijk. Er kunnen door de ontbrekende afscherming wel stoorsignalen worden opgewekt die andere apparaten zoals radio’s ect. kunnen ontregelen.
nonius
set SCE to AUX.
Ben heel voorzichtig met het zelf repareren van medische apparatuur.
+1!
De technische eisen die aan dergelijke apparatuur gesteld worden, en de kennis en ervaring die van de reparateur verwacht wordt (heeft OP de apparatuur om te meten of het apparaat na reparatie weer aan de spec's, en technische eisen voldoet?), en de aansprakelijkheidskwestie als er toch iets mis mocht gaan....
Ik wil daar m'n vingers niet aan branden. En ook OP lijkt me redelijk beperkt in z'n kennis te zitten, als hij moeite heeft om een electronenbuis (en de conditie van de getter) te herkennen. Niets mis mee, we hebben het allemaal moeten leren, maar een medisch apparaat lijkt me niet de aangewezen manier om dit te leren.Ter info: buizen werken op een hoge spanning die onder omstandigheden dodelijk is, en ze kunnen behoorlijk heet worden.
Recent was er hier een thread van iemand die z'n zuurstofapparaat wilde modificeren (het netspanningsalarm uitschakelen/omzeilen). De rillingen liepen over m'n rug bij het lezen van dat verhaal. Dergelijke threads reageer ik niet eens in, om elk misverstand en mogelijke vorm van juridische aansprakelijkheid ('maar Nonius zei dat ik het zo kon modificeren, meneer de rechter!') uit te sluiten. Het verbaasde me eigenlijk nog het meest dat de moderatoren die thread niet sloten.
Enfin, het apparaat in deze thread ziet er redelijk gedateerd uit, dus hopelijk wordt het niet meer ingezet voor het werkelijke medische doel?
Op donderdag 24 oktober 2024 12:11:38 schreef Arco:
Zou een 4146 kunnen zijn (of aanverwante)
Je bedoelt een 6146 of 6146B (of een van zijn equivalenten; google vindt hem). Maar inderdaad, dat denk ik ook. Dat type is zo geweldig vaak gebruikt, en trouwens nog steeds leverbaar voor een paar tientjes, omdat hij bij de audioliefhebbers nog populair is.
In deze toepassing heeft de buis het gemakkelijk, en zal vele duizenden uren meegaan. Bij normaal gebruik slijt je 'm niet op. 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoewel er in vrijwel alle moderne huishoudens nog steeds apparaten met buizen aanwezig zijn, hebben die een ander vorm dan vroeger. Denk aan magnetrons en fluorescente display's.
Ik vind het volkomen begrijpelijk dat een moderne reparateur vragen moet stellen over een buis, zelfs als hij op andere gebieden prima bekend is. Snelle uitleg over de werking is dat een buis zoals deze vergelijkbaar is met een depletion mode FET, dus werkt wel precies andersom dan de meeste halfgeleider eindtrappen en er zijn een paar hulpspanningen nodig. Voordeel is dat het alsnog een relatief goedkope en bedrijfszekere manier is om wat grotere vermogens te schakelen bij hoge spanningen.
Ik vind het apparaat er qua opbouw zeker niet antiek uitzien, wel gebaseerd op een wat ouder ontwerp. De buis zou Chinees of Amerikaans kunnen zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 24 oktober 2024 15:21:26 schreef Sine:
Het apparaat is zo te zien van 98, niet nieuw, maar ook niet gruwelijk oud.
maar 26 jaar, evengoed is een buis in een 90's toestel een zeldzaamheid. afgezien van audio versterkers.
Dat hangt een beetje van de toepassing af natuurlijk.
De hier al genoemde magnetron ga je niet zomaar vervangen, en ook photomultipliers en spectraallampen blijven een ding.
Maar zoals hier in een HF generator worden ze zeldzaam, aan de opbouw te zien is dit an een veel ouder ontwerp wat men heeft blijven produceren.
If it ain't broken don't fix it.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb een keer een HV tester gerepareerd. Dat ding zag eruit alsof het uit de 60's kwam. Volgens de dealer waar ik hem voor repareerde werd dat ding ontworpen eind jaren 60 en is onveranderd geproduceerd tot iets van 2010 (als ik het goed onthouden heb, in ieder geval heel erg lang).
Zolang het doet wat het moet doen en het geen massa consumenten ding is, is blijven produceren de meeste winst en waarschijnlijk nauwelijks nog uitval. Je weet na zo'n tijd perfect wat er stuk gaat en dat kun je dan aanpassen.
Ik heb ook een voeding gerepareerd die ook iets van 40 jaar onveranderd zijn gebouwd. Was toen net uit productie.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (38%)]
Het komt wel voor dat er revisies zijn, betere onderdelen ect. maar dat het niet op schema's staat of omdat je daar bijv. geen toegang tot hebt maar de importeur of locale vertegenwoordiger weet dat wel.
Ik heb zoiets eens gezien bij een auto's er waren maar liefst 12 revisies geweest van een penbobine die in VW's werden gebruikt. Dat soort gegevens is niet openbaar maar de VW dealer ziet het wel staan incl. de laatste revisie.
Koop je zo'n onderdeel ergens anders dan is de kan groot dat je niet de laatste revisie krijgt.