Logic probe - hoe werkt deze ?

bprosman

Golden Member

Ik was naar een schema aan het kijken van een "antieke" logic probe.
Kan (wil) iemand mij uitleggen wat de functie is van Q2 ?
Ofwel de samenwerking Q1, Q2 ?
(Dit is het deel voor de "High" detectie).

Ter lering ende vermaeck probeerde ik m te doorgronden , simuleren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De CE spanning anders instellen, signaal gaat door C3?

bprosman

Golden Member

Op vrijdag 1 november 2024 21:46:02 schreef IJzerhersteller:
De CE spanning anders instellen, signaal gaat door C3?

Geen idee, dat is eigenlijk mijn vraag.
De rode LED reageert op een TTL/CMOS "Hoog" op de "Input signal" ingang.
Het is een DC signaal, of pulserend eventueel.

Q2 bepaalt de spanning over R4 en daarmee het HOOG schakelniveau.
Bij TTL is de spanning over R4 ongeveer de helft van VDD.
Voor cmos is de spanning over R4 ongeveer 1/3 van VDD, ruwweg gerekend.

Q2 spert als Q1 in geleiding is, omdat de emitter van Q2 dan aan de GND ligt en zo ligt de basis van Q7 via R6 aan de GND en spert.

Dwz als je Q1 wilt uitschakelen dat moet de ingang Q1 voor TTL hoger zijn dan VDD/2 en voor cmos moet de ingang Q1 hoger zijn dan 2/3 van VDD.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 1 november 2024 22:11:01 (60%)

De logische niveau's van TTL en CMOS verschillen van elkaar qua niveau, én qua percentage van de voedingsspanning (Vdd in het schema; dergelijke logische probes worden (meestal?) gevoed vanuit de schakeling/printplaat waarin ze meten).

Door de schakelaar kan de voorspanning op de basis van Q2 veranderd worden (als percentage van Vdd), waardoor Q2 schakelt op het juiste logische niveau.

In de stand 'TTL' staat op de basis van Q2 0.48*Vdd, in de stand 'CMOS' staat er 0.74*Vdd op de basis.

Om Q2 te laten geleiden (een 'hoog' te detecteren) moet de emitterspanning ca. 0.7V hoger zijn dan de basisspanning.

Vormen Q1 en Q2 geen stroomspiegel? Dus a.h.w. de ingangstrap van een opamp? Met R4 (15k) de gezamenlijke weerstand? Waarbij de basis van Q1 de '+'ingang is, en de basis van Q2 de '-'ingang van de opamp. Blijkbaar is de stroomspiegel niet helemaal symmetrisch, vanwege R6 (56k), maar ik vermoed dat 'stroomspiegel' de samenwerking tussen Q1 en Q2 verklaart.

set SCE to AUX.
bprosman

Golden Member

Wat zou de spanning op de basis van Q7 moeten zijn om de LED aan te laten gaan ?

Ik zou verwachten dat wanneer de basis-emitter-spanning meer dan 0.65V is, dat dan Q7 gaat geleiden en LED2 gaat branden. Dus +0.65V op de basis van Q7 (gemeten t.o.v. massa).

Disclaimer: ik ben niet opgeleid tot electronicus.

set SCE to AUX.

Q1/Q2 ziet er zo uit als een klassieke differentiele opamp ingangs schakeling zonder tweede trapje.
Normaal zit er op beide Collectors van Q1/Q2 nog een ander trapje wat de boel weer asymmetrisch maakt maar hier is de Q1 weerstand weggelaten, kan gewoon want R4 is je el-cheapo stroombron in de "tail".

Dus de B van Q2 is je referentie spanning.

-edit- Zie hier: https://www.nutsvolts.com/magazine/article/op-amp-cookbook
figuur 1 dat is de variant met NPN torren, dus gespiegeld.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 2 november 2024 00:36:49 (17%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op vrijdag 1 november 2024 22:37:52 schreef bprosman:
Wat zou de spanning op de basis van Q7 moeten zijn om de LED aan te laten gaan ?

Als je de schakeling wilt testen leg dan de ingang afwisselend aan de VDD en de GND, werkt het niet dan kun je met een voltmeter meten waar het fout loopt (als dat het geval is).

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Dank voor de hulp, ik ga eens spelen.
//Edit, en ben er uit (hoe het werkt) :)

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 2 november 2024 13:27:34 (36%)

Heeft u toevallig de link naar het volledige schema/ontwerp? Ca. 10 jaar geleden heb ik gezocht naar een goed ontwerp voor een TTL/CMOS logic probe om na te bouwen maar destijds niets gevonden dat me aanstond; mogelijk dat dit ontwerp wel voldoet (als het ook een mogelijkheid heeft om snel-veranderende logische niveau's aan te geven).

Ik heb destijds wel een simpelere variant gebouwd, maar ben daar niet tevreden over.

HP heeft vroeger hele mooie logic-probes gemaakt, maar die liggen helaas buiten m'n budget, ook als 40-jaar oud tweedehandsje :)

set SCE to AUX.
bprosman

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 19:38:05 schreef nonius:
Heeft u toevallig de link naar het volledige schema/ontwerp? Ca. 10 jaar geleden heb ik gezocht naar een goed ontwerp voor een TTL/CMOS logic probe om na te bouwen maar destijds niets gevonden dat me aanstond; mogelijk dat dit ontwerp wel voldoet (als het ook een mogelijkheid heeft om snel-veranderende logische niveau's aan te geven).

Ik heb destijds wel een simpelere variant gebouwd, maar ben daar niet tevreden over.

HP heeft vroeger hele mooie logic-probes gemaakt, maar die liggen helaas buiten m'n budget, ook als 40-jaar oud tweedehandsje :)

MICRONTA.pdf

Ik had er ook wel een paar gevonden maar wilde er per se een met een buzzer.

bprosman

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 2 november 2024 19:45:19 (99%)

Dank! Micronta, dat was volgens mij vroeger het Tandy huismerk (zoals Voltcraft van Conrad). Heb een oud, simpel oscilloscoopje en VOM van Micronta en die bevallen best goed eigenlijk.

Dit ontwerp lijkt op het eerste gezicht te voldoen aan m'n wensen en aan de mogelijkheid om na te bouwen. Ik ga het schema nog wat verder bestuderen.

set SCE to AUX.
bprosman

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 19:54:26 schreef nonius:
Dank! Micronta, dat was volgens mij vroeger het Tandy huismerk (zoals Voltcraft van Conrad). Heb een oud, simpel oscilloscoopje en VOM van Micronta en die bevallen best goed eigenlijk.

Dit ontwerp lijkt op het eerste gezicht te voldoen aan m'n wensen en aan de mogelijkheid om na te bouwen. Ik ga het schema nog wat verder bestuderen.

Ik heb er een printje voor gemaakt wat ik aan het testen ben.
Overigens is dit niet het originele schema maar (na)gemaakt door iemand op EEVBlog. Dus wat dat betreft garantie tot aan de deur

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 2 november 2024 20:43:57 (11%)

fred101

Golden Member

Ik heb de HP. Zowel de oude als de modernere. Ook de current pulser en current tracer. Ik gebruik ze regelmatig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Op zaterdag 2 november 2024 20:59:54 schreef fred101:
Ik heb de HP. Zowel de oude als de modernere. Ook de current pulser en current tracer. Ik gebruik ze regelmatig.

Welke heb je Fred?

Die HP current-tracers heb ik in het verleden ook met grote belangstelling naar gekeken. Ik moet daarmee oppassen, daarna moet ik altijd het kwijl van m'n toetsenbord afvegen.... HP blijft m'n zwakke plek.

Uiteindelijk dus maar m'n eigen jan-boeren-fluitjes current-tracer gefröbeld op basis van een cassette-recorder kopje. Werkt ook. Ik moet er alleen nog een keer een 'HP'-logo op plakken, dan is 't ook een HP. Beetje zoals de Chinezen doen met 'Conformité Européenne' en 'China Export'....

BPRosman, ik volg de bouwontwikkeling met belangstelling. Hopelijk laat u het ergens op het forum weten dat het werkt? Of een eigen threadje over het project. Zal ook op EEVblog naar het schema/ontwerp zoeken. Uiteindelijk zal ik hem uiteindelijk wel weer op m'n eigen manier opbouwen, op gaatjesprint, zo werk ik eigenlijk altijd.

set SCE to AUX.
Hubie

Golden Member

Heb em even uit het stof opgegraven,denk dat het deze is,Tandy (Micronta) had maar 1 model dacht ik.

bprosman

Golden Member

Op zondag 3 november 2024 01:13:22 schreef Hubie:
[bijlage]Heb em even uit het stof opgegraven,denk dat het deze is,Tandy (Micronta) had maar 1 model dacht ik.
[bijlage]

Zou best kunnen, helemaal met torren opgebouwd ?

bprosman

Golden Member

Dan zal het inderdaad het zelfde schema zijn

Hubie

Golden Member

Ja idd,het klopt ook met het schema.Het was best wel goed (hobby)spul (Tandy),het meeste ben ik kwijt geraakt.Transistortester,uni-meter etc.
https://www.ebay.com/b/Micronta-Vintage-Electronics/183077/bn_71166204…

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 3 november 2024 12:11:59 (26%)

Thevel

Golden Member

Ik heb deze >35 jaar gelen bij Display Elektronica gekocht.
Daar zit wel een IC in en heeft een "geheugen" functie.