Ik zou geen aardlek automaten plaatsen, gewoon een enkele aardlekschakelaar en een paar automaten.
Als een aardlekautomaat ooit uitschakelt weet je niet of het door een aardlek of door een overbelasting komt, dus dat is lastiger foutzoeken. Bovendien zijn aardlekautomaten ook een stuk duurder.
Dank voor je input, dat is inderdaad altijd het lastige.
Als je het met aardlekautomaten doet krijg je wat jij aangeeft.
Als je het met 1 aardlekschakelaar en zeg 4 groepen doet, dan vallen vervelend genoeg gelijk 4 groepen uit, en dan weet je wel dat het een aardlekprobleem is maar niet direct welke groep de issue geeft.
Ik maak daarom een andere keuze, hoewel het prijsverschil inderdaad flink is. Dat is snel het dubbele.
Op donderdag 7 november 2024 20:14:54 schreef deKees:
Als een aardlekautomaat ooit uitschakelt weet je niet of het door een aardlek of door een overbelasting komt, dus dat is lastiger foutzoeken.
Een beetje aardlekautomaat heeft een venster wat laat zien of het ding door de zekering of een aardlek getript is.
[Bericht gewijzigd door Sine op (53%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Een hoofdschakelaar zie ik niet.
Bovenin het je 3 "normale" groepen.
De meest linkse is er later een keer bijgemaakt.
Voor kenner, het is een PASCO, met de bijbehorende groepsschakelaar, het schuifje onder de zekering.
Rechts 2 zekeringen (stoppen) met erboven de bijbehorende groepsschakelaar.
Onder de meter, rechts ligt een losse zekering met zekeringkop. Ergens van overgebleven??
Helemaal rechtsonder zit een installatieautomaat, een automatische zekering.
Die is hoogstwaarschijnlijk voor de elektrische boiler.
Op donderdag 7 november 2024 20:33:06 schreef Sine:
[...]Een beetje aardlekautomaat heeft een venster wat laat zien of het ding door de zekering of een aardlek getript is.
mij nog nooit opgevallen, welke zijn dat?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Eaton heeft die, ABB ook en vast nog meer merken.
Bij bepaalde types van ABB was het een blauw vlaggetje wat dwars op het hendeltje naar buiten geschoten werd bij een aardlek en onzichtbaar bleef bij overstroom.
Volgens mij werd dat later gewijzigd in een blauw vlaggetje achter een venster: geen blauw vlaggetje > overstroom, wel een blauw vlaggetje > aardlek.
Volgens mij doet Eaton dit met een blauw pijltje.
Schneider Electric en andere merken zullen dit vast ook wel op een of andere manier toepassen, maar zelf heb ik dat spul amper verwerkt.
Hager en eaton hebben dat zeker.
Bij eaton is het:
Een blauwe vensterindicatie geeft aan dat er een afschakeling ten gevolge van een foutstroom is opgetreden, een witte vensterindicatie geeft aan dat het installatieautomaten-deel "getript" is of dat deze handmatig uitgeschakeld is.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op donderdag 7 november 2024 20:38:30 schreef EAZ1964:
er is geen elektrische boiler in het appartement
Hele kleine kans dat het voor de buitenverlichting is, galerij?
Zet de automaat eens uit en kijk wat er niet meer werkt.
Op donderdag 7 november 2024 21:00:50 schreef Sine:
Hager en eaton hebben dat zeker.Bij eaton is het:
[...]
Nooit geweten! Heb een flink aantal van die dingen in de huidige meterkast zal eens testen en opletten! dank voor de informatie.
Op donderdag 7 november 2024 21:01:07 schreef Toeternietoe:
[...]Hele kleine kans dat het voor de buitenverlichting is, galerij?
Zet de automaat eens uit en kijk wat er niet meer werkt.
Geen galerij, geen buitenverlichting, niets. Qua logica in de bedrading denk ik toch dat het de hoofdschakelaar moet zijn.
Appartement is nog niet van ons, dus kan het over enige tijd gaan testen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op donderdag 7 november 2024 21:06:40 schreef EAZ1964:
[...]Geen galerij, geen buitenverlichting, niets. Qua logica in de bedrading denk ik toch dat het de hoofdschakelaar moet zijn.
Appartement is nog niet van ons, dus kan het over enige tijd gaan testen.
Je hebt geen hoofdschakelaar.
De kast rechtsonder is voor iets speciaals.
In eerste instantie denk ik aan een boiler, in de kast heeft misschien een boilerrelais gezeten.
Misschien heeft er ooit een boiler in het huis gezeten en is dit nog een stukje oud.
Hebben je buren ook zo’n kast?
Nee, dan is het mogelijkheid dat het is van de “openbare” verlichting, Balustrade of de kelderverlichting.
Uitschakelen en afwachten wat er niet meer werkt.......
Heb je bovenburen of benedenburen?
Ik denk dat ik het verkeerd beoordeeld heb.
Je hebt wel benedenburen.
De kast rechtsonder is van de netbeheerder, daar zit de hoofdautomaat in.
Die fungeert als hoofdbeveiliging (van de netbeheerder), het lijkt voor jou een hoofdschakelaar maar is het niet!
Kun je een goede foto maken van de installatieautomaat.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (16%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de schakelaar rechts onderin is de hoofdautomaat, enkelpolig uitgevoerd, dus geen hoofdschakelaar, want die schakelt ook de nul mee. ik vermoed dat je op de bovenste woonlaag zit? anders zou die hoofdkabel weer doorlopen naar de bovenburen. dit hoofdkastje is vrij recent vervangen met de nieuwe meter samen. ik vermoed gebouwd eind jaren 50 -begin jaren 60?
om de meterkast te vervangen is die hoofdautomaat uitzetten genoeg, nul/aarde is doorgaans maar een paar volt verschil. echter let wel, dat woningen van deze leeftijd nog vaak de aarding van de gietijzer waterleiding kregen en dat die met vervanging naar tyleenslang dus niet meer werkt! nadeel is dat je het hier wrs niet kunt zien, dat is op de begane grond gemaakt.
een meterkastje van deze tijd mag wel, hoofdschakelaar, 2 aardlekken en B16 groepen erin. of zet er 3 alamats in, aardlek en automaat in 1.
Wat aardlekautomaten betreft, ik heb ze een keer gezien waar je aan de stand van het hendeltje kon zien waardoor hij was uitgeschakeld. Hendeltje helemaal omlaag: te hoge stroom. Hendeltje halverwege: aardlek. In dat laatste geval moest je het hendeltje eerst helemaal naar beneden drukken om weer te kunnen inschakelen. Weet niet meer welk merk dat was.
dat is doepke, meeste A merken hebben dat niet zo. wel helpt het vaak om een automaat die kapot lijkt, eerst naar beneden te zetten en dan omhoog, vaak werkt het dan weer gewoon.
[Bericht gewijzigd door testman op (24%)]
Op donderdag 7 november 2024 21:06:40 schreef EAZ1964:
Qua logica in de bedrading denk ik toch dat het de hoofdschakelaar moet zijn.
Denk het niet. Volgens mij is het de hoofdautomaat van het netwerkbedrijf.
De hoofdschakelaar zit altijd achter de meter. Die heb je in deze installatie niet. Functioneel doen ze wel hetzelfde, ze schakelen de hele installatie uit.
De hoofdautomaat schakelt de ook de meter uit, waardoor je spanningsloos een nieuwe groepenkast kunt plaatsen.
Wat aardlekautomaten betreft, ik heb ze een keer gezien waar je aan de stand van het hendeltje kon zien waardoor hij was uitgeschakeld. Hendeltje helemaal omlaag: te hoge stroom. Hendeltje halverwege: aardlek. In dat laatste geval moest je het hendeltje eerst helemaal naar beneden drukken om weer te kunnen inschakelen. Weet niet meer welk merk dat was.
Op donderdag 7 november 2024 21:17:27 schreef testman:
de schakelaar rechts onderin is de hoofdautomaat, enkelpolig uitgevoerd, dus geen hoofdschakelaar, want die schakelt ook de nul mee. ik vermoed dat je op de bovenste woonlaag zit? anders zou die hoofdkabel weer doorlopen naar de bovenburen. dit hoofdkastje is vrij recent vervangen met de nieuwe meter samen. ik vermoed gebouwd eind jaren 50 -begin jaren 60?om de meterkast te vervangen is die hoofdautomaat uitzetten genoeg, nul/aarde is doorgaans maar een paar volt verschil. echter let wel, dat woningen van deze leeftijd nog vaak de aarding van de gietijzer waterleiding kregen en dat die met vervanging naar tyleenslang dus niet meer werkt! nadeel is dat je het hier wrs niet kunt zien, dat is op de begane grond gemaakt.
een meterkastje van deze tijd mag wel, hoofdschakelaar, 2 aardlekken en B16 groepen erin. of zet er 3 alamats in, aardlek en automaat in 1.
Je maakt op alle punten de juiste inschatting! bovenste verdieping, 1953 bouw, knap!
Ik had zelf een hoofdschakelaar, 3 Alamats en een kookgroep met een losse aardlek in gedachten.
Het complex ziet er verder goed uit, maar ik zal voor de zekerheid de aarde laten doormeten.
Op donderdag 7 november 2024 20:14:54 schreef deKees:
Ik zou geen aardlek automaten plaatsen, gewoon een enkele aardlekschakelaar en een paar automaten.Als een aardlekautomaat ooit uitschakelt weet je niet of het door een aardlek of door een overbelasting komt, dus dat is lastiger foutzoeken. Bovendien zijn aardlekautomaten ook een stuk duurder.
Aardlekautomaat van Hager. Als je op het blauwe knopje met de T drukt, wordt er een lekstroom gesimuleerd waardoor de automaat uitschakelt. Er komt dan een geel vlak voor het venster, als lekstroom foutindicator. Bij kortsluiting of overbelasting blijft het venstertje wit.
@ ts: Als je de drie groepen houdt, is 3x een alamat een prima keuze. Ga je inductie koken of andere groepen plaatsen, dan moet je minimaal twee aardlekschakelaars gebruiken, verdeeld over de twee oorspronkelijke oude groepen. Het hele huis zit dan niet in het donker mocht er een trippen.
Die aarde, op de foto het draadje wat naar rechts gaat met hiatjes vastgespijkerd, loopt in die oude flats inderdaad door alle woningen.
Niet echt ideaal, als een van de onderburen het los maakt dan heb je geen aarde meer.
In bij appartementengebouw zit dat ook zo, daar is beneden wel een aardelektrode per strang.
testman
Op donderdag 7 november 2024 22:00:30 schreef revado:
Die aarde, op de foto het draadje wat naar rechts gaat met hiatjes vastgespijkerd, loopt in die oude flats inderdaad door alle woningen.
Niet echt ideaal, als een van de onderburen het los maakt dan heb je geen aarde meer.
In bij appartementengebouw zit dat ook zo, daar is beneden wel een aardelektrode per strang.
heb het weleens aangelegd bij nieuwbouw, daar mocht de aarding niet onderbroken worden in de stijglijn, dus werd er een aardrail overgeschoven en dan weer verder omhoog steken, niet het handigste. meestal een 16 of 25mm2 blank welke met een c klem een aftakking krijgt naar de meterkasten, die loopt dan mee met de voedingskabel.
gas en waterleiding zijn hier wrs ook niet vereffend via de HAR, soms heb je zelfs 1 watermeter voor alle appartementen en lopen de leidingen bij elke kraan weer recht omhoog waardoor scheiden en bemeteren per woning amper te doen is.
voorheen zat er iig 25A in de hoofdkast, er ligt nog een doos 25A zekeringen op de meter 
[Bericht gewijzigd door testman op (18%)]
Op donderdag 7 november 2024 23:19:30 schreef testman:
[...]gas en waterleiding zijn hier wrs ook niet vereffend via de HAR, soms heb je zelfs 1 watermeter voor alle appartementen en lopen de leidingen bij elke kraan weer recht omhoog waardoor scheiden en bemeteren per woning amper te doen is.
Hier het zelfde, inderdaad 1 watermeter ( 2 parallel ivm capaciteit) een hydrofoor en per strang een steigleiding.
Voor meters is er geen ruimte, na de hoofdkraan in de toilet gaat de leiding de muur weer in.
De waterleiding heeft bij binnenkomst in het gebouw wel een eigen aarde met aardpen.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
De automaat rechtsonder is m.i. de moderne vervanger van de vroegere "gemeentestop", meestal 40A. vervanger van de ouderwetse (stop)zekering 35A.
Kan je nu zelf bedienen i.p.v. wachten op Liander of andere netbeheerders. Ook omdat hij voor de meter zit.
Inmiddels verhuisd en de kast up to date gemaakt.
Na installeren kwam 1 groep niet bij, aardlekfout in een stopcontact, daarna gelukkig live.
Er is geen werkende aarde in dit appartement, testman had ook hier volledig gelijk, oude verbinding aan waterleiding, ik moet dit met VVE op gaan nemen..
Vooralsnog werkt het, en kunnen we weer voorui!
testman
mooi zo, dus al gelukt om de meterkast om te bouwen. zie dat je 2 flex hebt voor de kookgroep naar een doosje, normaal is het 1 buis van 19mm met 5 draden 2,5 erin. zo lijken het 2 groepen. het kan zijn dat die buis onder de groepenkast in de keuken uitkomt, voorbereiding vanuit de bouw op elektrisch koken is al oud, kan ook hier al voorzien zijn. het kan ook zijn dat die buis naar de onderburen gaat, al dan niet meteen naar de begane grond.
Die kookgroep, dat is mijn werk, die klopt technisch wel, het zijn uiteindelijk twee groepen, maar hij zit nergens aan, er is nog geen elektrische kookplaat.
Knap ik wel op als het zover is…