Geen idee, maar bedankt, is niet wat ik zoek.
Ja, inderdaad, ik vroeg naar goede ideeën maar ik bedoelde een verbinding (kabel) zonder audio.
De reden wil ik wel noemen maar dan gaat het gesprek daar weer over, ben ik bang voor, uit ervaring 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Heeft geen aparte aders, misschien dat je op Aliexpress een kastje kan vinden dat dat doet.
Een passieve verloop via DVI laat het geluid dus ook gewoon door, het gaat om het DVI apparaat dat geen geluid kan verwerken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
OK, aha, dat gaat dus niet, er is geen aparte audio bedrading, dat vermoedde ik eigenlijk al afgaande op :
https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
Op woensdag 13 november 2024 18:33:34 schreef smd:
Ik dacht dat DVI een systeem allen voor beeld was, geen geluid..
Dat dacht ik dus ook, maar via een verloop (passief) gaan wel alle signalen er door, dat zal het zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een 100% compatible DVI poort transporteert geen digitale audio in theorie. Echter in de praktijk doen ze dat bijna allemaal wel, alleen hele oude niet.
(vaak wordt er een HDMI chip gebruikt voor de DVI poort, omdat de datastreams nagenoeg hetzelfde zijn.)
Bij de DVI poort staat dan meestal dat 'ie HDCP compatible is...
Je kan eerst van HDMI -> VGA en daarna van VGA -> HDMI gaan. Dan ben je het geluid (en een beetje beeldkwaliteit) kwijt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kun je op het apparaat waar het HDMI signaal vandaan kunt niet het volume op 0 zetten, of een andere audio uitgang selecteren?
Het geval is :
Een oude TV die alleen als monitor dient (zoals meestal het geval is).
De gebruiker is ook oud en niet zo handig met techniek, de TV heeft luidsprekers aan de achterkant die zo "handig" tegen de muur praten.
Gevolg, die hebben langdurig veel te hard gestaan en zijn stuk, althans, zeer slecht geluid.
Dus heb ik de audio naar de versterker er naast verbonden, versterker op de juiste ingang, volume knop op een vaste stand, geluid regelen met de AB van het TV-kastje, perfect, zou je denken.
Maar, dan moet de volume op de TV op 0 staan en hoe vaak ik het ook uitleg of briefjes overal op plak, het wil niet beklijven in het hoofd van de gebruiker met als gevolg dat de hele buurt in herrie zit en de gebruiker het nog steeds niet goed kan horen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik herken het probleem.
TV speakers intern losmaken? Opgelost zou ik zeggen.
Zijn waarschijnlijk nog gestekkerd ook, als je wat geluk hebt.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (29%)]
Als die tv ook een hooftel uitgang heeft heb je twee opties.
1. De versterker daarop aansluiten zodat de gebruiker gewoon met de AB het volume kan blijven regelen
2. een dummy plug daar in duwen zodat de TV speakers niets meer doen.
Hoe heb je de versterker eigenlijk aan de tv geknoopt?
Afstandsbediening TV uit de buurt houden. Is niet nodig, aanzetten kan ook met knopje op tv, eventueel volume knopjes op TV afplakken.
Loshalen speakers kan slecht idee zijn. Ik had LG Tv waarbij 1 kanaal geen geluid gaf, daarbij moest met de balans van het defecte kanaal weggedraaid worden en anders kreeg ik problemen in beeld.
Bij loshalen speakers zet gebruiker de TV op max geluid, lijkt me niet goed.
Je kan ook de interne speakers vervangen door losse en die vlak bij gebruiker zetten.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Andere optie: Als de TV een "hotel" mode heeft het geluid limiteren op zo goed als 0. Die hotel mode zat al ruim 20 jaar geleden in heel veel TV's. Dus die kans is vrij groot.
Opzoeken op het internet TV type en modelcode hoe je dat op een of andere manier aanzet, is elke keer weer anders.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (55%)]
Heeft het tv kastje ook scart?
Daar kan je de audio draadjes wel van doorknippen.
Ik heb hier thuis ook een losse versterker met fatsoenlijke boxen, de ingang hangt aan de hoofdtelefoonaansluiting van de tv, dus geluid regelbaar met de tv AB en/ of met die van het kastje.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 13 november 2024 19:21:44 schreef ohm pi:
Je kan eerst van HDMI -> VGA en daarna van VGA -> HDMI gaan. Dan ben je het geluid (en een beetje beeldkwaliteit) kwijt.
Ik heb jarenlang volgehouden dat het wel meevalt. Maar de laatste paar dagen begin ik me te storen aan de analoge effecten op de monitor waar ik nog een digitale kabel voor moet regelen.
dus dan maar HDMI > DVI en dan DVi>HDMI? Dan is je audio denk ik wel weg.
blijkbaar niet. Dan moeten de datalijnen worden weggelaten...
[Bericht gewijzigd door fripster op (33%)]
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Dan moest ik hier toch even aan denken.
Dit kwam ik een tijdje geleden tegen bij een klant...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb zo'n hoes gemaakt voor de vader van m'n vriendin. Ik had hem met de 3D printer gemaakt.
@fripster. De HDMI->DVI omvormers doen niets anders dan de datasignaaldraden op de juiste pinnetjes zetten. De datastroom bevat nog steeds de audio. De DVI standaard is goed in mekaar gezet dat DVI monitoren weten die data te negeren en niet proberen de audio data op het scherm te zetten.
nonius
set SCE to AUX.
Dan moest ik hier toch even aan denken. Dit kwam ik een tijdje geleden tegen bij een klant...
Verdraaid, da's een goed idee!
Zelf zou ik de bovenkant van wat dunner materiaal hebben gemaakt (FR4 printplaat zonder koper?) zodat de knopjes wat makkelijker te bedienen zijn, maar het idee ga ik zeker in m'n achterhoofd houden. Prachtig.
Aan/uit, harder/zachter en 1-2-3.... meer moet dat niet zijn 
roadrunner84
Meep! Meep!
Op vrijdag 15 november 2024 10:38:56 schreef nonius:
[...]Verdraaid, da's een goed idee!
Zelf zou ik de bovenkant van wat dunner materiaal hebben gemaakt (FR4 printplaat zonder koper?) zodat de knopjes wat makkelijker te bedienen zijn, maar het idee ga ik zeker in m'n achterhoofd houden. Prachtig.
Of de afstandbediening open schroeven en kapton tape plakken op alle niet relevante knopjes.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rew
De mensen die dit nodig hebben gaan "op tilt" van de "veel knopjes" die ze zien. Knopjes "mollen" helpt niet. Ze moeten "uit beeld".
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Was een baasje van 93 jaar oud.
Had zijn kleinzoon in elkaar gefröbeld.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
past mooi in een stukje 25x60 of 40x60 kabelgoot