Hoi,
ik heb een simpel versterkertje gemaakt voor bij mijn e-drumstel, op basis van een Ali versterkerbordje:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007539815453.html
Tja, het was echt een rib uit mijn lijf...
Nu heb ik daar ook zo'n enorm dure voeding bij:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004876207630.html
Ik heb de 200W 24V versie. Je begrijpt, na deze uitgave was de bodem van de schatkist wel in zicht...
Het ding doet het, twee speakertjes eraan, leuk kassie er omheen (groeit nog gestaag), bijna tevreden. Helaas geeft het setje een 50 Hz brom. Als ik geen instrument aansluit zijn de ingaande signalen aan de min gekoppeld (niet van de voeding, van het signaal) dus daar zou weinig signaal van af moeten komen. Met de e-drum module aangesloten is de brom net zo, dus dat maakt weinig uit. De brom word wel harder of zachter als ik de trimpots van versterkermodule verstel, hij verandert niet als ik het inkomend signaal harder of zachter zet. Ik denk dus dat de inkomende signalen en hun bedrading er weinig mee te maken hebben, dus moet het de voeding zijn.
Hoe kan ik die stabiliseren? Ik denk gewoon met een dikke elco er overheen, maar hoe dik is dik (genoeg)? Ik heb nog een doosje elco's in verschillende waardes liggen, maar ik heb geen idee waar te beginnen / hoe je dat zou kunnen berekenen. Jullie vast wel... Ik heb ook nog niet gevonden op welke termen ik dan moet googlen om het te vinden.
Alle tips zijn welkom. Ohja, het is geen ground-loop. Dat heb ik al uitgezocht.
Alvast bedankt,
Hugo
Op zaterdag 16 november 2024 15:28:38 schreef HugoW:
Ik heb de 200W 24V versie. Je begrijpt, na deze uitgave was de bodem van de schatkist wel in zicht...
Hugo
Jaa, dat wordt minstens een maand enkel droog brood eten
.
Het lijkt er op dat je een voeding voor led verlichting is bedoeld. Daar komt vaak iets gepulst uit.Je kan afvlakken proberen, maar misschien houd die voeding daar helemaal niet van. Ik zou toch eens proberen met een andere voeding, bedoelt voor dit soort toepassing.
Dank voor je reactie!
Dit onderwerp kan dicht, [EDIT] Probleem is er nog steeds, zie volgende post [/EDIT] ik verplaatste de versterker net (en het deksel zit nog niet op de versterkerruimte) en ik zag dat er één signaaldraad nog niet goed vast zat. De input jacks zijn zo bedraad dat als ik alleen links signaal inplug, deze via de rechter jack ook naar de rechter ingang van de versterker gaat. Als je dan een rechter signaal bij plugt onderbreekt hij die doorlus van links en heb je wel links en rechts apart. Het signaal naar de rechter ingang dacht ik goed gesoldeerd te hebben, maar nee...
Ik heb nog wel een andere vraag, maar daar zal ik even een apart topic voor aanmaken. Deze kan dicht met het label 'check eerst je eigen werk eens wat beter' 
Hugo
Hmmm, te vroeg gejuicht. De brom is nu weg als ik geen instrument (-kabel) ingeplugd heb, en komt dus van de draad die de het signaal vervoert van de invoerjacks naar het versterkerbordje. De brom wordt zelfs anders als ik de draad met mijn vuist omsluit. Door de vaud hierboven genoemd te corrigeren zitten beide ingaande signalen aan min gekoppeld als er geen jacks in zitten, maar zodra ik er één of beide loskoppel van de min van het signaal is de brom er. Ergo, de kabel zal beter afgeschermd moeten worden, of ik moet de voeding van een betere afscherming voorzien.
Inmiddels heb ik de aarde van de voeding ('uit het stopcontact', om het zo maar te zeggen) aan de min van de 24 V= gekoppeld. Dus ook aan de signaal min. Dat maakt weinig verschil, totdat ik de versterker uit een echt geaard stopcontact voedt. Met een verlengsnoer uit de keuken, niet in het ongeaarde stopcontact in de woonkamer, naast het e-drumstel. Maar eigenlijk wil ik dat de brom, ik denk van de voeding afkomstig, de mantel van de signaaldraad helemaal niet bereikt. Loden plaat ertussen? De (aluminium?) behuizing van de voeding is wel geaard, heb ik gemeten.
Tips zijn welkom, ik hoop dat ik het probleem duidelijk beschrijf. Elektronica is niet mijn sterkste punt. Ik heb nog even een fotootje van het ding zoals hij nu is bijgevoegd:
Hugo
Op zaterdag 16 november 2024 17:05:46 schreef HugoW:
Inmiddels heb ik de aarde van de voeding ('uit het stopcontact', om het zo maar te zeggen) aan de min van de 24 V= gekoppeld. Dus ook aan de signaal min. Dat maakt weinig verschil, totdat ik de versterker uit een echt geaard stopcontact voedt.
Hugo
oorzaak is het EMC filter in je voeding. dat moet primair geaard zijn, anders loopt er overal een bromstroom door. Maar zelfs geaard kan het voor kleine audio signalen nog problemen geven. Zoals : werkt thuis in de testopstelling, maar niet op verplaatsing.
Er wordt mij in een ander topic en op een ander forum een MeanWell voeding aangeraden, zou die een beter EMC filter hebben? En hoe zou ik dat kunnen weten (ik leer graag voor een volgende keer)?
Hugo
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Misschien een beter idee om de zaak in een geaard metalen chassis te monteren?
Ouderwetse niet-schakelende voeding toepassen (trafo-brug-elco)?
En let op met het aankopen van Meanwell-voedingen: dat is prima spul, naar ik verneem, zo goed dat er ook daarvan imitaties worden verkocht, niet in het minst bij Ali.
dat wordt minstens een maand enkel droog brood eten
of hooguit boterhammen met choco 
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (15%)]
Hoi, dank voor je antwoord.
Ik *denk* dat ze op Ammazon de originele MeanWells aanbieden, al weet je het natuurlijk nooit zeker. Qua prijs matched het wel, ze zijn er niet goedkoper.
Ik heb ook zitten denken aan een (ringkern?) transformator met vier diodes en wat elco's, maar dan heb ik nog iets nodig om er netjes 24 V van te maken. Of ik moet een transformator vinden met een uitgangsvoltage dat, eenmaal gelijkgericht, precies 24 Volt geeft (dat zou dan een 17V transformator moeten zijn, meen ik). Bij klein voedinkjes die ik wel eens gebouwd heb gebruikte ik dan een 78xx, bijvoorbeeld 7805 voor modelbouw elektronica, maar veel stroom liep daar nooit. Ik schijn nu 5 A nodig te kunnen hebben (in pieken), dat gaat een 7824 niet doen. Moet ik er dan vijf parallel gaan zetten? Ik weet het niet. En schakelt zo'n LM ook niet?
Allemaal dingen die ik niet weet, maar ik leer graag.
De versterker komt uiteindelijk in een geaarde plaatstalen behuizing, nu is het nog een proefopstelling. Dat zal zeker helpen met de brom, maar nu is het gewoon te heftig. En ik verdenk dus de voeding van het rondstrooien van 50 Hz brom. Als de MeanWell dat niet / veel minder doet, is het probleem opgelost. En daar gaat het om, het moet niet een eindeloos project worden. Dat lijkt het toch al wel te worden...
Hugo
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op amazon.com (sic!) zitten vele aanbieders... dat is tenslotte maar een doorgeefluik met toegevoegde waarde, net als Ali.
Ik heb geen ervaring met klasse-D-versterkers, maar zou gerust durven proberen een niet-gestabilizeerde voeding toe te passen, voor klasse A en A-B was dat algemeen gebruikelijk tenslotte. Neem bv. een trafo die 15V~ levert, onbelast zal dat wel wat hoger zijn, maar na gelijkrichting en afvlakking zou het toch onder de 24V= moeten blijven. Is die 24V= trouwens echt het absolute maximum voor uw peperdure versterkermodule? Het gaat om een tpa3116, daarvoor zie ik maxima van wel 30V= opgegeven.
Nee, 78xx-regelaars schakelen niet, die zijn zuiver analoog, met alle voor- en nadelen vandien. En om er meer stroom uit te persen wordt er al eens een pnp-vermogenstransistor aan toegevoegd, opengestuurd door een weerstand aan de inkomende kant. De boel is dan wel niet meer kortsluitbestendig, dus rijden en omkijken!
Bovenal: het lijkt me weinig waarschijnlijk dat een schakelende voeding brom van 50 Hz in het rond zou strooien. Ze begint immers met de inkomende netspanning gelijk te richten en af te vlakken, en gaat dan haar ding doen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Mijn ervaring met die klasse D versterker printjes van Ali is dat ze zelf niet echt stil zijn en gauw gaan oscilleren.
Ik zou eerder een vertrouwde klasse A/B versterker gebruiken met een lineaire voeding.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005159697807.html
En met een paar fatsoenlijke speakers heb je aan 15W meer dan genoeg.
Ik heb een set presonius monitor luidsprekers aan mijn elektronische Roland drumstel thuis hangen.
Werkt perfect, niet duur en meer dan genoeg geluid voor in huis 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 16 november 2024 22:09:57 schreef Paulinha_B:
Bovenal: het lijkt me weinig waarschijnlijk dat een schakelende voeding brom van 50 Hz in het rond zou strooien. Ze begint immers met de inkomende netspanning gelijk te richten en af te vlakken, en gaat dan haar ding doen.
Het is gewoon het filter aan de ingang of de Y-condensator die tussen primaire en secundaire wikkeling staat. Ruim genoeg lekstroom voorhanden om vervolgens lekker te laten versterken door audio-circuits.
Dat, of meer capacitieve koppeling tussen de primaire en secundaire wikkeling van de transformator, het kan allemaal. Ik zie een prijs van 1 euro. Dat je dat überhaupt durft aan te sluiten op iets dat waarschijnlijk absoluut niet gebouwd is om netspanning te weerstaan richting de gebruiker (het drumstel)...
Dat je problemen met een Mean Well opgelost zijn is niet gezegd. Audiocircuits kunnen ook op andere manieren gaan brommen en aardlussen kun je ook al introduceren met het bedraden van je signaal-uitgangen. Elex (en Elektuur vast ook) had er ooit een heel mooi artikel over hoe je dat zoveel mogelijk kon voorkomen. (Elex nummer 32, Titel: Brom – hoe kon je er van af )
Ik herinner me ook nog een artikel met iets als 'Brom, geen kruid tegen gewassen?' in de titel, maar het zou dezelfde kunnen zijn.
Dank voor alle input. De speaker wordt iets meer dan alleen voor thuisgebruik, hij kan ook de oefenruimte en kleine zaaltjes vullen. En hij ziet er, als hij klaar is, uit als een bassdrum:
(Work in progress)
Ik zal in ieder geval de draad tussen de ingangen en de versterkerprint sterk verkorten en ze samen in een geaarde metalen behuizing doen.
Ik zal zoeken naar een klasse A/B versterker, maar dan wel eentje met wat meer vermogen dan de gelinkte. Tips zijn welkom. Ik heb twee van deze speakers:
https://www.soundimports.eu/nl/sb-acoustics-sb20frpc30-8.html
Die zal ik niet voluit kunnen gebruiken, maar op 24V met de versterker die ik nu heb, heb ik 30W beschikbaar en blijf ik ruim binnen de specs van de speakers.
Wat is nou precies een lineaire voeding? Is een MeanWell een lineaire voeding? Of is alles wat schakelt niet lineair?
Hugo
Ik heb bij gebrek aan aandacht niet het hele topic doorgelezen, maar de oplossing die ik zelf koos om zo een Ali versterker module + MP3 speler op een SMPS stil te krijgen is de ingangsschakeling gemodificeerd naar een symmetrische ingang.
Dit is uit mijn eigen documentatie van dat project, alleen toepassen indien gepast in de situatie.
Het werkt enkel goed als de uitgangsimpedantie van de voorversterker laag genoeg is.
Op zondag 17 november 2024 09:41:13 schreef HugoW:
Wat is nou precies een lineaire voeding? Is een MeanWell een lineaire voeding? Of is alles wat schakelt niet lineair?
Hugo
met een lineaire voeding bedoelt men een klassieke voeding; trafo; gelijkrichter, afvlakking etc.. (groter en zwaarder en ook duurder). Schakelvoedingen zijn dus niet lineair.
Mogelijk komt de spanning door de brugcel in de voeding. In sommige gevallen is brom (deels) te verminderen door met een RC circuit het afschakelen van de diodes in de brugcel te vermindere zoals hier (plaatje komt van hier):
In de meeste gevallen zie je alleen de condensatoren en worden de serieweerstanden weg gelaten. Het is alleen een beetje lastig te voorspellen of de brugcel hier daadwerkelijk de oorzaak is van het probleem.
Op zondag 17 november 2024 10:24:14 schreef Aart:
Ik heb bij gebrek aan aandacht niet het hele topic doorgelezen, maar de oplossing die ik zelf koos om zo een Ali versterker module + MP3 speler op een SMPS stil te krijgen is de ingangsschakeling gemodificeerd naar een symmetrische ingang.[bijlage]
[bijlage]
Dit is uit mijn eigen documentatie van dat project, alleen toepassen indien gepast in de situatie.
Het werkt enkel goed als de uitgangsimpedantie van de voorversterker laag genoeg is.
Dat is best een interessante oplossing, zeker omdat je het probleem ermee in de basis aanpakt.
Paulinha_B
Honourable Member
[ off-topic ]] @Aart, hoe kom je aan dat mooie alu binnenchassis? Dat lijkt behoorlijk dikke plaat, niet zo simpel om zelf zo mooi recht haaks te plooien!
Paulinha_B
Honourable Member
Op zondag 17 november 2024 10:59:49 schreef kris van damme:
[...]met een lineaire voeding bedoelt men een klassieke voeding; trafo; gelijkrichter, afvlakking etc.. (groter en zwaarder en ook duurder). Schakelvoedingen zijn dus niet lineair.
Precies. En bij mijn weten maakt MeanWell enkel schakelende voedingen, geen lineaire.
[offtopic] @Paulinha_B: Dat heeft de vriend voor/met wie ik dit project ontwikkelde op zijn werk gemaakt. Het is mooi, maar onhandig is dat alles uit elkaar moet als je voor iets kleins onder de print moet zijn.
Ik had nog een video van het instellen. Eigenlijk wilde ik er een blogje over schrijven, maar het ontbreekt zoals gewoonlijk aan tijd 
[Bericht gewijzigd door Aart op (31%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zondag 17 november 2024 09:41:13 schreef HugoW:
Dank voor alle input. De speaker wordt iets meer dan alleen voor thuisgebruik, hij kan ook de oefenruimte en kleine zaaltjes vullen. En hij ziet er, als hij klaar is, uit als een bassdrum:
Alle lof voor de creativiteit, maar serieus: investeer dan alsjeblieft in iets beters dan die ali-voeding. Je wil echt niet tijdens een publiekelijk optreden rooksignalen of kortsluiting ervaren of zelfs een schok krijgen, mogelijk dus zelfs bij iemand anders.
Als je een oefenruimte en kleine zaaltjes als beoogd gebruik hebt moet het werken en blíjven werken (en dus betrouwbaar zijn). Met een voeding die nog niet eens een Euro kost voldoe je daar absoluut niet aan en is ook de elektrische veiligheid naar alle waarschijnlijkheid in het geding.
Voor een zaaltje zou ik ook een beetje serieuzere versterker gebruiken.
Dat speelgoedprintje geeft echt geen 120 watt af, dat zijn ali-watts.
Dat is niet geschikt voor dit doel.
Voor thuis prima, maar een zaaltje samen met andere instrumenten heb je wat beters nodig.
Even als voorbeeld:
Een vriend van mij gebruikt onderstaande voor zijn Tyros 4 met 2 goede boxen op een standaard.
Daar komt serieus vermogen uit, en daar speel je wel een zaal mee vol.
https://www.amazon.nl/Fosi-Audio-Vervangbaar-Warmteafvoer-Vermogensver…
Paulinha_B
Honourable Member
Je wil echt niet tijdens een publiekelijk optreden rooksignalen of kortsluiting ervaren of zelfs een schok krijgen, mogelijk dus zelfs bij iemand anders.
Wie zoiets schrijft die begrijpt nix van "show". Het gaat er toch maar om dat het publiek naar huis gaat met de stellige overtuiging iets unieks te hebben meegemaakt? Stevige shot adrenaline? De topicstarter timmert aardig aan de weg, zou nog carriere kunnen maken. Als zij/hij het overleeft, natuurlijk.
[/en nu terug serieus]
@revado: "een zaal vol krijgen" is niet het punt, het komt er eerder op aan om op gelijke basis te komen met de rest van het gezelschap. Als de zaal te groot is voor het natuurlijke geluidsniveau van de optredenden, dan komt er PA aan te pas.
Ik speelde ooit elektrische basgitaar bij een bigband van 20-25 man/vrouw, drummer Marcel had geen enkele behoefte aan versterking om er bovenuit te komen ten gepasten tijde, in zalen met een publiek tot pakweg 200-300. Speelt men daarentegen in een gezelschap waar eenieder eigen versterking achter zich heeft staan, dan kan ook de slagwerk(st)er daaraan de nood gevoelen. Maar ik kan niet laten dat een beetje dekadent te vinden, meer decibels brengen nog geen betere muziek.