Ik wil voor de verlichting in ons huis ledstrips kopen van 10 m lengte in warmwit (2700k tot 3000k) aan de rand van het plafond naar binnen schijnend
Als ik ze in NL koop ben ik een godsvermogen kwijt (heb er 6 nodig), dus ben even bij Ali wezen kijken (daar halen die Nederlandse shops ze toch ook)
Ik wil COB Led strips, daar dit een egaler beeld geeft dan losse leds. En op 24 V dc zodat ik met PWM kan dimmen
Echter probleem waar ik tegenaan loop:
.1 veel shops mag je er maar 1 per klant bestellen
.2 vaak wordt vermogen/ lichtopbrengst niet weergegeven
.3 sommigen zijn iets te eerlijk ;
Nominaal vermogen: 5 W/m, vanwege "spanningsval", meestal kan het niet volledig vermogen bereiken. Hoe langer de strip is, hoe meer spanningsval het zal zijn.
.4 hoe zit dat met invoer en evt andere kosten? Ik kom totaal bij Ali op ca 120 euro
Als iemand tips of adviezen heeft; heel graag?
Ik was niet van plan elke 2 jaar de plafondplinten open te maken namelijk
Gewoon eerst 1 bestellen, meestal gratis verzending.
Dit kun je ook elke week doen. Bedragen tot 100 euro hoor ik nooit wat van, btw dragen ze tegenwoordig af.
Elke ledstrip van 10 meter heeft last van spanningsval, van 2 zijden voeden helpt al flink. Of in het midden nog een voedingspunt maken.
24v strip heeft hier uiteraard door de lagere stroom minder snel last van.
Met invoerrechten kun je geluk hebben, of niet.
Ik heb een tandriem op ali besteld van 4,96 euro.
Ligt nu bij de douane, ik moet eerst 6,16 inklaring aan postnl betalen.
ik heb er vroeger in de loods gehad. rollen van 5meter.
en heb ik mijn huis nu aan de buitengevel ook lange rollen
voeding langs 2 kanten aanbrengen en dan merk je er niks van.
als je 1 kant voed, en dan aan het andere einde nog een ledstrip aanhangt, dan zie je dat die 2de wel duidelijk minder heeft.
opbrengst van 5W/meter is VEEEEEL
als je 5meter strip hebt, betekent dat je 25W aan led licht in 1 kamer zet. dat is ENORM.
in mijn keuken (26m²) hangen 3 ledlampen in het midden. 6W/stuk.
2 ervan zijn altijd losgedraaid omdat het teveel licht geeft
in de woonkamer (30m²) hangen 2 lichtpunten) een luster met 6x 1W E14 filamentlampjes in en 1 grote bollamp van 4W.
de eetplaats (20m²) heeft er 3 zitten van 3W, zijn er ook altijd 2 los van gedraaid.
samengevat: voor 76m² gelijkvloers over 3 ruimtes heb ik
6W + 3W + 10W = 19 zitten
Hoe effectief je verlichting is, verschilt ook heel erg per inbouw/opbouwmethode.
Ik heb in de hoek van m'n plafond twee koelwitte 36w tl buizen (dus samen 3600lm, in het verlengde van elkaar) gehangen als daglichtvervanger omdat ik in een tamelijk schemerige kamer zit. Deze geven subjectief minder licht dan een 800lm peervormig ledlampje in een kale plafondfitting. De indirectere lichtstraling heeft daar blijkbaar veel effect op.
Ik heb ook net een alleraardigst jaren 80 'pot' armatuurtje gekocht op de schroothandel. 800lm er in geeft evenveel licht als een 300lm lampje in de kale fitting in het plafond.
Ik sta nu op het punt om ca. 20m ledstrip van 9w per meter in een ca. 10m lange vitrinekast te installeren. Het testvak van die kast wijst uit dat er niet eens echt veel extra licht uit de kast, de ruimte in komt, omdat de kast met z'n ondoorzichtige plankjes veel strooilicht absorbeert.
Kortom, soms heb je veel meer geïnstalleerd vermogen nodig dan je nodig zou hebben als de lichtbron centraal aan het plafond zou hangen en direct alles er onder bestraalt.
Kijk hier eens voor info over led strips,
Je kunt ook eens bij de Action gaan kijken.
https://www.action.com/nl-nl/search/?q=ledstrip&utm_source=google&…
Als die tenminste in de buurt zit bij je.
Action heeft geen normale ledstrip op 24 V..
En al zeker geen 10 m..
Alles is tegenwoordig 230 en dat dimt niet.
Omdat ik indirecte verlichting wil, moet ik flink feller
Als ik wil dimmen gebeurt dit centraal.
En ik wil al helemaal geen kerstverlichting in de woonkamer(RGB of knipper)
De grootste omtrek is ca 20meter, dus ik voed al vanaf 2 kanten van elk 10 meter. Er ligt nu VD draad van 1.5 mm2, dus zou nog een 2x 1.5 parallel aan de strip kunnen trekken en die bij beide op het einde aansluiten.
@sine: leuke link, maar staat weinig anders in wat hier al gezegd is. Hij heeft wel analoge dimmers (ik wil met 0-10v) , echter doe van hem doen 0-5 denk ik. En geen din rail behuizing..
Maar mocht ik niets vinden ga ik toch ff shoppen daar echter een zaagtand en een comperator met een powerstage doet ook al een hoop ?
En dan heb ik wat ik wil in een notendop.
ik ben een moment bezig geweest om wel RGB te zetten, niet voor kerstboom maar om verschillende tinten te kunnen doen.
lichtblauw smorgens, oranje gloed savonds.
smiddags gewoon warm wit
Op zaterdag 23 november 2024 07:44:05 schreef High met Henk:
Als ik ze in NL koop ben ik een godsvermogen kwijt (heb er 6 nodig), dus ben even bij Ali wezen kijken (daar halen die Nederlandse shops ze toch ook)
Als iemand tips of adviezen heeft; heel graag?
Ik was niet van plan elke 2 jaar de plafondplinten open te maken namelijk
Tja, ik denk dat je deze eisen niet echt goed gecombineerd krijgt. Je wil gewoon 60m LED strip voor weinig geld en stelt eisen aan de betrouwbaarheid. Uitgaande van 5W/m wil je dus 300W aan LED's, en zelfs als je dat koopt in de vorm van goedkope LED lampen in E27 fitting zoals de Ikea Solhetta (5,9W, €2,50) kost dat je bijna €130. Ik zie niet hoe je verwacht dat je een betere deal gaat kunnen sluiten en nog eisen aan de betrouwbaarheid kunt stellen. Bij Ali zit je gewoon met het probleem dat je niet echt weet wat je gaat krijgen. Soms werkt het jaren, soms flikkeren er na een paar weken al een paar. Dat is in het bijzonder een issue met de COB's, waar de kwaliteit van de 'bonding' relevant is. Als een slecht gemaakte LED een paar thermische cycli doormaakt wordt de verbinding slecht en krijg je flikkeringen.
Over Ikea gesproken: je kunt eens kijken naar de Ikea VATTENSTEN en zelf even de juiste kleur opzoeken door zelf uit proberen te zoeken welke kleuren aan welke aansluiting zitten en de bijgeleverde voeding niet te gebruiken. Die werken ook op 24V, komen van een bekende leverancier die meestal wel duurzaam spul levert en dan ben je een soort van goedkoop uit met €300 (€5/m), wat echt zo duur niet is.
Als je voor 100 euro in NL vs 15 euro bij Ali scheelt veel en dan heb ik niet de allergoedkoopste gekozen
En wat ik dus vermoed is dat ik voor die prijs EXACT dezelfde kwaliteit krijg.
Hier een middenweg van 40 euro, die ik overweeg..
Als er iemand hier in de range van 200 euro voor alles zit zou ik daar echt wel mee kunnen leven. Echter 700 euro vs 120 euro is nogal een verschil. Ik besef me dat bij die 120 euro evt dus invoerrechten komen dus dan zit ik ook op die 200 euro schat ik. Maar als ik 700 euro uitgeef en exact dezelfde ledstrip krijg, voel ik me logischerwijs nogal dom (bekocht / opgelicht is niet het juiste woord, ik weet ook wel hoe overhead en voorraad en vaste lasten kosten)
De reden dat ik met lengtes van 10m wil werken is dat ik geen onderbreking krijg. Langste lengte is 6 m en dan de hoek om kom ik op 10 m. Met stukken van 5m wordt het gewoon niet mooi. Dat sluit Ikea dus uit.
Echter zoiets als de Ikea strip in 10m (m.a.w. betaalbaar) sta ik dus best voor open. Echter een ledstripkoning vindt ik gewoon te duur..
Op zaterdag 23 november 2024 18:35:11 schreef High met Henk:
Als je voor 100 euro in NL vs 15 euro bij Ali scheelt veel en dan heb ik niet de allergoedkoopste gekozen
En wat ik dus vermoed is dat ik voor die prijs EXACT dezelfde kwaliteit krijg.
Deze redenering klopt toch voor geen meter? "Het scheelt veel dus ik vermoed dat AliExpress net zo goed is."
Betrouwbaarheid en consistentie zijn gewoon geen AliExpress dingen. Voor die verkopers is er geen terugkoppeling tussen kwaliteit en volume, omdat iedereen deze dingen gewoon blind koopt en je ze niet makkelijk teruggestuurd of je geld terug krijgt als ze na een half jaar toch slecht blijken te worden. Veel van die verkopers bestaan dan allang niet meer. Als je er vervolgens maar één kan kopen kan je raden dat dit gewoon lokkertjes zijn om je naar hun 'store' te lokken. Die partijen weten niets over LED's en je hebt al geluk als ze die dingen testen voor ze het in de doos stoppen.
Dit geeft me een groot "voor een dubbeltje op de eerste rang" gevoel. Begrijp me goed: ik gun het je, maar als je bevestiging zoekt voor je redenering dat deze dingen betrouwbaar zullen zijn moet ik je teleurstellen. Zelfs al had ik een jaar geleden zo een strip op AliExpress had gekocht en die 24/7 continu aan gehad zonder enige problemen, en op één of andere manier zou die advertentie er nog staan had ik je nog steeds niet durven beweren dat je 1) hetzelfde ding krijgt en 2) dat dit dus een goede bron van LED-strips is. Dat is de aard van AliExpress, die mensen hebben deze producten vaak niet op de plank liggen maar kopen ze op de lokale markt als iemand ze bestelt.
Ik zou mezelf afvragen hoeveel ik ervoor over zou hebben om die strips niet opnieuw te hoeven demonteren, en daar een budget op baseren. Niet terug redeneren vanaf het goedkoopste dat je ooit hebt gezien naar wat een goed product dan moet kosten.
Ik kan dus geen betrouwbare middenweg vinden, is precies hetgeen ik zeg.
Maar in veel NL online shops koop je dezelfde Ali shit voor factor 5 de prijs.
Dat is hetgeen ik vraag. Geef dus al aan dat ik die goedkope van 15 euro ook niet vertrouw.
Maar dat 100 euro voor iets wat exact dezelfde specs heeft weer over de top vindt. En zeker bij een product als een ledstrip, wat technisch niet echt hoogstaand is..
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Deze shop heeft voor zover ik weet goede producten, zelf aantal strips besteld en deze is ook niet altijd de goedkoopste maar wel prima producten
https://btf-lighting.nl.aliexpress.com/store/1051119
Er is er nog een maar die kan ik niet zo snel vinden.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Gewoon bij Amazon te bestellen...
https://www.amazon.nl/GIDEALED-Ledstrip-daglicht-niet-waterdichte-leds…
24V 10M RGBCCT, controller van je eigen keuze er aan en gaan....
Amazon;
Perfect, dat ik daar niet eerder aan dacht!
Deze is perfect
Daar heb je exact hetzelfde probleem. Amazon, eBay en Marktplaats hebben exact dit probleem toch? Amazon staat nu niet echt bekend om hun geweldige retourbeleid.
Op zaterdag 23 november 2024 20:22:24 schreef High met Henk:
Ik kan dus geen betrouwbare middenweg vinden, is precies hetgeen ik zeg.
Niet op AliExpress nee.
Maar in veel NL online shops koop je dezelfde Ali shit voor factor 5 de prijs.
Dat weet je toch niet? Ik zie het verschil tussen de LED strips ook niet door mijn scherm, en ze zullen in beide gevallen op dezelfde plek gemaakt worden. Ik weet alleen wel dat ik meer vertrouwen heb ik een leverancier die door mij en alle andere kopers verantwoordelijk kan houden voor iets dat niet werkt omdat hij hier geregistreerd is en niet een anonieme naamloze partij is. Deze mensen hebben er in elk geval een belang bij iets te leveren dat werkt, al is dat belang misschien niet zo groot als dat we zouden willen.
Maar dat 100 euro voor iets wat exact dezelfde specs heeft weer over de top vindt. En zeker bij een product als een ledstrip, wat technisch niet echt hoogstaand is..
Pff, specs zijn ook maar specs. Jij wil eisen kunnen stellen voor weinig geld en ook nog betrouwbaarheid? Dan zal er toch iemand betaald moeten worden om enige vorm van kwaliteitscontrole te doen. Dat is wat merkproducten ook doen toch? Die maken al die dingen ook in China, maar die hebben door hun schaal de middelen om die dingen te controleren zodra ze de container uit komen en de hefboom om in elk geval de volgende batch op orde te hebben als het niet voldoet. De meetapparatuur om dit spul goed te testen en om de zoveel tijd zo een batch weg donderen omdat ze substandaard geleverd worden kost ook wat.
Wat ik zou doen is eens kijken bij een leverancier als TME. Die leveren voor commerciële en industriële klanten, en hebben een inkoopafdeling die producten inkoopt die enerzijds goedkoop zijn, maar toch goed gedocumenteerd en traceerbaar zijn. Industriële klanten zijn niet heel erg gediend van onbetrouwbaarheid en inconsistente kwaliteit, en mijn ervaring met hun producten is heel goed. Ze hebben een aantal LED strips die aan je eisen voldoen, sommige zelfs met een CRI specificatie van 90: zoeklink. Je gaat wel tegen een muur lopen als <€5/m ex. BTW te duur voor je is (en ook nog €10 verzendkosten
) want dan stel je IMHO absurde eisen.
Kruimel:
Je bent een held: 60 meter voor 120 euro is nog goedkoper als Amazon of ali
Dat is dus exact wat ik bedoelde: niet belachelijk duur en toch kwaliteit controle. Nadeel is wel maar 5 m per stuk
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]
Dat laatste zal wel een werkelijke technische beperking zijn. Dat is dan wel weer een nadeel van een "echte" leverancier tov AliExpress: ze beloven je niet iets dat net niet lekker werkt. 
PS Denk aan de BTW en verzendkosten.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (16%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nee. Aliexpress draagt de BTW af. Als Postnl toch komt zeuren, dan is er wat mis gegaan. Hier op CO lijkt het de laatste tijd vaker te gebeuren. Volgens mij kan je de btw en inklaringskosten bij Ali terugvragen, maar bij mij is het zelden misgegaan anders dan die ene keer dat ze me een "gratis upgrade" naar FedEx verzenden hebben gegeven.
MGP
LDmicro user.
Als particulier moet je bij TME gevoelig meer betalen dan wat op de website vermeld staat, let daarmee op.
Verleden jaar enkele bedrijfscondensators en ander prul gekocht en de totaalprijs was meer dan verwacht, maar ik had ze dringend nodig..
Op zaterdag 23 november 2024 21:37:12 schreef High met Henk:
Amazon;
Perfect, dat ik daar niet eerder aan dacht!
Deze is perfect
verkoper bekeken? zelfde spul als ali hoor
Inderdaad, ik denk dat Amazon niets beter is dan eBay, al begreep ik dat je dan soms van die idioot snelle leveropties kan kiezen met zo een abonnement.
Op zondag 24 november 2024 11:33:53 schreef MGP:
Als particulier moet je bij TME gevoelig meer betalen dan wat op de website vermeld staat, let daarmee op.
Verleden jaar enkele bedrijfscondensators en ander prul gekocht en de totaalprijs was meer dan verwacht, maar ik had ze dringend nodig..
O dat wist ik niet, dat heb ik zelf nog niet gehad. Alleen de btw en verzendkosten en dat kan veranderen als je het land instelt.
PS Wat bedoel je met "gevoelig"?