Sinds al best een aantal jaren heb ik een Philips Wake-up light (HF3520). Deze werkt met ingebouwde LED's en ik ben er best tevreden over. Ik vind dat de wekkerfunctie fijn werkt, de inslaapfunctie best handig is en de lichtbron een geweldig dynamisch bereik heeft. Hier en daar wat details die ik anders had gedaan, maar zijn pittige originele kostenplaatje van (ik geloof) €80 een jaar of 10 terug wel waard.
Helaas begon hij een aantal jaar geleden al heel af en toe te haperen. Dat gaf meestal problemen met instabiele lichtopbrengst (woest geflikker) of de knoppen (beide touch en fysiek) reageerden dan niet meer. Dan moest je de stekker er uit trekken om hem uit te krijgen, en dan moest je hem na het herstarten weer instellen etc. Erg irritant als je op het punt staat te gaan slapen. Helaas was het intermitterend (en zelfherstellend) en kreeg ik het ding toch al niet open dus repareren is dan een uitdaging. Ik dacht eerst dat het in de wandadapter zat, maar die leek stabiel en betrouwbaar de benodigde 24V te leveren.
Vandaag kon ik hem na het inschakelen meteen al niet bedienen, en ben ik even gaan Googlen of ik alleen was. Dat bleek niet het geval, er is een reparatie-handleiding op iFixit verschenen: Philips Wake-Up HF3520 Power supply repair. Daar had iemand al uitgezocht dat het samenhing met een schakelende regelaar in de lamp zelf, en daar werd de vervanging uitgelegd (de omcirkelingen zijn niet relevant, het gaat om de SO-8):
Helaas is dit zo een 'AliExpress special' en bleken die zich nog wel op te blazen, om in het proces de LED's mee te nemen. Vandaar nu mijn vraag: heeft iemand hier al eens zo een lamp gerepareerd gekregen of wat analyse gedaan?
Ik zal sowieso proberen hem weer aan de gang te krijgen, maar elke fout die ik kan vermijden is er één. Ik neig te denken dat de symptomen die ik zie door rimpelstromen komen, en dat de elco('s) misschien mede schuldig zou(den) kunnen zijn aan de problemen. Het "voelt" raar dat een chip zo traag degradeert eigenlijk, dat heb ik in werkelijkheid niet vaak gezien. Meestal zijn die in één keer kapot.