Hi Guys,

Ik overweeg een goedkope Spectrum analyser aan te schaffen.
Gewoon om mee te hobbyen, maar ook om voor de studie of het werk te kunnen gebruiken.

Ik heb daarom wat vragen over de gemiddelde spectrum analyser.
Wat kan ik er allemaal mee.
Dat ik hem voor meerdere doeleinden kan gebruiken is een belangrijke reden om deze uitgave te doen.
Daarom...

Ik kan volgens mij een frequentie analyseren van BV een gewone FM of AM drager.
Maar kan ik ook een drager in de 2m band of op een lagere frequentie visualiseren en ook horen?

Ik wil voor de studie zien hoe een FM of AM signaal er uit ziet om ermee te experimenteren. Wat gebeurt er als... of wanneer... etc.
Daarnaast wil ik zien of ik ook CW signalen kan ontvangen. Dat is een fascinatie van me waar ik nu even geen tijd voor heb, maar in de toekomst weer wat meer.
En ik wil de retourband van het Ziggo kabelnet kunnen uitlezen en inspecteren.

In mijn optiek kan ik dus volstaan met een analyser die die hele band kan afstruinen, lijkt me.
Meer het zal niet voor het eerst zijn dat ik te simpel denk. :-)

Wat is jullie visie daarop?

Fantomaz

Dat kan allemaal met een TinySA https://www.tinysa.org/wiki/
Niet gelijk een peperdure Rigol o.i.d.gaan kopen,Met een TinySA kun je (bijna) alle metingen doen.

De hele band lijkt me wat veel, +50GHz SA's zijn erg prijzig. Welk bereik heb je nodig? Tot 6 GHz heb je het goedkope SAtje wat Hubie laat zien(de Ultra) . Ga je diep in de ruis kijken bv (-120dBm) dan heb je een heel dikke beurs nodig.

Er zijn ook USB SA's,maar dan moet je altijd een laptop meesjouwen.

Als je al iets "groters" koopt zoals een Rigol DSA815 neem er wel de tracking generator optie bij.

Met alleen de SA ben je er nog niet, je hebt ook verzwakkers nodig. Voor ontvangers kan je met de goedkopere laagvermogen toe maar voor zenders heb je de prijzigere hoogvermogen nodig. Voor AM zelfs minimaal 4x je ongemoduleerde draaggolf. Met AM is het wel verstandig om een verzwakker van 2x je PEP te nemen omdat deze meestal ceramisch zijn en erg slecht tegen overbelasting in de pieken kan.

Bedankt voor de reacties,
Ik verwacht geen zenders te hoeven meten.
Als er ergens al een signaal is wat ik beroepsmatig wil meten, heb ik daar evenzo beroepsmatig wel verzwakkers voor.

Qua frequentiegebied zal ik zeker niet de 6Ghz overstijgen.
De laagste frequentie... Wat is nog leuk? 500Khz?

En de diepte hoef ik zeker niet in.

En het horen van de eventueel gemoduleerde Audio?
Wat is daarin mogelijk?
Dus een radio station in de reguliere "FM" band (ik weet dat de benaming niet klopt) Ik bedoel 70-110Mhz?

Om even een signaaltje te monitoren? kan wel,maar verwacht geen Hi-Fi :)

https://youtu.be/gRNN37jxd8c

Edit\Ook handig,er zit ook een signaal/sweep generator + verzwakker in de TinySA ingebakken.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (29%)]

getver...
Ik werd doodgegooid door facebook met reclame voor simpeler apparaten, en nu ik mij erin wil verdiepen, komen ze niet meer voorbij.

Het is niet zo moeilijk. Wil je er mee spelen en leren dan is de Tiny-SA Ultra niet te kloppen. Een alternatief wat minder kan gaat je meer dan 3000 euro kosten. Alleen als je dingen diep uit de ruis moet vissen met vreselijk hoge resolutie ga je naar iets beters (en heel veel duurder) Je kunt de tiny bij Eleshop kopen. Een heel betrouwbaar adres.

Ik zou mijn HP8558b niet willen missen ook al wordt hij niet dagelijks meer gebruikt (en zelfs niet maandelijks). De bijbehorende tracking-generator zou wel erg handig zijn maar tot nu toe kan ik mezelf behelpen met een ruisbron breedband signaalgenerator.....

Het is een prachtig voorbeeld van een instrument dat in het frequentiedomein werkt, in tegenstelling tot een oscilloscoop, die in het tijdsdomein werkt.

Maar ik weet niet welke meetapparatuur u reeds heeft, want een SA zou niet mijn hoogste prioriteit zijn:

1. DMM
2. oscilloscoop
3. functiegenerator
4. frequentieteller
5. breedbandontvanger (bijv. Icom IC-R10 o.i.d.)
6. RF signaalgenerator
7. spectrumanalyzer (SA)
8. vectornetworkanalyzer (VNA)
9. tracking gen. voor SA

Momenteel bevind ik me in het 7e stadium....

Enfin, met dat lijstje probeer ik alleen maar aan te geven hoe belangrijk een SA voor *mij* is. Geen hoge prioriteit, maar wel verdraaid handig bij tijd en wijle. Maar, ik deed best veel met RF. Anders zou ik er maar heel weinig nut van hebben gehad, denk ik. In dat geval misschien hooguit om af en toe te controleren of een draadloos zendertje het nog wel doet....

Overigens, lang voor ik een SA had heb ik een panorama-ontvanger gebouwd op basis van een TV-tunerblikje (UV616 o.i.d.) Daar heb ik zeer veel plezier van gehad, met een oscilloscoop als beeldscherm. Maar in die tijd was een SA zeer ver buiten m'n budget. Tegenwoordig krijg je ze bijna cadeau (niet alleen de Tiny SA's, maar ook serieuze HP-apparaten, alhoewel de laatsten vaak wel wat herstelwerk nodig hebben).

Op de achterkant van de panorama-ontvanger heb ik een 10.7MHz-uitgang gemaakt. Hier komt het IF-signaal uit, dat ik vervolgens met een aparte ontvanger (in mijn geval de Icom IC-R10) kan demoduleren en hoorbaar maken. Mijn HP8558b heeft niet zo'n uitgang (het was wel een optie bij HP), maar die wil ik toch ook een keer op de SA maken, het is af en toe toch best handig om te checken of je wel het juiste signaal zit te bekijken. Foto's van panorama-ontvanger in bijlage, met een stukje van de FM-omroepband op het scopescherm. (is voor het eerst in ruim 20 jaar dat de panorama-ontvanger weer eens is aangezet! Sinds ik de SA heb staat hij te verstoffen.) Het schema is verbazingwekkend simpel (TV-tuner, zaagtandgenerator en een MF-versterker/demodulator) en ook een erg leuk zelfbouwproject, maar om eerlijk te zijn, vandaag de dag weinig lonend om zelf te bouwen, als je ziet wat nieuwe en tweedehandsapparatuur kost.

De tiny SA ken ik verder niet goed, afgezien van wat ik er op YouTube van gezien heb. Het lijkt me meer een veredelde panorama-ontvanger, geen precisie meetinstrument. Ik prefereer professionele apparatuur (desnouds verouderd) boven dergelijke apparaten, maar da's misschien mijn eigen vooringenomenheid.

Voor wat het waard is.

Overigens: wat mij betreft is elk excuus om een meetapparaat aan te schaffen een goed excuus. Dus mocht u ook maar het kleinste beetje belangstelling hebben ervoor dan zou ik zeggen, kopen zo'n Tiny SA. Voor het geld hoeft een mens het niet te laten, een mandje boodschappen bij de AH is duurder.

Voorbeeldje van practisch gebruik van een SA:

Een klant heeft problemen met zijn wifi dekking in het kantoorpand.

De gebruikte accesspoints hebben - behalve de 2.4 en 5GHz wifi radio's - ook een "scanning receiver" aan boord. Soort van rudimentaire spectrum analyzer.

Je kan er interessante plaatjes mee maken. Een soort 3D plot van het gebruik van deze frekwenties.

In de onderste plaatje staat verticaal de tijd in de laatste 3 minuten, horizontaal de frekwentie 2.4 - 2.5GHz. Je kan duidelijk stoorbronnen localiseren. Aan de lage kant van het spectrum een hoog ruis/stoornivo, iets smalbandigs op 2.432 en iets breedbandigs 2437 - 2447 MHz.

Dit is in een kantoorpand aan de NDSM werf in A'dam. Mijn idee is dat haven radar of andere spullen ellende produceert.

Ik zie een business case voor het "op de zaak" aanschaffen van een portable SA :)

Op maandag 2 december 2024 02:02:14 schreef nonius:

1. DMM
2. oscilloscoop
3. functiegenerator
4. frequentieteller
5. breedbandontvanger (bijv. Icom IC-R10 o.i.d.)
6. RF signaalgenerator
7. spectrumanalyzer (SA)
8. vectornetworkanalyzer (VNA)
9. tracking gen. voor SA

Momenteel bevind ik me in het 7e stadium....

Enfin, met dat lijstje probeer ik alleen maar aan te geven hoe belangrijk een SA voor *mij* is.
Voor wat het waard is.

Overigens: wat mij betreft is elk excuus om een meetapparaat aan te schaffen een goed excuus. Dus mocht u ook maar het kleinste beetje belangstelling hebben ervoor dan zou ik zeggen, kopen zo'n Tiny SA. Voor het geld hoeft een mens het niet te laten, een mandje boodschappen bij de AH is duurder.

(Ingekort)
Grappig genoeg zit ik blijkbaar ook in het 7e stadium, als ik de frequentieteller uit mijn benchmultimeter meereken, en de tinySA die nog “uit Spanje” onderweg is voor punten 5 tot en met 7 mag gebruiken.

Het lijkt mij leuk om eens te kijken wat een pwm-gedimde ledstrip aan radiosignalen produceert (en of ik dat wat kan temmen). Ik heb wat interesse in EMC. En voor stoorsignalen zul je wel geen hypergevoelige ontvanger nodig hebben, anders stoorde het signaal ook niet op niet-hypergevoelige onbedoelde ontvangers.

Het bouwen van een wel-bedoelde ontvanger lijkt me ook leuk, maar ik denk dat ik dan begin met dcf-77, lekker laagfrequent (en buiten bereik van de sa, te laagfrequent). Daarna misschien 433 Mhz voor alle sensortjes die daar op zitten. Of iets met RFID (wel binnen bereik van SA, en ‘scope). Maargoed, dergelijke plannen komt altijd wat tussen…

Het ligt er ook aan wat je meten wilt. Ik heb een Siglent SDS1104X-E scoop met (eenvoudige) SA, voor tot een paar honderd kHz; voor mij meer als voldoende...

Kan de bandbreedte van deze oscillator niet nameten met mijn spectrum analyzer. Oscillator staat ongeveer 2 GHz. Cavety oscillator met circulator, en nog iets onbekend (voor mij). Spectrum analyzer, (oud gebakje) HP 8594E

Opgelost, ik kan de bandbreedte van de spectrum analyzer meten, dus omgedraaid! De 2 GHz oscillator is spectraal beter dan de analyzer, daar deze met een synt. gestuurd wordt, dus FM jitter.