Ik heb weer een oud radiootje onder handen. Een Philips BX135U.
Een toestelletje uit de jaren 50, met U-buizen in de 41-serie.
Een leuk radiootje met enkel Middengolf.
Het ziet er voor zijn leeftijd, richting 70-75 jaar nog best goed uit.
Geen teercondensatoren, maar polyester.
Eeuwig jammer dat er vrijwel geen middengolf zenders meer zijn. (uit nostalgisch oogpunt).
De buizen gloeien, de spanning is er. Maar er komt zelfs geen geruis uit, tenzij ik mijn LED-hobbylamp dichterbij plaats. Dan kun je daar 'op afstemmen'.
De geluidstrap doet het in ieder geval, als ik met mijn hand in de buurt kom (signaalbrom).
Zou er wellicht toch nog iets kunnen zijn om de gevoeligheid op te krikken?
Kan van alles in het hf deel zijn. Spanningen nameten om te beginnen. Buis kan defect zijn. MF is 452 khz. Vanaf de UBC41 terug het signaal volgen.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Ik zou eerst eens de spanningen rond de uch en de uf41 controleren. Kijk ook goed naar de diverse condensatoren of deze op de goede plaats zitten en geen sluiting maken, de teerknollen zijn reeds vervangen door de philips polyester C's.
Vanmiddag een B3X70U aan de gang geholpen en krijg ik toch een stuk of 6 zenders regio nootdorp. Caroline, de Engelse sportzenders, Mcb, mi amigo en nog een paar moeilijk te horen.
Op zondag 1 december 2024 23:00:36 schreef Paul Welther:
Ik zou eerst eens de spanningen rond de uch en de uf41 controleren. Kijk ook goed naar de diverse condensatoren of deze op de goede plaats zitten en geen sluiting maken, de teerknollen zijn reeds vervangen door de philips polyester C's.Vanmiddag een B3X70U aan de gang geholpen en krijg ik toch een stuk of 6 zenders regio nootdorp. Caroline, de Engelse sportzenders, Mcb, mi amigo en nog een paar moeilijk te horen.
Ik heb er als antenne een stuk draad van een paar meter aan gehangen. Maar bij alle oude radiootjes waar ik mee bezig ben geweest ontvang ik op de MG niets. Locatie oosten van het land.
Op de korte golf (heeft dit toestel niet) valt wel eea te ontvangen.
Veelal oostblok en engelse zenders.
's nachts nog eens proberen. Dan moet je zéker de megawatt-sterke russische en oekrainse zenders kunnen horen.
Verder is het inderdaad een goed idee om na te gaan of alle afgestemde kringen nog in orde zijn. Maar eerst dus - toestel mee naar buiten nemen in de avond, draad van 3m ofzo er aan, dan moet je zéker een paar oost-europese zenders horen.
Kan best zijn dat jouw huis gewoon veel ontvangst dempt want je hebt wel vaker deze problemen.
Best bouw je een actieve loopantenne met afstands-afstemming, met coax om het signaal je huis binnen te krijgen.
Mocht het toch blijken dat je buitenshuis niets ontvangt, dan kan je het best eerst nagaan of de oscillator nog op de juiste frequentie staat. Die werden soms verdraaid om de piraten vlak boven de MG te kunnen horen. Met een meetzender zien of 1500kHz en 600kHz nog op de juiste plek op de schaal zitten.
Controleer daarna of de ingangs RF kring een piek geeft op diezelfde frequenties als je een meetzender op die frequentie instelt. Als je de radio verstemt, dan moet de piek zwakker worden. Is dat niet zo, dan is de gelijkloop tussen RF en oscillator fout. Een kleine afwijking is acceptabel! Niet zomaar aan gaan draaien als je al op 'halverwege' de goede piek zit.
Daarna zien of alle MF blikjes nog juist staan. Met een zwakke koppeling (hooguit een paar pF) verbinden met een scope of RF voltmeter, en je meetzender (letterlijk onmisbaar voor dit werk) heen en weer sweepen om te zien of je een duidelijke piek hebt op één frequentie.
Zelfde voor het andere MF blik. Uiteraard moeten ze op dezelfde frequentie staan.
Dit kan allemaal met uitgeschakeld toestel.
Wijken ze af? Dan volg je de afregelinstructies in de manual, of die van de BX310a waar het goed uitgelegd is.
Een TinySA voldoet als meetzender. Als je echter een ouderwetse koopt, dan kan je die ook moduleren en als thuiszendertje gebruiken. Vermijd daarbij de allersimpelste van Hallicrafters en Tech. Die hebben een lelijke modulatie en produceren FM.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (10%)]
Ik had een meetzendertje te leen en inmiddels, teruggebracht.
Maar die ga ik maar weer eens ophalen.
Een redelijk eenvoudige test kan ik ook doen door een simpel AM-signaaltje uit te zenden door een Arduino. (tik-tok signaal).
Dan weet ik in ieder geval of er überhaupt iets wordt verwerkt.
Maar eerst eens met Sinterklaas en de kleinkinderen aan de gang... 
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
Met je scope kan je in ieder geval zien of de oscillator van de superhet werkt. Een uitgebluste buis lijkt mij verdachte nummero een. Het is een U'tje hè, dus bij het meten een hand in de broekzak.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die hoogohmige composietweerstanden zijn meestal verlopen ook...
Op zondag 1 december 2024 22:32:59 schreef Bavelt:
Geen teercondensatoren, maar polyester.
Dan zijn die al eens vervangen, want die mosterdc's waren er nog niet toen de radio uit kwam...
Op maandag 2 december 2024 13:26:27 schreef Arco:
Die hoogohmige composietweerstanden zijn meestal verlopen ook...[...]
Dan zijn die al eens vervangen, want die mosterdc's waren er nog niet toen de radio uit kwam...
Viel mij ook al op. Daarbij ziet het toestel er redelijk schoon uit op deze leeftijd.
Composietweerstanden ga ik sowieso meten en eventueel vervangen. Meestal vervang ik alles boven de 10% tolerantie. De ontwerpen waren destijds niet zo heel kritisch qua waarden heb ik al gemerkt uit andere radio's.
Philips had wel een voorliefde voor hoogohmige weerstanden. En juist bij die waarden verliepen ze nogal.
Overigens, check even of C19 wel een type van voldoende hoge werkspanning is. Ik zie namelijk alleen maar 400v of lager condensatortjes zitten, niets dat bestand is tegen netspanning (idealiter een X2 type, anders 1000v nemen).
Kan ook zijn dat ie weg is gelaten. Als je geen last hebt van modulatiebrom kan je 'm weglaten.
De luidspreker heeft code '49 en als dit de originele nog is dan betekent
het dat deze van bouwjaar 1949 is.Of de oscillator nog werkt kun je controleren met b.v een port. ontvanger in de buurt van deze te zetten en
452 kHz lager af te stemmen.Je zult dan een stille draaggolf vinden.
Andersom kun je een stille draaggolf op de port vinden.
Zo niet dan werkt de oscillator niet.
_And
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nee, dat betekent het niet.
49 zijn de eerste 2 cijfers van het codenummer, een reeks waar onder andere luidsprekers in genummerd waren. In dit geval 49 239 en nog twee onbekende cijfers.
Onder het codenummer staan nog wat cijfers, waaronder een weeknummer en een jaarnummer. Het modeljaar is 1953, maar hij kan ook later geproduceerd zijn als het model langer liep. Maar de mosterdcondensatoren zijn in elk geval van een latere reparatie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]
Tja ls je op andere radios niets ontvangt dan is het natuurlijk logisch dat je op deze ook niets hoort.
S avonds meer kans, niet die Russen en Oekrainers, die komen nauwelijks door, maar wel Englsen zoals 1458, 206 meter met Bollywood muziek, of Talk sport op 153 en 1089 285 en 275 meter. S avonds moet je ook vriendje Orban kunnen horen op 540 kHz, zeer sterke zender. Ook Spanjaarden op veel frequeties zij s avonds en s nachts hoorbaar.
Als je de smarphone hoort als m bij de radio houdt dan is die radio waarschijnlijk wel goed.
De meeste LPAMers hoor je niet, te zwak, of er moet er toevallig een in d ebuurt zijn.
Kan ook een andere Oost Europeaan zijn. Maar hij zit op de hoge MG en komt erg sterk door. Net zoals de Hongaren op 540.
De Engelsen zullen landinwaarts flink zwakker zijn (ik geloof niet dat Bavelt in Holland woont)
In Limburg was Caroline in ieder geval niet echt lekker te beluisteren.
Op dinsdag 3 december 2024 00:27:07 schreef Ledlover:
Kan ook een andere Oost Europeaan zijn. Maar hij zit op de hoge MG en komt erg sterk door. Net zoals de Hongaren op 540.
De Engelsen zullen landinwaarts flink zwakker zijn (ik geloof niet dat Bavelt in Holland woont)
In Limburg was Caroline in ieder geval niet echt lekker te beluisteren.
Woonplaats is Hengelo. Ik weet nog hoe erg ik het vond toen ik in deze stad kwam wonen in 1966 dat Veronica niet was te ontvangen.
Niks top 40 meer...
Als je geluk had en de weeromstandigheden perfect, kon je héél in de verte iets horen...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 2 december 2024 20:54:59 schreef Bavelt:
[...]
Philips had wel een voorliefde voor hoogohmige weerstanden. En juist bij die waarden verliepen ze nogal.
En de composietweerstanden in het bijzonder...
Het is geen uitzondering dat composiet's boven de 47k in waarde verdubbelen (of meer)
Op zondag 1 december 2024 22:32:59 schreef Bavelt:
Zou er wellicht toch nog iets kunnen zijn om de gevoeligheid op te krikken?
De Rimlock buizen staan er om bekend om de oxide laag op de pennen van de buizen. Maak de buispennen eens schoon met ammonia o.i.d.. Dat geldt ook voor de buishouders. Wil je snel resultaat (om te controleren of het probleem daar zit) kan je de buis op en neer bewegen. Maar dan moet je wel de veerring uit de houder verwijderen.
Ik heb een oud artikeltje waarin op een eenvoudige manier een AM-signaal kan worden opgewekt. Dit lijkt me wel wat. (Het blijft hobby, niet?)
Alleen gebruiken ze hier een Arduino voor en goochelen wat met de klokfrequentie en NOP-commando's.
Is zoiets nu ook te gebruiken met een PIC? Ik werk zelf veel met de PIC16F1847, die is mij redelijk vertrouwd.
Ik heb het geprobeerd met de timer interrupt, maar die kan je niet zo hoog zetten dacht ik.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Voordat je veel tijd in het opwekken van AM-signalen gaat steken moet je zorgen dat de radio goed werkt.
- meet de spanningen en stromen (let wel op, het is een niet netgescheiden toestel). De waardes staan in het schema, je zult niet de exacte waardes meten, maar het moet wel in de buurt komen.
- de C's zijn eerder vervangen, controleer of alles correct is aangesloten (je zult niet de eerste zijn die een radio bemachtigd die door een vorige eigenaar aan de kant is gezet omdat hij niet meer werkte na vervangen van onderdelen)
- werk van achter (LF) terug naar de antenne (HF), de LF eindtrap bromde bij aanraken rooster. Check daarna de middenfrequent. Leen de meetzender weer en bied een stevig (1V of zo) gemoduleerd 452kHz signaal aan op de antenne ingang (een beetje stevig signaal blaast wel door de mengbuis heen).
Je kunt ook de UCH21 eruit halen en* 452kHz via een koppel-C aanbieden op pin 2 van de buisvoet. Dit signaal moet hard uit de speaker komen. - check als laatste de mengtrap met UCH. Doet de oscillator het? (kun je controleren met een freq.counter en oppiklusje of met een andere radio op LG bereik.
[edit]* buis eruit halen gaat niet, gloeidraden staan in serie.
Met een goede antenne is er ook in Hengelo voldoende te ontvangen op MG. Ik heb zelf hier in het westen een 2x20mtr. dipool en ontvang verschillende laagvermogen stations, MANX radio (Isle of Man). BBC. Nu kan niet iedereen 40mtr antenne kwijt maar probeer gewoon zoveel als mogelijk. Op een draadje van 2 mtr. binnen ontvang je tegenwoordig niet veel meer...
Arco
Special Member
Een pic kun je ook met NOP's gebruiken. (de opgewekte frequentie moet dan wel door deling uit de klokfrequentie gemaakt kunnen worden)
Je kunt er ook een DDS als de AD9833 aan hangen, dan kun je met de pic de gewenste DDS frequentie instellen...
Zo'n ding heb ik hier niet zo liggen.
Het gaat me op dit moment er om of te zien of die radio AM ontvangt of dat er iets niet goed zit met de radio.
Als ik het signaal afleid van de klokfrequentie, moet ik dus rekening houden met statements als if, etc.
Een instructie beslaat 4 clockcycles begreep ik al eerder.