Vraag deze scoop heeft een trigger out er op zitten,kun je hierop een freq counter aansluiten zodat een freq zichtbaar word als je die meet?
B.v. 10.695mhz

Nee, dus. Het is daadwerkelijk de trigger.

Op donderdag 12 december 2024 18:09:10 schreef Aart:
[bijlage]

Zou je mij kunnen vertellen welke scoop dit wel kan? Heb een oude 465 van Tektronix die het wel kan maar ben op zoek naar een nieuwer model van deze tijd.

Dat klopt, ik heb hier een 5000 series die ook dat soort uitgangen heeft. Het lijkt geen populair feature meer.

Volstaat de ingebouwde meting (of bij luxere scopes: counter) in een moderne scope niet / is het zo een bezwaar om om te prikken naar een teller ?

Op donderdag 12 december 2024 18:29:35 schreef Aart:
Dat klopt, ik heb hier een 5000 series die ook dat soort uitgangen heeft. Het lijkt geen populair feature meer.

Volstaat de ingebouwde meting (of bij luxere scopes: counter) in een moderne scope niet / is het zo een bezwaar om om te prikken naar een teller ?

Een externe counter heeft een groter display en meer digits om een freq te laten zien en dat vind ik handig bij afregelen van radios.de interne freq is idd wel te lezen maar extern vind ik persoonlijk handiger.

De interne counter heeft een te lage resolutie voor Uw doel.

In het utility menu van de Rigol zit een counter. Als ik het goed onthouden hen een 6 digit HW-matige counter die rechts boven in beeld verscheen. Ten minste dat zat in de mijne die ik in 2009 heb gekocht, maar toen was het de Rigol ds1102e en kostte die scope nog 1000 euro, nu nog maar iets van 250 en er staat nu een Z in het type, dus mogelijk hebben ze die verwijderd.

In die prijsklasse heb je niet veel keus, om voor dit soort prijzen te kunnen verkopen gaan er functies uit ipv erbij. De 465 heeft het omdat het een real-time scoop is. Die Rigol meet grofweg maar iets van 15% van de tijd en de rest van de tijd staat hij te rekenen en af te beelden. Mogelijk dat de Keysight scopen dit kunnen. Die hebben een vreselijk hoge wave form update rate.

Simpelste oplossing, een T-stuk tussen probe en scoop ingang en via een 50 ohm in line terminator van T naar de counter.

Op donderdag 12 december 2024 21:06:10 schreef fred101:
In het utility menu van de Rigol zit een counter. Als ik het goed onthouden hen een 6 digit HW-matige counter die rechts boven in beeld verscheen. Ten minste dat zat in de mijne die ik in 2009 heb gekocht, maar toen was het de Rigol ds1102e en kostte die scope nog 1000 euro, nu nog maar iets van 250 en er staat nu een Z in het type, dus mogelijk hebben ze die verwijderd.

In die prijsklasse heb je niet veel keus, om voor dit soort prijzen te kunnen verkopen gaan er functies uit ipv erbij. De 465 heeft het omdat het een real-time scoop is. Die Rigol meet grofweg maar iets van 15% van de tijd en de rest van de tijd staat hij te rekenen en af te beelden. Mogelijk dat de Keysight scopen dit kunnen. Die hebben een vreselijk hoge wave form update rate.

Simpelste oplossing, een T-stuk tussen probe en scoop ingang en via een 50 ohm in line terminator van T naar de counter.

Interne counter zit er wel op en idd rechts boven in het beeld te vinden maar vind het jammer dat de externe counter niet bruikbaar is op een nieuwe scoop.

De 465 werkt nog wel goed maar begint toch haperingen te vertonen en zal ook wel aan smerige of versleten potmeter schakelaars liggen vermoed ik.

Vind de nieuwe wel mooi en zijn een stuk kleiner in omvang vandaar ik daar ook aan zit te denken. Zal eens zien wat ik zal gaan doen

De moderne Agilent's op werk hebben inderdaad een ingebouwde counter en een DVM, die ik nooit echt heb getest maar ze werken naar verwachting. Categorie "soms wel handig". (En autoranging van de DVM maakt een rommeltje van de scope instellingen. )

Maar als ik een teller of een DVM nodig heb pak ik eigenlijk snel een apart instrument.
Het precieze probleem van TS is mij nog altijd niet geheel duidelijk. Is uw teller niet gevoelig genoeg?

[Bericht gewijzigd door Aart op (13%)]

Fred, een T steker en de counter er aan, dan is de ingang weerstand onbekend, en meting gaat met amplitude de mist in.

Op donderdag 12 december 2024 21:23:14 schreef Aart:
De moderne Agilent's op werk hebben inderdaad een ingebouwde counter en een DVM, die ik nooit echt heb getest maar ze werken naar verwachting. Categorie "soms wel handig". (En autoranging van de DVM maakt een rommeltje van de scope instellingen. )

Maar als ik een teller of een DVM nodig heb pak ik eigenlijk snel een apart instrument.
Het precieze probleem van TS is mij nog altijd niet geheel duidelijk. Is uw teller niet gevoelig genoeg?

Mijn teller werkt perfect op de 465 scoop. Maar op een rigol 1202z-e werkt deze dus niet.
Ik heb veel getallen na de komma zeg maar en dat is in de rigol beperkt. Voor nauwkeurig afregelen van radios vind ik het fijn om zo strak mogelijk te werken en dus dan gebruik ik graag de externe counter.

Maar zal eens met een inline 50 ohm en t stuk iets gaan proberen en zien welk resultaat dat gaat brengen.

Op donderdag 12 december 2024 22:06:48 schreef Krelis Vonketrekker:
Fred, een T steker en de counter er aan, dan is de ingang weerstand onbekend, en meting gaat met amplitude de mist in.

1 van mijn counters heeft een high Z ingang, dan hoef je geen inline terminator te gebruiken en blijft de boel hoogohmig. Maar die 1M ingang is bij die rigol op 10 MHz al lang geen 1M meer. Zie deze metingen die ik gedaan heb:
Deze VNA meting:

Meer info: https://www.pa4tim.nl/?p=434

Als je in een 50 ohm omgeving wil blijven dan kun je het beste voor de 50 ohm inline terminator een 3dB verzwakker zetten. Anders heb je 50 ohm parallel met 1M. Scheelt maar weinig maar ik doe het meestal toch want het is beter en weinig werk.

Overigen geldt bovenstaand alleen met een 1x probe, daarom gebruik je altijd 10x (wat lastig is bij lage amplitudes en een scoop (die Rigol) die slecht is in lage amplitudes.)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]

Op donderdag 12 december 2024 18:09:10 schreef Aart:

Toch zou ik het gewoons eens willen proberen.

De 'trigger output'-bus geeft een puls steeds als een sweep start.
Als de (periodieke) golfvorm die je bekijkt stilstaat op het scherm, zou ik een vast verband tussen zijn frequentie en die van de 'trigger out'-puls verwachten. Bijv. als je vier perioden stilstaand op het scherm hebt, zou de 'trigger out'-frequentie een kwart zijn van de signaalfrequentie. En als je maar één periode ziet, of zelfs maar een stuk daarvan, dan zouden ze gelijk aan elkaar zijn.

Tot zover mijn theorie althans.