Hallo,

Heeft iemand het schema en/of foto’s van het pcb dt-9912a-3 ? Deze zit in de Velleman DVM 9912 . Ben op zoek naar de waarde van R36.

Alvast dank en vriendelijke groet, Harie

Het gaat hem om R36 die is helaas zo niet te ontcijferen voor TS

Ik beantwoorde de vraag in de titel :)

Die R36 zal laagohmig zijn, meestal 10x meer als de waarde van die grote grijze. Ik gok 1Ω. Als de meter voor spanning weer werkt, dan kan de stroom worden gecontroleerd en eventueel R36 worden verhoogd of verlaagd.

Nog een foto: https://www.eevblog.com/forum/repair/cem-dt-9912/msg3479052/#msg347905… maar R36 nog steeds een mistery ;)

Wordt waarschijnlijk door CEM gemaakt, (kleine) kans dat ze de waarde van R36 aan je willen onthullen...

Dank, deze foto’s had ik ook gevonden. PCB is idd van CEM. Als iemand dezelfde meter/pcb heeft (DT-9912A-3, dan hoor ik dat alsnog heel graag

Gezien de plek zou het een stroomhunt kunnen zijn?

TS zoekt de waarde vermoedelijk met een reden, bijvoorbeeld een gesneuvelde shunt. Dan is het vermoedelijk niet voldoende de waarde te kennen omdat de precieze waarde meegenomen is in de kalibratie van het instrument.
Ik zou in zo een geval een gokje wagen en van daar af op basis van de uitlezing en een goede referentie meter verder justeren.

En een open plek voor R36A op de platine. Blijkbaar komt het nogal precies en wordt er in de fabriek iets parallel gezet indien nodig.