.
ik wou die 3pootjes bestellen maar er is gloof ik nogal wat verschil?
Zomaar ff kort praatje TOR.
.
ik zie 2SC9018 ik zie S9018, SS9018 en alleen 9018
Als ik dan ga kijken : https://alltransistors.com/any-datasheet.php?doc=ss9018_sam&dire=1…
als ik het dus goed heb zijn het allemaal verschillende, maar dan toch zou zelfs de 9018 nog niet slecht zijn?
.
iemand die nog wat kan vertellen nog?
.
VrGr Rob

Koffiekamer? Dit is hier imho overbodig.

Sorry? hebben we die hier? zie ik niet?
Als het over de vraag gaat, ik weet niet wat ik nu van deze TOR moet denken?
Zijn het inderdaad verschillende? of...?

VrGr Rob
https://youtu.be/90-s-YTVdRY?t=1173

Van mijn perspectief als gebruik in een digitale schakeling zijn ze voor mij allemaal hetzelfde allemaal 15V en 50mA. Ik zie wel dat ze allemaal een andere Ft hebben maar ik denk dat dat te maken heeft met de behuizing de SMD varianten zijn sneller.

Ik denk dat ook gewoon moderne torren zijn bedoelt voor digitaal schakelen.

Hm, kijk dan maar eens hier: http://fmuser.org/news/fm-transmitter/Everyone-able-to-do-the-circuit-…
Om maar 1 voorbeeld te noemen. Voor mijn part is dit een TUN net als een BC107 of zo. Goed voor 1000 toepassingen maar wellicht niet altijd en overal optimaal.

Hallo allemaal,
ik ben een soort van de weg kwijt met deze transistor!? Ze hebben als ik het goed heb een verschillende versterking?
Ik dacht verwissel hem voor de BF199 maar dat viel TOEN, weer tegen de BF199 was nu toch beter.
Tja heb hem ook gezien in trapjes voor FM zendertje(s) enz...

2SC9018 ik zie S9018, SS9018, C9018 en alleen 9018
Allerlei smaken en soorten...

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (12%)]

Je bent geupgrade naar "Ratel Piraat " zie ik Rob :)
En we hebben zeker een koffiekamer hier ;)

Die transistor zie ik af en toe als goedkope silicium NPN, en ik zou hem zo gebruiken. Een TUN, zoals Paulinha_B terecht opmerkt. Hij is voor weinig geld van veel generieke leveranciers en fabrikanten te krijgen. Als je afhankelijk bent van een specifieke eigenschap moet je hem niet kopen, het is zo een nummer dat een beetje een eigen leven is gaan leiden, maar het zou me niet verbazen als ze er dezelfde chip in stoppen als iets anders dat ze in het assortiment hebben. Zelf gebruik ik ze niet omdat de BC550 bij mij die generieke functie heeft. Zeker niet rekenen op HF specificaties.

Ik denk zelfs dat 2SC9018 niet officieel bestaat maar een verbastering is. Types zoals 8050, 8550, 90xx met allerlei letters ervoor zijn al sinds jaar en dag soort van "standaard hong kong types" omdat ze daar oorspronkelijk vandaan kwamen. In goed Amerikaans taalgebruik zijn het "jellybean transistors", dus een wat uitgebreidere reeks TUP'jes en TUN'netjes.

Op zondag 22 december 2024 17:59:52 schreef RAAF12:
Koffiekamer? Dit is hier imho overbodig.

Dus elektronica is overbodig? |:(

Hallo allemaal,
.
Hallo JAAaa Revado tis ook wel waar, ik jank over de kleinste dingetjes, en maar bla bla bla de hele tijd, dus ut klopt wel!
.
Kruimel en Maarte,
Of het prietpraat is laat ik aan jullie maar die transistor komt steeds meer en meer voor,
het waardeloze is dat als je gaat kijken hier : https://alltransistors.com/transistor.php?transistor=58313
Dan zijn het toch allemaal verschillende tik ze maar eens in en zie zelf de verschillen?
Ik vind dat jammer en waardeloos! In het begin dacht ik een mooi transistortje ontdekt te hebben maar…
.
Dankjewel Henry, ( ik dacht misschien kan iemand er nog iets over vertellen wie weet… )
.
Tot zo ver mijn gejammer over het transistortje!
VrGr Rob

Tsja, soms zal die 9018 best wel werken, afhankelijk van welke 'silicon die' de fabrikant daadwekelijk in het behuizinkje heeft gestopt. Maar als de RF-specificaties niet gespecificeerd zijn dan is er dus (letterlijk!) geen garantie dat het werkt.

Beter is om een geschikte RF-tor te nemen waar de relevante RF spec's wèl gegarandeerd zijn: BF199, BSX20, 2N708, 2N918, 2N2369, BF960/980/981, etc. (dit zijn de nummers die ik ken van vroeger, uiteraard zijn er tegenwoordig betere en modernere types). In de betreffende datasheets wordt heel specifieke informatie gegeven, die alleen in de RF-wereld gebruikelijk is: S-parameters en Smith-charts bijv.

Als je toch onderdelen wilt gebruiken waar de spec's niet van gegarandeerd zijn, of waar je zelf hogere eisen aan stelt dan de fabrikant, dan blijft er maar één oplossing over: zelf de onderdelen testen en selecteren. Zo doen sommige fabrikanten dat ook. Is een kostbare grap, maar soms een noodzaak (of het getuigt van een slecht productontwerp/componentenkeuze, afhankelijk van hoe je tegen deze kwestie aankijkt).

Goedkoper en makkelijker is het om te vertrouwen op het werk van de fabrikant (productie, testen en afkeur van producten die niet aan de spec's voldoen), vandaar dat vrijwel iedereen die route bewandelt. En dat gaat prima, tenminste zolang er geen ondeugende Ali's zijn of stoute Chineesjes zonder scrupules, maar mèt een lasergraveermachine.... Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, reden dat de grote chipfabrikanten die een naam en reputatie te verliezen hebben, het gegarandeerd voldoen van hun producten aan de spec's zeer serieus nemen.

Ze hebben als ik het goed heb een verschillende versterking?

Als afgaat op de gegevens van de website AllTransistors.com dan zijn alle hFE's verschillend maar open je de werkelijk de datasheet dan staat daar weer een andere hFE.

Als die 9018 zijn globaal hetzelfde en het zijn universeel te gebruiken torren

Heb er nog geen tijd voor maar heb er bij 2 chinezen besteld, kijk voor simpele onder de maatse FM ontvangertjes of zo.
9018 en SS9018 althans als ik die/dat ook ga krijgen? Gloof dat ik C9018 ook nog ergens heb, Kzie wel hoe fout het allemaal is.

VrGr Rob

2SC9018

AM/FM IF Amplifier, Local Oscillator of FM/VHF Tuner

fT = 1,1Ghz

Maar je had toch een BF199? En tor op 1GHz is allemaal geen high-tech meer dus het zal wel werken, of misschien niet, maar nu heb je juist die transistor besteld waar er interpretaties zijn over de specs op de plek waar deze alternatieve werkelijkheden vandaan komen. Ben je echt zo blut?

Hallo allemaal,

Hallo Kruimel, Nee blut gelukkig zekerrrrr niet! Nee maar ik koop die krengen wel want ben nieuwsgierig toch ook wat het WEL kan doen.
Trouwens ook die BF199 daar twijfel ik soms ook aan of dat nu nog wel een goeie is,
in het geval van dat trapje was ie wel goed of moet zeggen beter dan die 9018.

VrGr Rob