Ik kreeg net telefoon van mijn zus dat de koelkast(bosch KIR18A51/03)al langere tijd 8 graden is(gemeten met twee thermometers) ondanks dat de thermostaat op het laagst staat.
Deurrubbers zijn nog ok.

Ik heb voorgesteld om de fuctie super koelen aan te zetten.
Nu gaat de koelkast 6u maximaal koelen.
Zou in deze functie de thermostaat niet worden overbrugd want volgens mij is dit ook het probleem dat de koelkast niet meer koelt.
Indien het niet de thermostaat is zou het ook de Temperatuurvoeler (NTC sonde) kunnen zijn veronderstel ik.

[Bericht gewijzigd door benny1 op (11%)]

Laat even luisteren of de compressor de hele tijd aanstaat of alleen maar zo nu en dan een tijd loopt.

Als hij uren achterelkaar loopt, zal het koelmiddel wel ontsnapt zijn. Als hij alleen zo nu en dan loopt, is er iets met de thermostaat of elektronica.

Op donderdag 26 december 2024 11:57:56 schreef maartenbakker:
Laat even luisteren of de compressor de hele tijd aanstaat of alleen maar zo nu en dan een tijd loopt.
Als hij uren achterelkaar loopt, zal het koelmiddel wel ontsnapt zijn. Als hij alleen zo nu en dan loopt, is er iets met de thermostaat of elektronica.

Op deze moment staat de functie super koelen op.
Als hij nu wel zijn temperatuur haalt zal de thermostaat wel defect zijn veronderstel ik.
Dit zal in dit geval dan de voeler zijn veronderstel ik want van een thermostaat vind ik weinig terug.
https://www.partsnl.nl/00168766-ntc-sensor-reparatieset

Ja inderdaad, voeler of regelektronica. Er zit geen mechanische thermostaat meer in. Mijn Bosch met een vergelijkbare klacht had wel een mechanische thermostaat en daar was helaas koelmiddel uitgelekt (vermoedelijk doorgerotte leiding).

Bij de superkoelfunctie zal de compressor denk ik wel een paar uur continu draaien. Dan zou het flink kouder moeten zijn. Tenzij de elektronica dan ook hapert.

Ja, en die temperatuursensor zal je zelf weinig kunnen aan uitmeten veronderstel ik ?
[url]168766, 00168766 NTC sensor reparatieset[/url]

Koel en vrieskasten gaan ook de mist in als ze in de winter in koude ruimtes staan, zoals in een niet verwarmde garage etc..

Koelkast staat gewoon in de keuken bij 21 graden.
Twee uur geleden was de kast 8 graden en toen super koelen opgezet en inmiddels is de temperatuur gedaald naar 6 graden.

Kans dus heel groot dat die sensor de oorzaak is.
Vraag blijft kan je zoiets uitmeten ?
https://www.onderdelen.nl/koelkast-onderdelen/bosch/bosch-kir18a5103-6…

P.S : en is zoiets makkelijk zelf te vervangen ?

Veel kans ntc. Dat kun je ohms meten maar die meting is zeer onbetrouwbaar omdat in vele gevallen de ntc zich bij kamertemperatuur normaal gedraagd.

Bij sommige modellen zit de verdamper ntc ingeschuimd. Deze gaat meestal stuk. Er is een mogelijkheid dacht ik om deze uit te schakelen en dan gaat hij over op ruimtetemperatuur regeling maar dat werkt niet zo lekker.

Knipperen er leds?

Ook de mkt niet vergeten na te kijken. Zie foto

Je service kit heeft de benaming: ruimtevoeler. Ik vermoed dat het dan niet de verdampersensor betreft. Hopelijk is het een schrijffout. Anders gaat het niets oplossen veel kans.

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

Ik heb hier een dubbeldeur vries-koelkast Vendomatic, 30 a 40 jaar oud. Thermostaat vervangen door een losse STC 1000 van Aliexpres

Er knipperen geen leds.
Het noemt reparatieset NTC sensor, zou dan denken dat dat het einige is.
Waar zit trouewens de verdampersensor dan nog en welk onderdeel is dit ?

Koelkast heeft nu 6u op super koelen gestaan en temperatuur is nu 7 a 8 graden.

Volgens het schema zijn er 2. De verdampersensor zit in de PU schuim. Wegwerp... . Mss dat er oplossingen zijn maar dit is een model dat hier nooit passeert.

Juist telefoon van mijn zus gehad en ze hebben net een nieuwe koelkast besteld.
Ieder is anders op dat vlak natuurlijk.

Op donderdag 26 december 2024 18:37:20 schreef benny1:
Koelkast heeft nu 6u op super koelen gestaan en temperatuur is nu 7 a 8 graden.

Dat is ook nog geen vette. Mss de gas toch weg of ander gastechnisch onheil. In ieder geval ga je wat extra werk hebben met in het oog houden. Verdampertemperatuur. Compressor duty cycle....

Op donderdag 26 december 2024 18:43:53 schreef benny1:
Juist telefoon van mijn zus gehad en ze hebben net een nieuwe koelkast besteld.
Ieder is anders op dat vlak natuurlijk.

Ook een oplossing. Haha

[Bericht gewijzigd door EricN op (25%)]

Ding was intussen 15 jaar oud en tegenwoordig is het dan weggooien en een nieuwe bestellen.

Een mkt van een paar cent kan dit ook veroorzaken. Wie weet...

Als hij nog steeds 7 tot 8 graden is na 2 uur superkoelen en de compressor heeft al die tijd gedraaid, neig ik toch naar een doorgerotte koelleiding. De mijne was wel van een paar jaar eerder maar heeft het lang geen 15 jaar volgehouden. Voor een Bosch is 15 jaar tegenwoordig lang; die daarvoor heeft minstens 30 jaar gedraaid en een fatsoenlijke koelkast moet ook nog steeds wel meer dan 15 jaar halen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

Idd. Als..... de compressor dan veel draait

bij deze types is het probleem 2 ledig: NTC op de verdamper in PUR schuim OF leidingen doorgerot.. NTC is bereikbaar via achterzijde een stuk uit PUR te snijden, maar eerst echt meten met multimeter wat temperatuurverloop TOV weerstandswaarde doet. wijkt het enorm af, ja dan weet je het wel.

ijst de gehele achterwand in op moment van supercool??

Yup Dr Blan, hier een Philips koelkast en vriezer welke vanaf 1978 en vanaf 1983 al draait, zonder problemen...

Op donderdag 26 december 2024 18:46:18 schreef benny1:
Ding was intussen 15 jaar oud en tegenwoordig is het dan weggooien en een nieuwe bestellen.

Schijnbaar is dat goed voor het millieu omdat de nieuwe efficienter is.

Op zaterdag 28 december 2024 10:50:49 schreef rew:
[...]Schijnbaar is dat goed voor het millieu omdat de nieuwe efficienter is.

Ik verbaas me wat dat betreft ook regelmatig over mensen die hun huis aanpakken / verbouwen omdat het beter voor het milieu is / zou zijn.

Zie ik regelmatig hier in mijn wijk en stad gebeuren.

Statige huizen met ruim 100 jaar oude kozijnen, ramen en (balkon) deuren die rücksichtslos eruit worden gesloopt en in de container belanden.

Met verbazing zie ik de kapot gezaagde en gesloopte onderdelen (veelal nog in prima en keiharde staat) dan op die trieste manier afgedankt worden.

Vele duizenden euro's uitgeven en grotendeels prima en historisch materiaal slopen "vanwege het milieu" en om de energierekening met wat tientjes te verlagen.

Ik heb destijds eens uitgerekend dat doordraaien met een zwaar gebruikte "ongeveer energieklasse B" koelkast met R12 nog zeker 5 tot 10 jaar (of tot hij stuk ging) verantwoord zou zijn als je het afzette tegen de aanschafprijs van een klasse A++. Die na 5 tot 10 jaar ook weer stuk zou zijn in geval van een Bosch, dus dan was het 'break even' geweest. Ik heb inmiddels al ruim 20 jaar een Zanussi vrieskast en een jaar of 15 een Liebherr koelkast draaien en die houden het uitstekend vol. Die zitten beide wel ergens in klasse A, in elk geval zoals die bij aanschaf gold.

Hmm, heb hier 40 jaar oude R12 kasten, compressoren lopen lekker op het gemak en koelen prima en snel. Sja, isolatie waarde is minder van de wanden, maar een goede ijskast van Liebherr kost tegenwoordig een flinke duit.. wacht wel totdat ze echt stoppen, dan een andere.. ik heb een kosten meter er tussengehad en koelkast verbruikt ongeveer een 1 KWh per dag, is toch niet zo slecht??

Op zaterdag 28 december 2024 13:07:37 schreef maartenbakker:
Ik heb destijds eens uitgerekend dat doordraaien met een zwaar gebruikte "ongeveer energieklasse B" koelkast met R12 nog zeker 5 tot 10 jaar (of tot hij stuk ging) verantwoord zou zijn als je het afzette tegen de aanschafprijs van een klasse A++. Die na 5 tot 10 jaar ook weer stuk zou zijn in geval van een Bosch, dus dan was het 'break even' geweest. Ik heb inmiddels al ruim 20 jaar een Zanussi vrieskast en een jaar of 15 een Liebherr koelkast draaien en die houden het uitstekend vol. Die zitten beide wel ergens in klasse A, in elk geval zoals die bij aanschaf gold.

heb een bosch koelkast gehad die 23 jaar was toen die wegging. ding stond al langer te rammelen met tijden dat ik steeds minder moeite had om toch eens een nieuwe te kopen. koelde nog prima, maar ja, laden en planken her en der gescheurd, deukje enz. nieuwe werd weer een bosch, wilde geen toeren geregeld compressor model, want meer toeters erop des te meer kan kapot. een maatje groter was voor mij voldoende. een analoge thermostaat is er niet meer, dus er zit wel een print in. dat scheelt wel in de hysterisis, dat de compressor weer aanslaat want bij een draaithermostaat is dat best veel. zowel de oude als de nieuwe hebben R600 koudemiddel erin zitten. resoneren is heel zelden nog, dan staat er iets los op n plank doorgaans. in het kader rare bijgeluiden net na aanslaan heb ik al vanalles gehoord :P heb gekeken voor een liebherr kast maar die kosten 2x zoveel als deze, als deze de halve leeftijd haalt dan is het mij ook goed