Goedemorgen, de lader voor mijn Nikon EN-EL9 Li-Ion accu is defect.
Kan ik veilig de accu laden met mijn regelbare voeding? Desnoods alleen om te kijken of de accu nog OK is.
En hoe stel ik de spanning- en stroombegrenzing in?

De accuspecs zijn 7,4V, 1000mAh, de originele lader heeft een uitgangsspec. van 8,4V, 0,9A. Bedankt!

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op (10%)]

Hou de stroom gewoon onder 0,1C dus 100 mA, dan wordt er niets te warm.

Belangrijk is de maximale spanning. Een cel is al aardig vol bij 3,7V. Hier staan er twee cellen in serie dus 7,4V. Dat komt met je spec overeen.

Die 8,4V is 4,2V per cel. Ik vind dat wel erg veel, alhoewel veel fabrikanten het wel aanraden. Dan kunnen ze namelijk veel capaciteit opgeven wat goed verkoopt, het is 100%. Maar niet zo gezond voor de accu.

Ik raad aan tot 80% of 90% te laden voor de levensduur. Dat zou dan ongeveer 8V zijn. Aansluiten op een voeding van 8V (nauwkeurig instellen en nameten!) en 100mA begrenzing, en wachten tot de 100mA ver is gezakt. Kijk ook naar de spanning of die al boven laten we zeggen 7,8V a 7,9V is. Dan is hij vol.

Ik heb mijn laptop zelfs op 60% staan.

Denk eraan dat overladen gevaarlijk is. Alhoewel de meeste accu's al een ingebouwde regeling of beveiliging hebben waardoor je bijna niet kunt overladen, weet ik niet wat er in jouw accu zit.

Ook nog belangrijk is de accu niet te diep ontladen, nooit onder 6V.

Wat achtergrond: ik kreeg een camera met een lege accu. Ik heb zelf een passende lader , maar die deed niets toen ik de lege accu probeerde te laden.
Ik meet nu de spanning van de accu, en die is nul, nada.

Ik heb ook nog goede accu’s van dit type, en die laden nu ook niet meer in de acculader. Kan het zijn dat de “dode” gekregen accu, mijn lader heeft doen sneuvelen?

Wellicht koop ik beter een nieuwe lader met een nieuwe accu….

Ligt de zekering in de accu er niet uit? Zet hem even op een voeding van 8V 100mA en kijk of er stroom loopt? Zo nee, de zekering.

Als de accuspanning echt nul is zal die wel overleden zijn...
Je kunt nog proberen met de labvoeding op 8.4V en 50mA 'm weer tot leven te wekken, de originele lader zal niet werken op een lege batterij.
(meestal doen die niks meer onder de 2.5v...)

[Bericht gewijzigd door Arco op (61%)]

Ik vind het ondingen (die lithium ion Nikon accus (*). Ik heb rond 2000 een camera gekocht die die dingen gebruikte. Dan gebruik je de camera een keer een paar jaar niet en is de accu dood. Koop je een nieuwe en is die weer in een half jaar dood.

Het idee van Nikon was dat er een "veilig" BMS omheen zit die kan beslissen: Gij zult niet meer laden of ontladen. Als dat triggerd ben je de sjaak. Dat is nu een beetje standaard maar toen Nikon er mee begon nog niet helemaal ingeburgerd.

(*) Volgens mij heb ik twee verschillende modellen.

De meeste van die originele accuutjes zijn ook schandalig duur: voor mijn Canon kost een 3.7v/760mA accuutje (formaat flinke postzegel) zo'n 41 euro... :(

Op vrijdag 27 december 2024 11:42:52 schreef FastFolkert:
Wat achtergrond: ik kreeg een camera met een lege accu. Ik heb zelf een passende lader , maar die deed niets toen ik de lege accu probeerde te laden.

Die accu's hebben een geïntegreerd BMS, dus als die de boel afschakelt heb je nog 0V op de externe aansluitingen.

Ik heb een 2-maandelijkse reminder om Li-Ions na te meten en zo nodig een onderhoudslading te geven. Beetje mosterd na de maaltijd voor TS...

(Maar dat is dan ook voor de 40 mAh en 50 mAh celletjes die nieuw en ongebruikt in een la liggen. BMS ontlaad de accu langzaam. Niet in 2 maanden, dus misschien wordt het een 3-maandelijkse of 4-maandelijkse reminder)

Op vrijdag 27 december 2024 11:42:52 schreef FastFolkert:

Ik heb ook nog goede accu’s van dit type, en die laden nu ook niet meer in de acculader. Kan het zijn dat de “dode” gekregen accu, mijn lader heeft doen sneuvelen?

Het zou kunnen dat de acculader om zeep is, maar de meesten zijn erg simpele domme stroombronnen die in het begin met een constante stroom laden en met stijgende celspanning steeds minder stroom laten lopen. De enige celbewaking die er vanaf de accu richting lader in zit is een temperatuurbewaking, de rest wordt vaak in de lader zelf geregeld en de accu heeft nog wat extra over- en onderspanning-bewaking aan boord.

Wat zou kunnen is dat een elco aan boord om zeep is: ook bij mijn Sony-lader was dat op een gegeven moment een probleem.
Je kunt proberen 'm eens warm te maken (een föhn op gepaste afstand (indien die van jou geen mild 450 Watt bij lage luchtstroom-model is) en dan in te schakelen.

Op vrijdag 27 december 2024 11:44:42 schreef Hoeben:
Ligt de zekering in de accu er niet uit? Zet hem even op een voeding van 8V 100mA en kijk of er stroom loopt? Zo nee, de zekering.

Ik heb nog nooit een 2-cel fotocamera accu met zekering gezien en ik heb er inmiddels heel wat open gesloopt, zowel originele als derde-partij accu's. Zo'n zekering is duur, neemt relatief veel plaats in en is vaak te dik om kwijt te kunnen in die kleine behuizingen.

Op vrijdag 27 december 2024 12:26:56 schreef rew:
Ik vind het ondingen (die lithium ion Nikon accus (*). Ik heb rond 2000 een camera gekocht die die dingen gebruikte. Dan gebruik je de camera een keer een paar jaar niet en is de accu dood. Koop je een nieuwe en is die weer in een half jaar dood.

Wat dacht je dat er met een gewone baksteen-accu type V-mount gebeurd als je die een jaar of 2-3 laat liggen?

Een camera een paar jaar niet gebruiken is natuurlijk een beetje een kwestie 'waarom koop je zo'n ding dan?' want het was (zeker toen) echt als vervanging bedoelt van de analoge fotocamera. Mijn ervaring was dat de meeste mensen die vaker gebruikten dan 1 keer per 2-3 jaar...

Overigens is mijn Sony DSC-R1 met een Infolithium accu uitgerust. Zelfs na ja-ren leeg gelegen te hebben heb ik die met de labvoeding even een schopje gegeven en jawel: de originele lader laadde 'm gewoon weer op. De gebruikstijden zijn nog steeds erg goed terwijl ik de camera nu 18 jaar in bezit heb.

Op vrijdag 27 december 2024 12:32:03 schreef Arco:
De meeste van die originele accuutjes zijn ook schandalig duur: voor mijn Canon kost een 3.7v/760mA accuutje (formaat flinke postzegel) zo'n 41 euro... :(

Helaas nogal eens met een reden: ik heb al genoeg van die derde-partij accu's gezien die echt elke vorm van beveiliging ontberen: er zit een of ander spanningsbewaking-IC in dat alleen bij extreme overspanning (4,3 Volt of hoger) ingrijpt door de lader af te koppelen, energie affakkelen kunnen ze vaak niet.
Er is geen balancering (voor zover je dat wil), geen onderspanningsbeveiliging, geen temperatuurbeveiliging en geen overstroombeveiliging (ja, de MOSFET die er waarschijnlijk uitpiept bij een goede kortsluiting).

Zodra je ziet wat een wondertje der techniek het is dat ze in zo'n extreem beperkt formaat een compleet BMS hebben weten onder te brengen dat alles doet wat je er van verlangt (nou ja, bijna alles) krijg je toch iets meer inzicht in de hoge prijs (die ik alsnog te hoog vind, daar niet van)

En daar komt bij dat sommige batterygrips, die vaak een compartiment voor een extra accu bieden, niet samenwerken met 1 originele en 1 derde partij accu: wat er precies gecommuniceerd wordt geen idee, maar mijn Panasonic GH5 vertikt het om met de originele batterij en 1 derde partij accu samen te werken. Als ik het me goed herinner móet de derde-partij accu zelfs in de camera en het origineel in de battery-grip, anders krijg ik iets als 'Accu niet geschikt voor gebruik in batterygrip' in het scherm bij inschakelen en de camera schakelt direct weer uit.

Op vrijdag 27 december 2024 12:39:03 schreef Lucky Luke:
Ik heb een 2-maandelijkse reminder om Li-Ions na te meten en zo nodig een onderhoudslading te geven. Beetje mosterd na de maaltijd voor TS...

(Maar dat is dan ook voor de 40 mAh en 50 mAh celletjes die nieuw en ongebruikt in een la liggen. BMS ontlaad de accu langzaam. Niet in 2 maanden, dus misschien wordt het een 3-maandelijkse of 4-maandelijkse reminder)

Zo is de Bosch accu van onze grasmaaier ook kapot gegaan in de winter (stond wel binnen). Maar hij doet het gewoon nog als ik zelf oplaad, de lader wil hem niet meer laden omdat de BMS ziet dat hij 1 keer net een tiende volt onder het minimum is geweest. Rommel, dat allemaal. Waarom is er geen reset?

Op vrijdag 27 december 2024 14:10:47 schreef Hoeben:
[...]
Rommel, dat allemaal. Waarom is er geen reset?

Accu's die diep ontladen zijn, zijn onvoorspelbaar qua reactie op opladen...
(fabrikanten willen geen schadeclaims door brand of ontploffingen en lossen dat zo op: leeg = afgeschreven...)

@Hoeben: voor een normale lithium-ion chemie is 3,7V nominaal en ongeveer halfvol. 4,2V is vol.

Op vrijdag 27 december 2024 12:26:56 schreef rew:
Ik vind het ondingen (die lithium ion Nikon accus (*). Ik heb rond 2000 een camera gekocht die die dingen gebruikte.

Ik heb hele goede ervaring met mijn D90 met EN-EL3e accu. Heb dat ding nu 15 jaar, regelmatig gebruikt en al die tijd nog geen 10 keer opgeladen. Nog de orginele accu.

Op vrijdag 27 december 2024 16:33:37 schreef joopv:
[...]
Ik heb hele goede ervaring met mijn D90 met EN-EL3e accu. Heb dat ding nu 15 jaar, regelmatig gebruikt en al die tijd nog geen 10 keer opgeladen. Nog de orginele accu.

Ik heb Sony en de vergelijkbaar gevormde Nikon accus door mekaar zitten halen. Ik heb denk ik jan 2001 een SONY DSC505V gekocht. Toen daar iets mee was (gestolen? ik weet het niet meer) heb ik een vervanger gekocht. Die zie ik vanaf m'n stoel hier nog liggen. Dat ding kan verdomd goed dichtbij fotograferen en dat kon ik met geen andere camera voor mekaar krijgen, dus weer een '505 gekocht.

Ik ben later op Nikon overgeschakeld voor de "echte" fotos. Aangezien ik niet meer goed door de zoeker kan kijken is fotograferen "wat minder" de laatste tijd (10 jaar?). Vandaar dat ik ervaring heb met "enige tijd stilstand".

Dank voor de reacties!

Ik heb nog een zelfde type goede accu als defecte, die goede werkt in mijn camera, maar laadt niet op in de lader. Dus denk ik dat sws de lader defect is.
De originele lader zit helaas dichtgelast dus openen wordt een probleem.

Ik moet dus sws een andere lader regelen, wellicht dat ik best die defecte accu wegdoe. Ik wil niet het risico lopen dat deze een andere lader naar de gallemiezen helpt.

Wat het laden met een lab voeding betreft, eerst de eindspanning instellen dan de accu aansluiten en de laadstroom instellen. nu mag er niemand meer met z'n tengels aan de spanningsinstelling komen, de huidige accu spanning wordt nu weergegeven en als je iets aan de spanning versteld kan deze veel te hoog zijn want je bent de controle kwijt.

Op vrijdag 27 december 2024 14:18:33 schreef maartenbakker:
@Hoeben: voor een normale lithium-ion chemie is 3,7V nominaal en ongeveer halfvol. 4,2V is vol.

Klopt. Maar voor langere levensduur wil je niet 100% vol laden. 80% is meer dan genoeg en verlengt de levensduur flink veel.

Op vrijdag 27 december 2024 22:44:13 schreef Hunebedbouwer:
Wat het laden met een lab voeding betreft, eerst de eindspanning instellen dan de accu aansluiten en de laadstroom instellen. nu mag er niemand meer met z'n tengels aan de spanningsinstelling komen, de huidige accu spanning wordt nu weergegeven en als je iets aan de spanning versteld kan deze veel te hoog zijn want je bent de controle kwijt.

Nou ja dat zo zegt:

Let op met Chinese voedingen. Sommige hebben een softwarematige stroomregeling die traag inschakelt. Dan duurt het even voordat je stroom begrensd is. Dat zal voor een accu geen probleem zijn, zolang je spanning niet te hoog is. Maar als je iets met componenten doet, is het meteen kapot.

Interessant weetje, misschien interessant om dat met Jeever te delen (die dit soort spul vaak test)

Op vrijdag 27 december 2024 14:18:33 schreef maartenbakker:

4,2V laden hangt van de soort liion cel af, voor menig liion cel is de max 4,1V laden. van 100mV te veel laden gaan ze sneller stuk als op 100% bewaren, heb er tig liggen die na jaren liggen weer door de tester heen gaan. de eerste keer op/ontladen zijn ze best wat kwijt, maar na 5 cycli komt een deel ook weer terug net als bij nieuwe cellen.

de eerste keer op/ontladen zijn ze best wat kwijt, maar na 5 cycli komt een deel ook weer terug net als bij nieuwe cellen.

Dat wist ik niet. Ik heb toevallig net een nieuwe Tronic powerbank getest. Hij zou 10Ah zijn. Ik had hem helemaal geladen. Toen op de load met 1,5A ontladen in de accu-test mode. Dat gaf 6814mAh aan. Daarna weer volgeladen terwijl zo'n USB in-line metertje de mAh telde. Dat kwam op 8821mAh uit. Nu is dat ding verre van precies maar niet zo slecht dat hij er zover naast zit.

Als ik jou mag geloven is dat dus niet helemaal een meetfout maar een LiPo moet dus blijkbaar net als een Liion "ingespeeld" ;-) worden.

Op zaterdag 28 december 2024 00:05:39 schreef joopv:
Interessant weetje, misschien interessant om dat met Jeever te delen (die dit soort spul vaak test)

Volgens mij heeft ie het al eens getest en weet dit.

Op vrijdag 27 december 2024 23:13:21 schreef Hoeben:
[...]

Nou ja dat zo zegt:

Let op met Chinese voedingen. Sommige hebben een softwarematige stroomregeling die traag inschakelt. Dan duurt het even voordat je stroom begrensd is.

Mijn ervaring is dat het juist erg lang duurt voordat de stroom oploopt. Juist om te voorkomen dat er overshoot is.

Hmmm. Ik sluit meestal m'n accu aan en zet dan de chinese "labvoeding" aan. Dan duurt het 3-5 sec voordat de stroom op de ingestelde 5A is.

Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik eerst de voeding de target spanning laat bereiken en dan "ineens" de accu aansluit. Krijgen we dan een stroompiek (hoger dan ingesteld) van enkele seconden?

[Bericht gewijzigd door rew op (59%)]

Op vrijdag 27 december 2024 19:41:49 schreef FastFolkert:
De originele lader zit helaas dichtgelast dus openen wordt een probleem.

Gunst, bijzonder. Mijn ervaring is dat er altijd ergens een schroef zit, soms nogal eens verborgen onder een typesticker die je dan door moet breken of volledig weg moet halen (afhankelijk van het materiaal en formaat) en verder geholpen door irritante klikverbindingen, maar ik heb er nog nooit 1 gezien die echt niet open kan, maar hé, eens moet de eerste keer zijn ;)

Op zaterdag 28 december 2024 09:46:05 schreef testman:
4,2V laden hangt van de soort liion cel af, voor menig liion cel is de max 4,1V laden.

Ik heb nog nooit een cel gezien die 4,1 Volt als maximum heeft. Alle databladen van cellen die ik gezien heb vermelden 4,2 volt met een plus-minus tolerantie van 50 milliVolt.

Dat het een goed idee is om gewoon bij 4-4,1 Volt te stoppen staat buiten kijf en zeker bij een goedkope labvoeding waar ik altijd rekening hou met iets verloop van de ingestelde waardes door oplopende temperatuur.

@ Fred101: die 10Ah slaat waarschijnlijk op de cellen die er in zitten, die bij ontlading met 0,2 of 0,5C inderdaad 10Ah halen. Het is NIET de capaciteit die aan de USB-kant in ontlaadmodus haalbaar is.
Een efficiëntie van rond de 89 procent in de omzetting van celspanning naar 5 Volt klinkt best logisch en haalbaar. Met wat onnauwkeurigheid van het metertje erbij praat je misschien over 92%. Nog steeds niet raar, maar je kan nog altijd lang wachten op die 10 Ah ;)

Op zaterdag 28 december 2024 11:53:13 schreef weardguy:

Gunst, bijzonder. Mijn ervaring is dat er altijd ergens een schroef zit, soms nogal eens verborgen onder een typesticker die je dan door moet breken of volledig weg moet halen (afhankelijk van het materiaal en formaat) en verder geholpen door irritante klikverbindingen, maar ik heb er nog nooit 1 gezien die echt niet open kan, maar hé, eens moet de eerste keer zijn ;)

gisteren toch ook een adapter in de bankschroef moeten breken, nergens een schroef, nergens kliksysteem. 2 halve delen plastic die gewoon verlijmd werden.
lijm breek onder spanning, dus tussen de bankschroef begon het al te kraken en kwam 1 zijkant open te staan. kleine schroevendraaier erbij en de rest brak ook open.
voeding daarna weer dichtgelijmd