Beste,

Ik heb een probleem met mijn poort sturing van Came.
Zou hier een codeklavier op willen aansluiten van 24v.
Maar weet er misschien iemand waar ik het N0 en gesloten contact moet aansluiten(het impuls om de poort te openen en terug te sluiten)?
Vroegen was dit met een draadloos codeklavier maar dit is stuk.
Ik zou nu een kabel willen bij plaatsen om de spanning 24 en het impuls te sturen.
Heb een foto van de sturing toegevoegd.
Misschien is er iemand die hier ervaring mee heeft.
Alvast bedankt.

Mvg,

Mark

Beste TS, het onderstaande komt uit de FAQ lees het eens door en kijk of je dit op jouw post hebt toegepast. _/-\o_

Startposts
Het eerste bericht van een topic wordt de startpost (ook wel TS, TopicStart) genoemd. Voor de herkenning wordt de nickname van de topicstarter het gehele topic in het donkergroen weergeven. In de startpost legt de topicstarter op een duidelijke manier zijn of haar probleem uit. Een ander voorbeeld voor een startpost is een tip of een stukje nuttige informatie.
Een startpost moet ten alle tijden in het Nederlands getypt zijn, duidelijk leesbaar zijn (hoofdletters, punten, desnoods alinea's) en het onderwerp duidelijk beschrijven.
Het is niet aan te raden om startposts later nog te wijzigen gezien dit voor veel verwarring kan zorgen.
Voordat je een nieuw topic plaatst wordt er van je verwacht dat je zelf naar het antwoord hebt gezocht met behulp van de zoekmachine en Google. Dit voorkomt overbodige vragen.

Als de startpost over problemen met een TV, video of stereo set (of combinatie daarvan) gaat, vermeld altijd het merk, typenummer en eventueel chassis nummer. Dit voorkomt onnodig heen en weer gepost waardoor men sneller een antwoord kan geven.

Startposts die niet aan deze voorwaarden voldoen zullen door veel mensen genegeerd worden. In geval van een zeer onduidelijke startpost kan het topic gesloten worden tot nader overleg.

Die post van TS is toch duidelijk?
Die Came za3 is een bekende sturing.

Op de kroonsteen is aansluiting 10 en 11 = 24 volt AV, dus wisselspanning!
Daar kan niet zomaar een toetsenklavier op, die hebben meestal gelijkspanning nodig.

De pulsaansluiting voor de sturing is afhankelijk van de setting van de dipswitches.
Kijk even in de handleiding, daar staan de settings in en ook welke aansluitjngen dan wel of niet werken.
Handleiding is zo te vinden via google eventueel.

Als dat keyboard draadloos is dan zal er een ontvanger in de kast zitten. Deze zal luisteren op een bepaalde frequentie. Komt daar een signaal binnen dan zal dat waarschijnlijk gedecodeerd worden door een processor of speciaal IC. Deze zal via een tor or tor array-IC een relais aan sturen.

Een keyboard met alleen een up/down/stop knop zal wel te doen zijn maar ik denk dat jij weer een cijfer keyboard wil en dan is het waarschijnlijk eenvoudiger een hele nieuwe decodeer/keyboard schakeling te maken mbv bv een Arduino. Dus een uP waarbij je een keyboard matrix uitleest, als de combinatie correct is dan zet de processor via een transistor/mosfet of iets dergelijks het grote relais aan.

Dat heeft iemand al deels uitgedacht.
https://community.home-assistant.io/t/came-za3-gate-controller-with-es…
Daar kan ts dan mee verder misschien.

En er zit inderdaad een RF ontvanger onboard in die ZA3, volgens mij gewoon 433Mc

Ik heb juist eens gekeken naar die Came fotocellen en die werken zowel op 24V AC als DC, er zit een diode aan de ingang met een elco als afvlakking.

In de PDF https://www.poortopeners.be/opmaak/manuals/CAME_Manual_ZA3P_NL.pdf staat er een + en - aan klemmen 10, 11 maar ik zou toch nog eens meten.

Waar je het contact moet aansluiten kun je zien op pag8.

Ok bedankt allemaal ik probeer het zo snel mogelijk.

Bedankt code clavier aangesloten op 24V van de kaart en alles werkt. En de schakeldraden op 2 en 7.
Nu nog uitvissen hoe ze automatisch terug sluit en waar de timer zit.

Alvast bedankt.