Op dinsdag 31 december 2024 13:21:57 schreef LuckyStrike:
[...]
Volumio (Italiaans product) heeft net zoiets als Lancia of Alfa Romeo: het ziet er allemaal prachtig uit maar sommige dingen werken voor geen meter.

Maar ja, je accepteert het want het ziet er zo prachtig uit ;o)

bij mij werkt het prima, alle muziek op de SSD en NPO2 via het internet,
bedienbaar met elke telefoon, meer is niet nodig

Op maandag 30 december 2024 13:04:23 schreef 6502:
Heb al een keer een 1k weerstand in serie met een speaker gezet en dat hielp, afgerond, eigenlijk helemaal niets.

Dat is wel gek. Was het soms per ongeluk een spoeltje?

Ik heb hier ook zo'n bluetooth 'ei'-luidsprekertje, en die geeft bij het aanzetten ook een hard 'bloobloobloop!'-geluid, hoe de instellingen ook staan. Het gekke is dat het geluid bij het UITschakelen wél zachter is als het volume op het ei lager staat.

Een volle kilo-ohm is wel veel om niet te merken inderdaad. Anderzijds zal het niets veranderen aan het relatieve niveau van het geluid.

In alle eerlijkheid: het stoort mij ook dat er van die matige implementaties van Bluetooth zijn, maar veel van die instellingen en nuances zitten diep verborgen in het programma van zo een chip, en het "herstellen" van zo een ontwerp is vaak nagenoeg ondoenlijk. Vroeger bewaarde ik dit soort spul dan, om het uiteindelijk dan alsnog nergens voor te gebruiken, tegenwoordig ben ik wat hartvochtiger en gooi dat spul gewoon weg. Er zijn best te betalen beter ontworpen Bluetooth speakertjes op de markt, en als ik opeens zo een ding wil koop ik die op het moment dat ik hem wil.

Was het soms per ongeluk een spoeltje?

Nee, zeker niet. Ik wil een slag om de arm houden dat er mogelijk een andere waarde in het 1k bakje is geslopen, maar ik heb de gewoonte om ze sowieso even na te meten omdat m'n ogen niet zo best meer zijn als er weinig contrast is.

Inmiddels is mijn oorspronkelijke probleem opgelost: de bluetooth speaker is weggegeven en uit de rommelbak heb ik een oude smartphone opgeduikeld die nu met een paar aftandse pc-speakertjes speelt. Die speakers ga ik vervangen voor iets beters uit de kringloopwinkel maar dat wordt volgend jaar :+

Over een tijdje misschien eens kijken naar HiFiBerry, dat ziet er ook interessant uit.

Ik stream nu via radio.garden, dus muziek genoeg!

Op dinsdag 31 december 2024 17:06:39 schreef Kruimel:
Een volle kilo-ohm is wel veel om niet te merken inderdaad. Anderzijds zal het niets veranderen aan het relatieve niveau van het geluid.

In alle eerlijkheid: het stoort mij ook dat er van die matige implementaties van Bluetooth zijn, maar veel van die instellingen en nuances zitten diep verborgen in het programma van zo een chip, en het "herstellen" van zo een ontwerp is vaak nagenoeg ondoenlijk. Vroeger bewaarde ik dit soort spul dan, om het uiteindelijk dan alsnog nergens voor te gebruiken, tegenwoordig ben ik wat hartvochtiger en gooi dat spul gewoon weg. Er zijn best te betalen beter ontworpen Bluetooth speakertjes op de markt, en als ik opeens zo een ding wil koop ik die op het moment dat ik hem wil.

Misschien helpt om er een scanner op te zetten sowieso is daar ook de reikwijdte van het signaal te sniffen. Deze is voor Android. Er staat nog wel meer op wat ooit gesnift is, maar dat past niet in beeld (scrollen).
Iets met BT bouwen heb ik nog niet gedaan. Maar zo'n scanner kwam laatst wel van pas toen er een BT en Wifi verbinding in een auto moest worden gemaakt. Die BT zat standaard boven kanaal 100 in de hoge band wel mooi dat daar geen anderen in die buurt op zaten. KPN TV+ box en Samsung TV