Iemand een idee wat dit voor diode is? DU44 P lees ik.

De vaatwasser (Bosch SRV56A03/08) doet plotseling niets meer.
En deze diode ligt in sluiting.

Let niet op de 'troep' waar het relais voor het verwarmingselement zit, dat is nog van jaaaaren geleden ;-)
't Is al een oudje ;-)

Al in de datasheet van de TNY254G gekeken, bij het voorbeeldschema?

Grote kans dat dezelfde of een vergelijkbare diode daar gebruikt wordt.

En anders even lokaal de PCB reverse-engineeren, om te achterhalen wat de diode doet.

Ja, in de datasheet heb ik al gekeken.
De kathode ligt aan pootje 5 van de TNY (Drain), net als het trafootje wat aan de andere kant van de print zit.
Maar deze diode is niet in de voorbeeldschema's te vinden, in een paar gevallen wordt er wel een diode getekend die met de anode aan de drain ligt.

Ik heb de DC ingang van een Runhood Rallye 1200 powerstation opgeblazen door er een ander zonnepaneel op aan te sluiten, en dat vond die blijkbaar niet leuk. De DC ingang is beperkt tot 24V en dit zonnepaneel leverde een volt of 30.

D9 aan de DC ingang is kortgesloten, zal wel een zener zijn maar ik zie niet meteen voor welke spanning. De enige markering die ik kan lezen is GEE (of GFE?). Als het GFE is is het waarschijnlijk een SMCJ26A (26V dus) wat kan kloppen. Denken jullie er ook zo over?

[Bericht gewijzigd door KellyDK op (18%)]

Ik gebruik zeners met GEM d'r op. Die zijn 15V geloof ik. SMCJ15A denk ik dat het typenummer is. Dus het lijkt me waarschijnlijk dat je een SMCJxx hebt. Oh! Nu de rest gelezen. Ja, dat lijkt me redelijk. Ik ga voor SMCJ26A

Op vrijdag 29 augustus 2025 22:25:16 schreef Roland11:
Iemand een idee wat dit voor diode is? DU44 P lees ik.

De vaatwasser (Bosch SRV56A03/08) doet plotseling niets meer.
En deze diode ligt in sluiting.

Let niet op de 'troep' waar het relais voor het verwarmingselement zit, dat is nog van jaaaaren geleden ;-)
't Is al een oudje ;-)

Ik heb de TNY + veiligheidsweerstand 100 Ohm + elco 220 uF vervangen, en voor de onbekende diode "DU44P"een TVS exemplaar (SMBJ170A). Ik ben er niet 100% van overtuigd dat dit een TVS moest zijn, maar in elk geval draait de vaatwasser z'n eerste wasje weer ;-)

Ik ben weer bezig een oude Acorn Electron aan de praat te krijgen. Hij doet het niet en het lijkt aan de ULA te liggen. Maar al zou die het doen, dan heb ik m'n twijfels of ie daarna wél werkt. Er moet een speciale Synertek 6502A in en er zit nu een Rockwell 6502A in met als extra stempel: 6502-13.

Voorzover ik kan bekijken zie die er al af fabriek in. Geen raar soldeerwerk aan de onderzijde en een datumcode die ook al klopt.
Het zóu dus misschien gewerkt kunnen hebben, maar ik wil graag meer weten over die -13 achter de 6502. Datasheets hebben het nergens over achtervoegsels.
Wie weet er meer?

De -a is de snelheid, de -p is plastic dil

Zou die '-13' niet gewoon een maskernummer van Rockwell kunnen zijn?
Ik zou niet weten waarom er expliciet een Synertek 6502A in die Acorn zou moeten. Als het echt iets afwijkends is t.o.v. de gangbare/officiële MOS6502A, had Synertek het ding geen 6502A mogen noemen.
Het enige bijzondere voor een 6502 uit die tijd is dat het al wel een 2MHz versie is, in een commerciële homecomputer.

Een maskernummer of een soort stepping had ik ook aan zitten denken.

Er moet een Synertek in omdat in een Electron in een paar van de videomodes het (4-bit) geheugen zó druk is met video, dat er geen tijd meer is om de processor te bedienen. De 6502-clock wordt dan elke videolijn 40ms stilgezet. Alleen de Synertek kon dat, de anderen komen niet verder dan 10ms. Het ding heet dan ook SY6502A.
Nu zou dat met een 65C02 ook kunnen, maar die bestond toen nog niet.

In een Apple 2 of ][(+) zit ook een 6502A, ook al loopt ie op 1,023MHz. Was makkelijker met de timing van al die TTL die er in zit. PAL's kwamen iets later pas in beeld.

Zou die '-13' niet gewoon....

De snelheid van 130mS kunnen zijn?
Was ook bij eproms het geval.

De 6502(A) wordt toch gewoon in HALT gezet door de RDY-ingang laag te maken, en dat mag toch onbeperkt lang duren (single-stepping)? Ik zie even niet waarom de Synertek dat anders/'beter' zou kunnen dan een MOS of een Rockwell.

Als de nummering hetzelfde is als van de R6500, dan is de -13 o.a. met optionele on board ROM uitgerust...

MNM, het kan best zijn dat je hem KAN stoppen met RDY laag te maken, Dan nog is de vraag of dat oneindig lang kan. Zouden de registers dan nog steeds geclockt worden? Mogelijk "bijna allemaal maar... " dat soort dingen kan best wel eens bij het testen een keer vergeten zijn dat zeg het status register niet altijd z'n waarde behoudt als je dat te lang doet.

De ontwerpers van de tijd deden van alles om de boel werkend te krrijgen. Als het stoppen van de clock makkelijker was dan RDY manipuleren, dan deden ze dat.

In ieder geval was de 6502 van origine een dynamisch ontwerp, er zit een minimum aan de clock.

Ik heb in 1992 voor een op onze vakgroep gemaakte processor een test-systeem ontworpen en gebouwd. In de eerste instantie dacht ik: Dat gaat toch niet werken, dus single clock vanuit de host iedere zoveel microseconden een clockje sturen, dat gaat prima. Dat is voldoende om te zien in welke clock cycle het ding struikelt en dan te zien waar het beter kan.

Mooi niet. Hij deed het gewoon. Dus toen kwam: Hoe hard kan ie? Nou ik kon de clock output niet snel genoeg togglen, dus een clock chip gekocht. Maar als ie een memory READ deed moest ik in software kijken wat het adres is, in een array opzoeken wat daar stond en dat op de databus pins zetten. De clock moest dan maar stilgezet worden in die tijd. 100% statisch ontwerp, dus dat werkte. Voor writes natuurlijk hetzelfde.

De 2-phase clock blijft intern toch gewoon doorgaan als RDY laag is?
Volgens onderstaand blokschema van de 6502 heeft het RDY signaal alleen direct invloed op het kunnen laden van een nieuwe instructie (en de afhandeling in het Random Control Logic).
https://www.weihenstephan.org/~michaste/pagetable/6502/6502.jpg
Volgens mij worden alle dynamische registers (en bits) gewoon gerefresht door de doorlopende φ2.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op (21%)]

Op donderdag 4 september 2025 14:30:09 schreef MNM(tm):
De 2-phase clock blijft intern toch gewoon doorgaan als RDY laag is?

OK. Dus ze hadden het best kunnen doen door RDY niet-actief te maken, maar kennelijk hebben ze dat niet gedaan, maar stoppen ze de klock.

De C64 gebruikte een MOS6510: Een 6502 met een GPIO register op adres 0 ingebouwd. Deze heeft dus een 6502-13: een ding met een beetje ROM ingebouwd. Dat is dus 100% zeker dat je exact deze nodig zou hebben.

Maar goed. Ook het "ze stoppen de clock ipv RDY inactief te maken" is een reden om de "statische" versie (niet de dynamische zoals de originele 6502) nodig te hebben.

In het wiki artikel over de 6502 staat "is statisch, niet dynamisch" genoemd bij een aantal opvolgers van de 6502. Dat is de sterke hint dat de originele dus dynamisch was en bij stilzetten klok register inhoudt gaat verliezen.

Maar even "back to square one ".... Je acorn elektron doet het niet". 99% kans dat het niet de CPU is. Waarom zou je denken dat de CPU het niet doet?

De -13 kan je nog krijgen: https://www.ebay.com/itm/297424436092

maar ik verwacht niet dat dit het probleem is. Mocht je hem er uit krijgen, zet er dan een voetje voor in de plaats.

Als de videochip heel bot gewoon de klok naar de CPU kan uitzetten, is dat dan niet nu het permanente geval, omdat de videochip geen zin heeft?
Rondprikken met een scoop biedt mogelijk meer info.

In een c64 zit dynamisch geheugen die aangestuurd en gerefreshed word door de video chip.

De 6510 loopt op 1Mhz, de videochip draait op 8Mhz, maar het geheugen loopt op 2Mhz. De helft van de tijd mag de cpu het geheugen gebruiken en de andere helft is in gebruik door de video chip

Ik dacht ook dat als de video chip meer tijd nodig heeft hij de cpu kan laten wachten. Maar precies weten doe ik dat niet

De videoclip is ook bijna een cpu en draait een eigen programma. Of is het nog een state machine?

Het gaat hier om een Acorn Eletron. Ook een "hobbycomputer" uit begin jaren tachtig.

Ik haalde de C64 er bij als "voorbeeld" van een 6502 compatible CPU die "net wat anders" was dan de echte 6502. (Er was geloof ik tussen de 6502 en de 6510 in de instructie set, of eigenlijk BUITEN de instructieset net wat verschil... Ik had onthouden dat TAX en TAY iets van 0xa1 en 0xa2 als opcode hadden. Als dan de eerste 6 bitjes als 0xa0 waren gedecodeerd, bepaalde het 0 bitje of de boel naar X of naar Y ging. Zet je allebij de bitjes, tranfer je de accumulator zowel naar X als naar Y. Het lijkt nu toch iets anders in mekaar te zitten: TAY is 0xA8 en TAX is 0xAA. Maar goed, met zo'n 'rare' niet bestaande instructie kon je uitvogelen of je op een 6502 of een 6510 draaide, want er waren subtiele verschillen).

Ik weet ook niet meer zeker of de video chip de CPU kon laten wachten. Mogelijk iets voor de sprites: Dan heeft de video chip dubbele bandbreedte nodig omdat ie zowel de sprite als de video data moet "halen" (bitjes in de sprite konden "doorzichtig" zijn, dus dan had je de gewone data nodig).

De video chip in de C64 was waarschijnlijk gewoon een state machine. Zeer simpel. Een X counter, een Y counter en verder wat comparators en zo. Echt niet genoeg om programmeerbaar te zijn. De amiga is wat anders...

Net als bij de Acorn Electron is het bij de C64 (ook) de videochip die de dienst uitmaakt, wat geheugentoegang betreft. Bij de C64 dubbel belangrijk, omdat de videochip hier ook zorg draagt voor de refresh van het gehele DRAM.
Maar omdat de videochip in de C64 de meeste geheugentijd claimt, zijn vrijwel alle demo's vooral geschreven voor de PAL versie van de C64. Vanwege de 50Hz framerate krijgt de CPU meer tijd om dingen te doen dan bij de NTSC versie, waarbij de 60Hz framerate ervoor zorgt dat de videochip veel vaker toegang nodig heeft tot het geheugen (en er dus minder tijd overblijft voor de CPU om wat te kunnen doen).
Bij de C64 zet de videochip de CPU ook in wachtstand als deze toegang tot het geheugen nodig heeft, maar doet dat niet zo bot als de Electron. Overigens wordt de twee-fase klok voor de 6510 gegenereerd door de videochip. Da's erg prettig, omdat er dan ineens een heleboel dingen mooi synchroon lopen.

Zover ik weet hebben de 6502 en de 6510 exact dezelfde instructieset. Belangrijkste verschil is dat de 6510 een 8-bits GPIO poort aan boord heeft.

@rew: volgens mij zat er wel een verschil tussen de 6502/6510 en de latere 8500 CPU, kwa instructieset. Dat was wel te detecteren met een bepaalde rare instructie. Ik heb daar een tijdje geleden nog ergens een filmpje over gezien.

De officiele instructie set was precies gelijk. Er was een "reserved for future use" instructie waar het verschil in zat.

Uit de Rockwell datasheet:

Daar zit die 10 µs echt wel in.

Je kunt RDY niet gebruiken omdat die alleen werkt tijdens een read-cycle. De videologica eist natuurlijk dat er precies op dát moment gelezen moet worden en kan niet, al is het maar een kwart µs wachten omdat de processor nog ff z'n write moet afmaken.

In een video die ik hierover zat te kijken zie ik een issue 6 (de laatste die gemaakt is) met dezelfde processor is de mijne!

Hij concludeert later dat het inderdaad de verkeerde is en vervangt hem. Daarna werkt die van hem wél.

Ik zie écht niet dat er aan die van iets gesoldeerd is ná dat het ding de fabriek verliet.

Misschien interessant voor 6502 lovers :)
6510 gericht, maar ook bruikbaar voor 6502 en derivaten ( non cmos)

NoMoreSecrets-NMOS6510UnintendedOpcodes-20152412.pdf

/edit/ Heb nog een interessant bestand, maar te groot om hier op te laden (14 MB PDF)
Dit gaat tot op transistor niveau.

[Bericht gewijzigd door eSe op (36%)]

Op donderdag 4 september 2025 23:13:51 schreef eSe:
/edit/ Heb nog een interessant bestand, maar te groot om hier op te laden (14 MB PDF)
Dit gaat tot op transistor niveau.

Misschien met Transfernow, Swisstransfer o.i.d. en link hier plaatsen?