Hallo,

Ik heb een mooie Philips tv met erg diep zwart beeld, maar ook niet meer dan dat. (M’n zoon is tegen de tv gelopen, waarna hij raar ging doen soms wel aan soms niet, nu helemaal niet meer)

Heb de tv open gemaakt, geen 12V of 24V op de power print module.
Zekeringen zijn ok, geen beschadigende componenten (visueel)

Heb wat dingen geprobeerd door te meten, maar door gebrek aan diagram
En kennis loop ik vast.

Iemand een idee wat veelvoorkomende fout is in deze print?

(Print is helaas niet nergens meer leverbaar, type Adtvi2455aae)

Alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door installer op (11%)]

Maak eens een foto v.d printplaat boven en onderzijde.

Kunnen wij meekijken.

Zal ik morgen even doen, staat net weer in elkaar, lag nogal in de weg ?

Bedankt alvast

Als er tegen aan gelopen is, vrees ik voor een scheurtje in scherm....

Hierbij de foto’s

Misschien detail foto’s nodig?

Zit geen scheur in het scherm visueel, dacht eerst aan los stekkertje of defecte of losse zekering, helaas was dat niet zo.

Alvast bedankt

Voeding kan in principe niet defect gaan door tegen de tv aan te lopen...
Grotere kans dat het panel schade heeft opgelopen zoals smd al aangeeft. Knippert een led aan de voorzijde van de tv?

Nee de led knippert of brand niet.

Snap dat de voeding door een klap niet kapot gaat, maar waarom meet ik dan geen enkele dc uitgangsspanning? Enkel ac in.

Misschien toeval?

Allereerst complimenten voor de duidelijke foto's

Jij geeft aan de secundaire voedingspanningen zijn niet aanwezig heb je wel op C9808 en C9809 +/- 320..325 volt dc?

Zo nee dan je zekeringen ( F9901..F9902) controleren zijn deze heel dan ga je meten via het ontstoorfilter (L9907) richting de bruggelijkrichter.

Heb je wel spanning op buffercondensatoren dan > dan komt er waarschijnlijk geen signaal van het mainboard.

Deze kan je door koppelen zodat je voeding wakker wordt ik kon alleen niet opmaken uit de legenda (bij secundaire gebied) op de pcb welke dat zijn maar dat weten andere Co.ers wel.

Vermoed pin P.S maar je kan ook proberen om een schema op te zoeken van de tv.

Wat je ook nog kan doen is dat vergt meer geduld de weerstanden controleren en de dioden die op het voedingsbord zitten.

Q9206 en Q9207 lijken al eerder vervangen op een niet al te nette manier. Wellicht iets om te controleren na de tips van Daandc

Dat heb jij scherp gezien WillemV2. :)

Gelukkig voor t.s zitten deze in het koude gedeelte.

[Bericht gewijzigd door daandc op (42%)]

bedankt allemaal voor het meedenken

- spanning rond de 300VDC aanwezig op C9808 en C9809 (wel valt op dat de lading bij verwijderen spanning snel weg is (naar 4 volt)

- Zekeringen zijn ok

- Signaal van mainboard... Ik zou verwachten dat het mainboard een stuurspanning krijgt voor de standby functie, maar ik meet nergens iets aan dc 12 of 24V? Pin P.S. een puls met de - geven of echt verbinden (kan de schema's niet vinden).

- De solderingen bij Q927 en 07 waren mij ook al opgevallen, ik denk een vrijdag middag model. ik heb deze doorgemeten en blokkeren nog wel.

Zoek naar service manual voor een TPM18.1ELA , hier staat er 1

Op maandag 6 januari 2025 20:25:15 schreef installer:
bedankt allemaal voor het meedenken

- spanning rond de 300VDC aanwezig op C9808 en C9809 (wel valt op dat de lading bij verwijderen spanning snel weg is (naar 4 volt)

- Zekeringen zijn ok

- Signaal van mainboard... Ik zou verwachten dat het mainboard een stuurspanning krijgt voor de standby functie, maar ik meet nergens iets aan dc 12 of 24V? Pin P.S. een puls met de - geven of echt verbinden (kan de schema's niet vinden).

- De solderingen bij Q927 en 07 waren mij ook al opgevallen, ik denk een vrijdag middag model. ik heb deze doorgemeten en blokkeren nog wel.

Je zal hiervoor een pin moeten doorverbinden.

Ik zal morgen even naar de schema's van william1967 kijken of hier iets van in staat.

Nu maffen morgen weer vroeg op. :)

Ik heb even voor je in het schema zitten pluizen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/cn9101.png

Hier staat bij p.s on/off vermeld.

zet eens 12volt op deze pin wordt de voeding dan wakker?

Daan,

Thanks, ga ik proberen! Even tijd zoeken met 2 kleine kids. Kom er op terug!

Nou heb wat tijd en zin gevonden. Er is dus wel 12v aanwezig op deze stekker verbinding.

Bij in/off 12 volt op plaatsen gebeurt er helaas niets ? geen andere spanningen op de print. Zowel continue als puls geprobeerd.

Misschien nog andere tips?

Op dinsdag 7 januari 2025 21:54:04 schreef daandc:
Ik heb even voor je in het schema zitten pluizen.

[afbeelding]

Hier staat bij p.s on/off vermeld.

zet eens 12volt op deze pin wordt de voeding dan wakker?

Als er 12V is, dan op moederbord meten of er diverse sub spanningen er zijn, maar ik vind het vreemd als er iemand tegen de TV is gelopen dat moederbord of voeding defect is, ik houd het op sluiting scherm waardoor TV in permanent protect staat??

Daar ben ik ook bang voor.

Wat gebeurd er als je het scherm loskoppeld komen de andere spanningen dan wel op?

Heb nog wat gemeten, maar niets. Geef het op ?

Bedankt voor de hulp en feedback iig!