Vele jaren een Dynatek 112 in bezit waarmee ik tevreden ben/was.
Sinds kort kan ik geen stroom meer meten, alle bereiken (20 mA, 200 mA en 10 A). Zekeringen zijn heel. Op de print geen krokante onderdelen te vinden.
Heb de print in de buurt van de aansluitbussen doorgesoldeerd.

Vreemd is dat het buzzertje nu anders reageert als voorheen.
Voorheen was het zo dat bij stroommetingen een meetpen in de mA of 10A bus gestoken moest worden. Deed je dat niet dan piepte de buzzer.
Nu is het zo dat dit alleen gebeurt als de meetpen in de 10A bus zit en bij de mA bus niet, behalve als je de + meetpen vastpakt, dan maakt de buzzer een geluidje (een beetje anders dan voorheen).
Bijgaand foto's van voor en achterkant.

Wat zou ik nog kunnen checken? Of wordt het tijd voor een nieuwe?

Bvd

Gijs

Check de solderingen van stroom bussen op de PCB. Ook kijken of er geen contacten zijn gescheurd. De bussen zijn split banaan bussen, die worden gebruikt voor stekker detectie

Controleer ook de standen schakelaar en of de contacten nog schoon zijn.

@flash2b, bedankt voor je bijdrage!

Dat waren ook mijn eerste ingevingen, heb ik gedaan, ook de buscontacten doorgesoldeerd en alle contacten gereinigd. Verder heb ik niets kunnen vind en. Heeft nog geen resultaat gebracht.

Vreemd is dat de mA bus hoogohmig lijkt, de buzzer piept als je één pen (de +) vastpakt...

mvg,
Gijs.

[Bericht gewijzigd door gghouweling op (16%)]

Vrijwel elke (elke??) multimeter meet dergelijke stromen door de spanning over een shunt te meten. Als die ZO hoogohmig is, dan is-ie vrijwel zeker stuk / zit los in de soldeer / PCB gebroken / zekering door.
Dat is ook de reden van de boel omsteken: je hoeft geen 'stromen' te schakelen met iele contactjes.

Die glaszekering is de eerste verdachte. Die keramische lijkt in serie te staan met het koperdraadje tussen de zwarte bussen in - dat zal de 10A shunt wel zijn.
Als die het niet is, dan zit het defect in elk geval niet ver weg.

@EricP, ook bedankt voor de reactie.

De glaszekering is OK. Ook nog met een andere geprobeerd.
Maar ik ga je tip na en kijk daar verder naar.

mvg
Gijs

Ik zou ook alle bereiken testen om te zien of er nog meer defect zijn.
(welke bereiken er niet werken zegt meer over wat er kapot kan zijn...)

De shuntweerstanden staan in serie meet eens met een Ohmmeter tussen de zwarte common en de 10A en mA aansluitingen.

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Controleer deze weerstanden eens:

Lijken mij laagohmige types, vermoedelijk van mA bereik.

Wat een respons!

@Arco,
Alleen het stroombereik functioneert niet (alle).

@Raaf,
Daar had ik nog niet aan gedacht. Gedaan en de waarden waren aannemelijk:
ca 11 ohm voor 20mA bereik, ca 2 ohm voor het 200mA en 0,5 ohm voor de 10A.
Wel met een 'bokkiewokkie meter maar het lijkt OK.

@KGE
beide weerstanden hebben een kleurcode voor 1 Mohm en dat meet ik ook (ongeveer).

En verrassing, na het meten van het kleine potmetertje doet alles het weer.
Ik vermoed dat de loper geen goed contact maakte. Heb een beetje heen en weer gedraaid (na de meetwaarden genoteerd te hebben en weer teruggezet) en alles blijft tot nu toe werken.

Dank aan allen!