Beste forumleden,
Ik heb het volgende probleem: Ik heb een 1-fase Haier monoblock warmtepomp HPM12-Nd2(GN) in een 3 x 25A omgeving.
Deze verwarmd een 300 ltr. tapwaterboiler.
Het probleem is nu dat wanneer er een groot bad wordt gevuld, na verloop van tijd de stop eruit klapt. In eerste instantie begint de warmtepomp het afkoelende boilervat weer te verwarmen tot de stop springt.
Volgens de leverancier zijn dit de gegevens:
Voor elektrische verwarming is dat 3kW, dus de bijbehorende stroom is 3000/220=13,64A.
Het Max. vermogen en de Max. stroom in het gegevensblad zijn 8,7kW en 39,55A, dit is het Max. Vermogen van zowel de Monoblock als het elektrische verwarmingselement.
Normaal gesproken treedt het maximale vermogen alleen op in extreme weersomstandigheden als bijvoorbeeld de buitentemperatuur extreme laag is en de watertemperatuur hoog ingesteld is. Voor de HPM12-Nd2(GN) is de capaciteit van de zekeringswaarde 40A. Dus 3 x 25 Ampère is voldoende om de warmtepomp op een veilige manier te laten werken.
Mijn vraag is nu:
is het vermogen van de warmtepomp op een of andere manier te begrenzen zodat de stop er niet meer uitklapt.
Het elektrisch element is al uitgeschakeld.
ook is de B16 zekering al vervangen door een
C16 exemplaar.
Je maakt een denkfout, 3 x 25 ampere is geen 40 ampere, het is een monofase apparaat en daar is een 40 ampere zekering voor nodig op een fase.
Waarom is er geen 3 fase apparaat geplaatst? Dan zou 3 x 16 ampere voldoende zijn.
Is die 3 Kw verwarming voor het ontdooien van de buitenunit tegen het dichtvriezen als de buitentemperatuur lager is of de luchtvochtigheid hoog?
Toeternietoe
Dubbelgeďsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Volgens je lijssie heb je een 1-fase apparaat.
39,55 Ampere volgens het zelfde lijssie
De verwarming is 3 kW, dus ca 13 Ampere
Je warmtepomp zelf verbruikt dan 39-13 = 26 Ampere.
Aparte groep, dan zou dat met een 25A beveiliging net gaan, mits er een softstart of inverter of omvormer op de motor zit.
Je zou in de technische handleiding moeten kijken of je de pompmotor kunt begrenzen.
Als je max op ca 16A gaat zitten blijft er weinig vermogen over.....
EricP
mét CE
Verkeerde apparaat in die omgeving.
- Je kunt kijken of je ergens in de configuratie (dat ding heeft ongetwijfeld ergens firmware draaien...) iets in kunt stellen.
- Je kunt de voedingskabel verzwaren en op 25A zekeren. Geen selectiviteit met de hoofdzekering meer. Maar goed... Het vermogen moet ergens vandaan komen...
- Je kunt je aansluiting verzwaren. Nou ja, theoretisch kan dat...
En dat kost geld. Elke maand weer. - Je kunt ergens een 400/230 trafo scoren. Dan zou je het apparaat op 2 fasen kunnen laten lopen en dan kan het qua vermogen wel. Maar... Zo'n trafo is niet gratis, heeft ook een rendement wat geen 100% is en verbruikt ook stroom als-ie alleen maar 'aan' staat.
B16 vervangen door C16 heeft alleen maar zin als er en forse aanloop piek is. Dat is je probleem niet. Het vermogen is gewoon te groot. Apparaat is vermoedelijk bedoeld voor landen waar men meer enkel-fase werkt of van huis uit veel electrische verwarming heeft.
Kortom: leuk, zo'n warmtepomp. Maar in het gemiddelde huishouden zit je met 3x25A wel redelijk aan de 'tax' van wat kan. Zeker als je ook nog electrisch moet koken. Als je het dan niet goed verzint, dan loop je zoals jij klem. Gelukt.
verwarming 1: 12kW, opgenomen vermogen 2.45kW (nominaal)
verwarming 2: 12kW, opgenomen vermogen 3.43kW
electrische verwarming 3KW
de eerste is 10A, de 2de is 15A, de 3de is 13A. samen dus een 39A
de electrische is uitgeschakelt, dus die laatste 13A is er niet meer. zit je nog op 26A.
kan je die verwarmingen niet opsplitsen? dat verwarming 1 op fase 1 zit, verwarming 2 op fase 2 en electrische verwarming op fase 3?
zou de fabrikant eens mailen, want misschien kan het wel
enigste dat je nog kan, is dat 1 van de 2 WP's uitgeschakelt wordt en die brute 3KW electrische verwarming op een andere fase zetten met een relais (de boiler zelf stuurt relais aan ipv weerstand, en die relais schakelt de weerstand aan een andere fase)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]
EricP
mét CE
@fcapri: waar baseer jij op dat je die 'verwarmingen' kunt splitsen?
Dat zou inderdaad handig zijn. Maar zou de maker dat niet gewoon in de manual gezet hebben als dat zou kunnen? Als in: die motoren worden ongetwijfeld door een FO gestuurd. Dat zouden dan 2 onafhankelijke exemplaren moeten zijn, met elk hun eigen DC-voorziening, netfilter ed. Het zou kunnen, maar niet voor de hand liggend. Goedkoper om dat 1x te maken en dan wat zwaarder. Maar het zou kunnen...
heb niet gezegd dat het kan, heb dat als vraag gesteld en eventueel de fabrikant ervoor contacteren.
ergens moeten ze van 1 voeding toch ergens een kabeltje hebben naar de verschillende pompen.
misschien heeft de fabrikant dat voorzien dat je bv een 1F en een 3F systeem kan maken. alle hardware dezelfde en gewoon de voedingssprint die verschilt.
ik zou anders niet verstaan waarom ze 2 losse warmtepompen hebben op verschillend vermogen. dan maak je toch gewoon 1 grote unit van 6kW ipv eentje die 2,4kW en eentje die 3,4KW verbruikt
de electrische weerstand van 3KW is wel te doen, tenzij ze een stuurprint hebben die ook de stroom meet en dan in fout kan gaan als die de weerstand wil aansturen maar de stroom niet ziet
Volgens mij zijn dat twee verschillende curves maar kan de pomp maar één keer 12kW geven. Deze sheet is iets duidelijker.
https://solarizon.nl/wp-content/uploads/2023/11/Solarizon-Productbroch…
Die datasheet van de OP is duidelijk een automatische vertaling, want "COP" is Politie geworden...
In mijn datasheet zie ik ook die 39A niet staan. Volgens mij gaat de motor in het minst gunstige geval (koelen) 4,07 kW verbruiken, en heb je indien je verwarmt een backup-heater om te ontdooien of misschien om bij te verwarmen als de gewenste eindtemperatuur niet meer haalbaar. Dus worst case zou je dan 3,43kW motorvermogen + 3 KW backup of 28A trekken. Helaas nog net ietsje te veel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb pas ook zoiets gehad met 8kW airco units. daar werd mee verwarmd, ging prima tot het eind november ineens kouder werd. toen bleek dat als je die unit inschakelde binnen 8 minuten er 17,5A ging lopen. ofwel de opgegeven maximale stroom bovenaan de sticker op de buitenunit. daar stonden meerdere van zo'n units met 2 samen op 1 C20 automaat dus dat ging gewoon niet, er ging ruim 36A lopen.
buiten die koude dagen werkte het prima, omdat de compressor niet op vol vermogen stond te draaien. ook in de zomer waren er geen problemen geweest. met verwarmen is de stroom al wat hoger bij een airco.
dit probleem met een 3F installatie en de cv boer die een 1F warmtepomp verkoopt komt vaak voor. dan zie de rest van je huis maar te verdelen over 2 fasen want die warmtepomp heeft die 25A gewoon nodig op momenten die je niet kunt voorzien.
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
Een 16A automaat... dat is dus 2,5mm2... daar hangen ze dan een toestel aan dat 39A trekt?
Verzwaren naar 3x40A? Dat kan... als je 1 fase "reserveert" voor de warmtepomp.
Dit 2F toestel hoort niet op deze elektrische installatie... hier plaats je toch 3F...
Er wordt wat afgeklost... installateur geeft niet meer thuis zeker?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 9 januari 2025 07:28:15 schreef EricP:
Kortom: leuk, zo'n warmtepomp. Maar in het gemiddelde huishouden zit je met 3x25A wel redelijk aan de 'tax' van wat kan.
Als het er op 1 fase na verloop van tijd uitknalt, dan gaat het toch prima als je het over 3 fasen had kunnen verdelen?
Op woensdag 8 januari 2025 23:47:42 schreef AppieHappie:
Voor de HPM12-Nd2(GN) is de capaciteit van de zekeringswaarde 40A. Dus 3 x 25 Ampère is voldoende om de warmtepomp op een veilige manier te laten werken.
Er staat niet voor niets 3*25 in plaats van "75".
Die 3*25 moet je zien als drie KLEUREN stroom, gele, rode en blauwe. Jou "enkelfase" apparaat heeft 40A van 1 kleur nodig. Geel, rood, of blauw kan hem niet schelen, maar wel 1 kleur. En die 40A van een kleur... die heb je niet.
Tuurlijk: Je zou het apparaat geschikt kunnen maken voor "drie kleuren stroom" en dat is in de fabriek gewoon goed mogelijk. Maar achteraf is het tricky.
testman
Op donderdag 9 januari 2025 09:19:44 schreef OXO:
Een 16A automaat... dat is dus 2,5mm2... daar hangen ze dan een toestel aan dat 39A trekt?
Verzwaren naar 3x40A? Dat kan... als je 1 fase "reserveert" voor de warmtepomp.Dit 2F toestel hoort niet op deze elektrische installatie... hier plaats je toch 3F...
Er wordt wat afgeklost... installateur geeft niet meer thuis zeker?
nee, installateur had zich verkeken op de max stroom per unit. echter heeft het geen zin om de units op te gaan splitsen want de hoofdvoeding is te krap. geen 37A per unit maar met 2 units op 1 groep wel dus. opsplitsen en allen op een eigen C20 zetten zou kunnen maar dan komt de hoofdvoeding dus weer..
Beste forumleden,
Bedankt voor alle reacties tot dusver.
Ik heb hier nog wat vragen en opmerkingen:
1. De installateur is niets te verwijten; de keuze voor deze warmtepomp was mijn keuze en daar is de installateur niet bij betrokken geweest. Niet handig van mij maar als is 39,55A in de specificaties had zien staan was ik zeker wel getriggerd maar die stonden er in eerste instantie niet.
Zie ook
Op donderdag 9 januari 2025 08:42:12 schreef KellyDK:
In mijn datasheet zie ik ook die 39A niet staan.
2. aansluiting laten verzwaren zie ik niet als optie. De extra kosten per jaar zullen dan de gasbesparing teniet gaan doen.
3. ik snap de uitleg van fcapri (nog) niet:
Op donderdag 9 januari 2025 08:05:23 schreef fcapri:
verwarming 1: 12kW, opgenomen vermogen 2.45kW (nominaal)
verwarming 2: 12kW, opgenomen vermogen 3.43kW
electrische verwarming 3KWde eerste is 10A, de 2de is 15A, de 3de is 13A. samen dus een 39A
Er is toch maar 1 verwarming / compressor / pomp en (AT7/6 WT30/35) en (AT7/6 WT47/55) die refereren aan 2.45kW en 3.43kw zijn toch 2 voorbeelden van de COP bij een bepaalde temperatuur?
4. Ik zou graag meer weten komen over een trafo en kosten daarvan:
Op donderdag 9 januari 2025 07:28:15 schreef EricP:
[*]Je kunt ergens een 400/230 trafo scoren. Dan zou je het apparaat op 2 fasen kunnen laten lopen en dan kan het qua vermogen wel. Maar... Zo'n trafo is niet gratis, heeft ook een rendement wat geen 100% is en verbruikt ook stroom als-ie alleen maar 'aan' staat.
5. Afgaande op de uitleg van KellyDK:
Op donderdag 9 januari 2025 08:42:12 schreef KellyDK:
Dus worst case zou je dan 3,43kW motorvermogen + 3 KW backup of 28A trekken. Helaas nog net ietsje te veel.
De backup is uitgeschakeld dus alleen de 3.43 kW blijft dan open (15.6A) maar blijkbaar wordt na verloop van tijd toch meer gevraagd. Wat kan dat dan zijn?
6. Er zijn ook mogelijkheden om hem in een Smart Grid op te nemen; wellicht is op die manier het vermogen te beperken? Wat zou daar dan voor nodig zijn?
Bedankt alvast!
EricP
mét CE
Kijk ff bij Block. Die trafo's zijn meestal behoorlijk in prijs/prestatie verhouding. Je zult er wel een soft-start bij nodig hebben. En nogmaals, een trafo is niet ideaal qua rendement en nullastverliezen.
Zo maar eens een slag naar een prijs: €1000? ±50% ofzo. En dan wel zelf optuigen.
Bij een scheepssloperij maak je ook nog wel een kans. Moet je wel goed kunnen lezen wat er op het type plaatje staat 
Op vrijdag 10 januari 2025 00:09:19 schreef AppieHappie:
Er is toch maar 1 verwarming / compressor / pomp en (AT7/6 WT30/35) en (AT7/6 WT47/55) die refereren aan 2.45kW en 3.43kw zijn toch 2 voorbeelden van de COP bij een bepaalde temperatuur?
ik kan op geenenkele andere manier aan die 39A geraken, dus ging er vanuit dat er een dubbel systeem in zit.
als die externe weerstand van 3KW uitgeschakelt is, EN die 2 vermogen waardes zijn bij verschillende temperatuur,dan zou de boel niet mogen uitvallen.
je hebt dan ofwel 10A of 15A. (dan zou er een 1200W weerstand in de buitenunit zitten tegen het vervriezen? of hebben de binnenunit een extra element?)
met een 20A zekering zou je nog kunnen proberen, dat mag op 2,5mm² staan en dan zit je zowieso met die 15A nog binnen de 80% belasting van de zekering
Op vrijdag 10 januari 2025 00:09:19 schreef AppieHappie:
1. De installateur is niets te verwijten; de keuze voor deze warmtepomp was mijn keuze en daar is de installateur niet bij betrokken geweest. Niet handig van mij maar als is 39,55A in de specificaties had zien staan was ik zeker wel getriggerd maar die stonden er in eerste instantie niet.
vind van wel. als die een apparaat moet aansluiten dat 39A kan trekken, en die doet dat op een 16A zekering, heeft die ook een fout gemaakt. die had daar al moeten zeggen dat het niet zou werken
[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]
testman
dit had ik dus ook, en dat was een airco dus geen extra heater element erin. toch moest je die max power waarde aanhouden dus. die kwam alleen voorbij als de unit vol gas moest draaien. dus zeg 15 graden binnen, ding aan op 25 graden dan liep die max waarde binnen 10 minuten al.
gezien het daar eerst maanden goed was gegaan, moest het probleem wel in het temperatuur verschil tussen gewenst en actueel zitten. is het zeg 17 graden binnen en zet je de unit op 19 graden dan loopt de compressor op lager vermogen.