Ik kom in mijn boot in mijn schakelpaneel het volgende probleem tegen:
Als schakelaar gebruik ik RVS drukknoppen van 20Amp. Hier zitten 4 aansluitingen op. 1x NO contact en de + & - van de LED.
De LED is dus potentiaal vrij (zo noem je dat denk ik?) Hij zit niet intern verbonden met de contacten. Na contact gehad te hebben met de fabrikant blijkt dat er 2 leds in de schakelaar zitten die antiparallel aan elkaar staan. Dus de 2 connecties op de achterkant om de led aan te sturen hebben geen polariteit.
Zodra je de schakelaar indrukt, gaat het ledje aan (zie schema). Nu wil ik één schakelaar gebruiken om alle LED's in één keer uit te zetten, terwijl de verbruiker die op de schakelaar zit het gewoon blijft doen.
Dit wilde ik doen door de massa van de LEDs te schakelen met een aparte schakelaar.
Met niet inductieve verbruikers (een lampje bijvoorbeeld) werkt dit goed. Zodra de onderste schakelaar onderbroken wordt, gaan de LEDs van de schakelaars met niet inductieve verbruikers uit.
Alleen met inductieve verbruikers (een pomp) gebeurd er iets raars.
Zodra ik de onderste schakelaar indruk, gaat de LED van de schakelaars met inductieve belastingen niet uit, maar zachtjes branden.
Hoe kan dit???
"Door een andere LED"
Wat bedoel je precies met een andere LED? Als één kant van de LED los hangt (zweeft), hoe kan er dan ooit een stroom vloeien?
KGE
Golden Member
Vooral vanwege het feit dat er twee leds antiparallel zitten kan de stroom beide kanten op door de led.
Bij een niet ingeschakelde verbruiker kun je dat punt achter de schakelaar zien als een nul/massa.
Je zou dat op kunnen lossen door in serie (achter of voor) elke LED een diode te plaatsen.
[Bericht gewijzigd door KGE op (18%)]
Op maandag 13 januari 2025 08:41:42 schreef Christiaan371:
"Door een andere LED"Wat bedoel je precies met een andere LED? Als één kant van de LED los hangt (zweeft), hoe kan er dan ooit een stroom vloeien?
Die zweeft niet, die hangt aan een andere led. En als die andere led bij een een verbruiker hoort die uit staat dan heb je daar een route naar massa.
De oplossing is inderdaad wat KGE voorstelt, diodes achter iedere led.
Dank voor de toelichting iedereen!
Zou de diode ook aan de andere kant van de led mogen? Dus boven het lampje in de tekening, ipv eronder?
Denk het wel toch? De Anode van de LED heeft dan wel potentiaalverschil tov massa.
nonius
set SCE to AUX.
Zolang de extra diodes ALLEEN maar in serie staan met de lamp is het goed. Dus de diode mag ook geplaatst worden waar de rode pijl wijst (tussen het zwarte bolletje en de lamp). De richting van de diode moet uiteraard wel hetzelfde zijn als de blauw-getekende diode in het schema want anders zal de lamp of LED niet kunnen branden. Dus, waar de diode ook precies geplaatst wordt, de anode ('brede kant van de pijl') moet aan de + van de voeding zitten en de kathode ('dwarsstreep') aan de - zijde c.q. massa. Maar of de diode nu ná of vóór de lamp zit maakt niet uit.
Bij een serieschakeling maakt het niet uit wat eerst komt, de lamp of de diode. Omdat ze in serie staan loopt overal dezelfde stroom (of geen stroom).
De Anode van de LED heeft dan wel potentiaalverschil tov massa
Nee, heeft in die situatie juist geen potentiaalverschil t.o.v. massa. Maar het is verder volstrekt irrelevant wat potentiaal heeft ten opzichte van wat: zolang er maar geen stroom loopt zal de LED niet branden.