Doortikker, officiële term voor onderverdeling in mijn huis naar de buren?

Momenteel aan het whatsappen met Stedin (Nederland dus) over plaatsen digitale meter, maar ik wil eerst duidelijkheid over een aantal zaken.

Veel hiervan hangt samen met de grote (40x25x15) bakelieten kast waar een teer(?)kabel van ~3cm binnenkomt vanaf de straat en twee even dikke kabels vertrekken naar resp. de buren links en de buren rechts.
Op Tweakers had ik discussies gevonden dat dit een 'doortikker' wordt genoemd maar bij Stedin snappen ze dit (deze term?) niet.

- Heet het zo?
- Klopt het dat dit tegenwoordig ongewenst is of zoals sommigen beweren zelfs niet wordt geaccepteerd bij plaatsing digitale meter?
- Kan in die kast wel een 3x25A automaat worden geplaatst als ik ook meteen naar 3 fasen over wil stappen? Vorige contact met Stedin zeiden ze dat ik dit aan kon vragen (aparte opmerking op aanvraag formulier voor 3 fasen) maar dat er geen enkele garantie was dat ik dit ook zou krijgen.

Andere zaken die meespelen: volgens mijn info zou dit jaar de elektriciteitsbekabeling in het halve dorp worden vervangen (gas en water wordt op dit moment al uitgevoerd en gaandeweg blijkt ook riool te moeten worden vervangen). Stedin (via de whatsappende persoon) weet van niets.

Meterkast is niet bijster ruim, met wat omleggen zou ik de huidige 2x12 kast iets op moeten kunnen schuiven en als ik dan ook de hoofdschakelaar iets op kan schuiven (1cm) zou ik net een 3x12 kast ernaast moeten kunnen plaatsen (mag een kast met de zijkant tegen een (buiten)muur of zijn daar regels voor?)

Als de bakelieten kast verdwijnt (en er komt een stuk kleinere voor in de plaats) en de meter/hoofdschakelaar wat lager kan hangen, zou ik meteen al een 3x12 kast kunnen plaatsen maar daar ontbreekt nu de ruimte voor.

Edit: foto's bijgevoegd meterkast (foto uit 2019, inmiddels hebben alle zonnepaneel omvormers een aparte vaste aansluiting i.p.v. aansluiting via Perilex maar grote bakelieten kast is goed zichtbaar) en detail binnenkomende (zwart) en dubbel uitgaande kabel (geverfd beige)

Of het 'doortikken' heet weet ik niet. Maar dat dit onwenselijk is bij het plaatsen van een digitale meter is onzin.
Ik heb een paar weken geleden mijn 2e digitale meter gekregen omdat mijn oude nog communiceerde via 2G. Maar mijn buurman krijgt zijn stroom van een aftakking onder mijn meter. Hij heeft geen kabel in de meterkast, maar bij mij loopt er wel een dikke kabel via de kelder naar de meterkast.
Hier kwam ik achter doordat ik een verzwaring heb aangevraagd. Bij controle door Enexis bleek dit het geval. Nu ben ik aan het wachten op een afspraak met BAM om de aansluiting geschikt te maken.

Bij ons was de situatie ook zo, dat de stroomvoorziening vanaf het belendende huis kwam. Ooit van 1 naar 3 fasen omgeschakeld, waarvoor de monteur van de netbeheerder bij de buren de bekabeling moest wijzigen.

Maar enkele jaren geleden zijn er in de straat (en in de hele buurt) nieuwe gas- en elektraleidingen aangelegd en op dat moment hebben we een eigen toevoerkabel (vanaf de straat dus) gekregen.

We hadden en hebben nog geen digitale meter, maar dat zal ongetwijfeld binnenkort gaan komen.

Ik kan me niet voorstellen dat het bij de aanleg van een digitale meter op een bezwaar zou stuiten dat er kabels naar de buren lopen. Zoals @Nightwalker al beschreef.

Maar in elk geval zal bij eventuele vervanging van de elektriciteitsbekabeling de situatie zonder meer anders worden, althans indien het overal uitgevoerd wordt zoals bij ons (waarvan ik vermoed dat het tegenwoordig standaard zo uitgevoerd wordt: elk huis zijn eigen toevoer).

Overigens was, toen wij hier in 1973 kwamen wonen, hetzelfde 'probleem' aanwezig met de hoofdkabel van de toenmalige PTT. De telefoonkabels liepen onder de (rijtjes)huizen door vanaf één punt, onder het eerste huis van het blok liepen alle kabels van de overige huizen. Dat is destijds na een paar jaar (ik weet niet meer precies wanneer) wél gewijzigd, vanwege het risico op afluisteren e.d..

In bijna ieder flatgebouw zit een doorlopende leiding van beneden naar boven per rij, niets bijzonders.
Ook bij huizen naast elkaar zie je het vaak zeker als de meterkasten tegen elkaar zitten in de woningen.
Van het woord doortikker heb ik nog nooit gehoord, dat za iemand wel verzonnen hebben.
Die bakelieten HAK zal niet vervangen worden verwacht ik.
In die HAK zitten meestal al 3 patroonhouders voorbereid en dan gaan er gewoon 3 smeltzekeringen in.
Als ze die kast moeten slopen en nieuw bouwen moet de spanning in de straat er af, en de buren ook, dat doen ze echt niet.
Wel zal er een meterbord komen in plaats van de losse meter.
Die oranje houten plaat zal weg moeten.

Dat aanpassen van de KPN kabels in jaren 70 huizen was meestal vanwege het opschonen van oude Stap 58 systemen.

Het is een aardig lompe kast, en wellicht een verouderde manier van aansluiten.

Maar met de meterwissel heeft dat verder niets te maken :?

Of je wilt dat die iets met elkaar te maken gaan hebben zodat je van die kast af komt .. in dat geval succes!

[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]

Bij mij zitten er ook 3 plaatsen voor smeltzekeringen in het zwarte kastje onder de meter. Alleen maar één zekering is geplaatst. Maar de aansluiting van mijn buurman is blijkbaar dusdanig dat die ook aangepast moet worden om mij om te zetten naar 3x25A.
Mijn huis is voormalig sociale woningbouw uit de begin jaren 60 toen alles nog zo goedkoop mogelijk moest. Dus de woningen met de metrkasten tegen elkaar kregen maar één kabel die dan afgetakt werd naar de andere kant.

Op vrijdag 8 mei 2026 16:59:03 schreef revado:
Die oranje houten plaat zal weg moeten.

_/-\o_ Snap ik, daar zat een 4600W zonnepaneel omvormer met Perilex zodat ik 'm in 2 minuten weg kon halen. Dan was die ruimte nog een beetje nuttig gebruikt.

Stedin heeft niet meer geantwoord of aanvragen van automaten als hoofdzekering ook resulteert in het KRIJGEN van automaten.
Ik denk dat ik ze de meter maar gewoon laat vervangen en de omzetting naar 3 fasen later doe (geen haast) als ik meer duidelijkheid heb over de vervanging van de straatkabels. Het is maar een detail maar ik heb een versprongen rijtjeshuis waar mijn buren en ik symmetrisch zijn: dus allemaal de meterkast helemaal rechts van het huis (dus beide meterkasten van de buren liggen >8 meter bij die van mij vandaan).
Als de grote bakelieten doos opengaat probeer ik wel even een foto te maken (verwacht inderdaad gewoon een 3 fasen aansluiting met maar één zekering er in gedraaid voor mijn één fase aansluiting), die is doorgelust naar de buren toe.

Mocht je inderdaad naar 3x25A willen, zorg dan dat je dit zo snel mogelijk aanvraagt. 1 juli veranderen de regels waardoor een aanvraag langer kan gaan duren.

Er zijn in de loop van de tijd wat wijzigingen geweest in de inzichten over het aansluiten van woningen. Mijn eerste woning (bouwjaar 1971) zat aan het begin van een blokje van 4. De straatkabel kwam bij mij binnen en was vanuit de huisaansluitkast doorgelust naar de buren, en vandaar door tot de laatste in het blok. De doorluskabels liepen door een buis die was ingestort in de betonvloer.
Alle huizen hadden een 3-fasige aansluiting en dus ook een 3-fasige meter.

Dat doorlussen mag tegenwoordig niet meer, ieder adres krijgt een eigen straatkabel. Met het standaard aansluiten van nieuwbouw op 3 fasen zijn ze ook gestopt, dag was te duur. Standaard is hier een 1-fasige aansluiting. Als je 3 fasen wil, dan moet je dat aanvragen.

Als de grote bakelieten doos opengaat probeer ik wel even een foto te maken (verwacht inderdaad gewoon een 3 fasen aansluiting met maar één zekering er in gedraaid voor mijn één fase aansluiting), die is door gelust naar de buren toe.

Meer waarschijnlijk dat de hoofdzekering van de buren ook in die kast zitten, zo zit dat bij mij ook.

En bij een aanvraag naar 3 fase zit toch ook wel dat netbeheerder als het nodig is de rest ook moet doen zelfs als die kabel zwaarder moet tenzei die weer langer is dan xxx meter of door tuinen gaat. Meestal is het weinig werk voor ze en verdienen ze er heel erg dik aan en een enkele keer hebben ze wat meer werk.

Doortikkertje komt volgens mij van de voetbal net zoals een inkoppertje maar met kabels heb ik daar nog nooit van gehoord.

Standaard is hier een 1-fasige aansluiting. Als je 3 fasen wil, dan moet je dat aanvragen.

NU snap ik waarom ik nu bijna het dubbele van 440,- moest aftikken als een toen ik het zelf 4 jaar gelden wou laten doen. En bij mij hadden ze mazel alleen een andere meterbord en 3 fase meter plaatsen = 4 stukjes 10mm naar de hoofdschakelaar meer was het niet. En ze hebben mijn hele groepenkast 2cm hoger opgehangen want het meterbord paste er niet tussen. Dus zo heel moeilijk zijn ze nu ook weer niet. Maar bij mij zat alles met flexbuizen dus het was ook letterlijk maar 6 schroeven om de groepenkast hoger op te hangen.

Op vrijdag 8 mei 2026 22:21:46 schreef KlaasZ:
Met het standaard aansluiten van nieuwbouw op 3 fasen zijn ze ook gestopt, dag was te duur. Standaard is hier een 1-fasige aansluiting. Als je 3 fasen wil, dan moet je dat aanvragen.

Heel vreemd, zeker gezien we steeds meer elektrificeren. Dan verwacht je eigenlijk dat anno nu voor een beetje woning een 3~ aansluiting de standaard is.

Op zaterdag 9 mei 2026 00:04:56 schreef Sine:
[...]

Heel vreemd, zeker gezien we steeds meer elektrificeren. Dan verwacht je eigenlijk dat anno nu voor een beetje woning een 3~ aansluiting de standaard is.

Elke nieuwe woning krijgt een minimaal 4x6 kabel in huis, het is aan de gebruiker om een 1 of 3 fase af te nemen. In veel nieuwbouw gasloos is bijna altijd 3 fase vanuit de bouw.

een 4x6mm2 voor 2 woningen zit er zolang de aansluitingen hetzelfde blijven. gaat er 1 woning naar 3 fasen toe dan word er een aparte 4x6mm2 aangelegd. de simpele reden: 50A over een 6mm2 is te veel..

als je dat aanvraagt komt men kijken. dan hoor je vaak een tijd niks. ga je bellen dan blijkt dus dat er gegraven moet worden en dat duurt langer. als je zelf voor de mantelbuis van de meterkast naar de voorgevel zorgt ( of naar de stoep ) dan gaat het doorgaans vlotter kan ik melden. let wel, een invoerbuis heeft bepaalde eisen. die buis bestaat uit 1 stuk doorgaans ( binnen 3 meter ) en de bocht is heel ruim. geen 50mm pvc met 2 45 graden knietjes.

https://media.s-bol.com/gK9Z4ROzDnLj/m5r6xr/550x437.jpg

in geval ts, het meterbord voor een 3F meter is groter als voor een 1F meter. nu hangt men altijd een groot bord, maar voorheen had je dus 2 maten.

die oranje plaat is te groot voor een 3F meter, zal kleiner moeten. of je hoofdschakelaarkast ruimen. dat HAF kastje haalt zeker 30 jaar dus miss n keer renovatie..

@testman

Dan ben ik benieuwd of er bij mij (of beter gezegd, bij mijn buurman) gegraven moet worden. Bij mij komt de kabel binnen. Geen buis er omheen maar het lijkt een ruwe teerkabel ( o.i.d.) van zo'n 26mm dik.

jouw hoofdkabel is die nieuwe in het midden, zo te zien. als de buren beiden nog 1F25/35A hebben zal er een nieuwe kabel gelegd worden, en als buur nr 2 overstapt nog een keer. de rechter is een 4x2,5 lijkt erop gedrukt te staan. als dat zo is word er geheid een nieuwe gelegd, veel te dun. de grote kast kan zijn omdat er 3 sets DII coupes in die kast zitten. dat kwam weleens voor alle hoofdzekeringen bij 1 woning. een standaard 70's hoofdkast in het vierkant was groot genoeg om te lassen alleen. dan hebben de buren hun eigen hoofdzekering kasten.

Ik kon niet vinden waar testman de 4x2,5mm^2 vandaan haalde. De binnenkomende, zwarte kabel lijkt vernieuwd (niet geverfd en in de kruipruimte dacht ik dat het een soort teerkabel was maar hier lijkt het gewoon rubber-achtig) terwijl de afgaande kabels er wellicht sinds ~1975 zitten.
Zwarte kabel is 24mm diameter, geverfde kabels zijn tegen de 29mm diameter.

Met Stedin kom ik niet verder.
Hun laatste bericht gaat niet in op mijn opmerking dat elk huis een eigen aansluiting vanaf de straat zou moeten hebben en antwoord slechts:

Goedemorgen,
Ik begrijp dat je vragen hebt over de HAK?kast.
Ik heb met je meegekeken. Als het de bedoeling is dat alle buren een eigen aansluiting krijgen, dan moet per woning afzonderlijk een aanvraag worden ingediend om een eigen aansluiting te realiseren.
Kan je hiermee verder?

Ik heb bij één van de buren in de meterkast mogen kijken en daar zit dit kleinere kastje. Voorbereid op 3 fasen maar nu nog 1 fase.
Ik geef het op: ze mogen een nieuwe meter plaatsen. Daarna volgen alle andere plannen nog wel een keer (tweede 2x12 kast ernaast omdat nu de 3xzonnepaneel omvormers al in een apart 1x4 kastje zitten, ruimte voor thuisaccu aansluiting, etc.)

Vandaag antwoord via email van iemand die NAMENS Stedin werkvoorbereider is van het bedrijf dat een en ander uit gaat voeren. Die weet geloof ik wat beter waar hij het over heeft.

Dit is wat er op mijn adres gepland staat volgens hem:

Ik heb de drie kabels die mijn meterkast binnenkomen foutief benoemd. De LINKER is vermoedelijk de inkomende kabel die binnenkomt onder mijn voordeur en ziet er zo uit (dus inderdaad dat teer-achtige wat ik ooit genoemd had, zo komt de kabel uit de muur onder de voordeur):

Is dat een GPLK kabel?

De zwarte 'nieuwe' kabel (24mm diameter, geen opdruk gevonden) gaat weer terug mijn voortuin in via een 10cm gat of PVC rioolbuis. Ik woon in een rijtjeshuis maar deze gaat (denk ik) naar de buren die door het verspringen van de huizen, iets vóór ons huis liggen. Idem met de derde kabel (29mm, ook geen opdruk kunnen vinden) die duidelijk een paar meter naar achter loopt via een plastic 5cm PVC buis door mijn hele kruipruimte heen. (Ook door een 'draagmuur' in de kruipruimte heen die de kruipruimte in twee gedeeltes verdeeld: één is makkelijk toegankelijk, de ander een heel stuk slechter dus ik weet niet waar de 29mm kabel eindigt maar gezien de hoek waaronder deze in de eerste kruipruimte ligt, komt dit precies in de meterkast van de buren op 3 uit).

Rest van zijn bericht:

Bedankt voor uw mail. Op de tekening die ik momenteel heb (deze is nog niet definitief) zie ik dat nummer 3 en 5 een directe aansluiting krijgen op de nieuwe hoofdkabel die we gaan leggen.
Wanneer een monteur van ons komt schouwen of een afspraak maken, zal er dus gekeken worden of we de huisaansluiting gaan vervangen. Wanneer wij hem bijvoorbeeld moeten vervangen, leggen we echter wel dezelfde waarde terug, dus geen zwaardere kabel (indien zo aangegeven in onze opdracht). Zover ik weet moet u dus een aparte aanvraag doen bij Stedin voor een verzwaring specifiek.

(Ik heb niet gesproken over een verzwaring en heb nog steeds geen antwoord of de bakelieten kast nu weggaat, maar als er iemand komt schouwen kan ik dat direct bespreken).

Ja dat is een GPLK, dat staat voor Gepanserde Papier Lood Kabel.
Heb ze in de telecom nog wel eens mogen aansluiten.

Hallo iedereen, ik meld mij aan bij deze discussie?

Over de doortikker het word echt zo benoemd . Ik heb ook zo’n probleem met de net beheerder
Bij mij is het zo dat ik het echt zo deel met de buren, dus ik deel een fase met de buren en dat is fase 2
Zo heb ik al heel wat uren op het internet afgezocht naar antwoorden op vragen die ik niet Beantwoord krijg . Daarom meld ik mij even aan bij de discussie over doortikker of door primaire/secundaire aansluiting . Bij mijn jaren 50/60 woning komt de voedingskabel van enexis van de straat binnen en gaat ook naar de buren toe. Ik heb zelf 3 fasen aansluiting 3x25 A, ik ga ervan uit dat buurman 1 fase aansluiting heeft . Ik heb zelf een hoek woning van de woning stichting gekocht dus eigenhuis . Het blok waar ik in woon bestaat uit 6 woningen aan aaneengesloten . Ik Ga er van uit dat mijn buurman 2 L of wel fase 2 heeft want als ik nou geen 3 fasen 3x25 A aansluiting zou hebben dan zou ik fase L1 of fase L3 gehad hebben.

Ik heb in het verleden veel last gehad met mijn spanning op fase 2 zo hoefde ik in de winter de frituurpan of wasmachine niet tegelijk aan te zetten want dan viel de spanning op de fase 2 er uit . De spanning zakt dan onder de 200 volt ? ,7 jaar geleden zijn de woningen van de woning stichting gerenoveerd asbest verwijderd en is geïsoleerd en pv installatie op het dak aan gebracht . Mijn woning is niet gerenoveerd? Zins die tijd gaat er veel apparaten kapot die op koolborstel aangedreven worden zo stofzuiger, wasmachine ,motor boven frees, slijptol en Schaafmachines al die apparaten die een hoge piek spanning vragen . In december 2023 is bij mij ook pv op mijn dak geïnstalleerd . In het begin ging het wel goed maar in maart begonnen opbrengst tegen te vallen, omdat de spanning op fase 2 continu te hoog is op fase 2 251 volt fase 1 en 2 komen niet 240 volt

Heb contact gehad met enexis daarover, maar daar word ik niet geholpen. Ze luisteren gewoon niet naar wat ik wou vertellen . Het antwoord dat ze mij geven is dat het niet verboden is om door te lussen . Dat klopt zolang ieder maar een eigen fase heeft? . De netbeheerder zegt dat doorlussen altijd mag .

Test man schreef?
Een kabel 4x6mm2 voor 2 woningen zit er zolang de aansluitingen hetzelfde blijft, gaat er 1 woning naar 3 fasen toe dan word er een aparte 4x6mm2 aangelegd. De simpele reden: 50A over een 6mm2 is te veel? Waar kan ik dat vinden in de net code? Ik weet dat alle woningen van de woning stichting met pv 40 amp enkel fase automaat heeft , met mij erbij is dat 65 amp over fase2

heb de situatie zoals joop schrijft ook gehad bij een huis uit de 50's. daar was 3F aanwezig sinds de 70's maar daar was altijd maar 1 fase van gebruikt. tot er een nieuwe keuken kwam en de groepenkast vervangen werd. hop mooi verdelen over 3 fasen. tot de eerste keer koken de boel platging, ook bij 1 buur want daar werd dus 1 fase mee gedeeld en die had de vaatwas aangezet en de buur was met 2 pitten aan het koken op 1x 25A. de hoofdzekeringen van 2 huizen zaten bij 1 huis binnen. niet ideaal, dus ik had de 3F voeding naar 2 fase veranderd, want dan ging het niet weer fout. tot de bewoner zonder eigen hoofdzekeringen wel een slimme meter wilde, er was al een keer iemand voor geweest maar nooit niks meer gehoord erna. ik zei, niks aan doen, dit gaat vanzelf. hun monteurs mogen niet werken aan de meter als de hoofdzekeringen niet in handbereik zijn. en idd jaren later toen de ferraris meters eruit moesten kwam er volk langs en werd een nieuwe kabel gelegd naar 1 huis, want 2x hoofdaansluitingen 25A mocht niet op dezelfde 4x6mm2 kabel.

in geval ts word er een nieuwe straatkabel gelegd 4x150 Al, de huiskabel word vervangen naar 4x10mm2 dus die veel te dunne gplk gaat eruit. die kabels kunnen tussen de 45 en 85 jaar oud zijn. gezien de verzwaring overal moet de straatkabel of opgesplitst worden of vervangen. als de straat toch open gaat word het vaak nieuwe kabel. de oude koper kabel is nog berekend op 5% gelijktijdigheid en de stalen mantel is vaak helemaal weggerot, dus...

Sta nu in de wacht bij Stedin nadat via whatsapp al gemeld was dat mijn inlogcode voor aanvragen nieuwe meter al niet meer geldig was omdat gegevens al waren doorgestuurd naar RDI en ik dus al een boete aan mijn broek heb (64,44 iirc) voor de verplichte vervanging van de meter. Tevens vandaag bericht terug gehad van zelfde RDI dat zij mij terug verwijzen naar Stedin voor al mijn vragen (en of zij een eventuele boete konden voorkomen omdat ik nog met hen, Stedin en de onderaannemer in gesprek ben, reageerden ze sowieso niet).

Lokale aannemer (FUES) heeft niet meer geantwoord op wanneer een en ander gaat plaatsvinden (start was eerder genoemd als zijnde juni maar het is een heel gebied wat onder handen wordt genomen, dus wellicht komt mijn straat pas over maanden).

Ze bellen me terug. Was die arme jongen zijn 2e werkdag :+
Wordt vervolgd. Ondanks dat het meer bureaucratisch geneuzel is dan echte elektrotechniek.

Na wekelijkse reminders via Whatsapp naar Stedin toe en ik geloof 2x een reactie terug dat ik toch echt teruggebeld ga worden, zijn we nu ruim een maand verder en kreeg mijn vrouw (aansluiting staat op haar naam) vandaag een mail dat ze gepoogd hadden ons te bereiken op het vaste nummer (waarvan ik vorige maand had aangegeven dat dit niet meer bestaat en dit in hun systeem gewijzigd moest worden naar mijn mobiele nummer, dat ik ook bij elke wekelijkse reminder heb meegestuurd).

Hen gebeld en afspraak gemaakt voor elektra en gasmeter vervanging volgende week. Volgens de dame aan de lijn zijn er geen kosten mee gemoeid. Ik zat me net te bedenken dat ondanks dat mijn vrouw meeluisterde en dit (geen kosten) dus gehoord heeft om nog even schriftelijke bevestiging te vragen via email dat dit inderdaad gratis is (na de eerdere uitspraak dat ik ~65 euro moet betalen omdat ik niet bijtijds gereageerd zou hebben).

In de mail werd gesproken over "schouwen"en "metervervanging". De dame aan de telefoon wist niets over de grote bakelieten kast, de doorlussing naar de buren en de lokale werkzaamheden (vervanging hoofdleidingen in de hele buurt) dus ik ga even met de 'schouwer' aan de klets of hij/zij daar iets over kan zeggen.

Maar in principe dus gewoon gas en elektra meter vervanging en ik verwacht weinig meer...

Ik kwam met de Stedin ik-vervang-uw-meter medewerker ook niet heel verder over wat de planning was met de hoofdkabel vervanging en de GPLK kabel, maar hij gaf aan dat er vrijwel zeker iemand zou komen schouwen.
Hij kwam slechts de meter vervangen en en passant tijdens het babbelen gaf hij aan ook thuis nog een GPLK kabel te hebben en reeds de dreigbrief met extra kosten voor zijn eigen metervervanging te hebben gekregen ;) Dus waar ik me bang heb laten maken, had hij zoiets van: ik zie wel waar het schip strand...

Nog even besproken welke meter ik wilde en gekozen voor een domme meter, mede op zijn aanraden, dus de oude gasmeter zit er nog gewoon in (is 10 jaar ouder dan het huis iirc...)

Bijgaand de voor, na en zwarte-bakelieten-kast-detail foto's. (Zo te zien 3 fasig gezekerd voor beide buren dus met een beetje pech gaat in mijn huis de hoofdzekering mee als dat in hun huis gebeurt. En nog twee zekeringhouders links- en rechtsonder waarvan één inclusief zekering voor... Tja, waarvoor eigenlijk?)
Oh, en hij wilde de hoofdschakelaar niet aanraken omdat hij bang was voor dit soort oude schakelaars. Met name voor drie fasen dat de nul niet meekomt bij weer inschakelen, maar daarom ook bij mijn enkelfasige aansluiting uit voorzorg al mijn automaten uitgeschakeld en daarna mijn hoofdzekering (linksboven) eruitgehaald om veilig de meter te kunnen vervangen.

Geloof niet dat ik van die bakelieten kast af kom...

(nog wat uitspraken: als ik drie fasen wil kom ik op de wachtlijst (mijn woonplaats is "wit" op de kaart waar er congestie op het net is, dus volgens mij klopt dat niet) en als ik automaten wil als hoofdzekeringen zou ik bij moeten betalen (is in meerdere gesprekken met Stedin nooit genoemd dat dit duurder zou zijn, alleen dat ik het apart moet vermelden bij de aanvraag en dat ze niet konden garanderen dat het gehonoreerd zou kunnen worden))