Ik heb een Philips K40 TV die op zich prima beeld geeft, maar de lineariteit is niet optimaal: boven zitten de scanlines wat meer uitelkaar en onder zijn ze wat samengedrukt. Nu zie ik in de Service Manual onderstaande symbolen en printplaataanduiding. Heb ik daar iets aan, is het zinvol aan potmeter R3111 te draaien, of gaan er alarmbellen af en moet er meer gecontroleerd worden?
Er zit ook een stikker op "Modificatie uitgevoerd" met een datum eind jaren 80.
Is 5166 de flyback? Als je wilt afstellen zal het moeten met de TV aan en een spiegel, nog tips voor handelingen zo bij de hoogspanning?
[Bericht gewijzigd door blanka op (12%)]
RAAF12
Golden Member
Die dingen vlogen in de fik en dan werd er preventief huisbezoek gepleegd om het euvel te verhelpen. Er werd zelfs gemeld dat Philips eigen technici daarvoor werden ingezet. Maar daar die bewering kan ook een broodje Aap zijn. Draaien aan knoppen kan altijd, evt. eerst merken in welke stand ze staan. Geschikte tools gebruiken, goed passende niet versleten schroevendraaiers gebruiken en evt. plastic trimsleutels. Als het niet kan worden opgelost op die manier zit er een fout in. Vaag staat me bij dat er een verlopen C in kan zitten. Is het beeld recht (geen ton en/of kussen vervorming)?
Beeld is keurig recht verder, getest met Alex Kid over RGB SCART, die heeft zo'n handige old-school 16x16 pixel blokken wereld, daar kun je goed de geometrie mee beoordelen. Enkel de lijnafstand is een tikje aflopend van boven naar beneden, en daardoor een paar mm zwarte balk aan onderkant. Maar klopt mijn interpretatie van dat symbooltje in de Service Manual?
RAAF12
Golden Member
Ja hoor, zo ziet een typische flyback trafo eruit in het echie, rechts op de PCB.
https://obsoletetellyemuseum.blogspot.com/2010/11/philips-26cs5280-01z… Die beschrijft ook de werking van de diverse circuits.
Voor groter beeld, klik op de foto.
Circuit description https://elektrotanya.com/philips_chassis_k40_kt4_system_4_circuit_desc… PDF met de werking uitgelegd. Voor een TV techneut goed te begrijpen. En in de nederlandse taal!
Service manual....
Alles is makkelijk te vinden, gooi je zoekterm in Choochel. Zoek je een pdf zet er de +pdf switch in, zoek je iets met jpg doe +jpg ect. Soms zitten er gaatjes door de PCB om af te regelen, soms niet.
Hier zie je die printplaten achter omlaag geklapt, maar kun je ook bij de stelschroeven door de onderkant, zodat je in de omhooggeklapte toestand kunt finetunen?
Als je verticale lineariteit niet Ok is, is er een probleem met de elco ik dacht 220uF bij de verticale eindtrap aan koelblok, zo te zien is IC al eens vervangen of doorgesoldeerd..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Elco's rond het verticale IC allemaal vervangen, ik geloof dat er ook nog een kleintje in de buurt zit.
De modificatiesticker zal van 1993 zijn, toen was de grote terugroep/huisbezoekactie.