Dit topic is bedoeld voor feedback te geven met betrekking tot de gebruiksvriendelijkheid of bugs voor het nieuwe ontwerp.
Moderator
Dit topic is bedoeld voor feedback te geven met betrekking tot de gebruiksvriendelijkheid of bugs voor het nieuwe ontwerp.
ik ben met mijn ultrawide monitor nog niet overtuigd
naast dat mijn scherm in het nieuwe ontwerp ongeveer 60% gevuld is met leeg grijs, nieuwe ontwerp benut vooral veel hoogte, en heel weinig van de breedte
is mijn laatste discussie's van 34 regels naar ongeveer 12 regels gegaan,
ook uitzoomen werkt niet, ja dan kunnen er 20 op, maar kun je de tekst niet meer lezen
forum tracker werkt dan wel weer leuk, rechtsonder stond niks
Golden Member
Hoog klinkt als bedoeld voor smart devices. Dat is een gat in de markt dat je zeker moet adresseren, maar op een normaal beeldscherm werkt dat niet. Vaak ook niet als er een afgeleid ontwerp van is voor normale beeldschermen.
Ik zou er ongeacht het ontwerp op willen aandringen, dat de gebruiker een keuze krijgt tussen diverse stylesheets (gangbare naam bij andere fora: thema's). Waarvan eentje ook het huidige ontwerp is of zeer dicht daarbij. Als de architectuur van het forum daar niet geschikt voor is, wil ik er zeer scherp op aandringen om dat dan eerst te implementeren en daarna pas één of meer nieuwe designs.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 januari 2025 13:57:19 (16%)
Golden Member
Hi Jeroen,
Tja, drie minuten en ik was weer bij de oude forum terug.
Waarom, zal ik je uitleggen, een computer is er voor om een aantal zaken beter, handiger te maken.
De moderne forum indeling is precis het tegengestelde, er wordt weer in de val getrapt van heel veel "wit" en dat je daardoor veel moet scrollen, drama in mijn ogen.
Ik krijg direct het gevoel dat ik had toen Analog Devices Linear Technology gekocht had.
Linear technologie had een website die compact was en zeer snel te benaderen en dan nog steeds was de marketing van nieuwe producten goed te vinden, nieuwste uitleg video's, application links enz in een overzichtelijke opzet zonder te veel "witte ruimt"
Deze nieuwe indeling vind ik een achteruitgang, het wordt minder functioneel hiermee, oja mobiele apparaten, die gebruik ik ook.
Dat er af en toe een foto niet goed in beeld te brengen is voor mij niet zo belangrijk op mijn telefoon.
Op mijn tablet kies ik altijd voor de PC versie van het forum.
Wil je het op het oude versie van het forum beter maken, haal dan die domme melding weg dat je een "mobiel" apparaat gebruikt en of je balken wilt weglaten, dat levert meer irritatie op dan voordelen.
Voor de duidelijkheid als ik een forum gebruik, dan gaat het mij om de inhoud, daar moet ik zo makkelijk mogelijk bij kunnen met veel overzicht.
Dat wordt nu helemaal overboord gegooit omdat het moderner moet, zoals met zoveel zaken tegenwoordig, is het nieuwe zeker niet beter en daar valt deze moderne opset van het CO in mijn ogen ook bij.
Alsjeblieft haal het plezier in het gebruik van dit forum er niet uit, dit omdat er mee gedaan moet worden aan de geldende moderniteiten van veel wit...
Groet,
Bram
Golden Member
En wil je de jongere doelgroep bereiken dan zal het op een telefoontje goed moeten werken. Hoewel iPad, laptop en desktop gebruikers waarschijnlijk de hoofddoelgroep zullen blijven, de komende jaren. Ik heb niets tegen modernisme, maar helder, duidelijk minimalistisch ontwerp hou ik van. Geen toeters en bellen, keep it stupid simple. (KISS)
Ik weet nog niet wat ik ervan vindt eigenlijk, bedenk vooral dat mensen vaak negatief reageren bij veranderingen, maar als ze er eenmaal aan gewend zijn willen ze voor geen goud terug.
Wat mij opvalt is dat ik op de telefoon veel meer aan het scrollen ben, omdat er nog maar een paar topics tegelijk passen op de laatste discussies pagina. Daarnaast is de tekst in de topics veel groter, waardoor je ook daar veel meer moet scrollen, terwijl ik liever wat meer tegelijk in beeld zou hebben.
Ook op de tablet is elke regel voor een topic in het overzicht veel groter dan voorheen, terwijl de tekst die er toe doet, de titel, maar een klein deel daarvan is. Op de rechter kwart van het scherm staat een blokje tekst met uitleg over wat een forum is. Ik denk dat ik dat wel weet na al die jaren.
De navigatiebalk boven vind ik wel een verbetering, maar van mij mag die uit beeld scrollen.
Ik heb al 2 keer per ongeluk op de knop upload gedrukt terwijl ik wilde posten; het is de enige knop die ik op mijn telefoon in beeld heb, voor de andere moet ik scrollen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 18 januari 2025 14:11:43 (14%)
Golden Member
Die uitleg kan nuttig zijn voor de jongere doelgroep, hoewel die ook wel weten wat Reddit is, om maar een zijstraat te noemen.
Lees deze site vooral vanaf een iPad mini en iPhone SE (relatief klein scherm)
Oude opzet van de website is met name op de iPhone in portrait bijna niet te lezen, dat is nu echt een verademing.
Op iPad gaat het ook een stuk beter dus ik ben er wel content mee.
Maar ergens voelt het niet zo strak als bijv een tweakers. Als ik de nieuwe opmaak daarmee vergelijk heeft tweakers een iets kleiner lettertype en iets minder wit ruimte waardoor er meer info op een scherm past. Wellicht lettertype grootte instelbaar maken? De leeftijden en persoonlijke voorkeuren op forum liggen ver uit elkaar wellicht optie om daarin met instellingen in tegemoet te komen.
Maar supermooi dat hier tijd in gestoken word en prima eerste opzet, ik ben over naar de nieuwe lay-out
Moderator
Op zaterdag 18 januari 2025 14:15:26 schreef rudig76:
Lees deze site vooral vanaf een iPad mini en iPhone SE (relatief klein scherm)
Oude opzet van de website is met name op de iPhone in portrait bijna niet te lezen, dat is nu echt een verademing.
Ik heb op de telefoon nooit een probleem gehad met Opera en Dolfin browsers.
Special Member
Ik vind het geen verbetering, zo'n kale boel met koeienletters...
Maar ja,
Alle websites en operating systems gaan naar enorme letters en klinische kleurloze schermen (steriele look, als een ziekenhuis)
(je ziet geen onderscheid meer in sites; alles wordt zo een eenheidsworst)
Wat betreft smartphones: als je websites wilt bezoeken daarmee is dat een zelfgekozen optie en hoeft de rest daar niet onder te lijden.
(een postkaartscherm is niet geschikt voor full HD tekst. De toenemende resolutie heb je nu eenmaal niets aan op een klein scherm)
Daarbij vind ik de huidige look best meevallen: er zijn heel veel sites die veel lelijker en/of oubolliger zijn.
Alsjeblieft niet!
Net eventjes uitgeprobeerd en ik voel me net alsof ik hier achter m'n computer naar een dumbed-down website zit te kijken, met lekkere grote, soft, friendly icoontjes. Een Jip & Janneke site.
De oude, simpele website, boordevol tekst-informatie heeft mijn zéér, zeer sterke voorkeur.
De nieuwe lay-out ga ik in elk geval niet mee kunnen leven, sorry. Ik voel mezelf een debiel op een site met dergelijke 'look & feel'. Als er geen legacy-mode beschikbaar is (tsja, ik bezoek nog steeds old.reddit.com, na al die jaren) denk ik dat voor mij het vrij snel afgelopen gaat zijn.
Dít lijkt me trouwens een ideaal onderwerp voor een poll, alhoewel ik uit de mededeling opmaak dat de beslissing om over te schakelen naar de nieuwe layout reeds genomen is?
Golden Member
En wat voor mij een must is als eigenaar van een fervent beeldende hersenpan ipv van domme txt; automagisch EXIF metadata strippen!!!!
Op zaterdag 18 januari 2025 14:18:15 schreef GJ_:
[...]Ik heb op de telefoon nooit een probleem gehad met Opera en Dolfin browsers.
Daar gebruik ik de standaard browser Safari van. (Ben nu niet op zoek naar discussie of ik de juiste browser gebruik)
Maar irt de site, zou kijken welke browsers er veel gebruikt worden en zorgen dat de site het daar goed en lekker op doet
Golden Member
Van mij mag de huidige layout blijven,iedere vernieuwing is geen verbetering..
Je bent ingelogd maar kan het Redesign niet activeren zonder het wachtwoord opnieuw in te vullen?
En waarschijnlijk weer opnieuw invullen als je toch weer Legacy kiest. Niet handig.
Golden Member
Op zaterdag 18 januari 2025 13:54:55 schreef blackdog:
Tja, drie minuten en ik was weer bij de oude forum terug.
Best knap, ik was sneller terug.
OMG, dit is geen verbetering, het hele overzicht (van bijvoorbeeld alle laatste posts) is in één keer weg. Ik moet dan veel meer scrollen.
Zolang ik gebruik kan blijven maken van de huidige layout maakt het me niets uit, maar definitief omschakelen zou ik betreuren.
Dringend advies om de layout van het forum automatisch (of manueel via een instelling) aan te passen aan het display-device van de gebruiker.
Bezoekt een gebruiker het forum met een telefoon dan telefoon-displaylayout, bezoekt een gebruiker het forum met een desktop PC dan desktop-displaylayout.
Golden Member
Ik vind het wel mooi, maar er veel te veel witruimte. Je scrollt je suf... Ik vind van het oude ontwerp juist de informatiedichtheid zo fijn. Ik denk dat ik liever meer info per scherm zie....
Special Member
Da's zoals gezegd bij alle sites helaas het geval:
Steeds meer wit, steeds grotere letters, en dus steeds minder nuttige info op het scherm...
Golden Member
@bobosje: automatisch een theme voor devices, met dan gewoon in je profiel een mogelijkheid om van automatisch naar classic, modern, device optimised te schakelen.
Of misschien zelfs nog een optie custom, dat je je eigen CSS maakt. Ik geloof dat ze dat op Tweakers zo doen of deden voor betalende deelnemers.
Zoals Arco al constateert: de huidige designtrend zoals die MS ook leidt, is er eentje die je niet persé moet willen omhelzen. Het zit mogelijk de productiviteit in de weg.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 januari 2025 15:59:53 (22%)
Golden Member
Hi,
Nog even als aanvulling, vernieuwingen toepassen, daar heb ik geen problemen mee, deze opmerking van nonius ben ik het wel eens mee: dumbed-down versie
Als je iets veranderd, moet het in mijn ogen beter worden, en dat had ik al eens aangegeven, b.v. bij de site van Analog Devices t.o.v. Linear Technology, de AD site is een drama.
Wat Marketeers mooi en goed vinden en dat de wereld in pushen, is meestal niet ten voordele van de gebruikers...
Ik heb het al eens meer aangehaald hier op CO, zo'n 30 jaar geleden wist men al hoe je een efficiëntie website voor de gebruiker maakt, toen stond de gebruiker nog redelijk op No1.
Die moderne websites sjablonen stelt de gebruiker niet op No1, men wenst nu dat je zo lang mogelijk op een website blijft hangen, omdat dat het verdien model is, dus lekker veel wit en scrollen maar...
Nu hangt op het ogenblik CO niet vol met reclame, maar ik hou mijn hart vast wat dat betreft met wat gaat komen...
De indeling van het oude CO Forum sjabloon, is efficiënt, met bovenin een menu balk en aan de zijkanten ieder een menubalk, dit is ZEER efficiënt en dus ten voordele van de gebruikers.
Dat staat bij mij altijd bovenaan, voordeel voor de gebruiker dus, en op mijn mobiele apparaten, 2x tablet en een telefoon heb ik geen moeite CO goed te bekijken, oja als je verticaal naar een website kijkt.. jouw probleem dat je "Hoogbeeld" TV lekker vind. (Koot en Bie)
Waarom zou de interface dan moeten worden aangepast?
Groet,
Bram
Op zaterdag 18 januari 2025 16:03:08 schreef blackdog:
deze opmerking van nonius ben ik het wel eens mee:
Die wel
Deze reactie:
Op zaterdag 18 januari 2025 14:41:43 schreef nonius:
Als er geen legacy-mode beschikbaar is denk ik dat voor mij het vrij snel afgelopen gaat zijn.
vind ik dan weer van het niveau kleuterdiscussie
Special Member
Ik vind het ook leuk als een site een eigen 'smoel' heeft (mits functioneel) waar je jezelf mee kunt identificeren...
(een kaal wit vlak met (te) grote tekst alleen is ook niet alles. De standaard Windows vensters bijvoorbeeld zijn een goed voorbeeld hoe het niet moet...)
Golden Member
Ik heb het 10 minuten uitgehouden in de redesign-wereld en ben toen weer terug gegeaan.
Veel te grote letters en veel te veel witruimte.
Oude design is veel overzichtelijker en veel meer topics in één keer op het beeld.
Ik kijk op een 4K-scherm met edge op 150% en ben niet van plan om voor elke website de zoom aan te passen.
En die tracker vond ik helemaal niks, die stond binnen 20 seconden weer uit.
[Bericht gewijzigd door Roches op zaterdag 18 januari 2025 16:32:44 (11%)
Bug melding in de nieuwe layout: Als ik in een nieuwe pagina 1 tik met mijn muiswiel naar benden scrol gaat de CIRCUITS ONLINE balk op en neer dansen. Edit: (O en alle tekst wiebelt ook mee zie ik nu.) Chrome / Windows 10
Even ter verduidelijking:
Alle rood omlijnde icoontjes en text bibbert. De layout en de niet omlijnde text staat wel stil. Als uitzondering hierop bibbert ook de groene achtergrond van het informatie blok. En dan natuurlijk de Circuis-online balk. Deze beweegt eens per seconde ruim een centimeter op en neer.
Wat betreft de nieuwe layout: Ik mis een snelkoppeling naar de laatste discussies. Nu kan je rechts op "meer topics" klikken en dan ben je meteen terug. In de nieuwe layout moet ik een paar menu's door voor ik weer terug ben op dat punt.