Hoi,

Ik heb een scootter accu die wil ik eigelijk permanenet laden zodat ik hem direct kan gebruikn als ik ga vissen.

Heb heb een 19V 2A laptop en een step down comverter, kan ik de accu permanent op 13.8 volt laten zonder de accu te beschadigen.

Of is er een betere schakeling, ik heb hier een LM317T liggen misschien zelf wat bouwen?

Graag jullie advies.

Groetjes.

Permanent op 13,8V is prima voor loodaccu's meen ik. Die hou je, in tegenstelling tot Lithium accu's, het liefst in volle toestand wil je ze lang goed houden.

Er is ook een simpele 3-poot voor 12V loodaccu's.

Ik gebruik 13.7v (met een PB137, wel zo makkelijk...)

Ik kan met mijn step down de strook niet beperken is dan een probleem.

Of is er een simpele schakeling die ik kan maken om de accu te voorzien van 13.8v met minimale stroom.

Je kan met de LM317 een stroombron maken en die voor de converter zetten, maar of dat goed gaat is maar de vraag.

De accu zal zelf de stroom beperken als die op spanning komt, dus je hoeft alleen de maximum stroom te beperken als de ontladen accu aangesloten wordt. Dat doet een PB137 al voor je.

Als je echt alleen wil druppelen, zet dan bijvoorbeeld een weerstand van 100 Ohm, 1W tussen accu en step-down uitgang.

De accu beperkt zelf de stroom, de lader hoeft hiervoor niets te doen.

Indien de acculader 13.6-13.8V levert mag deze permanent aangesloten blijven op de accu. Zoek zelf evt. op internet naar 'druppelladen lood-accu'.

Vraag is alleen wel *waarom* u dit wilt; als het is omdat de motor niet wilt starten als hij een paar dagen of weken niet aan de accu heeft gehangen, denk ik dat de accu versleten is en dat vervanging beter is.

Volgens mij bereikt u hetzelfde met een gewone acculader die u, een half uurtje voor u vertrekt, eventjes aansluit om de accu bij te toppen.

Persoonlijk hou ik niet van electronica (voedingen, acculaders, radio's, TV's, computers e.d.) die permanent aan staan. De kans dat het misgaat is klein, maar ik heb al teveel rare dingen gezien om zelf dat risico te nemen.

Bij een lithium accu is het zo dat de spanning afhangt van de ladingstoestand. En die is nauwelijks van z'n plek te krijgen door er stroom in te duwen.

Een loodaccu is anders. Als je <binnen grenzen> stroom gaat leveren, dan gaat de spanning heel makkelijk omhoog tot iets van 13.8V, pas bij een hogere stroom wordt de spanning hoger. Dus als je jou 13.8V lader aansluit dan wordt de spanning snel 13.8V en zakt de stroom (als ie vol is) heel snel naar behapbare waardes.

De max-stroom is bij loodaccus volgens mij vooral om te zorgen dat ie niet te heet wordt. Dat zal je step down ding waarschijnlijk niet voormekaar kunnen krijgen.

Kan je in de toekomst misschien toch de stroom instellen, gebruik dan 0.25C, bij je 7Ah accu dus 1.75A.

Hoi,

Op mijn stepdown zit 1 potmeter om de spanning in te stellen, kan ik er nog een opzetten voor de stroom om die te begrenzen?

Lees misschien best nog eens de laatste drie antwoorden terug....

Op woensdag 22 januari 2025 18:14:37 schreef hemant_5400z:
Hoi,

Op mijn stepdown zit 1 potmeter om de spanning in te stellen, kan ik er nog een opzetten voor de stroom om die te begrenzen?

Ja, zoiets als deze https://www.digikey.nl/nl/products/detail/ohmite/RKS10RE/4300587?gQT=1 Maar zinvol is het niet.

Weten we nu al om welke batterijtechnologie het gaat?

Indien lood-zuur: PB137 inderdaad, die is precies voor deze toepassing bedacht. Simpeler en goedkoper en betrouwbaarder kan niet.

Op woensdag 22 januari 2025 17:55:14 schreef nonius:
De accu beperkt zelf de stroom, de lader hoeft hiervoor niets te doen.

Niet als de loodaccu (deels) ontladen is. In (deels) ontladen toestand kan een loodaccu heel veel stroom opnemen wanneer die niet begrenst is of wordt door de oplaadbron.

Ik heb een scootter accu die wil ik eigelijk permanenet laden zodat ik hem direct kan gebruikn als ik ga vissen.

20 euro bij de LIDL en we zijn klaar:

https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-voertuigacculader/p100379407

(Bobosje, u heeft gelijk uiteraard. Ik doelde op het opgetopt houden van een accu, had ik explicieter moeten schrijven.)

Ja, maar ALS het een lood-zuurbatterij betreft DAN is de pb137 toch echt okee, die beperkt de laadstroom sowieso tot anderhalf ampere.

Alleen spijtig dat we nog steeds niet mogen weten of het wel degelijk over een loodbatterij gaat, al lijkt dat wel waarschijnlijk.

Paulinha_B, de vragen en antwoorden die OP in deze thread geeft, en in vorige vragen die hij stelde, daar trek ik de voorzichtige conclusie uit dat OP beter iets kant en klaar kan kopen.

Ook vraag ik me af of het over dezelfde scooter en accu gaat als hier (en dus waarschijnlijk een lood/zuur startaccu van een benzinescooter):

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2493336#2493336

Op woensdag 22 januari 2025 20:06:49 schreef nonius:
[...]

20 euro bij de LIDL en we zijn klaar:

https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-voertuigacculader/p100379407

(Bobosje, u heeft gelijk uiteraard. Ik doelde op het opgetopt houden van een accu, had ik explicieter moeten schrijven.)

Zoiets heb ik liggen en daar kreeg ik dus een probleem mee althans met mijn scooter heb een ultimate speed laders die ik voor de winter gebruik voor mijn scooter. Ik dacht dus dat ie als ie vol is naar druppel over gaat groen lampje brandt dan maar niet dus accu leeg toen ik hem wilde starten en sprong toen ik ging laden direct op groen accu zondanig ontladen dan de lader dacht dat het een 6v accu was die vol was.

Hoe en waarom weet ik niet.

Op woensdag 22 januari 2025 20:46:56 schreef Paulinha_B:
Ja, maar ALS het een lood-zuurbatterij betreft DAN is de pb137 toch echt okee, die beperkt de laadstroom sowieso tot anderhalf ampere.

Alleen spijtig dat we nog steeds niet mogen weten of het wel degelijk over een loodbatterij gaat, al lijkt dat wel waarschijnlijk.

Hoi het gaat inderdaad om een gesealde loodzuur batterij agm.

Op woensdag 22 januari 2025 20:59:46 schreef nonius:
Paulinha_B, de vragen en antwoorden die OP in deze thread geeft, en in vorige vragen die hij stelde, daar trek ik de voorzichtige conclusie uit dat OP beter iets kant en klaar kan kopen.

Ook vraag ik me af of het over dezelfde scooter en accu gaat als hier (en dus waarschijnlijk een lood/zuur startaccu van een benzinescooter):

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2493336#2493336

Hoi dit is een andere batterij dit was eigelijk een lead acid maar voor een alarmcentrale die is inmiddels afgevoerd. Die kwam niet meer op.

Op woensdag 22 januari 2025 21:33:56 schreef hemant_5400z:
[...]

Zoiets heb ik liggen en daar kreeg ik dus een probleem mee althans met mijn scooter, heb een ultimate speed laders die ik voor de winter gebruik voor mijn scooter. Ik dacht dus dat ie als ie vol is naar druppel over gaat, groen lampje brandt dan, maar niet dus. Accu leeg toen ik hem wilde starten en sprong toen ik ging laden direct op groen accu zondanig ontladen dan de lader dacht dat het een 6v accu was die vol was.

Hoe en waarom weet ik niet.

Accu stuk.

gewone 13,5V 1A adapter en een schakelklok die ze dagelijks bv van 12h tot 1h wat bijlaad. een transfo voeding is daar ideaal voor.
permanent op laadspanning houden is absoluut niet nodig

Op woensdag 22 januari 2025 21:43:15 schreef maus0611:
[...]

Accu stuk.

Nee hoor ik heb de accu daarna netjes geladen op 13.8 volt en die doet het weer na 3 weken is hij nog 12.6v
En ligt netjes op de plank. Daarom zoek ik een permanente optie om heb te laden zodat ik straks na de winter weer kan rijden daarnaast wil ik hem af en toe gebruiken tijdens mij vis sessies voor 12v lamp die ik dan gebruik.

Op woensdag 22 januari 2025 21:47:13 schreef fcapri:
gewone 13,5V 1A adapter en een schakelklok die ze dagelijks bv van 12h tot 1h wat bijlaad. een transfo voeding is daar ideaal voor.
permanent op laadspanning houden is absoluut niet nodig

Ik zal eens kijken in de doos of ik een 13,5v trafo heb meeste zijn wel 12v en 1amp maar onbelast geven ze 14.1 volt of meer dus twijfelde of dat wel ok was voor de accu. Vandaar dat ik naar een andere oplossing zocht die eventueel beter was.

Op woensdag 22 januari 2025 21:56:39 schreef hemant_5400z:
[...]

Ik zal eens kijken in de doos of ik een 13,5v trafo heb meeste zijn wel 12v en 1amp maar onbelast geven ze 14.1 volt of meer

Er gaat 0.65(diode) resp.1.3v(brug) van af voor de diodes...

Op woensdag 22 januari 2025 16:43:43 schreef hemant_5400z:
Ik kan met mijn step down de strook niet beperken is dan een probleem.

Twee (auto)gloeilampen (of een 24V vrachtautolamp) in serie tussen je 19V adapter en je stepdown converter. Dan heb je stroombegrenzing.

Jaren geleden van ctec overgestapt naar Noco.
Voor de motor de Genius 1 voor 4 tientjes.

Is ook voor andere accu's en 6V.

Waar de ctec niet wil laden doet de Noco dat nog wel.