Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ja, maar ALS het een lood-zuurbatterij betreft DAN is de pb137 toch echt okee, die beperkt de laadstroom sowieso tot anderhalf ampere.
Alleen spijtig dat we nog steeds niet mogen weten of het wel degelijk over een loodbatterij gaat, al lijkt dat wel waarschijnlijk.
nonius
set SCE to AUX.
Paulinha_B, de vragen en antwoorden die OP in deze thread geeft, en in vorige vragen die hij stelde, daar trek ik de voorzichtige conclusie uit dat OP beter iets kant en klaar kan kopen.
Ook vraag ik me af of het over dezelfde scooter en accu gaat als hier (en dus waarschijnlijk een lood/zuur startaccu van een benzinescooter):
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2493336#2493336
Op woensdag 22 januari 2025 20:06:49 schreef nonius:
[...]20 euro bij de LIDL en we zijn klaar:
https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-voertuigacculader/p100379407
(Bobosje, u heeft gelijk uiteraard. Ik doelde op het opgetopt houden van een accu, had ik explicieter moeten schrijven.)
Zoiets heb ik liggen en daar kreeg ik dus een probleem mee althans met mijn scooter heb een ultimate speed laders die ik voor de winter gebruik voor mijn scooter. Ik dacht dus dat ie als ie vol is naar druppel over gaat groen lampje brandt dan maar niet dus accu leeg toen ik hem wilde starten en sprong toen ik ging laden direct op groen accu zondanig ontladen dan de lader dacht dat het een 6v accu was die vol was.
Hoe en waarom weet ik niet.
Op woensdag 22 januari 2025 20:46:56 schreef Paulinha_B:
Ja, maar ALS het een lood-zuurbatterij betreft DAN is de pb137 toch echt okee, die beperkt de laadstroom sowieso tot anderhalf ampere.Alleen spijtig dat we nog steeds niet mogen weten of het wel degelijk over een loodbatterij gaat, al lijkt dat wel waarschijnlijk.
Hoi het gaat inderdaad om een gesealde loodzuur batterij agm.
Op woensdag 22 januari 2025 20:59:46 schreef nonius:
Paulinha_B, de vragen en antwoorden die OP in deze thread geeft, en in vorige vragen die hij stelde, daar trek ik de voorzichtige conclusie uit dat OP beter iets kant en klaar kan kopen.Ook vraag ik me af of het over dezelfde scooter en accu gaat als hier (en dus waarschijnlijk een lood/zuur startaccu van een benzinescooter):
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2493336#2493336
Hoi dit is een andere batterij dit was eigelijk een lead acid maar voor een alarmcentrale die is inmiddels afgevoerd. Die kwam niet meer op.
Op woensdag 22 januari 2025 21:33:56 schreef hemant_5400z:
[...]Zoiets heb ik liggen en daar kreeg ik dus een probleem mee althans met mijn scooter, heb een ultimate speed laders die ik voor de winter gebruik voor mijn scooter. Ik dacht dus dat ie als ie vol is naar druppel over gaat, groen lampje brandt dan, maar niet dus. Accu leeg toen ik hem wilde starten en sprong toen ik ging laden direct op groen accu zondanig ontladen dan de lader dacht dat het een 6v accu was die vol was.
Hoe en waarom weet ik niet.
Accu stuk.
gewone 13,5V 1A adapter en een schakelklok die ze dagelijks bv van 12h tot 1h wat bijlaad. een transfo voeding is daar ideaal voor.
permanent op laadspanning houden is absoluut niet nodig
Op woensdag 22 januari 2025 21:43:15 schreef maus0611:
[...]Accu stuk.
Nee hoor ik heb de accu daarna netjes geladen op 13.8 volt en die doet het weer na 3 weken is hij nog 12.6v
En ligt netjes op de plank. Daarom zoek ik een permanente optie om heb te laden zodat ik straks na de winter weer kan rijden daarnaast wil ik hem af en toe gebruiken tijdens mij vis sessies voor 12v lamp die ik dan gebruik.
Op woensdag 22 januari 2025 21:47:13 schreef fcapri:
gewone 13,5V 1A adapter en een schakelklok die ze dagelijks bv van 12h tot 1h wat bijlaad. een transfo voeding is daar ideaal voor.
permanent op laadspanning houden is absoluut niet nodig
Ik zal eens kijken in de doos of ik een 13,5v trafo heb meeste zijn wel 12v en 1amp maar onbelast geven ze 14.1 volt of meer dus twijfelde of dat wel ok was voor de accu. Vandaar dat ik naar een andere oplossing zocht die eventueel beter was.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 22 januari 2025 21:56:39 schreef hemant_5400z:
[...]Ik zal eens kijken in de doos of ik een 13,5v trafo heb meeste zijn wel 12v en 1amp maar onbelast geven ze 14.1 volt of meer
Er gaat 0.65(diode) resp.1.3v(brug) van af voor de diodes...
Op woensdag 22 januari 2025 16:43:43 schreef hemant_5400z:
Ik kan met mijn step down de strook niet beperken is dan een probleem.
Twee (auto)gloeilampen (of een 24V vrachtautolamp) in serie tussen je 19V adapter en je stepdown converter. Dan heb je stroombegrenzing.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Jaren geleden van ctec overgestapt naar Noco.
Voor de motor de Genius 1 voor 4 tientjes.
Is ook voor andere accu's en 6V.
Waar de ctec niet wil laden doet de Noco dat nog wel.
Op woensdag 22 januari 2025 23:01:31 schreef theove:
Voor de portemonnee beter maar voor de veiligheid ???
Ik heb een Noco starthulp en een Ctek ladertje. Met de lader nog nooit gehad dat hij niet wilde laden, tenzij de accu echt volledig leeg was voor langere tijd. Van die kleine 12v loodaccu's uit draagbare lampen, meten 0.0v, de Ctek laad niet maar dat is niet gek. Ook na een tijd aan een 12v voeding blijft die accu 0v.
Op woensdag 22 januari 2025 23:01:31 schreef theove:
Jaren geleden van ctec overgestapt naar Noco.
Voor de motor de Genius 1 voor 4 tientjes.Is ook voor andere accu's en 6V.
en als je de ctec er aan laat zitten?
ik heb ook accu's gehad van een ups die compleet leeg waren gelopen (0,6 tot 8V klemspanning voor 12V accus).
hang de ctek eraan, doet niks, laat hem paar dagen staan.
na 2tal dagen knippert de oranje led, daarna gaat die oranje branden, en op het einde brand die groen.
die heeft een ingebouwd desulfator programma, en als die merkt dat de accu weigert stroom op te nemen, doet die zelf wat dingen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/151215
oja, 4jaar later zijn er nog altijd in dienst van die batterijen. denk dat er nog 4 werken van het hele pack dat ik toen had (mogelijks wel die met de hoogste spanningen. zijn gelabeld, kan het altijd nakijken)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik had eerst een lader op basis van een PB317 's-winters aan mijn zijspan. In 1 winter accu doorgekookt. Die deed 13,8V
Daarna een intelligente lader gekocht. Werkte goed maar was een ding van de supermarkt die ik had gekregen. Ik heb er aan gemeten maar ik vertrouwde het ding niet. Deze 2 jaar terug voor een Ctec vervangen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
@fred101, dat zou niet mogen gebeuren tenzij er al een cel kortgesloten was of sterke onbalans was, als je het nog weet stond 1 van de kamers nog vol vloeistof terwijl de rest droog stond?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Even nagezocht, dat is al weer 20 jaar geleden, de tijd gaat hard, geen idee meer precies. Ik weet nog dat er zowat geen water meer inzat. Ik was vergeten dat ik toen nog tussendoor nog een zelfbouw druppellader heb gebruikt. Toen een paar jaar niks omdat ik nog maar 1 motor had die bijna dagelijks werd gebruikt. Een jaar of 4 terug die supermarkt lader en 2 jaar terug de Ctec.
Die intelligente laders hebben maatregelen tegen sulfateren en doen aan druppellader.
Heb inmiddels een 12v adapter van 500 ma met een buck naar 13.8v gezet.
Kijken hoe dat gaat houd hem netjes op 13.8 en beide worden niet heet misschien dat ik er nog een timer tussen zet.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Boost heet dat als je omhoog gaat in spanning. Maar vergeet ook een <500mA zekering niet, want je hebt nu geen stroombegrenzing. Als je een accu aansluit die te leeg is dan gaat de zekering poef en niet je huis in de fik.
nonius
set SCE to AUX.
Deze 2 jaar terug voor een Ctec vervangen.
Staat Ctek bekend als een gerenommeerd/betrouwbaar merk dan? Ik heb zelf erg weinig met automotive, ben niet bekend met die wereld. Ik heb ook een Ctek MXS 5.0 druppellader in mijn bezit (niet zelf gekocht) en ik dacht eigenlijk dat het een beetje Aldi/Lidl-spul was.... bottom of the barrel. Het apparaat straalt in mijn ogen nu niet bepaald kwaliteit uit, dus vandaar m'n vraag.
Ding doet verder trouwens wel gewoon wat het moet doen, zowel bij 6V als 12V gel-cells als (navulbare) autoaccu's.
V.w.b. maatregelen tegen sulfateren, ik weet niet wat ik ervan moet denken. Heb jaren geleden een accu-desulfator gebouwd (Elektuur ontwerp) en ik heb nooit iets van verandering of verbetering gemerkt aan m'n accu's. Heb het apparaat later aan iemand anders gegeven, en die was er wel enthousiast over....
fred101
Golden Member
CTek kwam er in testen in motorbladen 30 jaar gelden al als beste uit. Al die supermarkt dingen zijn qua uiterlijk en functies kopieën van Ctek. Die supermarkt laders kosten 2 tientjes, jouw Ctek kost 80-90 euro. Die supermarkt versie die ik had was veel kleiner en veel lichter. Maar elektronisch en mechanisch ook aardig uitgekleed zoals veel te dunne draden, gammele klemmen etc.
je hebt basic ctek dingen, en heel pro dingen.

mercedes en bmw gebruiken die dingen standaard.

ik heb de mijne al een 20jaar ofzo, 80€ betaald. SUPER ding. als die ooit sneuvelt, bestel ik dezelfde dag een nieuwe
fred101
Golden Member
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op donderdag 23 januari 2025 18:16:41 schreef fcapri:
[...]
ik heb de mijne al een 20jaar ofzo, 80€ betaald. SUPER ding. als die ooit sneuvelt, bestel ik dezelfde dag een nieuwe
Idem hier (+20 jaar), zo een simpel model als die Mercedes.
Indertijd 49€ betaald (wel 3 tegelijk gekocht, voor mijn zoon, een collega en ik).
Eerst 's winters gebruikt voor mijn Harley, nadien voor mijn Suzuki en nu voor mijn maaitractor.