Help, heb mijn ctec 7 uitgeleend en krijg hem terug maar nu na een paar weken wil ik hem gebruiken maar wil hij niet meer laden 3 ledjes knipperen iedere keer even, kan verder niets meer ver of instellen wat laden betreft.
garantie is al lang verlopen, +/- 8 jaar oud, iemand een idee wat er mis kan zijn, hij is nog verzegeld en dat wil ik niet zomaar verbreken.
Bij voorbaat dank
Gewoon open maken die verzegeling maakt niks meer uit als ie buiten de garantie is.
Kijken of je wat ziet brandplekken of andere schade.
Anders gaan meten welke componenten er kapot kunnen zijn.
Anders naar degene terug gaan die m geleend heeft en vragen wat ie er mee uitgevreten heeft.
Kan een leidraad zijn waar je moet zoeken.
[Bericht gewijzigd door daandc op (26%)]
weet je toevallig ook of er zekeringen in zitten die defect kunnen zijn,
brandvlekken zijn te vinden maar meten wat er defect kan zijn gaat mij boven de pet!!
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die dingen worden zo heet dat je er soms een ei op kunt bakken, die elco kunnen daar niet tegen binnen. Vervangen van elco's en hij zal weer werken.
Heb er al verschillende onder handen gehad, altijd zelfde probleem. Condensators in secundaire allemaal uitgedroogd, want die zitten in een hokje van de gelijkrichtdiode met grote koelplaat, lekker warm daar...
Soms is ook de primaire elco gehalveerd in capaciteit. Ook die zit weer in zijn eigen hokje in een hete koelplaat.
De garantie is er niet meer, dus waarom zou je dan de verzegeling niet mogen kapot maken? Ik heb een CTEK MXS10 en er een kleine ventilator in gemonteerd, blijft nu lekker koel tijdens het laden. Koelplaten lauw en condensators gaan niet kapot.
Als er een zekering kapot is zou je geen lichtflitsen zien me dunkt...
Er zit dus nog leven in bij jou, maar zonder goede condensators start ook de MCU binnen niet meer op, en krijg je een flits van de leds.
Als ik een uitgeleend iets kapot terug krijg dan mag die mij een nieuwe kopen!!! Of herstellingskosten betalen, doet ie dat niet dan moet hij nooit meer iets vragen aan mij...
Als meten je boven de pet gaat dan kun je hem zelf niet herstellen zonder ervaring, vergeet niet dat er binnen gevaarlijke spanningen aanwezig kunnen zijn, ook al is de stekker eruit. Met de stekker in zijn die zelfs dodelijk zonder ervaring.
Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen zwijgen als vermoord als ze je apparaat stuk hebben. Ze weten helemaal van niks... Dus je beste kans hier is je verhalen op de lener van je lader.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Moraal van het verhaal;
Als je iets uitleend, dan na terugontvangst meteen kontroleren.
Maar dat is mosterd na de maaltijd. 
EricP
mét CE
Als ik een uitgeleend iets kapot terug krijg dan mag die mij een nieuwe kopen!!! Of herstellingskosten betalen, doet ie dat niet dan moet hij nooit meer iets vragen aan mij...
Dat is natuurlijk wel wat kort door de bocht in combinatie met het verhaal erboven.
Het is 'broken by design'. De 'lener' heeft niks verkeerd gedaan.
Tevens was het een 'paar weken geleden' nog 10 graden of warmer. Nu is het rond het vriespunt. Als die lader in een schuurtje ligt, dan is die dus ook kouder...
Je zou het ding eens een uurtje op de CV radiator kunnen leggen en kijken of het dan wel wil. Warmere elco's doen het net ff beter dan 'koude'. Als dat wel werkt, dan is het een vrij sterke hint.
Maar het klinkt inderdaad als een voeding die niet wil starten / elke keer onderuit gaat.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Vreemd, Ik heb een Ctek MXS 5.0 (een originele niet van Ali ofzo) die helemaal niet heet wordt. Die hangt aan mijn GL1800. Nu wordt die motor 2x per week gebruikt dus de accu is altijd zo goed als vol. Dat zal mogelijk schelen.
Als je het zelf niet kunt dan houdt het op. Ze zijn te goedkoop om te laten repareren, tenzij een of andere hobbyist het voor iets symbolisch wil doen.
CrossFireX
Die type 7 en 10 worden wel degelijk heet! Je kan letterlijk een ei bakken op de behuizing buiten na een tijdje laden, zeker als de accu helemaal leeg is. De 5 kan je niet vergelijken met deze laders, de MXS10 perst bvb met gemak 7A door de leidingen... Als de accu niet leeg is dan wordt die nauwelijks warm. Jij gebruikt hem als druppellader die 5 serie, ja dan wordt ie natuurlijk niet warm... 
Ik was dat beu om in de winter altijd een lader eraan te hangen, vervangen voor Lithium en die kan nu veilig op stal mijn motor in de winter zonder laden. En het gewicht van ca. 7 kilo naar 0,7 kilo verminderd... De iets hogere spanning van 12.8V is geen probleem.
Dan nog moet de lener eerlijk zijn en dit melden aan je, hij zal het wel weten!
Maar zo terug geven en zwijgen dat is verkeerd...
De voeding hikt hier duidelijk en dus de MCU werkt niet en reageert niet.
OK mensen allemaal bedankt voor de info, heb vandaag de koopbon gevonden en hij was geen 8 maar inmiddels 12 jaar oud, wat gaat die tijd hard, dus die gaat over mijn rechter schouder zoals we hier zeggen, maar goedkoop kan ik hen niet noemen €140,= dan 12 jaar geleden, en dat kosten ze nog steeds, dus of te veel betaald in die tijd of ze zijn goedkoper geworden.
Als er een liefhebber is die hem wel wil proberen te fixen , je mag hem hebben tegen verzendkosten anders gaat ie de bak in, laat maar horen mijn mail adres staat bij mijn gegevens.
Ha!!!!! het gaat even niet door, het blijkt toch de koude en het vochtte zijn geweest, na een halve dag binnen doet ie het weer gewoon!!!!!!!
Bedankt allemaal.
[Bericht gewijzigd door old brumax op (13%)]
CrossFireX
EricP
mét CE
Klinkt inderdaad als rotte elco. Gewoon leeftijd in combinatie met 'gebruik' dus. Vervangen, en dan zal het wel weer altijd werken. De 'lener' kan er dus inderdaad niks aan doen...
Ctek laders zijn foolproof.
Je moet dat stadium al overtreffen om ze te slopen.
Maar alles gaat wel een keertje defect.... als je de 4 schroeven er durft uitdraaien wordt je mss wat wijzer.
Ook al gaat het nu weer goed.... het euvel komt gegarandeerd terug boven water.