Er is veel over te lezen oa.
https://www.apple.com/nl/airtag/
snip
Je AirTag zendt een beveiligd Bluetooth-signaal uit, dat kan worden opgepikt door devices in het ‘Zoek mijn’-netwerk. Die sturen de locatie van je AirTag naar iCloud. Vervolgens zie je op de kaart in de ‘Zoek mijn’-app waar dat is. Dit hele proces is anoniem en is versleuteld om je privacy te beschermen. Het werkt heel efficiënt, dus je hoeft je geen zorgen te maken over je batterijduur of dataverbruik.
/quote
Zo ziet het eruit als ik op de kaart kijk van de app 'zoek mijn'
Ver ingezoomd ivm privacy issues. Dit is op afstand, hangt aan een autosleutel
auto+tas
tas is mijn positie nu, in huis.
De ene is 57 min geleden ge-updated de andere 9 min. Is maar net of er mensen met een iPhone langslopen of rijden. Android heeft ook zo'n systeem.
Ik moet de telefoon nog in dat blik stoppen, die hou je tegoed.
Bingo, telefoon onvindbaar in blikken doos, randen opgeschuurd voor een goed contact met deksel. QED
Screendump vanaf de laptop
NB. De accu in telefoons wordt niet losgekoppeld door op de on/off knop te drukken. Die blijft in doze mode staan en is door 'Find my' app te traceren.
Overigens kunnen geheime diensten ook meeluisteren kijken als de telefoon uitgeschakeld is. Maar dat bericht heb ik niet uit een betrouwbare bron 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 26 januari 2025 10:58:58 schreef RAAF12:
Inmiddels een nieuwe toegevoegd ook van de Action. Die munt is een speciale geen idee waar ik die vandaan hebmaar qua grootte is de tag goed in te schatten.2 Euro [bijlage]
Is dat geen Italiaanse 2 €uro munt?
IR duidt op 'Imperium Romana, samen met de kop van ome Julius
Ja, dat is hem! Blijkbaar ooit op vakantie meegenomen. Schijnt ook wel wat waard te zijn. Hmmm. jaartal 2002 dat is een jaar na invoering van de €
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Kan ook gewoon hier ergens bij een aankoop retourgekregen. Een Euro is een Euro, maar waar hij vandaan komt maakt niet uit, ze verspreiden zich over het Eurogebied....
Op zaterdag 25 januari 2025 16:59:24 schreef Brightnoise:
De meeste simpele tags werken via Bluetooth samen met een telefoon en geven als locatie de telefoon zelf weer..... Het is wel grappig, maar zeer beperkt, zo een tag. De afschermende werking van het blik kan zo wel aangetoond worden.
Je wilt niet weten waar die microgolfjes doorheen kruipen. Kleine kiertjes zijn funest. Bij een EMC test bleek 'ons' product toch nog teveel te stralen, ondanks de metalen behuizing met overlappende naden en aardig wat schroefjes. Alu plakbandje over de naad gaf veel verbetering.
Draadloze thermometer in een geheel metalen vacuumkamer deed het af en toe niet goed volgens collega. Hoezo, die zou het toch helemaal niet moeten doen? Uiteindelijk bleek dat de kamerdeksels, Alu op Alu met een O-ring ertussen, wel degelijk 2 GHz doorlaten. Met een beter antennetje op het meetdoosje konden de metingen probleemloos worden voortgezet.
Ga er dus maar van uit dat de afschermende werking van een metalen doosje vaak overschat wordt. RF afschermblikjes worden niet voor niets rondom dichtgesoldeerd.
Op zondag 26 januari 2025 12:32:35 schreef RAAF12:
Schijnt ook wel wat waard te zijn.
Inderdaad, een euro of twee zeker 
Op zondag 26 januari 2025 12:30:03 schreef RAAF12:
Bingo, telefoon onvindbaar in blikken doos, randen opgeschuurd voor een goed contact met deksel. QED[bijlage] Screendump vanaf de laptop
Nu zie je wat je daarvoor moet doen, het verhaal van die caloriemeter uit dat andere topic. Inblikken om de communicatie te blokkeren gaat niet zomaar (zeg maar niet) gebeuren.
Op zondag 26 januari 2025 10:58:58 schreef RAAF12:
Inmiddels een nieuwe toegevoegd ook van de Action. Die munt is een speciale geen idee waar ik die vandaan hebmaar qua grootte is de tag goed in te schatten.2 Euro [bijlage]
Het kan nog veel kleiner. Een nederlands bedrijft maakt een systeem om de nesten van Aziatische hoornaars op te sporen. De tag (15 mg incl. accu!) bindt je op de rug van zo'n insect en dan uitpeilen met de bijbehorende ontvanger met richtantenne (max 500 m). Mislukt dat, en en de 'indringer' komt in de buurt van een iPhone: Bingo!
nonius
set SCE to AUX.
Nu zie je wat je daarvoor moet doen, het verhaal van die caloriemeter uit dat andere topic. Inblikken om de communicatie te blokkeren gaat niet zomaar (zeg maar niet) gebeuren.
Daarom zit er bij dit soort HF-dichte behuizingen ook nog een RF-seal op de rand: een RF gasket van een soort gaas, of een reepje tin dat vervormt en zo een goede RF-dichte afsluiting vormt. Bij deze richtkoppelaar voor 900MHz vertrouwt men niet op de 8 schroefjes, maar heeft men ook nog een vervormbare electrische geleider in de spleet geplaatst. Raaf12 vertrouwt alleen op een klemverbinding, met een matige geleiding. Da's verre van ideaal.
Als de demping hoog moet zijn dan volstaat men ook niet met één afscherming, maar met een dubbele: dubbel-afgeschermde coax bijv. Heb hier zelfs coax met 3-voudige afscherming: geweven afscherming, daaromheen koperfolie, en daaromheen weer een geweven afscherming. Dat is wel iets anders dan (goedkope) RG58, waar je soms de afscherming bijna met een loupe moet zoeken....
Ik vraag me wel af hoeveel demping dat blikje van Raaf12 toch geeft. Ik schat de demping gevoelsmatig op ca. 25dB, maar benieuwd wat anderen verwachten. Meten zou het mooiste zijn, natuurlijk.... Met twee blikjes in elkaar kom je dan aan 50dB, en da's behoorlijk. Daarmee neemt de reikwijdte van een signaal behoorlijk af....
Ik gok dat de demping van de behuizing van bovenstaande richtkoppelaar rond de 30-35dB zit ? (los van de coax-kabel die eraan gemonteerd zit).
Dat is idd erg klein! Ik vond die zender die Grutto Amalia droeg al erg zwaar en dan nog helemaal van Guinee-Bissau naar Friesland vliegen.
@Sine Voor de calorimeter afscherming verzinnen is idd wel lastig. Maar je koekblik opmerking was niet zo handig gekozen. Met een zeecontainer als aansprekende metafoor was het duidelijk voor een ieder. Maar die past misschien om een flinke tent of little house. Zelfs voor autisten zoals ik die veel dingen letterlijk nemen en nergens een dubbele bodem inzien was dat duidelijk geweest. Maar ik heb er een mooi koekblik aan overgehouden wellicht komt dat nog van pas!
Natuurlijk was dat koekblik handig, dat was een "hoogwaardig experiment" *kuch kuch* wat we op het werk met een koekje bij de thee hebben uitgevoerd.
Koekjes er uit, telefoon er in, blik dicht en bellen. En dat belt prima 
Het idee dat je zo'n ding met allerhande spaghetti er aan dichter krijgt dan dat "high-tech" koekblik is nihil, in ieder geval niet zonder in kabels te gaan snijden.
Op zondag 26 januari 2025 19:12:37 schreef nonius:
[...]Raaf12 vertrouwt alleen op een klemverbinding, met een matige geleiding. Da's verre van ideaal.
Maar dit was een experiment om aan te tonen of een telefoon of tag (2.4GHz -5G GSM band) af te schermen valt. En dat lukte 
Maar zelfs iets fabrieken is wat anders. Heb ik ook gedaan FM tuners ingeblikt en extra shielding aangebracht voor een instralende net nieuwe GSM mast in de buurt. Ect. Dus ik ben niet helemaal een HF noob 
Als de demping hoog moet zijn dan volstaat men ook niet met één afscherming, maar met een dubbele: dubbel-afgeschermde coax bijv. Heb hier zelfs coax met 3-voudige afscherming: geweven afscherming, daaromheen koperfolie, en daaromheen weer een geweven afscherming. Dat is wel iets anders dan (goedkope) RG58, waar je soms de afscherming bijna met een loupe moet zoeken....
Ook dat is allemaal allang en breed bekend, ouwe wijn in nieuwe zakken.
Maar er aan rekenen en er verder over delibreren kan altijd op dit forum. Maar ik haak af. Case closed!
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op zondag 26 januari 2025 19:37:00 schreef RAAF12:
..Maar dit was een experiment om aan te tonen of een telefoon of tag (2.4GHz -5G GSM band) af te schermen valt. En dat lukte...
Zo'n verrassing kan dat toch niet zijn? RF gaat niet door blik, en de deksel zit mooi dicht. Zou je als Raaf toch moeten weten? 
Defensie heeft leuke normen waar (communicatie-)apparatuur aan moet voldoen om niet afluisterbaar te zijn voor de vijand.
Het is natuurlijk jammer als je veldtelefoon perfect versleuteld is, maar de eindversterker van de koptelefoon zoveel straalt1 dat de Russen het aan de overkant van het slagveld kunnen opvangen.
Uiteraard zijn die normen geheim (google: TEMPEST), maar er is wel wat onafhankelijk onderzoek (bijv. door Marcus Kuhn) naar wat de technische (on-)mogelijkheden zijn en hoeveel demping nodig is om veilig te zijn.
Een waarde die vaak terugkomt is 60dB. Veel succes met je koekblik.
1Leuk detail: Tenzij je eindversterker klasse A is, loopt de stroom door je koptelefoon ook door je voeding. En die lange voedingskabel werkt best wel als antenne (of is gewoon lastig te beveiligen). En dat principe geld niet alleen voor de spraak in een koptelefoon, maar beijvoorbeeld ook voor het knipperen van switch-LED'jes. Zelfs de frequentie van netwerkverkeer is een indicatie die voor de vijand waardevol kan zijn.
blurb kwam er tussendoor, hallo blurb!
flipflop:
Haha dat is ook zo! Maar ik moet in het vervolg gaan uitleggen dat ijzer gaat roesten en omdat te voorkomen het wordt *gegalvaniseerd*
En omdat mensen een ijzeren look niet mooi vinden en de fabrikant zijn waren er goed wil laten uitzien het vervolgens gaat bekleden met een plastic folie die wordt aangebracht op het inmiddels tot koekblik gevormde metaal.
De langwerpige doos wordt ook aan de randen goed afgesloten want de lucht zou de aanwezige koek dan al gauw oud kunnen maken zelfs een boosaardige schimmel ligt wellicht op de loer om het deegwaar onappetijtelijk eruit te laten zien of zelfs ziekteverwekkend!
Vervolgens meldt een forummember "mijn koekblik is lek, want ik moet er aluminium folie omheen doen om de telefoon het zwijgen op te leggen"
of woorden van gelijke strekking, maar het verhaal moge duidelijk voor eenieder zijn. *** (I hope so)***
Dus wat doet de ouwe Raaf (met meer dan 60 jaar elektronica ervaring) die schuurt netjes de beschermende zink/oxide/ect huid van het kale blik af inclusief de binnenzijde van het deksel op die plaatsen waar beide delen innig contact maken en doet vervolgens de (allang bekende) lakmoes proef.
De telefoon en tag, inmiddels opgesloten in het koekblik zijn niet meer bereikbaar via de nabijgelegen 5G mast en BT! Bingo!! Het koekblik heeft zodanige afscherming dat de HF signalen er door geblokkeerd worden. Is dit koekblik nu HF dicht te noemen? Voor mijn toepassing in voldoende mate.
Voor andere toepassingen die van een sterker HF veld gebruik maken, wellicht niet. Maar dat was niet de user case. En gaat over tot de orde van de dag.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Toevallig dit topic even ingerold en ik vond her en der de materie wel interessant.
Ik heb me niet helemaal ingelezen dus mijn excuses als ik de plank missla, maar het valt me op dat men heel er praat in het wel ontvangen of niet ontvangen.
Ik mis heel erg die nuance. Het grijze gebied zo te zeggen.
Als een kooi van Faraday op de beoogde frequentie ca 30dB dempt, kan een gevoelige ontvanger op acceptabele afstand een voldoende sterk signaal nog steeds ontvangen natuurlijk.
Het idee van "in een blik wordt alles tegengehouden" (niet een uitspraak van hier, maar de gedachten van mensen die iets hebben opgevangen over die "kooi van Faraday of zoiets") gaat niet volledig op.
Leuk experimentje!
De nuance is dat de ontwerper zijn bouwsel gaat testen voordat het wordt gebruikt of in productie gaat. En als het HF bouwsel niet conform de eisen is wordt de afscherming aangepast.
Te denken valt aan dikker blik, rondom dicht solderen, HF dichte connectors, adequate doorvoer condensatoren ect.
En het voorbeeld in de praktijk (wel een zijpad
)
Een gestolen en uitgezette (!) GSM telefoon in een HF dicht blik vervoeren heeft weinig nut. Zodra het blik geopend wordt is de nieuwe positie van de telefoon zichtbaar in de 'Zoek mijn' app op een telefoon of desktop/laptop van de eigenaar. De accu drainen is wel een oplossing om de phone niet langer detecteerbaar te maken.
Om die reden worden veel gestolen EU telefoons naar Noord-Afrika vervoerd waar het makkelijker is ze van een nieuwe SIM card te voorzien zonder opsporing te vrezen. Maar diefstal aangeven bij de politie hier ter plekke is goed, dan worden gegevens in de database gezet. En de simcard laten blokkeren bij de provider.
Nog een kleine aanvulling, er zijn sinds kort ook hele platte BT tags te koop in de vorm van een creditcard. Die zijn niet dikker dan een 10 eurocent munt. En er zit een oplaadbare accu in die erg lang meegaat. Het batterij nivo is afleesbaar in de software op de telefoon. Een magnetisch pogo pin oplaadsnoertje wordt meegeleverd. Deze is bij de Action gekocht.
Die tags zijn er voor zowel Android en Apple's Iphones.
In het kort, die tags zijn op de telefoon te volgen (landkaart) via Bluetooth LE. De positie wordt ongemerkt doorgegeven als iemand met een telefoontje, (+/- 100m) langsloopt. Waar op de aardkloot maakt niet uit als er bereik is, positie gaat via de 4/5G mast en het datacenter naar de ontvanger.
Handig als je een voorwerp bent kwijtgeraakt/gestolen en terug wilt vinden. Ouderen die een fiets willen traceren kunnen zo'n ding onder het zadel van een onvolwassen dochter plakken kunnen ze zien of die in de buurt van dat foute vriendje staat 
Disclaimer: onder de 18 heeft een kind volgens de wet geen bezit, dat is van de ouder(s). Dit is als voorbeeld bedoeld, moge dat duidelijk zijn......
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Met andere woorden, de nauwkeurigheid is ongeveer +/- 200 meter...
Dat is voor dat vriendje een redelijk grove marge, voor hetzelfde staat ze bij haar vriendinnetje op 150 meter verderop..
Neem iig aan dat er geen GPS ontvanger in zit...
Nee, die zit in het langsbewegende telefoontje. In de card zit die BT LE chip. https://www.odido.nl/blog/apple-airtag-bereik/#:~:text=je%20iPhone%20n….
Om dichtbij te zoeken, tag zit wel in huis maar in onder een hoop beddengoed bijv.
quoot
Om een AirTag dichtbij te zoeken, open je de Zoek mijn-app op je iPhone, tik je op 'Objecten' en selecteer je je AirTag. Tik vervolgens op 'Zoek in de buurt' (of 'Zoek') en volg de instructies op het scherm. Je iPhone zal trillen als je dichterbij komt en toont richting en afstand via de 'Nauwkeurig zoeken'-functie op ondersteunde iPhones. Je kunt ook op 'Speel geluid af' tikken om de AirTag een piepje te laten geven.
Hoewel mijn brik GPS en 4G data standaard heeft en vindbaar is een BT tag wel aanwezig. Niet dat ik erg vergeetachtig ben maar meer om risico's te vermijden.
Ja lekker blikkie
Overigens werkt alumiumfolie ook goed, deze boeven hadden 40.000 gestolen telefoons helemaal ingepakt in folie om te voorkomen dat ze werden gevonden door de rechtmatige eigenaar. Toestel uitzetten helpt niet, zo gauw die een andere telefoon vind via Bluetooth in de buurt geeft ie de positie door aan de eigenaar.
https://archive.md/UOr7G Gejatte UK toestellen werden naar China verzonden daar brengen ze meer op omdat ze overheidscensuur kunnen omzeilen.
joopv
Golden Member
Een echte rf-dichte behuizing is van gietaluminium die met "electromagnetische tochtstrip" (schuimrubber strip met een omvlechting van metaalgaas) tussen de deksel en de kast afgesloten kan worden.
Rondom dichtgesoldeerd blik kan ook, maar met een deksel afsluiting van "fingerstock" contactstrip.
Met dat soort truken kan je wel 60dB of meer demping halen.
Yep de ontwikkelingen zijn hier ook goed te zien, TV tunerblikken. Eigenbouwsels soldeerde ik helemaal dicht langs de naden. Gelukkig bleef het spul goed werken en hoefde het niet weer open.
maar qua grootte is de tag goed in te schatten.2 Euro