Vanmiddag even een blik gescoord bij de plaatselijke uitdragerij, voor de omwonenden, Estafette in de Friese hoofdstad.

Met daarin een tag van de Action. Die was niet te detecteren met een telefoon in de nabijheid. Vanavond stop ik de telefoon zelf in het blik, ik heb nu bezigheden buitenshuis.

Zo'n tag werkt toch puur op magnetische velden? Wat is de relatie met wifi of 4/5G radiocommiunicatie?

De meeste simpele tags werken via Bluetooth samen met een telefoon en geven als locatie de telefoon zelf weer..... Het is wel grappig, maar zeer beperkt, zo een tag. De afschermende werking van het blik kan zo wel aangetoond worden.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op (17%)]

De meest simpele zijn passieve RFID tags...

Op zaterdag 25 januari 2025 16:35:09 schreef RAAF12:
Vanavond stop ik de telefoon zelf in het blik,

is vliegtuigmode niet praktischer?
Een nacht lang scannen naar ontvangst en netwerk, morgen telefoon leeg

Haha nee de telefoon mag niet antwoorden als ik die ga bellen vanaf een andere telefoon. Dan is het blik HF dicht. Dit is een echt blik zonder geplastificeerde rommel er omheen. Hoewel bij de hoeken naden zitten die niet zijn dicht gesoldeerd. Blijkbaar klein genoeg om geen 2.4GHz Bluetooth door te laten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (100%)]

Ja dit zijn Bluetooth tags die op telefoontjes werken. Max 10 meter. Die dingen worden gedetecteerd door andere telefoons en die sturen geanonimiseerd de positie van de tag door. Dan weet jij dat je koffer op JFK airport row 24 site 434 ligt. Kan je zien want die dingen zijn best nauwkeurig. Als je vlakbij bent gaat ie sneller piepen. Kan je hem zelfs vinden op 15cm afstand. Zowel voor Android als iPhone. Ik heb ook een originele Airtag. Maar deze werken net zo goed.

edit: De Bluetooth trackers zoals de Tile, Samsung SmartTag en Apple AirTag, Fresh 'n Rebel van de Action ect. werken met Bluetooth en hebben daarom een bereik tot 100 meter. Met behulp van je smartphone kan je eenvoudig je spullen weer terug vinden.

Nog wat Airtag gebruikers https://www.circuitsonline.net/forum/view/166042#highlight=airtag

Een kennis heeft de auto geleend en rijd nu 80km verderop. Duidelijk op mijn foontje te zien.

nu ik dat ding zie, denk ik dat ik er onlangs ook 1 heb gevonden aan een sleutelbos. ding ging piepen met de bos oppakken, leek wat op een garagedeur opener, batterij erin en antenne op de print maar waarvoor is dat ding dacht ik?? om de sleutelbos terug te vinden zal het zijn :P

Yes! Ideaal zo'n ding, ik heb er eentje in de auto liggen en een in mijn laptoptas én een aan de sleutelbos.

Communicatie met andere telefoons? Dat zou ik wel bevestigd willen hebben, ik heb er wel van gehoord, maar nooit daadwerkelijk gezien. De Bluetooth is een versie met lage datasnelheid en die gaat wel verder dan de standaard 10 meter; veel verder.

Er is veel over te lezen oa.
https://www.apple.com/nl/airtag/

snip

Je AirTag zendt een beveiligd Bluetooth-signaal uit, dat kan worden opgepikt door devices in het ‘Zoek mijn’-netwerk. Die sturen de locatie van je AirTag naar iCloud. Vervolgens zie je op de kaart in de ‘Zoek mijn’-app waar dat is. Dit hele proces is anoniem en is versleuteld om je privacy te beschermen. Het werkt heel efficiënt, dus je hoeft je geen zorgen te maken over je batterijduur of dataverbruik.

/quote

Zo ziet het eruit als ik op de kaart kijk van de app 'zoek mijn'
Ver ingezoomd ivm privacy issues. Dit is op afstand, hangt aan een autosleutel

auto+tas

tas is mijn positie nu, in huis.

De ene is 57 min geleden ge-updated de andere 9 min. Is maar net of er mensen met een iPhone langslopen of rijden. Android heeft ook zo'n systeem.

Ik moet de telefoon nog in dat blik stoppen, die hou je tegoed.

Inmiddels een nieuwe toegevoegd ook van de Action. Die munt is een speciale geen idee waar ik die vandaan heb :-( maar qua grootte is de tag goed in te schatten.2 Euro

Bingo, telefoon onvindbaar in blikken doos, randen opgeschuurd voor een goed contact met deksel. QED

Screendump vanaf de laptop

NB. De accu in telefoons wordt niet losgekoppeld door op de on/off knop te drukken. Die blijft in doze mode staan en is door 'Find my' app te traceren.
Overigens kunnen geheime diensten ook meeluisteren kijken als de telefoon uitgeschakeld is. Maar dat bericht heb ik niet uit een betrouwbare bron :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]

Op zondag 26 januari 2025 10:58:58 schreef RAAF12:
Inmiddels een nieuwe toegevoegd ook van de Action. Die munt is een speciale geen idee waar ik die vandaan heb :-( maar qua grootte is de tag goed in te schatten.2 Euro [bijlage]

Is dat geen Italiaanse 2 €uro munt?
IR duidt op 'Imperium Romana, samen met de kop van ome Julius

Ja, dat is hem! Blijkbaar ooit op vakantie meegenomen. Schijnt ook wel wat waard te zijn. Hmmm. jaartal 2002 dat is een jaar na invoering van de €

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]

Kan ook gewoon hier ergens bij een aankoop retourgekregen. Een Euro is een Euro, maar waar hij vandaan komt maakt niet uit, ze verspreiden zich over het Eurogebied....

Op zaterdag 25 januari 2025 16:59:24 schreef Brightnoise:
De meeste simpele tags werken via Bluetooth samen met een telefoon en geven als locatie de telefoon zelf weer..... Het is wel grappig, maar zeer beperkt, zo een tag. De afschermende werking van het blik kan zo wel aangetoond worden.

Je wilt niet weten waar die microgolfjes doorheen kruipen. Kleine kiertjes zijn funest. Bij een EMC test bleek 'ons' product toch nog teveel te stralen, ondanks de metalen behuizing met overlappende naden en aardig wat schroefjes. Alu plakbandje over de naad gaf veel verbetering.
Draadloze thermometer in een geheel metalen vacuumkamer deed het af en toe niet goed volgens collega. Hoezo, die zou het toch helemaal niet moeten doen? Uiteindelijk bleek dat de kamerdeksels, Alu op Alu met een O-ring ertussen, wel degelijk 2 GHz doorlaten. Met een beter antennetje op het meetdoosje konden de metingen probleemloos worden voortgezet.

Ga er dus maar van uit dat de afschermende werking van een metalen doosje vaak overschat wordt. RF afschermblikjes worden niet voor niets rondom dichtgesoldeerd.

Op zondag 26 januari 2025 12:32:35 schreef RAAF12:
Schijnt ook wel wat waard te zijn.

Inderdaad, een euro of twee zeker ;)

Op zondag 26 januari 2025 12:30:03 schreef RAAF12:
Bingo, telefoon onvindbaar in blikken doos, randen opgeschuurd voor een goed contact met deksel. QED

[bijlage] Screendump vanaf de laptop

Nu zie je wat je daarvoor moet doen, het verhaal van die caloriemeter uit dat andere topic. Inblikken om de communicatie te blokkeren gaat niet zomaar (zeg maar niet) gebeuren.

Op zondag 26 januari 2025 10:58:58 schreef RAAF12:
Inmiddels een nieuwe toegevoegd ook van de Action. Die munt is een speciale geen idee waar ik die vandaan heb :-( maar qua grootte is de tag goed in te schatten.2 Euro [bijlage]

Het kan nog veel kleiner. Een nederlands bedrijft maakt een systeem om de nesten van Aziatische hoornaars op te sporen. De tag (15 mg incl. accu!) bindt je op de rug van zo'n insect en dan uitpeilen met de bijbehorende ontvanger met richtantenne (max 500 m). Mislukt dat, en en de 'indringer' komt in de buurt van een iPhone: Bingo!

Nu zie je wat je daarvoor moet doen, het verhaal van die caloriemeter uit dat andere topic. Inblikken om de communicatie te blokkeren gaat niet zomaar (zeg maar niet) gebeuren.

Daarom zit er bij dit soort HF-dichte behuizingen ook nog een RF-seal op de rand: een RF gasket van een soort gaas, of een reepje tin dat vervormt en zo een goede RF-dichte afsluiting vormt. Bij deze richtkoppelaar voor 900MHz vertrouwt men niet op de 8 schroefjes, maar heeft men ook nog een vervormbare electrische geleider in de spleet geplaatst. Raaf12 vertrouwt alleen op een klemverbinding, met een matige geleiding. Da's verre van ideaal.

Als de demping hoog moet zijn dan volstaat men ook niet met één afscherming, maar met een dubbele: dubbel-afgeschermde coax bijv. Heb hier zelfs coax met 3-voudige afscherming: geweven afscherming, daaromheen koperfolie, en daaromheen weer een geweven afscherming. Dat is wel iets anders dan (goedkope) RG58, waar je soms de afscherming bijna met een loupe moet zoeken....

Ik vraag me wel af hoeveel demping dat blikje van Raaf12 toch geeft. Ik schat de demping gevoelsmatig op ca. 25dB, maar benieuwd wat anderen verwachten. Meten zou het mooiste zijn, natuurlijk.... Met twee blikjes in elkaar kom je dan aan 50dB, en da's behoorlijk. Daarmee neemt de reikwijdte van een signaal behoorlijk af....

Ik gok dat de demping van de behuizing van bovenstaande richtkoppelaar rond de 30-35dB zit ? (los van de coax-kabel die eraan gemonteerd zit).

Dat is idd erg klein! Ik vond die zender die Grutto Amalia droeg al erg zwaar en dan nog helemaal van Guinee-Bissau naar Friesland vliegen.

@Sine Voor de calorimeter afscherming verzinnen is idd wel lastig. Maar je koekblik opmerking was niet zo handig gekozen. Met een zeecontainer als aansprekende metafoor was het duidelijk voor een ieder. Maar die past misschien om een flinke tent of little house. Zelfs voor autisten zoals ik die veel dingen letterlijk nemen en nergens een dubbele bodem inzien was dat duidelijk geweest. Maar ik heb er een mooi koekblik aan overgehouden wellicht komt dat nog van pas!

Natuurlijk was dat koekblik handig, dat was een "hoogwaardig experiment" *kuch kuch* wat we op het werk met een koekje bij de thee hebben uitgevoerd.
Koekjes er uit, telefoon er in, blik dicht en bellen. En dat belt prima ;)

Het idee dat je zo'n ding met allerhande spaghetti er aan dichter krijgt dan dat "high-tech" koekblik is nihil, in ieder geval niet zonder in kabels te gaan snijden.

Op zondag 26 januari 2025 19:12:37 schreef nonius:
[...]

Raaf12 vertrouwt alleen op een klemverbinding, met een matige geleiding. Da's verre van ideaal.

Maar dit was een experiment om aan te tonen of een telefoon of tag (2.4GHz -5G GSM band) af te schermen valt. En dat lukte :-)
Maar zelfs iets fabrieken is wat anders. Heb ik ook gedaan FM tuners ingeblikt en extra shielding aangebracht voor een instralende net nieuwe GSM mast in de buurt. Ect. Dus ik ben niet helemaal een HF noob :-)

Als de demping hoog moet zijn dan volstaat men ook niet met één afscherming, maar met een dubbele: dubbel-afgeschermde coax bijv. Heb hier zelfs coax met 3-voudige afscherming: geweven afscherming, daaromheen koperfolie, en daaromheen weer een geweven afscherming. Dat is wel iets anders dan (goedkope) RG58, waar je soms de afscherming bijna met een loupe moet zoeken....

Ook dat is allemaal allang en breed bekend, ouwe wijn in nieuwe zakken.
Maar er aan rekenen en er verder over delibreren kan altijd op dit forum. Maar ik haak af. Case closed!

Op zondag 26 januari 2025 19:37:00 schreef RAAF12:
..Maar dit was een experiment om aan te tonen of een telefoon of tag (2.4GHz -5G GSM band) af te schermen valt. En dat lukte :-)...

Zo'n verrassing kan dat toch niet zijn? RF gaat niet door blik, en de deksel zit mooi dicht. Zou je als Raaf toch moeten weten? :-)