We hebben hier een Bosch WTN85202FG/01 wasdroger van 7 jaar oud.
Gisterenavond gaf deze plots geen warmte meer af.
We hebben dan het verwarmingselement(1800W+700W) eruit gehaald en uitgemeten en dit was perfect in orde.
Daarna de uitgang van de printplaat waar het verwarmingselement opzit gemeten en de twee rechtse contacten gaven 240V en de twee linkse contacten gaven 0V.
Daarna een verbruiksmeter in het stopcontact gestoken en daar viel op dat bij het gekozen programma het verbuik 170W was op het moment de droger draaide en de droger koud bleef.
Daarna een ander programma genomen en nu was het verbruik +-2000W en werd de droger wel warm. Ik zou dan denken dat dit 170W van de motor is + de 1800W van het verwarmingselement.
Zou het kunnen dat de printplaat gedeeltelijk stuk is en dit eventueel kan hersteld worden door de juiste relais te vervangen of zijn dit printplaten om weg te gooien inc de machine zelf daar dergelijke printplaat +-€200 kost.
We kunnen nu nog verder drogen met bepaalde programma's en als deze het ook opgeven de machine dan maar vervangen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Relais kan altijd maar het komt ook voor dat het de vochtmeting is. Het toestel voelt de natte was niet en start het verwarm element niet op. Op tijdgestuurd gaat het dan veelal wel. De verwarmelementen gaan niet direct volle kracht tegenwoordig. Het volle vermogen duurt soms een tijdje.
Beste Benny,
Wij hebben een paar jaar geleden een identiek probleem gehad met onze wasdroger. Op een gegeven moment deed hij het niet meer en we kregen een bepaalde foutcode op het display, welke ik niet meer weet. Wat zoekwerk gedaan op internet en een website gevonden waar voorgesteld wordt om de printplaat uit meten en te herstellen. Hieronder de link:
https://deprintplaatmonteur.nl/
De onze opgestuurd (vanuit België), na een week of zo weer thuis gestuurd gekregen, gemonteerd en sindsdien geen problemen meer gehad. Kostte ons toen geloof ik 50 euro zonder de verzendkosten (8 jaar geleden).
Hopelijk ben je hiermee geholpen.
Georges
EricN
Je kan via het service menu alles testen. De sensoren kan je ook opschuren met schuursponsje.
@georges: waar zit de uitdaging daar?
[Bericht gewijzigd door EricN op (18%)]
Ik snap de link ook niet EricN, de droger van TS geeft geen warmt, van Georges gaf foutmelding.. Iks chat ook vochtmeting probleem en waarschijnlijk weer wasverzachter gebruikt.
De printplaat opsturen zonder zeker te zijn dat dit het probleem is is nogal voorbarig denk ik.
We gebruiken geen wasverzachter. Ik heb die vochtsensor eens bekeken maar deze lijkt nog perfect schoon te zijn.
Kan ik zelf in het servicemenu geraken om zaken te testen?
Misschien is de vochtsensor gewoon stuk.
EricN
@Georges,
Alvast bedankt voor de link en tip.
Het lijkt inderdaad meer in die richting te wijzen maar we wachten nog even af want momenteel lijkt de droger weer normaal te werken.
Op woensdag 29 januari 2025 16:53:23 schreef benny1:
@Georges,
Alvast bedankt voor de link en tip.
Het lijkt inderdaad meer in die richting te wijzen maar we wachten nog even af want momenteel lijkt de droger weer normaal te werken.
Benny, graag gedaan.
Zelf ben ik helemaal geen expert, maar informatie delen kan zeker geen kwaad.
Succes nog,
Georges