Na wat rond gezocht te hebben op het forum kom ik tot de conclusie dat deze vraag wel gerechtvaardigd is gezien het feit dat er wel vragen zijn gesteld rond het verzenden van data op een of andere manier van een buitenlocatie naar huis, maar dat de antwoorden nooit ingingen op hoe e.e.a. te realiseren is in praktische zin.

De kwestie is deze:

Ik heb een moestuin een kilometer of 4 van mijn woning en daar vandaan wil ik gegevens op gezette tijden of op interrupt-basis laten sturen naar mijn huis. LORA heb ik overwogen, maar met deze afstand en gezien de obstakels tussen de locaties zou ik moeten overgaan tot flinke masten met richtantennes, dus dat idee heb ik maar gelaten voor wat is is.

Vandaar dat mijn gedachten de kant op gaan van het gebruik van GPRS omdat dit heel lage kosten met zich meebrengt en ik geen eigen infrastructuur hoef aan te leggen anders dan een Arduino, Raspberry of ESP32 o.i.d. met een GPRS shield. Tenminste als ik het goed heb begrepen.

Nu ben ik niet bekend met het gebruik van GPRS, maar ik heb begrepen dat de verbinding gratis is en er slechts betaald moet worden voor de verzonden hoeveelheid data, die in mijn geval voornamelijk uit korte reeksen meetgegevens zal gaan. Als het kan lijkt het me geweldig om ook af en toe een kiekje te kunnen laten versturen, maar dat is bijzaak.

En nu klop ik dus bij de CO-community aan met het verzoek om raad.

Laat ik in eerste instantie uitgaan van een Arduino, die lijkt me het zuinigst in het stroom verbruik. Stel, ik bemachtig daarvoor een GPRS-shield. Verder gebruik ik poorten, van in dit voorbeeld de Arduino, om bijvoorbeeld op gezetten tijden wat meetgegevens uit mijn plantenkas in te lezen om naar mij toe te sturen.

• Kan ik dan zorgen dat die gegevens in een e-mail aankomen?
  • Is het mogelijk tweerichtingsverkeer tot stand te brengen zodat ik bijvoorbeeld een verzoek naar de kas kan sturen om specifieke data?
  • Kan de Arduino (of een andere mc) op gezette tijden uit de zuinige slaaptoestand gewekt worden vanuit de eigen programmatuur om bepaalde acties te ondernemen zoals een rapport mbt. bepaalde data te versturen?
  • Kan iemand mij wijzen op geschikte programmatuur(code) die mij hierbij zou kunnen helpen?

Mijn huidige ervaring met microcontrollers is vrij beperkt, heb e.e.a met PIC's en basale dingen met Arduino en Raspberry gedaan, maar ik ben verder wel goed thuis in programmeren en solderen en interfacen zal ook wel lukken.

Overige tips (en suggesties qua andere mogelijkheden) zijn van harte welkom, ik hoop dat het idee achter mijn wensen duidelijk is en alle commentaar dat me de juiste richting op kan helpen is van harte welkom.

GPRS gaat er uit, dat is 2G en wordt zover ik weet alleen nog door Vodafone ondersteund.
Dan zou ik voor LTE gaan, dat is 4G.
Je kan bij 1NCE een datakaartje kopen voor 10 euro voor 10 jaar.
https://1nce.com/en-eu/ moet wel zakelijk aangevraagd worden.
Daar kan je eventueel data bij kopen als het op is.
Dan is SMS misschien ook een optie? Dat zit er ook in .
Die kaartjes werken via de sterkste zender en is niet provider afhankelijk.

@revado: hartelijk dank voor de opheldering. Ik ga me eerst maar eens verdiepen in dat LTE.

Kruidvat heeft 9ct/MB prepaid kaartjes. Je zou dus met bijvoorbeeld 10MB aan data per maand voor een euro/maand klaar kunnen zijn. Let wel op de kleine lettertjes want misschien vervalt je tegoed sneller dan die enkele euro per maand.

Als je wat eleganter data wil verzamelen dan in losse emails dan moet je eens in dit topic kijken dat ik af en toe update:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/164242
Ik vind zelf de gratis Grafana account nog steeds erg handig, maar er zijn veel opties.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/109744/forum-post
Grafana voorbeeld, klik voor groot