In een van mijn eerdere posts zocht ik naar een oplossing om een 'zekering defect' te detecteren.
In een van de andere topics kwam ik de INA3221 tegen. Dit is een high side stroom- en spannings- sensor voor drie aparte groepen en is via i2c uit te lezen en te besturen [attachment=0]https://www.ti.com/lit/ds/symlink/ina3221.pdf
De shunt weerstand is imho absoluut niet geschikt voor 12v auto/camper stromen maar beide shunt aansluitingen zijn goed bereikbaar als je die weerstand wil vervangen door een externe shunt. Ik gebruik die aansluiting nu voor de sens draden over een 'echte' shunt (4-draads meting). Die shunts kan je zo mooi krijgen als je maar wil maar voor mijn toepassing kon ik draad-shunts tussen 1 en 10 milliohm op aliexpress vinden. Deze zijn nauwkeurig genoeg voor mijn meting en als ik wil kan ik in de registers van de INA de exacte weerstandswaarde per kanaal opgeven.
Met deze unit sla ik een paar vliegen in één klap
- ik kan zien wat de spanning op elk punt is en dus ook of een zekering defect is;
- ik kan de stroom door die zekering zien;
- ik kan zien of de zekering tegen zijn maximum belasting aan komt
(vergelijken van de voedingsspanning met de uitgangsspanning); - ik krijg alerts als een of meer lijnen of individueel of tesamen te
veel stroom verbruiken; - of dat mijn accu een te lage spanning geeft (en dus leeg begint te raken);
Dit geeft mij al ruim voldoende informatie voor mijn toepassing.
Maar nu mijn vraag:
Ik heb nog een 'vlieg' die ik ook graag zou wil pakken. En dat is een methode om per uitgang een SSR te schakelen zodat ik bij te dalend accu vermogen selectief verbruikers kan uitschakelen.
Hiervoor zou ik normaal een i2c io-device of io-pinnen van de uC gebruiken. Er zijn mooie ic's (bijvoorbeeld de TCA9536) voor maar die zijn allemaal smd en ik zie me niet snel op een 3x4mm chipje 8 sporen solderen.
De INA3221 heeft 4 alert/bewakings uitgangen die elk zijn eigen schakel karakter heeft waarop alarm gegeven wordt. De spanning is te laag, de stroom door een kanaal is te hoog, de totale stroom is te hoog en een voor timings issues.
Deze alarmen zijn allemaal individueel aan en uit te schakelen.
Elk van deze 3 uitgangen koppel ik aan een (schakelingang van een) SSR.
Als ik het goed zie zou ik alle alerts zodanig kunnen configureren dat ze een alarm geven en dus een SSR schakelen op het moment dat ik dat wil.
(Door de alarmniveaus van bijvoorbeeld voeding voor de ene pin, de maximale stroom voor een andere of de totale stroom op de voor de derde pin anders in te stellen zou ik dan een bepaalde SSR kunnen in en uitschakelen.)
Zie ik iets over het hoofd in de redenatie, heeft iemand al ervaring hiermee of is dit idee om van te gruwelen
?
Ik hoor graag jullie commentaar!
@moderator: bij de submit van de post kreeg ik een error. Maar hij bleek toch gepost. Een van de duplicaten graag verwijderen.
benleentje
Golden Member
en ik zie me niet snel op een 3x4mm chipje 8 sporen solderen.
Dat zal denk 0,8mm tussen de pinnen zijn dat is voor SMD nog goed te solderen. Ik ze mezelf ook niet het hele kleine SMD spul solderen maar er zijn best veel IC's die nog goed te solderen zijn.
Zie ik iets over het hoofd in de redenatie,
Meestal bestel ik ik op ali als ze er zijn eerst een test bordje waar zo een INA op zit en anders test je het eerst via een breadbord zo kom je vanzelf achter wat je nog mist of anders moet. Je kan natuurlijk ook gelijk een PCB maken en dat gaan testen maar dan loop je risico dat je nog een keer je PCB moet aanpassen. Maar ik denk dat er weinig zijn dit van idee in 1 keer tot goede einde komen.