Goedemorgen,

Onze Lenoxx afzuigkap reageert niet meer op de afstandsbediening. Zowel de afzuigmotor als de verlichting werken niet meer. Er zitten geen fysieke knoppen op de afzuigkap.
Origineel zaten er 4 standen + uit op.
Wat de oorzaak is kan ik niet vinden. Daarom was het idee om de afstandsbediening + printplaat te vervangen voor onderstaande 3 standen schakelaar en de verlichting apart te schakelen via een draadloze lichtschakelaar. Ik had verwacht één van de 4 standen niet aan te kunnen sluiten (geen probleem om van 4 naar 3 mogelijkheden te gaan.

https://www.ventilatieshop.com/whisper-remote-draadloze-3-standen-rege…

Helaas blijkt het niet zo eenvoudig.
Wie kan op basis van de originele situatie helpen met het aansluiten van nieuwe 3 standen schakelaar?

Nieuwe schakelaar:

Wanneer ik de motor direct aansluit op 230V voeding draait de motor de verkeerde kant op. Via de nieuwe 3 standenschakelaar draait de motor wel de goede kant op als ik de blauwe draad naar de motor aansluit op de de N en de rode draad op HI, MID of LOW. De snelheid van de motor blijft gelijk ongeacht in welke stand ik de rode draad aansluit.

Hoe kan ik de nieuwe printplaat aansluiten zodat ik 3 verschillende standen + uit kan gebruiken via de afstandsbediening.

Hopelijk is bovenstaande duidelijk, mocht er aanvullende informatie nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de hulp,

Mvg,

Regtir

Ik denk dat je het allemaal wat te simpel ziet.
ik zie hier een aantal componenten die er op lijken dat ze een invertor achtige schakeling vormen met nog de nodige stuurelectronica, dat kun je niet allemaal even vervangen door een standen schakelaar.

1. Ik zou de originele print herstellen. We kunnen tips geven
2. De lamp heeft geen uitgang op je nieuwe print
3. De rode lijkt me de hoofddraad. Die moet dus op de N (motoruitgang) van je nieuwe print. Gezien deze op de nieuwe print de gemeenschappelijke is. Dan is het kleuren kiezen volgens snelheid. Ik zie het niet op je onduidelijke foto. Is het blauw/wit/paars/bruin?

@lampje45: geen idee waar je inverters ziet?

Op zaterdag 1 februari 2025 17:51:58 schreef EricN:

@lampje45: geen idee waar je inverters ziet?

Ik zie 3 triacs of zoiets op een rij naast de rode component zitten, ik noem het daarom ook een inverterachtige omdat de foto dusdanig slecht is dat je verder niets kunt onderzoeken.

Op zaterdag 1 februari 2025 17:45:34 schreef Lampje45:
ik zie hier een aantal componenten die er op lijken dat ze een invertor achtige schakeling vormen met nog de nodige stuurelectronica,

Kijken we naar dezelfde print? Ik zie compleet geen vermogenselektronica, enkel een berg relais.

Op zaterdag 1 februari 2025 19:53:57 schreef Lampje45:
[...]
Ik zie 3 triacs of zoiets op een rij naast de rode component zitten, ik noem het daarom ook een inverterachtige omdat de foto dusdanig slecht is dat je verder niets kunt onderzoeken.

Dat is de nieuwe print, en dat zijn de stuurtorretjes voor de relais.

[Bericht gewijzigd door Sine op (35%)]

Zo te zien heeft de motor 5 draden, de rode is de "nul" draad.
Spanning op een van de overige 4 draden bepaald de snelheid.
Dus:
Rood en blauw = stand 1
Rood en wit = stand 2
Rood en paars = stand 3
Rood en bruin = stand 4

Dit lijkt me het meest logische maar ik kan het ook mis hebben...

Je nieuwe print heeft maar 3 standen dus je moet 1 snelheid laten vervallen.

Goedemorgen,

Hartelijk dank allen voor de snelle reacties.
De rode draad is inderdaad de nul draad. Met de overige kleuren heb ik inmiddels weer drie standen op de afzuigkap. De verlichting heb ik separaat geschakeld via een draadloze lichtschakelaar. Dus alles werkt weer naar behoren.

Mvg